Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jäähdytyspuhaltimista

Aloittaja -Zone-, 28.06.11 - klo:23:48

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#15
Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:14:51
Tuon sinun logiikan mukaanhan 82cc pytty kävisi kuumempana jos siinä olisi samanvahvuiset seinämät kuin 50 kuutioisessa?
Ilman muuta kävisi. Suuremmassa kuutiotilavuudessa poltetaan samassa aikayksikössä enemmän seosta ja koska kaikkea ei saada hyötykäyttöön, vaan suuri osa menee harakoille lämpönä, sitä lämpöä täysin ymmärrettävästi muodostuu myös enemmän samassa ajassa. Jos materiaalivahvuus on kerran nyt sama ja lämmitys kerran lisääntyy niin asiahan on päivänselvää.

Ja jos ollaan tarkkoja, suuremmassa sylinterissä on enemmän sisäpinta-alaakin, jota "lämmitetään".

tommi

Itse olen aina mieltänyt että kun on enemmän massaa mihin lämpö varastoituu niin maksimilämpötila ei nouse niin korkealle kuin pienempimassaisessa "tavarassa". Esim. joku ohutseinäinen kamiina menee heti punahehkuun kun paksumpiseinäinen pysyy viileämpänä. Vaikka samanverran on puuta pesässä molemmissa.

-Zone-

#17
Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:15:00
Esim. joku ohutseinäinen kamiina menee heti punahehkuun kun paksumpiseinäinen pysyy viileämpänä. Vaikka samanverran on puuta pesässä molemmissa.
Eikö tuo oma lauseesikaan kerro, että lämpö silloin siirtyy nopeammin pois sieltä, missä sitä syntyy?

Totta kait se menee punahehkuun jos lämmön luovutus määränä ei ole yhtä korkea, kuin lämmitys. Eli lämpöä luovuttava pinta-ala (jäähdytysrivat) ei ole riittävä. Saman verran puuta ei käy esimerkissä verrattaessa moottoreihin. Isommassahan kuten aiemmin todettiin sitä lämpöä kun tuotetaan enemmän. Eli niin siihen isompaankin kaminaan pitäisi lyödä myös enempi puhkua jos nyt alettaisiin sitä vertailua yrittään. Ihan turhaan näemmä otin takan ylipäätään vertaukseksi.

tommi

Niin siis tarkoitin tuolla sinun logiikallasi että 82cc pytty paksulla seinämällä vuorattuna kävisi kuumempana kuin 82cc pytty ohuella seinämällä. En verrannut 50 kuutioiseen. Samaten tossa kamiinavertailussa molemmat olisivat samankokoiset. Toinen hehkuu punaisena ja toinen on viileämpi juurikin koska siinä on enemmän massaa.

Eli kun seinämät ovat ohuet niin tarvitaan parempi jäähdytyskin. Eli toi Virijavaran tuuletin, tässä tapauksessa.




Coastside

Se miksi kamina hehkuu johtuu ilman huonosta lämmönjohtavuudesta. Ei se vedessä hehku. Vedessä voi kyllä hitsata kun vain lämpöä saa tarpeeksi. Linkki : "Videot". Massa vain hidastaa kuumenemista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Jos tuuletinsiipi otettaisiin kokonaan pois niin ohuempiseinäinen pytty leikkaisi kiinni huomattavasti aiemmin kuin paksuseinäinen. Eli se tarvitsee paljon tehokkaamman jäähdytyksen.

-Zone-

#21
Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:16:27
Jos tuuletinsiipi otettaisiin kokonaan pois niin ohuempiseinäinen pytty leikkaisi kiinni huomattavasti aiemmin kuin paksuseinäinen. Eli se tarvitsee paljon tehokkaamman jäähdytyksen.
Voi jeesus..
Pitääkö tätä nyt vieläkin.
Moottoreissa liika lämpö yritetään saada pois. Ei varastoida sitä. Et nyt tajua asian pointia. Unohda nyt se pintalämpötila ja keskity siihen sylinterin seinämän materiaaliin.

Lämpö siis tulee sivutuotteena palotapahtumasta ja siirtyy sylinterin sisäpinnan kautta materiaaliin. Osa tulee kitkastakin, mutta yhtä kakki. Lämpö on nyt sylinterissä.

