Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4T 4V sytytystulppa

Aloittaja Jkarha, 05.09.14 - klo:21:08

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Tarttis viisaampien neuvoa...
Kävin oikein varaosatiskiltä hakemassa varatulpan LX50:een jotta varmasti tulee oikea tyyppi.
Lykkäsivät minulle tulpan CHAMPION PIAGGIO RG4HCX.
Olin kuvitellut saavani NGK tulpan mutta ajattelin että tuo on varmaan yhteensopiva. Hintakin oli sama kauhistuttava n. 20e.
Kun googletin tuolla championin koodilla, tuli viitteitä lähinnä isompiin Vespoihin. Onko tuo nyt oikea tulppa vai ei, onko jotain yhteensopivuustaulukkoa tms. ?
En haluaisi tien päällä todeta jos on väärä tulppa  :)

Vespa LX50 4T4V 2013

Partanen

Googlen avulla tulin siihen tulokseen, että voisi jopa olla sopiva tulppa. Piaggion varaosanumero näyttäisi olevan 438027. Ja tolla numerolla löytyy eniten CHAMPION RG4HC tulppaa. Vielä pitäisi selvitellä mitä se X lopussa tarkoittaa.

Tämän sivun perusteella yksi ja sama tulppa käy aika moneen peliin, ja olin näkeväni LX:n siellä joukossa:

http://www.smotol.it/Prodotti/tabid/63/ProdID/1902/language/it-IT/Default.aspx

Mutta tuokin on kaupan sivu, joten ihan varma se ei ole. Easyparts:kin antoi jos jonkinlaista vaihtoehtoa, kun pariin eri Vespa-malliin yritin tulppaa löytää. Senkään kaupan sivulla ei kuvat aina ihan täysin vastaa tuotetta, vaan kuvat ovat suuntaa antavia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Jkarha

OK kiitos tästä.   
Otan huomenna varmuudeksi tulpan irti moposta ja vertaan niitä. Tiedä vaikka kokeilisin käynnistääkin myös tuolla championilla.







Vespa LX50 4T4V 2013

Partanen

Vaikka koneissa on eroja, niin yhdistävä tekijä saattaisi olla neliventtiilinen kansi. Se tuo vähän tilan ahtautta, ja rajoittaa tulpan kokoa, jos verrataan vanhempiin ratkaisuihin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

ko2610

Ei ne tulpatkaan mitään rakettitiedettä ole. Kaikkein oleellisin asia on fyysinen koko, että sopii paikalleen. Kierre nyt tietysti heti rajaa väärän kokoisia pois ja sitten kierreosan pituus määrää mihin kärkiväli osuu. Kun se on palotilan puolella eikä kärki osu mäntään, asia on kunnossa. Seuraava tekijä on tulpan lämpöarvo, jolla ei ole suoraan mitään tekemistä moottorin käynnin kanssa. Lämpöarvosta riippumatta uusi tulppa toimii samalla tavalla ensimmäisellä käynnistyksellä. Lämpöarvo määrää sen, mitä jatkossa tapahtuu: kylmä tulppa nokeutuu ja kuumasta sulaa kärki noin yksinkertaistettuna. Sopivalla lämpöarvolla tulppa pysyy puhtaana sulamatta. Virikoneessa ei välttämättä alkuperäinen tulppa ole enää oikea. Jos sytytysjärjestelmä on suunniteltu käyttämään ns. vastustulppaa, pitää korvaavankin tulpan olla sellainen.
Tuota Championin koodia yritin selvittää, niin päädyin seuraavanlaiseen tulokseen: R=vastustulppa, G=koko ja 4=lämpöarvo. Loppu on tulpan rakenteesta kertovaa nippelitietoa.

