Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 4T 4V venttiilien säätö

Aloittaja EEKI, 22.07.12 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

Partanen

Luotin ennen Nokian Renkaiden rehellisyyteen. Luotin, että öljyproppu kiristetään huollossa. Luotin, että merkkiliike tietäisi mitä öljyä moottoriin pitää laittaa.Luotin, että auton rengas kiinnitetään huollossa. Vain joitain esimerkkejä mainitakseni.

Oletko lukenut testejä, joissa on testattu huoltoliikkeiden luotettavuutta? Suosittelen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 13.03.16 - klo:13:38
Luotin ennen Nokian Renkaiden rehellisyyteen. Luotin, että öljyproppu kiristetään huollossa. Luotin, että merkkiliike tietäisi mitä öljyä moottoriin pitää laittaa.Luotin, että auton rengas kiinnitetään huollossa. Vain joitain esimerkkejä mainitakseni.

Oletko lukenut testejä, joissa on testattu huoltoliikkeiden luotettavuutta? Suosittelen.

niimpä. vielä, kun listaan lisätään, että missä kohtaa on ollut inhimillinen erehdys ja missä on tapahtunut oikea vilppi. kyllähän noita vilpin tekijöitä aina löytyy, myöskin virheitä löytyy niin kauan, kun ihminen on jotain tekemässä.

mitä tulee esim. nokian renkaisiin, niin sehän on päivän selvää vilppiä. eriasia sitten se, että kuinka se vilppi vaikuttaa. jos käyttäjä on ajanut 10 vuotta nokian renkailla tyytyväisenä, niin onko sillä mitään väliä, vaikka testeissä olisikin ollut vilppiä? muuttuuko ne renkaat täysin kelvottomiksi heti, kun narahtaa vilpistä? ei muutu, korkeintan imago kärsii, kun ei ne renkaat olleetkaan niin hyvät, mitä piti olla.. samoja renkaita ne on siitä huolimatta, mitä ne on tähänkin saakka olleet. vaikkakin vilppi on aina väärin, eikä oikeuta nokiaa antaan sellasta kuvaa tuotteistaan, että ne olisi parhaita, jos ne kerta ei ole parhaita.

noi prätkäkorjaamotestit on kyllä enemmän, tai vähemmän hmm... mitenkä sen nyt sanoisi.. no, tarkistavat ei niin oleellisia juttuja. jotain tekniikanmaailman testejä joskus lueskellut, eikä oikein vakuuttanut.

öljyproppua tuskin huollossa ovat jättäneet kiristämättä vilpin takia säästömielessä.. vai mikä tässä oli pointti?

menetätkö luottosi kaveriinkin, jos hän unohtaa tulla, tai on estynyt pääsemään nyt vaikka syntymäpäiväkahveille? hän ei ole luotettava, koska ei tullut vaikka oli puhetta. paska jätkä..

jos ei pysty mihinkään luottamaan, niin on paras tehdä remontit itse. jos luottaa edes itseensä. siinäkin tosin piilee se ongelma, että mistä voi tietää, että se suositeltu öljy on oikeasti sitä riittävän hyvää tavaraa, mitä moottoriin kannattaa kaataa? voiko huoltomanuaali valehdella? mitäs jos siinäkin on vilppiä rahastus mielessä? ehkäpä öljy-yhtiöllä näppinsä pelissä. voisiko olla maksettu öljysuositus? entäs jäähdytin nesteet? punastas, vai vihreetä, vai sinistä? mikä on parasta tuolle moottorille? punanen on kalliimpaa... olisko sekin vaan rahan takia "parempaa".. entäpä, jos vihreä onkin oikeasti parempaa. entäs öljynsuodattimet. suodattaako ne oikeasti? minkä merkkinen suodattaa parhaiten.. suodattaako ne oikeasti mitään.. paranoid.

Partanen

#32
Öljyproppu jäi auki joko kiireen, tai huolimattomuuden takia. Samasta syystä saattaa jäädä ne venttiilitkin säätämättä, tai ne vaan "kuunnellaan". Mikä ei tietenkään paljasta sitä, jos välystä on liian vähän.

Nokian Renkaista moni on ollut valmis maksamaan enemmän kuin joistain muista merkeistä. Se tekee huijauksesta entistä törkeämpää.

Usein olen vienyt erikseen ostamani öljyt merkkiliikkeen huoltoon. Ja niin mielelläni huoltaisin itse, mutta takuun säilymisen vuoksi käytän ajoneuvoja merkkiliikkeen huolloissa. Kun takuu on ohi, todellakin huollan itse. Tuleepahan tehtyä ne työt mitä kuuluu.

