Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ruuvi / pinnapultti pyörii tyhjää / poikki. Miten vaihdetaan?

Aloittaja jalat, 26.07.08 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

Epoksilla saa täytettä ja se liimaa myös. Voi pestä kannen kierteet hyvin ja öljytä ohuesti pultin niin saa jopa toimimaankin.

Alumiinijauholla seostettuna, hieman väljässä reijässä se on melko hyvä paikkaus, kunhan asentaa sen suoraan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 21.03.09 - klo:15:20
Jos olet näppärä kaveri, niin vetäse kierretapilla uudet jengat. Mittaa vanhan koko ja teet seuraavaan kokoon, ei tarvitse välttämättä edes porata vanhoja jengoja puhtaaksi, voi sen toki tehdä. Sen kuin väännät hittaasti uudet vanhan tilalle. Imusarja luultavasti on jotain kevytvalua, joten jengatappi kiertyy siihen helposti.
Tämän kannalla minäkin olen, jotta tulee varmasti hyvä. Kun väännät uutta vanhan tilalle, niin väännä vain pari kierrosta kerralla, jonka jälkeen otat aina kierroksen takaisin. Samalla vaikkapa CRC:tä juureen niin hyvä tulee.

Coastsiden alumiinijauho / epoksiseosta olen käyttänyt myös joskus, mutta en ehkä ihan näin tärkeässä pultissa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#32
Taulukosta voi katsoa miten suuren reijän kierretappi vaatii. Voiteluun sopii tenttu parhaiten alumiinille.

Jos ei jostain löydä, voi teettää 8/6 pinnapultin, jolloin ulosnäkyvä osa on normaali.

Itsekkin voi viilata, mutta tyoläs ja tarkka työ se on.
Se sujuu parhaiten niin että Kasin pultti viilataan "neliöksi", niin että hieman työstövaraa jää. Särmät viilataan samoin pois samaan mittaan. Pultin saa kiinni vastakkain väännettyihin muttereihin, joista se kiinn. ruuvipenkkiin.

Lopputyöstöä voi koettaa myös porakoneella, kiinn. pultti siihen ja viilaamalla pyörivää pulttia. Se vaatii kyllä viilalle tuen ettei se ala tekemään epäkeskistä. Tietysti jos tuen tekee, sillä voi hoitaa koko ohennuksenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Petteri L

Onko mitään käytännön vinkkiä millä pultit saisi auki eikä poikki?

Minä olen nyt katkaissut yhden (CPI Oliver City -06), joka piti etulokaria kiinni haarukassa, ja poika kaksi (jotka pitivät takalokaria kiinni varikoppa-haarukkahässäkässä).

Aika kovaa ottavat kiinni alumiiniin muutamassa vuodessa.

Moottoripyöräilijäkaveri totesi vain:

"Alumiini on pahasta. Siihen tosiaan tarttuu pultit. Pultit pitää rasvata ennen
asennusta, joka estää hapettumisen. Crc jälkikäteen on melko turhaa, jos pultit
on liian meltoa rautaa - ei se sinne kierteeseen mene hapettumisen läpi. Harrikka
on täynnä alumiinia, mutta eipä niillä ajetakaan talvella ja kait noi pultit on
sitten kovempia ku ei oo ikinä katkennu. Pora ja vastakierretappi tulee varmaan
tutuksi :-) "

VariJari

Lämmintä tarjoot "toholla" pulttiin, nakuttelet vasaralla, heti kylmäsprayta perään ja taas nakuttelua vasaralla, kokeilet vääntää sopivasti ja toistat menetelmää kunnes irtoo tai hermot menee.. :)
Harrastelussa: bt49qt-12

janite2

Paukuttelet reippaasti (pari napakkaa/terävää iskua) siihen pultinpäähän. Sitte vääntää irti... Ja vääntökään ei saa olla sellanen veltto, vaan terävä nykäys.
Tietty, jos on 3/8:n karalla oleva pulttipyssy, sillä lähtee aika hyvin...

Lämpööki voi koittaa, ei se pahaksi ole...

Ja jos pultti katkeaa, niin sitten koettaa hitsata siihen päähän mutterin. Eli kasvattaa sitä jämää niin paljon, jotta saa siihen isomman mutterin hitsattua kiinni... Sitte sen koettaa vääntää auki...

Ja kasatessa käyttäkää mielellään keramiikkatahnaa... Ei kuparia/alumiinia... Voi tulla sähkökemiallinen pari ja hups, lohkosta katoaa osia...
Ihan tavallinen vaseliinikin käy.

Ja CRC 5-65 ja muut monitoimilitkut on yhtä tyhjän kans, kun verrataan irrotusominaisuuksia.
KENT ja Liqui Moly tekee aika ärjyä irrotusöljyä...

