Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jäähdytyspuhaltimista

Aloittaja -Zone-, 28.06.11 - klo:23:48

« edellinen - seuraava »

Eki

Itsellä oli nimenomaan keltainen ns. virituuletin ja minun mielestäni vakituuletin toimittaa jäähdytyksen ainakin yhtä hyvin, elikä olis joutilaana tuommoinen virituuletin. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Zone-

#31
Ddiin. Nyt on jotain faktaa jos on mitattuja eikä mutuarvoja. Thnx.
Jos mootorin kierrosherkkyys ei tuosta merkittävästi huonontunut eli pyörittäminen ei ole koneelle merkittävästi suurempi vastus, niin 10% sylinterilämpötiloja on ihan hyvä tuohon hintaan. Kyllä se suuruudeltan siihen asettui mitä vähän epäilinkin. Olettaen että mittasit.

Se on vaan tuo mainosala sellainen. Mielikuva 50% tehokkaamasta siivestähän siinä yritetään luoda vaikka 10% olisi todellisempi. Siiven tehtävänähän on jäähdyttää. Ei sinänsä vain saada ilma virtaamaan 50% tehokkaammin. Mihinkäänhän tota mainoksen 50% arvoa ei tarvita, mutta mainosala nyt on sellaista.

Silkkipainajana kun olin niin välillä pomo tuli kysymään meiltäkin mielipidettä jonkun asian suhteen. Ei se mainos sitten aina niin todenperäinen ollut. Sinnepäin ja silkkaa tietoista liiotteluakin välillä.

Kylläpäs tästä kaikkinensa juttu lähti, vaikka ihan alkujaan vain kiinnitin huomiota siihen että musta tuo tuuletin imee sylinteriltä kun vakio puhaltaa sinne.

tommi

#32
Olikos peräti niin että tuo on 30% kevyempi kuin se alkuperäinen tuuletin. Näin muistelisin. Eikä siihen itse kysymykseen näemmä kukaan ottanut kantaa imeekö se vai puhaltaako se.. Enpä ole itsekään ihan varma  :-\

Coastside

Keskipakopuhaltimen teoriaa: Kehänopeus tuottaa paine-eron ja siipen määrä ilmamäärän. Tuossa tarvikemallissa ei muutu kehä ja siipien määrä vähenee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#34
Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:18:33
Olikos peräti niin että tuo on 30% kevyempi kuin se alkuperäinen tuuletin. Näin muistelisin.
Samaten tuokin on oikeastaan jo hyvin huvittava kommentti. On ilmeisesti kieli poskella laitettu. 30% tuollaisesta muovisiiven palassa ei tunnu vauhtipyörän päässä missään. Sitävastoin siiven vastus voi jo jotain tehdä. Yksi tuttu yritti aikoinaan tehdä moponmoottoriin ahdinta noin. Millään ei saanut niin paljoa voimaa koneesta ulos mitä puhaltimen pyöritys olisi vaatinut. :)

Toisaalta, autojen saastepumpuillahan (smogpump charging) on pieniä 4T moottoreita ahdettu paljonkin. Ihan onnistuneesti jopa. http://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html
Sorry ot, mutta tuli tässä samalla mieleen.

tommi

Ostakee Ekiltä tuuletin pois kuleksimasta ja testatkaa itse niin ei tarvitse arvuutella  ;)

Eki

#36
Juu kympillä saa postikuluineen Eki 0400554554 erkki.mynttinen@pp1.inet.fi kuvaa tulee kohta ... Tuuletin kinuskeihin!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

openflow

Lainaus käyttäjältä: leze223 - 24.06.11 - klo:09:19
Toisena mopona mulla on zoner v2 joka on kaksi tahtinen. Mikäköhän merkkinen moottori siinä on kiinni? Ilmajäähdytetty...
Mahdollisesti 1e40qmb. Täten Minarellin pytyt käy, männän tappi pitää tarkistaa onko 12 vai 10 mm.

Lämmön siirtonopeus johtumalla riippuu materiaalin johtumiskyvystä(alumiini = hyvä), pinta-alasta, paksuudesta ja lämpötilaerosta. Suuri pinta-ala parantaa lämmön siirtoa, samoin tekee suuri lämpötilaero ulko/sisäpinnan välillä. Seinämäpaksuus vaikuttaa siten, että ohuempi parantaa lämmön siirtoa. Nämä kaikki menee suorassa suhteessa. Pinta-ala 2x --> 2x jäähdytys. Seinämäpaksuuden puolittaminen --> 2x jäähdytys.

