Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kytkinjousien vaikutus

Aloittaja -markus-, 14.08.11 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

-markus-

Mitä nuo erilaiset kytkinjouset attavat? Lähteekö kiihtymään paremmin tietyn kierrosrajan ylitettyä?
Lainaus käyttäjältä: Way Of LifeRotta style rocks  :)

Partanen

Niillä säädetään kierrolukua, jolla kytkin alkaa ottamaan kiinni, eli ajokki pyrkii liikkeelle. Jäykemmät jouset, niin kierroksia pitää antaa enemmän että ajokki lähtee liikkeelle. Löysemmät jouset, niin lähtee pienemmillä kierroksilla.

Käytännössä jousien vaihto on tarpeen vasta sitten, kun moottoria on muuteltu vaikkapa siten, ettei enää toimi pienillä kierroksilla kunnolla. Eli jäykemmillä jousilla annetaan kierrosten nousta tehoalueelle ennenkuin ajokki lähtee liikkeelle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-markus-

No, kannattaako löysät laittaa suht koht vakio Fudeen? Auttaako esim. temppuilussa nuo löysät? Eli ei tarvi konetta huudattaa paljoa, mutta keula nousee?
Lainaus käyttäjältä: Way Of LifeRotta style rocks  :)

Timo

Ei näihin löysempiä saa varmaan mistään,vakiot kun ottavat kiinni siinä 3000kierroksen kohdalla.

Paremminhan se keula nousee kun nappaa kovemmilla kierroksilla kiinni :) Jos haluaa temppuilla.

Partanen

Juu keulimista jäykemmät jouset saattaa helpottaa, koska periaatteessa ainakin kytkin saattaa ottaa napakammin kiinni siinä vaiheessa kun ottaa kiinni. Siis vakiojousia kovemmilla kierroksilla. Normaali ajaminen hankaloituu jäykemmillä jousilla, koska konetta pitää aina "huudattaa", että lähtee liikkeelle. Samalla kytkin lämpenee tavallista enemmän, koska kytkin luistaa pidempään jokaisessa lähdössä. Kytkimen käyttöikä siis lyhenee. Tämä meni jo teoria puolelle, joten itse kokeilemalla parhaiten selviää, että kannattiko jouset vaihtaa. Tottumuksia ja ajotapoja kun on niin monia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#5
Elikäs kuis toi kytkinjousien värikoodi menee? Ja onko se miten kattava eri valmistajien välillä?
Kyselen tätä kun tuo Vivacityn(-05) kytkin ottaa niin myöhään kiinni..  kiekat nousee aikas ylös ennenkuin alkaa ottaan ja sitten on tietty kohtuuttoman pitkä luistatus, kun on jo tehoja jonkun verran, ennenkuin kytkin lopullisesti ottaa kiinni.
Avasin varin ja irr. kytkinkellon. Kaikki oli mielestäni lähes uudenveroista paitsi remmin pituus oli 755 kun orggis on 765. Kellossa ei lainkaan sinistymää. Puhdistin/hioin kytkimen mutta ei ollut mitään vaikutusta, enkä sitä odottanutkaan kun oli avattaessa ok näköinen.
Nyt siis etsimään sopivasti löysempiä kytkinjousia? Oletan että joku on uusinut kytkimen ja siinä yhteydessä on jouset vaihtuneet jäykempiin joko vahingossa tai tarkoituksella.
Vai ostanko vaan ns vakiojouset sen kummemmin jäykkyyksiä/värikoodeja miettimättä..
E: Niin ja kulkee kyllä 60 mittariin tämmösen ISON äijän alla, prikkaa ei ollut mutta hukkaputki näkyy olevan pakokäyrässä paikallaan. 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Vai voisiko rullat olla liian keveät?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#7
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 20.07.12 - klo:15:04
Vai voisiko rullat olla liian keveät?