-Zone-

#5
Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 06.09.14 - klo:00:12
Ei ne tulpatkaan mitään rakettitiedettä ole.
Toisaalta samaa mieltä toisaalta eri. Jos homma olisi rakettitiedettä, ei olisi vieläkään yhtään tulppaa jonka kuluttaja voisi itse pyöräänsä ostaa ja taas troisaalta mikäli ei olisi, tulppia olisi kuluttajan valittavissa kilotain. Onneksi homma ei ole rakettitiedettä (mä en toidä hittojakaan suuttimien hyötysuhteista) en voisi pistää tiaukseen että haluan ehdottomasti BREIX8 tulpan :)

Partanen

Mopo ei ehkä ole niin tarkka, mutta minä olen. Vain oikea tulppa kelpaa mun ajopeleihin. Varsinkin sen jälkeen, kun kaverin uutena hankittu Punto alkoi jättämään satunnaisesti tielle. Ei se kaveria jättänyt, mutta vaimonsa kyllä. Kun kaveri sitä sitten meni tienposkesta käynnistelemään, niin laakista käymään. Taisi olle niitä avioliiton ylämäkiä ne.

Myöhemmin syytä etsittiin merkkiliikkeessä. Tulpat oli kaveri vaihtanut jossain vaiheessa itse, mutta tulppien merkinnässä oli yhden merkin ero merkkiliikkeen tulppiin verrattuna. Ja se ero oli käsittääkseni niissä tulpan tunnuksen jälkimmäisissä "nippelitiedoissa". Ei ollut ilmeisesti ensimmäinen tapaus, ja merkkiliike vaihtoi oikeat tulpat koneeseen. Väärät (vaikkakin oikean näköiset) tulpat aiheuttivat jonkin muun komponentin ylikuumenemisen. Kun ko. komponentti jäähtyi, auto taas toimi normaalisti.

Ei ne huvikseen tee niin paljon eri mallisia tulppia. Tapauksesta riippuen kannattaa käyttää oikeaa tulppaa,  jos haluaa ajoissa perille.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

ko2610

Varmaan tästäkin maasta löytyy miljoona esimerkkiä siitä, miten väärällä tulpalla ei auto toimi. Omalla kohdalla löytyy muutama esimerkki siitä, miten oikealla tulpalla ei toimi. Juurikin Champion kuuluu merkkituotteisiin, joita kartan kuin ruttoa. Mieluummin laitan yhden merkin virheellä olevan KGB:n.
Olisikohan kaverisi laittamissa tulpissa se yhden merkin ero ollut juurikin R-kirjain? Sillä kun on oikeasti merkitystä.

Partanen

R on yleensä ennen lämpöarvoa, ei "nippelitiedoissa". Kun ylläolevaa kirjoitin, niin mietin itsekin että olisiko kyse ollut ärrästä. Epätodennäköistä, koska jo -90 luvulla kaikki varaosakirjat suosittivat R-tulppia. En jaksa uskoa, että Puntoon olisi myyty ärrättömiä tulppia missään varaosaliikkeessä.

Mulla ei ole pitkiin aikoihin tulpat hajoilleet. En edes muista milloin viimeksi. Sen muistan, kun Sunnyn ostin kansivikaisena. Laitoin uudet tulpat, säädin sytkän ohjearvoon, ja tankkasin 98:a joka oli siihen autoon suositus, niin "kansivika" oli korjattu. Olkoon tämmöisenä esimerkkinä siitä, että vika ei ollut oikeissa tulpissa, vaan entisen omistajan toilailuissa, tai säästämisen halussa. Ehkä oli tarkoituksella säätänyt sytkää myöhäiselle voidakseen käyttää matalampaa oktaania, en tiedä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Liian kuuma tulppa voi alkaa nakuttaa (johtaa konerikkoon) tai sulaa ja liian kylmä karstoittuu toimimattomaksi. Asiaa tiedostamattoman elämästä voi tulla kurjaa jos kulkine hyytyy pahaan paikkaan ja aikaan. Selittämättömät viat on ilkeimpiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jkarha

Heti alkuun voi sanoa että tässä mopottimessa tulpanvaihto ei ole ainakaan isosormisten hommaa mutta hyvä että tuli katsottua.