Mitä nopeammin pytty lämpenee käyttölämpötilaan sen parempi. Ohuempi putki on siis teoriassa parempi. Onko käytännössä mitään eroa, sitä en tiedä.

Ja siitä tuulettimen siivestä, kyllä se näyttää siltä että imee. Voi olla, että kuvakin hämää...

jonik

Nyt kun on juttua kaksitahtisista niin voin itsekin jotain asiaan liittyvää tänne kirjoittella.

Näissä kopioMinarelleissa on vakiona erittäin huono jäähdytys. Näihin saa Oversize propellia, mutta sekään ei enää kesällä riitä tehokkaan 70cc:n kanssa. Näihin saa kuitenkin vielä isompaa jäähdytintä, nimittäin Yamaha BW's 100cc:sta.


Muoveja tuolle piti muokata huomattavasti, mutta nyt pysyy lämmöt edes jotenkin kurissa. Teho on aivan järkyttävä verrattuna vakioon http://www.partsforscooters.com/core/media/media.nl?id=23207&c=ACCT120207&h=f64ef5eae455ea509967

Lämpöjä olen mittaillut Aeroxin anturilla, joka on kiinnitetty kannen ripaan ns. tyynelle puolelle. Valurautasylinterissä kipuraja on kuulemani mukaan 130 astetta, alumiinissa hiukan enemmän. Tuon yläpuolelle en ole uskaltanut mennä ja kun 4000km ajetun männän vaihdoin, oli siinä silti hieman merkkejä ylikuumenemisesta (alumiinisylinteri). 30 asteessa tuolla ei voi yli 80km/h ajaa, 20 asteessa raja on jossain 90km/h paikkeilla. 10 asteessa voi taas ajaa melkein niin kuin sielu sietää.
CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01

openflow

Ilmajäähdytteisissä 2t-peleissä(70cc++) kannattaa jäähdytys yrittää hoitaa ajoviiman kautta ja tuuletin olisi vain lisänä alhaisille ajonopeuksille. Tietysti se moottori on katteiden alla piilossa, mutta saahan sinne jäähdytys reikää askarrella. ~100 vauhdissa ei moottorin lämpötila pitäisi olla minkäänlainen ongelma, tuulta on noissa vauhdeissa aivan riittävästi tarjolla.

leze223

Lmullakin keittãã kone  tehoja jonkin verran hävilää kun ajaa 20 minuuttia.
Ja 1e41qmb on morini pohjainen kone..
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Ilmaruuvi

Ilmajäädytteisessä Kuplavolkkarissa tuuletinpropelli on katteiden suojaama ja jäähdytys ohjattiin katteilla. Oli kuulemma tärkeää ettei nämä katteet vuotaneet. Sillä oli suuri merkitys jäähdytystehon kannalta ja vuotavat tai puuttuvat katteet aiheuttivat ylikuumenemista. Mene ja tiedä mutta kun katselin omaa ajokkiani niin sylinteriä ympäröivät katteet repsottivat eivätkä istu hyvin. Ehkäpä muillakin? Mikäli yllä oleva väite pitäisi paikkansa niin myös skoottereissa luulisi näiden katteiden paremmalla tiivistämisellä parantaa jäähdytystä sen sijaan että poraisi reikiä katteisiin tai ostaisi isompaa tuuletinta. Onko kukaan kokeillut ja mitannut?

Coastside

Ilman tilavuusvirta ratkaisee. Virtaustekniikassa on karkeita pääsääntöjä miten homma toimii mutta kun aletaan hiomaan niin vain kokeilu kertoo missä mennään. Kanavien juohevuus ratkaisee virtausmäärään paljonkin. Jos reikää on siellä täällä tai kriittisessä paikassa, virtaus heikkenee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#43
Siirsin tämän itse tänne tuolta pytty/kansitopicista kun en silloin muistanut että olsi ollut olemassa sopivampikin ketju.

No niinpä tietenkin.. Tuuletintestin tämänhetkiset tulokset voitte unohtaa.
Olisihan se jo pitänyt oppia, ettei kiinalaisilla ole mikään stantardia. Ei mikään. Lista kinkkiskoottereiden eroista kasvoi taas yhdellä. Nämä vakiotuulettimet ovat molemmat saman ikäisistä ja saman mallisista skoottereista. Vilkaiskaapa siipikulmaa..

tommi

Tuo vasemmanpuoleinen on joku kummajainen. Mulla on useitakin noita tuulettimia, ja kaikki on kuten kuvassa oikealla. En äkikseltään löytänyt netistä ainoatakaan vasemmanpuoleista  ???