Spede

Miten sais helpoiten tyhjää kiertävän mutterin irti? Kyseessä on penkin alla olevan kypäräkotelon kiinnitys mutteri. Siinä on valmiina joku pultti (tms. en ole tarkistanut, mutta sitä ei saa auki alhaalta vain yläpäästä jossa on mutteri). Mutteri siis pyörii vain tyhjää eikä lähde ylöspäin eli auki tulemaan. Tulipas huonoa tekstiä anteeksi. Toivottavasti ymmärrätte :D

karkulainen

Ymmärrän täysin.
Oletko kokeillut pihdeillä vetää sitä ylöspäin ja samalla kiertänyt sitä?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

ilborg

Jos ruuvin alle ei meinaa saada mitään kampeavaa systeemiä, niin poralla reikä ruuvin kantaan, ja reikään ruuvi. Tällä tavalla saat kammettua suuremmalla voimalla, ja samalla pyöritellä sitä pulttia auki. Hätätapauksessa poralla koko ruuvin läpi, mutta sen silloin kannattaa olla tarkka, ettei porata ruuvin lisäksi jotain muuta.

karkulainen

Jos asia on kuten ymmärsin, pultti on rungossa kiinni ja siihen kieritetään mutteri.
Eli silloin pitää ahkeroida mutterin kanssa ja mielellään jättää pultti rauhaan. Kummasta ne kierteet ovat menneet?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

ilborg

Itse taas ajattelin, että kyseessä on vain pultti, joka on rungossa kiinni, niin kuin omassakin on.

Spede

Kiitos vastauksista! :)
olen kokeillut pihdeillä ottaa sitä pois ja nostaa samalla, mutta ei ole lähtenyt.
Ja kyseessä on siis pultti joka on rungossa kiinni. En tiedä kummasta kierteet on menneet.
Mutteria kun yrittää ottaa pois pultista, mutteri pyörii tosiaan tyhjää eikä lähde ylöspäin tulemaan (mutteri on siis yläpäässä). Räikällä voi vetää, mutta mutteri pyörii vain tyhjää (mutta ei päivastaiseen suuntaan, ainakin räikkä toimii)
Taas tuli huonoa selitystä, mutta toivottavasti ymmärrätte.  :D

ilborg

Jos tuo on niin kuin kymcossa, niin siinä on pultti, ja luultavasti rungon puolelta mennyt kierteet. Ainakaan tuossa ei ole mutteria, vaan pelkkä pultti(siis kuusikulmainen kanta). Mora on erinomainen puukko tuollaisiin hommiin, kun parilla eurolla saa uuden;) Eli ostat moran, sekä vasaran. Yrität hakata moran tuonne alle, mikäli mahdollista. Taitaa kyllä olla kypäräboksin muovit aika vaarallisessa paikassa, mutta ehkä varovasti saattaisi onnistua... Tai sitten vain poraat tuohon pulttiin tosiaan reiän, ja perään ruuvin, niin saa kunnon otteen nostamiseen samalla, kun käännät pulttia vastapäivään.

Pari kertaa joutunut tuota poraamista harrastaa, mutta kyseessä on ollut poran hajottama ruuvikärki, joka on hajonnut jatkon sisään. Ovat sitten aika kovaa materiaalia yleensä, joten poran kanssa kannattaa ottaa ihan rauhallisesti, sekä sellainen asento, että jaksaa joku 5-10minuuttia porailla yhtä pulttia.

Jos kyseessä olisi ihan mutteri, niin silloinhan on olemassa mutterinsärkijöitäkin, mutta kokemuksen mukaan ovat yleensä ihan liian isoja, että mahtuu mihinkään muualle, kuin ostoskanavan esimerkkiin. Mutterinsärkijänkin voi periaatteessa korvata poralla, jolloin tietyistä kulmista saa paremmin mutterin hajalle.

Pulttien ja mutterien särkemistä on sikäli turha pelätä, että niitä saa rautakaupoista suhteellisen halvalla. Toki hieman sen mukaan, että kuinka lähellä ruuvikauppa on, sekä kuinka helppo kyseistä ruuvia on metsästää.

Coastside

Näkyvä pultin kierreosa kannattaa sahata tai viilata pois jos voi. Sitten teroittaa karkaistulla kärjellä oleva ruuvari tai jopa ostaa taltta. Naputella mutteri halki. "Tremelillä" saa laikalla leikaten tuollaisen usein helposti pois, mutta osto vain tuohon turhauttaa.
Jos jossain törmää ruuvarisarjaan missä kulmikkaat varret yltävät kahvan päähän saakka niin heti ostamaan, koska niillä voi taltata ja vääntää kiintoavaimella. Näkyi olevan WRC rallitallin työkaluna.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Petteri L

Laitanpa bendix-ketjun lisäksi tämän pulttiasian tännekin:

Varikopan pulteista on aika moni poikki, kun poika kavereineen modasi mopoa irrottamalla takalokarin, joka oli kiinni samoilla pulteilla...niin meltoa rautaa, että pojat tajusivat vasta vahingon tapahduttua ja omituisia kierteettömiä pultteja ihmeteltyään, että poikkihan ne olivat napsahtaneet juuri mitään sanomatta, eivätkä suinkaan auenneet...eli ihan huvikseni ja ilman uusia pultteja ei huvita koppaa ruveta aukomaan (näyttää toistaiseksi aivan tiiviiltä...).

Estääkö mikään kiinnittämästä varikoppaa takaisin pultti+mutteri -yhdistelmin - lohkon reiät ovat kyllä läpi asti, mutta kopan kiinnitykseen on käytetty pelkkiä pultteja? Jokin oleellinen momenttiinkirityshomma tms.? Kai se kopan kansi pelkkä kansi on (eikä tukirakenne), vaikka onkin aluvalua...?

Toki Mopo-sportista voi koittaa ostaa uusia pultteja (jotka lienevät kaikki eripituisia - mutta haittaako sekään läpireikien kanssa...?)...