Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Venttiilien säätö (139QMB/A moottori)

Aloittaja skootteri, 10.07.07 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

Coastside

#30
Pitkän, kovauhtisen reissun jälkeen 3 minuuttia meni koteloiden poistoon ja mittaukseen. 0,05 liuskalla säädetyn imun väliin meni väljästi 0,1 mm ja pako 0,1 mm hangaten.
Virinokan ajoitusmerkit olivat kohdallaan.

???

Päädyn itse siihen että imun säädän 0,05 ja pako 0,1 Venat eivät kauheasti naputa ja harjoitellena ei toistuva säätö ole suuri työmaa. Imuvenan kantaminen ei voi jäädä muutenkaan huomaamatta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

anttvirt

oli tuossa sylkkä auki kun leikkasi tuo skepedi.

Ajoituksesta sen verran että:

Onko tuo ajoituskohta se kirjain vai siinä vieressä oleva viiva ?

eli kun laittaa venttiilien ajoituksen paikoilleen pitääkö kumpaa magneeton merkkiä käytetään "t" vai sen vieressä oleva viiva ?

-Antti-

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

anttvirt

Kiitokset nopeasta vastauksesta..

Nyt mopo toimii ja naapurin poika pääsee taas tyttöjä kiusaamaan.. ;D

-Antti-

Coastside

#34
Säädin venat hankaavasti 0,05 mm. Ajoin muutaman kilsan lenkin ja toiminta säilyi hyvänä. Hivenenkin väljemmin säädettynä kuuluu selvä naputus.

Ajoin 50 km lenkin ja toiminta oli hyvä. Puhtiakin tuntui olevan enemmän kuin ennen säätöä.

Kuitenkin yksilöhtainen juttu tuo välys.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tomba

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.01.09 - klo:16:04
Käsittelin täällä omassa ketjussaan tuota puristusten katoamista ja paluuta omien kokemusten pohjalta. Kone voi karstoittua niin paljon että joidenkin öljyjen pesemänä se irtoaa klimppeinä ja jää venttiilin väliin, josta se voi sitten lähteä ilman purkamisia kun sahaa vain tarpeeksi kauan.
Jep, vaihtoehtojahan ongelmaan on vaikka kuinka, mutta nyt olen taas pikkasen viisaampi ::) Otin venttiilikopan irti ja pyöritin puhaltimesta konetta----eihän venttiilit liiku :o Mielessä olikin jo ollut jakoketjun katkeaminen, mutta ketju olikin hypännyt pois rattaalta. Venytin ketjun kireälle ja pyöritin taas, ketjuhan liikkuu. Oliskohan ketjun kiristin hajonnut ::) Joka tapauksessa otetaan nyt kone irti ja tutkitaan vielä vähän tarkemmin. Eli mulle saa ihan vapaasti antaa vinkkejä, linkkejä ja kaikkea apua, millä saan homman pelittämään ilman turhia mokia ;D Monkeyn koneeseen tehtiin kesällä yläpään remppa, joten eivät nämäkään hommat ole ihan vieraita!!

Niin joo, mites näissä käy, kun jako menee sekaisin?? Onko odotettavissa venttiilien vääntymistä tai männän hajoamista???

Jos tää juttu on ihan väärässä paikassa, niin ylläpito siirtäköön oikeaan paikkaan ;)
Baotian BT50QT-9 -04 ja Volvo S60 2.5T

Tomba

#36
Okke!
Vinkkejä saa siis tulla, mutta printtasin jo ne kaksi linkkiä, joissa on räjäytyskuvat ja toisessa purku-/asennuskuvat. Ovat muuten todella hyvät ;)



Kun kerran aloin tähän kertoa tätä ongelmaa, niin lisätään:
Tänään irrotin jakoketjun kiristäjän ja venytin kokeeksi ketjun rattailleen. Kirkkaan Magliten ledilampun avulla kurkistelin siitä ketjun vierestä kampikammioon, onko ketju myös kampiakselilla kunnolla. Sitten huomasin ihan kuin muovin kappaleen siellä akselilla. Sain sen keploteltua vähän lähemmäksi ja lopulta kokeilin magneetilla, sehän olikin rautaa ja sain sen ulos :o Sehän siellä oli mennyt ketjun ja rattaan väliin ja nostanut ketjun pois paikaltaan. Nyt vaan pelottaa, että se on vaikka osa öljyrenkaan tukirenkaasta, vaimikäsenyton ::) Jos näin, niin sitten puretaankin vähän lisää!

Jatkuu.............
Baotian BT50QT-9 -04 ja Volvo S60 2.5T

Coastside

Säätötarve ei olekaan kovin suuri. Edellisen säädön tein 3800 km paikkeilla ja nyt 7400 muistin tarkistaa venat. Samat liuskat sinne hankaavasti meni kuin aiemminkin.

Muistaako kukaan nokkaketjun kiristimen säätön tekoa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

mistäs löytää noin tarkan rakotulkin missä on millin sadasosia?


bouttis

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 22.02.09 - klo:20:28
Google antoi tulokseksi tämän .

Kiitti,kun mun mitta loppu 0,10 kun muistaakseni toyotassa oli pienin välys 0,25 et pieniä on nopedissa :) en tiedä kuka noi oli käynyt säätämässä, mutta imu oli 0,5 ja pako 0,10 kun ei se mennyt toi 0,10 kun nihkeesti imuvenan alle. Täytyy laittaa tilaukseen.

kekra

Aika suolainen hinta yhdestä vaivaisesta rakotulkista, 21e posteineen..
Kannattaa tsekata paikalliset huoltamot ja marketit ennenkuin tilaa tuolta. Itse löysin vitosella lähimarketista. Ohuin liuska oli juurikin 0.05mm.

Zorro

Lainaus käyttäjältä: bouttis - 13.03.09 - klo:12:38
okei. Pieni kysymys tosta ajotuksesta,kun laittaa ton nokkahihnan niin magneetossa on kaks merkkiä, T ja F, kumman kohdalla pitää olla kun nokka akselinpäässä on ne kaks reikää kannen tasassa, ja se isompi reikä kuuluu ilm olla ylähällä ?

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 13.03.09 - klo:12:49
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=71

Ja tässä ketjussa on myös ohjeet

bouttis

okei! Se oli jenkki video 125cc fude,ihan samannäköinen kun fudesport. Sain venttiilit läpättyä, tiiviste tehty,tuli kun kaupan hyllyltä.Paketti muuten kasassa paitsi pakoputki ja kaasari vielä irti jää huomiseen,mut nyt on selkeesti enemmän puristuksia, saa oikeen painaa kädellä et menee petaali alas, en tiedä oliko se oma vanha pytty ja mantä niin lopussa, kun se mäntäkin soikee, vai sit toi venttiilien läppäys? huomenna kokeillaan pelaako miten.

Coastside

Välyksen kokoon vaikuttaa teräksen lämpölaajeneminen, joka on likimain vakio eri teräslaaduilla ja ventiilin varren pituus ja lämpötilan muutos. Myös muiden kannen rakenteiden muutokset.

Teoreettisia laskelmia korvaa kokeilukin ja sen toteaminen mihin suuntaan välys muuttuu lämmetessä, johtuen koneistosta, jossa nokan pukit voivat pitentyä enemmän kuin lyhyt vena.

Kun hakee sen välyksen millä venat alkaa kantamaan, siis välys katoaa käyntilämmöissä tai kylmänä, voi asettaa sen vaikka 0,02 mm laajemmaksi niin vain säätötyön tarkkuus asettaa rajan sen käytölle.

Kone kannattaisi aina käyttää ja jäähdyttyään mitata uudelleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04