Luottamusta on vaikea saada takaisin, jos sen menettää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

EEKI

Jatketaas tätä aikoinaan aloittamaani aihetta.
Venttiilejä on säädetty tähän asti mopon mukana tulleen ohjekirjan mukaan eli 1000 ja 12000 kilometrin kohdilla.
Tänä kesänä tuli täyteen lähes 20000 km ja samalla alkoivat ongelmat: eräänä aamuna mopo ei halunnut enää lähteä käyntiin "kuin palmun alta", vaan vaati muutaman minuutin starttauksen ennen kuin lähti täydellä kaasulla kylmänä käyntiin. Normaalistihan se käynnistetään kylmänä ilman kaasua. Se keino ei auttanut. Lämpimänä se kyllä lähti käyntiin normaalisti. Huonoon käynnistyvyyteen varmaan vaikutti osin aamukasteitten ilmaantuminen loppukesällä.
Vaihdettiin tulppa ja tarkastettiin kaasari. Ei vikaa kummassakaan. Sen jälkeen tarkastin venttiilivälykset. Kaikissa alle 0.05 eli ohkasin liuska ei mennyt väliin. Ihme kyllä venttiilien kantaminen ei mielestäni vaikuttanut kulkuun tai sitten muutos oli niin hidas ettei siihen kiinnittänyt huomiota. Ehkä venttiilit eivät sitten olleet palaneet?
Pitkään käyttämäni huoltoliike sääti venttiilit. Itse en luottanut taitoihini olenhan tähän asti säätänyt vain ruuvisäätöisiä venttiilejä. Tarkastin ne taas huollon jälkeen ja sain tuloksiksi 0.08 imuventtiileissä ja 0.11 ja 0.12 pakoventtiileissä. Huoltoliike kertoi, että oma tapani säätää venttiilit on väärä. He säätävät venttiilit siten, että 0.15 liuska työnnetään väkisin keinuvivun ja venttiilin väliin. Itse olen tähän asti säätänyt venttiilit siten, että liuska menee kohtuu helposti väliin kuitenkin siten että se laahaa tukevasti kumpaankin vastinpintaan. Lisäliuska 0.01 mm ei sitten mene enää väliin kuin pienellä väkivallalla.
Onko toi huoltoliikkeen venttiilin säätötapa oikea vai pitääkö venttiilit säätää uudelleen? Tehdassuosituksethan ovat 0.1 (imu) ja 0.15 (pako).
Edellyttäen että aikaisemmat säädöt on suoritettu huolellisesti tuntuu oudolta, että välykset ovat muuttuneet noin paljon 8 tkm aikana.

Coastside

#34
Vespoista kuulin väitteen että vena kuluvat istukoistaan ja alkavat kantaa? Alumiinikansissa välys on suurimmillaan kuumana. Siksi säätö on hyvä tehdä kylmänä. En usko että 0,15 on hyvä missään vaiheessa. Sekin hyvin ohuen liuskan runnominen ei onnistu mihinkään tiukkaan väliin. Itse säädän korvakuulolta.

Yksisylinterisen venttiili ei voi palaa koska käynti loppuu ensin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#35
Hyvillä mielin voi 20.000 km ajetun 4.V mopon männän jo vaihtaa.
Parhaat savut on jo nautittu.
Samalla tulee katsottua venttiilien kunto
Pölyiset ajoolosuhteet  ja ilmansuodatin ratkaisee paljon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jph

#36
Itselläni Piaggio Fly 4t 2v. 2007. ajettu 38.000km eikä ole venttiilien säätö tarvetta ollut muutaman kerran olen tarkistanut ja välykset Ok.Öljyt vaihdan 2000km välein castrol 10w40. Ohjekirjan mukaan öljyn vaihtoväli 6000km.Öljyn laadulla ja vaihtovälillä on väliä.Moottorissa tuntuu vedot olevan tallella eikä kuluta öljyä.Käsittääkseni Vespassa on sama piaggion HI-PER moottori kun  tuossa fly:ssä Piaggio Flytä tehtiin jokunen vuosi sitten 4venttiilisenä ja parin vuoden päästä palattiin 2venttiilisiin,onko noissa 4venttiilisissä ollut jotain propleemia?