Jotta moottorissa olisi sopivat käyntivälykset on sylinterin suotavaa lämmitä tiettyyn pisteeseen saakka. Sen ylitse menevä lämpö on haitta. Se pitää poistaa.

Oletetaan että sylinterissä on nyt liikaa lämpöä. Lämpö liikkuu sylinterin läpi johtumalla. Mitä lyhyempi matka se on materiaalissa, sitä nopeammin se siirtyy jäähdytysripoihin. Näin ohuempi sylinteriseinämä on tehnyt paksua nopeammin sen tehtävän lämmönjohtavuudessa, mikä sille kuuluu.

Tästä eteenpäin lämmön siirtyminen ulkoilmaan on jäähdytysripojen tehtävä. Ripojen pinta-alan kautta lämpö siirtyy ulkoilmaan.

Mikäli tämä siirtymävaihe on vajaatehoinen esim nyt se siipi poistettuna lämpöä kertyy lisää kokoajan ja sylinteri leikkaa kiinni koska mäntä laajenee liikaa. Oli sen sylinterin materiaalipaksuus sitten pieni tai suuri, niin lopulta näin käy. Jos muut tekijät pysyy samana, mä väitän, että se paksumpi leikkaa kuitenkin nopeammin kiinni, sillä siinä mäntä laajenee nopeammin vaikka sylinteri olisikin pinnalta mitattuna kylmempi.

Kylmempi juuri sen vuoksi, että enemmän lämpöä on suhteessa edelleen siellä männässä sitä laajentamassa, kuin sylinterissä ja sen pinnassa. Sieltäpäin se lämpö johtuu. Ei ulkoa sisällepäin.

Eli: Jos nyt kaikki tekijät pysyy samana ja vaihdamme tehokkaamman tuulettimen siihen moottoriin, on ulostuleva ilma kuumempaa = Enemmän lämpöä pois sylinteristä. Vielä en ole nähnyt yhtään faktaa että tuo keltainen "viri"tuuletin olisi merkittävästi tehokkaampi.

Coastside

#22
Se miksi sama tuuletin riittää laajalle ulkolämpötila-alueelle johtuu siitä että lämmönsiirtyminen säätyy itsestään, riippuen lämpömäärästä. Suuremmasta läpötilaerosta siirtyy tehokkaammin. Vaikka ulkolämpö ei muutu niin sylinterin tuottaessa enemmän, siirtyy enemmän.

Sylkän mitat vaikuttaa niin että paksumpi säilyttää muotonsa paremmin mutta laajenee enemmän. Iso ei siis pysy muodossaan ja vakiopytty väljenee. Mäntää jäähdyttää öljy, muuten se sulaisi. 2 tahtisessa seos jäähdyttää sitä koko ajan.

En usko että puhalluksen lisääminen tuosta paljoa enemmän jäähdyttää.

Jäähdytyssiili öljypohjassa olisi parempi rahareikä. Siitä voisi myös talvella notkistaa öljyjä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.11 - klo:17:18
Se miksi sama tuuletin riittää laajalle ulkolämpötila-alueelle johtuu siitä että lämmönsiirtyminen säätyy itsestään, riippuen lämpömäärästä.
Tuo on siinä vaiheessa kun lämpö siirtyy rivoista ulkoilmaan ja se siirtyminen on säteilemistä. Johtumisestahan tuossa sylinterinputken paksuudesta on kyse. Jokainen voi testata johtumiskykyä metrin ja 10cm pituisilla rautatagoilla kuumentaen toista päätä. Lyhyemmässä alkaa toinenkin pää kuumita nopeammin, vaikka kuinka eristäisi ettei pidempi pääse luovuttamaan lämpöä ulkoilmaan puolivälistä. Näin se tapahtuu sylinterissäkin. Lämpö kulkutuu ripoihin nopeammin ohuella putkella ja senjälkeen sylinterin jäähtymisestä huolehtii muut tekijät, kuin sylinteriputken paksuus.

