Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Toimiiko vaiko ei?

Aloittaja Eki, 21.08.19 - klo:08:25

« edellinen - seuraava »

Partanen

#30
45 km/h on se suurin sallittu nopeus mopolle. Sitä kun ajat, niin ei tarvitse poliiseja pelätä. Koeajoa varsinkaan antaa. Eikä rullilla huudattaa. Kallista bensaa ei poliisin tarvitse tuhlata.

LainaaRajoitus 45 km/h tulee Euroopan unionin lainsäädännöstä, ja se on koko EU:ssa yhteinen. Nopeus ei siten ole Suomessa kansallisesti päätettävissä, ja itse asiassa se nousi meillä juuri EU:n myötä 40:stä 45:een. Jos tästä halutaan poiketa, on Suomen erottava EU:sta tai sitten vaikutettava yhteiseen linjaan EU:n kautta. Kumpikaan vaihtoehto ei liene kovin ajankohtainen, saati todennäköinen. Mopot on siis pääsääntöisesti rakennettu tai rajoitettu tähän nopeuteen jo tehtaalla, ei vasta Suomessa.

Lähde: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikennevilkku/kahta-kaistaa/7-vaittamaa-mopon-virittamisesta

Lisäys: Mikään poliisi ei voi antaa lupaa rikkoa lakia. On saattanut kertoa puuttumiskynnyksen, mutta se ei vielä riitä oikeudessa, eikä todistajat auta siinä mitään.

Se on yksiselitteistä, että muutoksia ei saa tehdä. Mutta jos jonkun mopon ominaisuuksiin kuuluu, että se sisäänajon jälkeen kulkee kovempaa kuin tyyppihyväksyntää tehdessä, on oikeudenmukaista jos poliisi ei pienestä ylityksestä sakota. Mutta kaikki yli 45km/h nopeudet on mopolle ylinopeutta, ja siten tapauksesta riippuen rangaistava teko.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Se on jokaisen oma asia millä keinoin itselleen mopon virittämisen perustelee. Kyse on nyt siitä, että mikään ei oikeuta mopoa virittämään. Ja se olisi hyvä jokaisen tiedostaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

#32
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.08.19 - klo:13:18
Se on jokaisen oma asia millä keinoin itselleen mopon virittämisen perustelee. Kyse on nyt siitä, että mikään ei oikeuta mopoa virittämään. Ja se olisi hyvä jokaisen tiedostaa.
En millään jaksaisi tätä: mopoautoille on tulossa 60kmh rajoitus, sama on ilmeisesti tulossa mopoille, koska poliisit ovat sen minullekin sanoneet, etteivät puutu 60kmh nopeuteen ((koskee ainakin liikkuvaa elikä prätkäpoliiseja) ketkä ovat sopineet keskenään maximi nopeuskynnyksen mopoille, soita ja kysy äläkä kinaa!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Jonkun arvion mukaan 2/3 mopoista on viritettyjä. Se ei taas ole vaikuttanut onnettomuuksien määrään eikä laatuun. Risteyskolahduksia ne ovat. Sama on prätkissäkin. Tekninen puoli on ääriharvoin onnettomuuden syy. Pääsyy on se ettei autoilija ole huomannut kaksipyöräistä. Nuori motoristi ei kokemattomuuttaan ole osannut sitä huomioida. Mopoissa tyttöjen tulo ohjaimiin osaltaan on riski. Taidot yllätystilanteissa on heikommat. Maantiellä nopeudella ei ole merkitystä, onko se 45 vai 60, paitsi jononmuodostus ja ohitustilanteet vähenee kun nopeusero autoihin joko katoaa tai vähenee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Pistä Eki jotain faktaa, niin ei tarvitse sun toivomusten perusteella keskustella. Mun silmiin ei ole osunut mitään mopojen nopeuden nostosta. Kuten jo aiemmin jakamastani linkistä selviää, on kyse EU:n antamasta nopeusrajoituksesta, jota yksittäinen jäsenvaltio tuskin pystyy muuttamaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Niille ns. Kevytautoille sallitaan 60 kmh, luki lehdessä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Varmaan alle 70-vuotiailla paremmat hoksottimet, joten tommoista ikärasismia en ymmärrä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.08.19 - klo:15:38
Varmaan alle 70-vuotiailla paremmat hoksottimet, joten tommoista ikärasismia en ymmärrä.
On titenkin, mutta se käytännön kokemus on varmasti vähäisempää kuin vaikkapa nyt 70v ikäisellä. En harrasta mitään ikärasismia, mutta kun nyt kaikessa halutaan olla erimieltä, niin mikäpäs siinä. :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.08.19 - klo:14:17
Pistä Eki jotain faktaa, niin ei tarvitse sun toivomusten perusteella keskustella. Mun silmiin ei ole osunut mitään mopojen nopeuden nostosta. Kuten jo aiemmin jakamastani linkistä selviää, on kyse EU:n antamasta nopeusrajoituksesta, jota yksittäinen jäsenvaltio tuskin pystyy muuttamaan.
Luuletko että valehtelen poliisien sanomisia, ne ovat takuuvarmasti faktaa, en jaksa jauhaa tätä samaa, nyt kun tämä kierrosrajoittelujuttu lopahti, niin jutut jatkuvat täysin muista aiheista (eikös nämä nopeus ym vastaavat kuuluisi muualle), tehkää aloite sinne osastolle, niin otan poliisilta nauhoitteen heidän mielipiteistään joista olen keskustellut. Johtuu varmaan siitä heidän joustavuus, kun sanotaan arviolta että joka toisella mopo kulkee yli sen perussallitun (45kmh, itse en tiedä ketään)?!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Se on kato aivan sama mitä poliisi on sanonut. Ei poliisi määrää lakeja. Eikä poliisi varmasti ole luvannut sinulle, että tulee lakimuutos, joka sallii 60 km/h mopoille. Luetko ollenkaan mitä sulle yritetään kertoa?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.08.19 - klo:17:40
Se on kato aivan sama mitä poliisi on sanonut. Ei poliisi määrää lakeja. Eikä poliisi varmasti ole luvannut sinulle, että tulee lakimuutos, joka sallii 60 km/h mopoille. Luetko ollenkaan mitä sulle yritetään kertoa?
Sinun uskosi siihen että me ihmiset noudatamme järjestäin lakia, muutamassa tunnissa kärysi liki 5000 ylinopeudesta eilen: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuhannet-karysivat-liikenteessa-poliisin-tehostetussa-nopeusvalvonnassa-mielessa-on-yha-koulujen-alkamisen-aikaan-saadut-synkat-tulokset-kylla-siella-luvattoman-paljon-tulee-ylinopeuksia/7520790#gs.xj7kf9
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

