Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uudet renkaat Vespaan

Aloittaja pasi61, 31.03.15 - klo:08:10

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 21.07.15 - klo:10:41
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 20.07.15 - klo:23:22
"Se, mistä tietää tämän takarenkaan kulumisen, sitä en tiedä."    ???          Siis mitä ???

Joo, jonkin muun renkaan kuvioista näkee hyvin, mutta Citygrippini kuvioista en ;-)
Onko porukat pitäytyneet vakiokoossa vai saako mitän etua pykälää leveämmästä takanakista?

Ottamatta kantaa Citygripin kuvioon sanon vielä että ei tämä toispuoleinen kuluminen ole mikään selviö vaan liittyy reippaaseen kaarreajoon. Tai jos vain takanakki kuluu toispuoleisesti taitaa syy löytyä skodun muusta tekniikasta. (puslat, pyöränlaakerit jne)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Mulle vasemmalle kääntyminen on helpompaa, eli uskallan mennä vasemmalle kääntyvään kurviin kovempaa kuin oikealle kaartavaan. Mistä se johtuu, en tiedä. Menen skootterin selkään poikkeuksetta myös vasemmalta puolelta. Tämä pohjustuksena erittäin epätieteelliselle pohdinnalle. Onko palstalaisissa joku, joka pystyy ajamaan oikealle kaartavaan mutkaan kovempaa kuin vasemmalle kaartavaan mutkaan? Menetkö skootterin selkään oikealta puolelta? Oletko vasenkätinen? Itse olen oikeakätinen.

Vaan voi se olla sitäkin, että oikeanpuoleisessa liikenteessä vaan tulee vastaan vasemmalle kääntyviä käännöksiä, jotka voi ajaa kovempaa kuin oikealle kääntyvät kurvit. Esim. rampit ja kadunkulmat.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Itsellä sama ongelma.
Tosin vanhemmiten on helpottanut, molemmat on yhtä vaikeita :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

openflow

Oikealle kaarrokset on itsellekin se hankalampi, ja myös sama juttu on myös kaikilla tutuilla jotka mopoilla ajelee.

oskuk

Ihminen on toispuoleinen, toiskätinen ja -jalkainen. Lisäksi oikealle kääntäessä kaali on lähellä pöpelikköä, eikä tiestä näe niin pitkälle kuin vasemmalle kaartuvassa.

viisnelonen

Mulla on kait tapana vetää ne vasemmat vauhdikkaammin mm seuraavista syistä: kaksisuuntaisella tiellä olet ulkokaarteessa,loivempi kaarto.Ei vaaraa ajautumisesta vast. tulijan kaistalle ja tarvittaessa voit loiventaa lisää ( esim liika vauhti) päästämällä aivan ulkokurviin eli liki reunaviivaa jos ei muu auta. Nuo em. mulla tullu mieleen kun olen asiaa funtsinu tässä viime päivinä.
Taajama-ajossa varmaan jokainen on huomannut että vasemmalle voi kääntyä huomattavasti vauhdikkaammin kuin oikelle edellyttäen että muu liikenne ei esteenä, johtuen huomattavasti suuremmasta kaartosäteestä. Sanoisin jopa että oikealle käännytään mutta vasemmalle kaarretaan..  ::) , siis kaupunki-katujen risteyksissä.   No, jokainen kurvailee tietty tavallaan.
Usein lukenut väitteen/teorian että kuluminen johtuisi pääosin tien kallistuksesta, 3-5%, varmasti sekin vaikuttaa mutta pääsyyksi en sitä usko. Koska, kaikilla kuljettajilla tätä renkaiden toispuoleista kulumista ei esiinny.
Topiikkiin liittyen, mulla olis 2 ajamatonta gummia pelti-vespaan, niitä 10tuumasia. Myyntiosiossa lisää..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 21.07.15 - klo:22:46
Ihminen on toispuoleinen, toiskätinen ja -jalkainen. Lisäksi oikealle kääntäessä kaali on lähellä pöpelikköä, eikä tiestä näe niin pitkälle kuin vasemmalle kaartuvassa.

Niin ja vieläpä toisaikainenkin, ainaskin minä.   :)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Wanhapappa

Pitäähän minunkin iskeä lusikkani tähän kaarreajo(soppaan). Sama se on täälläkin, vasemmassa kaarteessa ajetaan lujempaa, kuin oikeaan kaarteeseen. Ainakin minulla vaikuttaa se, ettei oikealle kaarrettaessa näe niin pitkälle, kuin vasemmalle kaarrettaessa ja tämä on sellainen alitajuntainen varovaisuus. Kai?

Pääsin muuten taas kokeilemaan kaverin Vespaa pitkästä aikaa, oli myös vaihtanut siihen City Gripit alle. Tuntuivat huomattavasti paremmilta, kuin alkuperäiset Savat. Ajeltiin lähes päivittäin viikon ajan ja kilometrejä kertyi n. 600. Edelleenkin olen sitä mieltä, että pidemmillä maantieosuuksilla Vespa on melko onneton. Cityliikenteessä (johon se on alunperin tarkoitettukin) se on varsin ketterä ja oiva peli. Jos asuisin vielä stadissa, en olisi vaihtanut Vespaa mihinkään.