Punnittiin, oli 8,5 grammaset eli kait ihan orggis paino ?  3 uusin kun oli ihan hiukan kulumaa.
Ja se liikkeelle lähtö on kyllä niin verkkaista koneen kierroksiin nähden että en itse rullia epäile ja pitkän pähkäilyn jälkeen hylkäsin VP-jousen syyllisyydenkin mutta tiedä sitte..  no rullien paino ainakin pitäs olla about orggis. Insomnia tällä hiukan ajo ja oli kans sitä mieltä että jottain outoo on kun niin ylhäältä alkaa ottamaan..
Nää on kyllä vähän semmosia mutu juttuja.. tartte istuttaa naapuri testikuskiksi( on mua 50% kevyempi) ja kattoo kuis se lähtee hänen alta  :)

E: mulla on ollu näitä remmivetosia 2T koneella piaggio ja Kymco (molemmat liki uudesta) joten lähinnä niitten jättämään muistikuvaan näitä persdyno vertauksia teen.. Tosin Insomniakin tais olla sitä mieltä että liian ylhäältä alkaa kytkin ottamaan kiinni.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Kaverin 2-tahtinen Derbi Boulevard huutaa melkolailla liikkeellelähdössä, muttei se mitenkään erityisesti hyökkää. Ei voi olla ihan varma missä kohtaa kytkin ottaa kunnolla kiinni, kun ei sitä varsinaisesti tunne. Variaattoriin ei ole muutoin koskettu kuin prikka poistettu. Arvelin, että sen vaan kuuluu olla tuommoinen. Kai ne säätää kakstahdit kiertämään enemmän kuin nelitahdit. Tai sitten varmistetaan se, että kone hakkaa kierrosrajoittajaa vasten (rajoitetun) huippunopeuden paikkeilla.

Siitä päättelin, että kytkin sulla voisi olla kunnossa, jos kerran kytkinkellokaan ei ollut muuttanut väriään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Paikallaan, keskiseisontatuella sen hyvin huomaa koska kytkin alkaa ottamaan kun hiukan vielä kengällä jarruttaa takarengasta..  tartteekin kytkee tuo strobon kiekkamittari kiinni ja oikeen mitata ko kierrosluku.. about ainaski.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

leze223

Tunkase kytkimeen malossin mustat jouset setistä 29 7454. Noilla jousilla kytkimen pitäisi ottaa irti 3-5t rpm:ssä.

Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

konenikkari

#11
Useikin kytkimen viivyttely johtuu kytkinkenkien
saranatapin jumittelusta tai pienet kumiholkit
jotka menevät kengän uraan, turpoamisesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 20.07.12 - klo:16:46
Useikin kytkimen viivyttely johtuu kytkinkenkien
saranatapin jumittelusta tai pienet kumiholkit
jotka menevät kengän uraan, turpoamisesta.

Oli kyllä ihan uuden näköistä kytkinpalikkaa.. ei pölyä/paskaa ei ruostepilkkuakaan, kellossakaan(no siellä oli pölyä mutta ei ruostetta) samoin "etuvari"
Liikuttelin kenkiä ruuvarilla ja pistin 1 tipan  liukastetta tappeihin.
Mittasin äsken kiekkoja, oli n 4500-5000 kun alkoi vetää, skodu keskituella ja takapyörästä jarruttaen kevyesti kengällä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#13
Kierrosluku kuullostaa aika hyvältä kunhan kytkin myös pitää
Se taitaa olla juurikin parhaan vääntöalueen
alkupäässä, kunhan hihna vielä luistaa vähän
noilla kierroksilla, aletaan olla optimissa  ;)
Ne kengät kannattaa ottaa kokonaan pois paikoiltaan
ja ilman jousia varmistaa että liikuvat kevyesti.
Koska ilmeisesti lähes kaikki teräs/alumiini
liitokset noissa on kuivana koottu >:(
Voiteeksi saranatappiin vähintään grafiitti, normi öljy tai vaseliini
tapissa kestää kahdestatoista puoleen päivään  :o
Itse olen aina vinkulla avartanut/puhdistanut valuvirheistä
ne kumiholkkien urat.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Nyt haetaankin muuta kuin optimikiihtyvyyttä.. eli jouhevuutta arkiajoon. Nää palikat ei toimi hitaassa ajossa ollenkaan kun kytkin irrottaa aina vedon kun kiekat laskee alle 5000 tarttee oikeen kattoo nopmittarista missä nopeudessa se veto lakkaa. Esim ajaminen kev liikenteen väyläällä yms ei tällä ole nautinto (vrt perän vapaakytkin) ja on muuteski ihan järjetöntä luistattaa kytkintä kun siihen ei ole syytä. Kytkinhän joutuu luistamann aina sitä enemmän mitä isommilla kierroksilla se alkaa ottamaan.
Toistan vielä että tosta VP-jousesta en tiedä mitään.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250