Sepi6

Silloin kun vielä oli yksi Honda, venttiilin välyksiä tarvi säätää 0,05 ja 0,10mm. Säädin aina niin että liuska menee helpohkosti/hieman nihkeästi säätöruuvin ja venttiilin väliin. Huoltoliike ei ole oikeassa, ja koska heidän asenne on tuo voi tuosta reklamoida myös maahantuojalle. Virallinen huoltoliike status jos on kyseessä ottanevat valituksen maahantuojalta vähän vakavammin.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

joni_k

toi venttiilien säätö on kyllä oma taiteenlajinsa.liuskaa ei suoraan sinne väliin saa ainakaan joissakin malleissa ja kuten muissakin keskusteluissa ilmennyt venttiilien se pää ei välttämättä olekaan suora, vaan siihen on kulunut kuoppa.

konenikkari

 ;D On vain kaksi tapaa säätää venttiilit, oikea ja väärä  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: jph - 09.09.18 - klo:08:46
Itselläni Piaggio Fly 4t 2v. 2007. ajettu 38.000km eikä ole venttiilien säätö tarvetta ollut muutaman kerran olen tarkistanut ja välykset Ok.Öljyt vaihdan 2000km välein castrol 10w40. Ohjekirjan mukaan öljyn vaihtoväli 6000km.Öljyn laadulla ja vaihtovälillä on väliä.Moottorissa tuntuu vedot olevan tallella eikä kuluta öljyä.Käsittääkseni Vespassa on sama piaggion HI-PER moottori kun  tuossa fly:ssä Piaggio Flytä tehtiin jokunen vuosi sitten 4venttiilisenä ja parin vuoden päästä palattiin 2venttiilisiin,onko noissa 4venttiilisissä ollut jotain propleemia?


Hienoa että sinun kaksiventtiilinen toimii, se onkin paremmin toimiva rakenne,
noista neliventtiili 50cc on taitanut valmistajat jo luopua, liian paljon noissa on ollut harmeja, ymmärrettävistä syistä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 10.09.18 - klo:16:51
toi venttiilien säätö on kyllä oma taiteenlajinsa.liuskaa ei suoraan sinne väliin saa ainakaan joissakin malleissa ja kuten muissakin keskusteluissa ilmennyt venttiilien se pää ei välttämättä olekaan suora, vaan siihen on kulunut kuoppa.

Joo.. se välyshän kuuluiskin mitata nokka-akselin ja keinuvivun välistä mutta näissä 4-V harakanvarvaskeinuvipu virityksissähän se ei onnistu. Mullakin tuo 125x9 on semmonen sekä tuo burgman400. Onneksi kumpikin pitää säätönsä hyvin.

Eikös Piaggio siirtynytkin 3-V kansiin noissa 50cc koneissa ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jph

#42
Näkyy olevan 2v. 3v. ja 4venttiili malleja tuossa piaggion mallistossa  ainakin 50cc.Vespaa saa 4 ja 3venttiilisenä .

joni_k

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 10.09.18 - klo:22:22
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 10.09.18 - klo:16:51
toi venttiilien säätö on kyllä oma taiteenlajinsa.liuskaa ei suoraan sinne väliin saa ainakaan joissakin malleissa ja kuten muissakin keskusteluissa ilmennyt venttiilien se pää ei välttämättä olekaan suora, vaan siihen on kulunut kuoppa.

Joo.. se välyshän kuuluiskin mitata nokka-akselin ja keinuvivun välistä mutta näissä 4-V harakanvarvaskeinuvipu virityksissähän se ei onnistu. Mullakin tuo 125x9 on semmonen sekä tuo burgman400. Onneksi kumpikin pitää säätönsä hyvin.

Eikös Piaggio siirtynytkin 3-V kansiin noissa 50cc koneissa ?

loisto idea toi nokka-akseli keinuvipu. täytyy kokeilla joskus skootterissa. mankissa se ei onnistu kun joutuu kannenpultteja aukomaan. voi alkaa kannentiiviste vuotamaan.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 11.09.18 - klo:08:18


loisto idea toi nokka-akseli keinuvipu. täytyy kokeilla joskus skootterissa. mankissa se ei onnistu kun joutuu kannenpultteja aukomaan. voi alkaa kannentiiviste vuotamaan.

Muistelisin että kun mulla oli -76 manki, säädin ja mittasin kyllä ihan säätöruuvin ja venttiilin välistä. Kyllä mankia tuli joskus niin useasti auottua ettei aina raskinut uuttaa tiivistettä laittaa, eikä se vuotantut.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.