Moottoreissa kiinnileikkaaminen tapahtuu männän liiasta jaajenemisesta. Mitä nopeammin männästä lämpö saadaan pois sen parempi jäähdytys. Öljyn tärkein tehtävä on voitelu, sillä kitkahan tarkoittaa aina lämpöä. Voitelemisen ohella öljy osallistuu automaattisesti viemään männästä ja sylinteristä lämpöä pois. Siis sitomaan sitä itseensä. Toisinaan jopa siinämäärin että moottori tarvisee öljynlauhduttimen jotta öljy ei menetä pääasiallista merkitystään, eli voitelukykyään. Öljyille on aina ominaislämpötilat joissa se kykynee kitkan poistavan liukukalvon moottorin osiin tekemään.

tommi

50cc pytyssähän onkin järkyttävän paksut seinämät, siksi se ei pääsekään kuumenemaan liikaa. Hyvin siinä näyttää lämpö siirtyvän ritilöihin vaikka noin "pitkän" matkan joutuukin kulkemaan..

Joo, eipä tästä kannata vääntää tämän enempää. Sanonpa vaan että niin kuumana kävi ainakin mulla 82cc pytty että oli pakko laittaa tehokkaampi tuuletin. Uskokaa pois, kyllä toi toimii.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:17:36
50cc pytyssähän onkin järkyttävän paksut seinämät, siksi se ei pääsekään kuumenemaan liikaa. Hyvin siinä näyttää lämpö siirtyvän ritilöihin vaikka noin "pitkän" matkan joutuukin kulkemaan..

Joo, eipä tästä kannata vääntää tämän enempää. Sanonpa vaan että niin kuumana kävi ainakin mulla 82cc pytty että oli pakko laittaa tehokkaampi tuuletin. Uskokaa pois, kyllä toi toimii.
50cc kone ei tuota niin paljoa sitä lämpöä kuin isompi moottori. Tämä pätee tuohon sun jälkimmäiseenkin kommenttiin. Totta helvetissä se isompi kone tarvitsee 50cc enemmän jäähdytystä kerran sitä lämpöäkin tulee enemmän ja molemmissa samankokoiset jäähdytysrivat, eli silti sama jäähdyttävä pinta-ala. Kyse on siitä, että jos siihen 82cc pyttyyn tehdään yhtä paksu sylinteriputki kuin siinä 50cc pytyssä niin modauksen jälkeen se 82cc tarvitsee alkuperäistä vielä enemmän jäähdytystä.

Noh, ihan sama mulle. En mäkään välittäisi päivänselviä asioita vatvoa.

En mä väitä että tuo virituuletin olisi paska. En vain ole nähnyt vielä faktaa kuinka hyvä se on.

Coastside

Täällähän oli joku viesti siitä että kulutus laski isommalla pytyllä? Jos kulutus sataselle on samaa luokkaa, ei polttoakaan ole enempää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#27
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.06.11 - klo:17:49
Täällähän oli joku viesti siitä että kulutus laski isommalla pytyllä? Jos kulutus sataselle on samaa luokkaa, ei polttoakaan ole enempää.
Kyse on siitä, kuinka tehokkaasti energia siirtyy toiseen muotoon.

Fakta on, että: Suurempi iskutilavuus imutahdin aikana imee suuremman määrän seosta sisäänsä, mikäli moottorin muu rakenne ei estä sitä.
Fakta on, että: Tuo määrä seosta voi olla laadultaan, eli palamisen kannalta mitä vain hyvän ja täysin paskan väliltä.
Fakta on, että: Palotapahtumasta saatava energiasta voi karata haaskoon hyvinkin paljon mikäli moottori on kokonaisuutena huonosti suunniteltu. Moottorivalmistajat on käyttäneet euron jos toisenkin esim. palotilan muotojen kehittelyyn.
Fakta on, että: Ajoneuvon välityssuhde tulee olla järkevä ajoneuvon moottorin vääntökäyrän kanssa.
Fakta on, että: Tähän voisi lisätä 7098978765 muutakin asiaa eikä lueteltuna olisi vieläkään jokainen muuttuja.

tommi

Jos nyt pitäisi jotain arviota heittää niin sanoisin että aiemmin oli venankopan kansi ~100 astetta ajossa ja nyt ~90 astetta eli jotain 10% viileämpänä käy nyt kone. Ei kait kukaan nyt tosissaan edes kuvitellut että 50% laskisi koneen lämmöt tolla tuulettimella. Tuuletusteho saattaa ollakin puolet parempi mutta sehän ei tarkoita puolet viileämpää konetta, tietenkään.

Coastside

Tuo mittaaminen on se oikea tapa. Sama mittaustapa sama reitti sama vauhti ja tuulettimen vaihto. Niin minä tekisin. En vain vahvistaisi uskoani väitellen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04