jwalk

#41
onpas ollut rönsyilevää keskustelua ja aikuiset miehet meinaa mennä ihan henkilökohtaisuuksiin. Hävetkää!
Tottahan toki. Laki on yksiselitteinen mopon nopeuksien suhteen.
Luulisin ja uskon, että sinä Eki noilla kilometreillä ja iän suomalla kokemuksella osaat käyttää kaasukahvaa järkevästi, kulkee se mopo tuppinurin vaikka miljoonaa.
ajele vaan fiksusti ja nauti pirteästä mopostasi.
Taajamissa hissukseen ja maaseudun rauhassa saapi vähän sitten päästellä ;)
Edelleen, mun auto kulkee yli 200kmh, mutta ajanko aina täysii??? No en.
Sym mopo kulkee n. 80kmh ajanko aina täysillä? No en.
Piikki skootteri kulkee +100kmh, no siinä ei nopeusrajoituksia, mutta kuutioita liikaa veroluokkaan. En aja aina täysillä.
Teineille lait kyllä tarpeellisia, mut kai myö wanhat papat saahaan vähän hullutella, mutta ei hölmöillä!
Nooh, kriminaalinen virittely on suvussa. Mun velipoika, 73v ei malttanut olla virittelemättä mopoautoaan. Kulkee +70kmh. Hauska näky, kun kubota puskee paksua mustaa, kun lähtee risteyksestä :D
vähän kyllä huoletti, kun tytär 23v pyys mopoa lainaan pariksi päiväksi. Sanoin totuuden, eli tuo kulkee kyllä liikaa, mutta mulla on keinot rajoittaa(prikkoja)
eei tarvi, osaan kyllä ajaa maltilla sanoi hän. Asia tietysti aivan toinen, jos hän alle 18v.
Mopo ollut kohta kuukauden "lainassa" Sano vaan, et v''un kiva, ettei tarvi olla tien tukkona, kun kiihtyy niin kivasti. kiva ajella. (70cc, tehari, yms..)
Että vielä jälkikasvunkin rikoksen tielle päästin. Paska jätkä ja iskä oon. :(

Eki

#42
Jwalk:onpas ollut rönsyilevää keskustelua ja aikuiset miehet meinaa mennä ihan henkilökohtaisuuksiin. Hävetkää!
Tottahan toki. Laki on yksiselitteinen mopon nopeuksien suhteen.
Luulisin ja uskon, että sinä Eki noilla kilometreillä ja iän suomalla kokemuksella osaat käyttää kaasukahvaa järkevästi, kulkee se mopo tuppinurin vaikka miljoonaa.
ajele vaan fiksusti ja nauti pirteästä mopostasi.
[/quote]Kiitos asiapitoisesta ja totuuttakin sisältävästä humoristisesta näkökannasta, minun vikani on ainakin se, että kun joku/jotku aloittaa vähän asian vierestäkin, en osaa pysyä hiljaa ja homma jatkuu ja jos jollain onkin ihan päätarkoitus ärsyttää, niin saattaa onnistua kun sitkeäst yrittää? Nyt toivon, että arvostamme toinen toisiamme emmekä tee tästä tai muustakaan topicista mitään huuhaata. Olen olettanut, että kun täällä on enempi ja vähempi asiantuntijaporukkaa, että voisi kysellä niitäkin mopoasioita joita olen kysellyt, mutta homma rönsyilee muutaman toimesta täysin muihin asioihin?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

jwalk

Täällähän on siis, eh, nimittäin varsin fiksua porukkaa verrattuna moniin muihin foorumeihin.
Mutta, ainahan kannattaisi hetki harkita, ennenkuin laukasee jotain " nokkelaa"
Itsekin tullut laukaistua monta asiatonta kommenttia. Mutta, henkilökohtaisuuksiin menemistä en hyväksy, paitsi jos sitä itse kerjää...
En rupea sormella osoittelemaan, mutta asianomaiset ymmärtänee, toivottavasti?

jwalk

#44
Mutta. alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, kehoittaisin harkitsemaan sopivaa teharia.
Esim. mulla oleva Technigas next-R putki antaa huipputehot n. 8000-8500 kierroksella.
Yli 9500 ei enää potkua löydy.
Yleisesti kehuttu putki ns. vakiopytyille.
Siitä sitten prikoilla säätämään.
Tuosta voi olla apuja: https://www.tuningmatters.com/reviews/exhausts/scooter-tuning-exhaust-test/