Pyydän jo anteeksi, jos loukkasin Vespistien tunteita....  ;)

oskuk

#23
Eikä mitä, kirjoita se jokaiseen juttuusi jatkossakin.-) Itselläni oli Citygripit jo ensiasennuksena, enkä keksi muutakaan jatkoon; ihan hyvät -yhden renkaan kokemuksella. Sitä kyllä mietin, onko voblaus värkissä lisääntynyt, muta siihenkin voinee vaikuttaa vaikka kiristystä vaativa ohjauslaakeri?




Mistä tuossa nakissa katsotaan kuluminen?

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.07.15 - klo:16:30
Eikä mitä, kirjoita se jokaiseen juttuusi jatkossakin.-) Itselläni oli Citygripit jo ensiasennuksena, enkä keksi muutakaan jatkoon; ihan hyvät -yhden renkaan kokemuksella. Sitä kyllä mietin, onko voblaus värkissä lisääntynyt, muta siihenkin voinee vaikuttaa vaikka kiristystä vaativa ohjauslaakeri?



Mistä tuossa nakissa katsotaan kuluminen?

Yritän olla mainitsematta Vespatarinaa enää. ;) Vihattu/rakastettu Vespa. Tuota takarengastasi kun katsoo, on se kulunut tasaisesti keskeltä, josta normaaliajossa renkaan kuuluukin kulua. Mitä noilla on ajettu? Vaihdoin omaan Bemuuni n. kahdeksassa tonnissa renkaat, etu- sekä takarengas oli kulunut tasaisesti keskeltä. Itse ajelin silloisella Vespallani vain n. 1000km, ei silloin Savassa havainnut mitään kulumista. Kaverillani meni renkaat molemmilta reunoiltaan "sahalaitaiseksi", kaverilla elopainoa 127kg, lieneekö tuolla merkitystä? Oli vaihdattunut ne rengasliikkeessä ja tietenkin pakoputken tiiviste vähän falskas. Oli tietysti panneet vanhan tiivisteen takaisin. Ihmetteli, kun on alkanut kuluttamaan hieman öljyä, ajettu n. 12000km, mistä johtunee?

pasi61

Minulla voblaus hävisi renkaiden vaihdon yhteydessä (väpättänyt uudesta lähtien)
Ja näin ei käynyt kun viimeksi ne vaihdatin mutta ne olivat eri merkkiä kun nykyiset  (ja silloin renkaita ei tasapainoitettu)
Nyt maahantuoja tasapainoitti  ne mutta en tiedä tekikö muuta (paitis vaihtoinvat takajarru palat)
Olisiko se rengaskuviosta , tasapainoituksesta tms. kiinni?
Eli kun kolmas uusi rengaskerta alla niin voblaus hävisi ;-)


Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.07.15 - klo:16:30
Eikä mitä, kirjoita se jokaiseen juttuusi jatkossakin.-) Itselläni oli Citygripit jo ensiasennuksena, enkä keksi muutakaan jatkoon; ihan hyvät -yhden renkaan kokemuksella. Sitä kyllä mietin, onko voblaus värkissä lisääntynyt, muta siihenkin voinee vaikuttaa vaikka kiristystä vaativa ohjauslaakeri?



Mistä tuossa nakissa katsotaan kuluminen?

Kone

Jalkatuki on vasemmalla puolen myös. Muistelen kuulleeni, että on tuhansia vuosia vanha "perintö" ihmisellä tuo vasemmalta puolen meneminen. Kun hevosen selkäänkin noustaan vasemmalta puolen, voi sillä oikealla kädellä näytellä keskisormea ja ennen vanhaan sai miekan sieltä vasemmalta puolen, jos liian lähelle tuli sorminensa.

Partanen

Voblaus on sitä, kun ohjaustanko vatkaa puolelta toiselle. Tärinät ja väpätykset on sitten esim. renkaan epätasapainoa, mutta isossa (MAHTAVASSA) Vespassa ne kuitenkin voivat aiheuttaa voblaustakin. Eli Ison Vespan (eli LOISTAVAN MAANTIEPELIN) renkaat kannattaa aina tasapainottaa.

Tässä wobblausta: https://www.youtube.com/watch?v=xzB6KSlD6ec
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pasi61

No minulla se oli voblausta ja se tuli aina pienessä vaihdissa < 15 km/h

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.07.15 - klo:19:51
Voblaus on sitä, kun ohjaustanko vatkaa puolelta toiselle. Tärinät ja väpätykset on sitten esim. renkaan epätasapainoa, mutta isossa (MAHTAVASSA) Vespassa ne kuitenkin voivat aiheuttaa voblaustakin. Eli Ison Vespan (eli LOISTAVAN MAANTIEPELIN) renkaat kannattaa aina tasapainottaa.

Tässä wobblausta: https://www.youtube.com/watch?v=xzB6KSlD6ec

Partanen

Jenkit joskus laittoivat painavampia painoja ohjaustangon päihin vähentämään voblausta. Samanlaiset painot kuin tulee kuulema takalaukun mukana (?). Mulla ei ole takalaukkua, joten en tiedä tuleeko sen mukana isommat painot ohjaustangon päihin.

Mutta aina parempi, että voblausta ei ole ollenkaan. En tiedä vaikuttaako renkaan epätasapaino noin hiljaisen nopeuden voblaukseen, mutta epäilen että ei vaikuta.

Ehkä rengasmallin vaihto vaikutti enemmän. Renkaan korkeushan saattaa muuttua renkaan mallin vaihdon myötä, vaikka numeroiden mukaan olisikin samanlainen rengas.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003