Siellä oli NGK  ER9EH-6N.  Todella pieni tulppa missä 8mm kierteet, tuo champion ei olisi edes mennyt paikoilleen (10mm).

On se kumma ettei mallin ja vuosiluvun perusteella saa merkkiliikkeestä oikeaa tulppaa. Toisaalta kyseessä on vantaalainen valtuutettu Vespan huolto
ja varaosapalvelu, mistä olen jo avautunut muissa ketjuissa.  Siellä asioidessa ei mikään onnistu, EI MIKÄÄN.   ;D

Vespa LX50 4T4V 2013

Partanen

#11
Varmaan kyse siitä hulppeasta lasipalatsista, jossa on juoksurata lattiassa. Kolme kertaa olen yrittänyt siellä kauppoja tehdä, ja aina on tullut paha mieli.

Mutta mikä yritys niitä varaosia myy? Siellähän 3, vai neljä eri firmaa samaa alaa edustamassa. Siinä eräässä liikkeessä olen käynyt ainakin kolme kertaa sanomassa, että pitäkää nyt ihmeessä sitä Vespoihin sopivaa öljyä hyllyssä, kun olen netissäkin kehunut että sitä teiltä saa. Joko menekki on ollut huimaa, tai sitten ne ei saa sitä tilattua. Jos ei sitä öljyä syksyllä sieltä löydy, tilaan taas Saksasta. Sitten sitä taas riittääkin seuraavat neljä vuotta, kun ei yhtä purkkia kannata Saksasta tilata.

Tuus-Motorista ja Moto Bike Kouvolasta olen saanut skootteriasiakkaana hyvän vastaanoton. Muissa liikkeissä suhtautuminen on ollut vähän mitä sattuu. Kai me skootteri-ihmiset olemme vain rikka rokassa, kun emme paljoa osta, ja sekin pitäisi olla edullista. Toista se on, jos ostaisi 30 tonnin homosohvan, ja saman merkin rihkamakaapin ja ajovarustenaulakon tyhjäksi.  ;)

Lisäys: tommosta NGK:ta Easypartskin tarjoaa neliventtiili LX:än, jos kuvaan on uskominen. Saattaa sieltä jokin muukin tulla, mutta suurella todennäköisyydellä olisi oikea. Ei silti, ei sieltä yhtä tulppaa kannata silti lähteä tilailemaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Jkarha

#12
Kävin Biketeamissa vaihtamassa tulpan oikeaan.  Selityksenä oli että olivat kuulemma itse saaneet maaahantuojalta vääriä tulppia.

No, oli niin tai näin, nyt on varatulppa matkassa. Mulla on se aina ollut ja koskaan sitä ei ole tarvinnut mutta tieto että se on mukana antaa
rohkeutta lähteä pitemmillekin reissuille.  Samaten kuin moposta löytyy välineet vaihtaa variaattorin hihna tien päällä.   Renkaanpaikkauspullo...   
muutahan näistä ei sitten vissiin voi hajotakaan  :)

Vespa LX 50 4T 4V oikea tulppa on siis NGK ER9EH-6N.
Vespa LX50 4T4V 2013

konenikkari

#13
Oikea tulppa on myös se joka on ollut käytössä, jos on oikean värinen  ::)
Ja jos on oikean värinen ja on toiminut, on se myös paras mahdollinen varatulppa.
Uusikin tulppa kun voi olla viallinen  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

vespasti

Millä ihmeellä tuon sytytystulpan saa irti sylinteristä? Alkuperäinen työkalusarja on kateissa, eikä pakista löydy sopivaa avainta. Motonetista kävin ostamassa uuden tulpan jota väännetään 16mm avaimella...mutta tuolla avaimella ei kyllä nykyistä pois saa. Taitaa olla vääriä sekä avain että uusi tulppa >:(