Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Xevo 400i - huohotin pukkaa öljyä, ei käy tyhjää ja starttaa huonosti

Aloittaja -E-, 09.05.22 - klo:23:01

« edellinen - seuraava »

Coastside

Jos tyyppivikaa on, siitä on varmasti juttelua isoilla palstoilla.

https://modernvespa.com/forum/topic157489

Lainaa...My name is Nir Deutsch and I am an Israeli owner of a Piaggio MP3 500 Business 2016. I am contacting you for a recurring issue with this model (mp3 500) that happened to me with my current scooter and my previous mp3 500 business 2015 and that according to evidence, is a worldwide phenomenon requiring your attention. The issue involves a recurring problem where under normal use conditions of the scooter the engine abnormally transfers oil to its airbox creating severe oil loss in the scooter and finally damage the engine's piston resulting in breaking it. ...

Huohottamisesta, joka johtaa mäntärikkoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.05.22 - klo:18:14
Jos tyyppivikaa on, siitä on varmasti juttelua isoilla palstoilla.

https://modernvespa.com/forum/topic157489

Lainaa...My name is Nir Deutsch and I am an Israeli owner of a Piaggio MP3 500 Business 2016. I am contacting you for a recurring issue with this model (mp3 500) that happened to me with my current scooter and my previous mp3 500 business 2015 and that according to evidence, is a worldwide phenomenon requiring your attention. The issue involves a recurring problem where under normal use conditions of the scooter the engine abnormally transfers oil to its airbox creating severe oil loss in the scooter and finally damage the engine's piston resulting in breaking it. ...

Huohottamisesta, joka johtaa mäntärikkoon.

Älä sekoita noita MP3 500 koneita Xevon 400 koneeseen. Viissatkuissa on ollut jo melkein uutena öljynsyöntiongelmaa. Ihan eri kone kun nelisatku.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 15.05.22 - klo:18:27
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.05.22 - klo:18:14
Jos tyyppivikaa on, siitä on varmasti juttelua isoilla palstoilla.

https://modernvespa.com/forum/topic157489

Lainaa...My name is Nir Deutsch and I am an Israeli owner of a Piaggio MP3 500 Business 2016. I am contacting you for a recurring issue with this model (mp3 500) that happened to me with my current scooter and my previous mp3 500 business 2015 and that according to evidence, is a worldwide phenomenon requiring your attention. The issue involves a recurring problem where under normal use conditions of the scooter the engine abnormally transfers oil to its airbox creating severe oil loss in the scooter and finally damage the engine's piston resulting in breaking it. ...

Huohottamisesta, joka johtaa mäntärikkoon.

Älä sekoita noita MP3 500 koneita Xevon 400 koneeseen. Viissatkuissa on ollut jo melkein uutena öljynsyöntiongelmaa. Ihan eri kone kun nelisatku.

Mutta oire vika yhteys voi olla sama? Tietenkin tuossa on vain pikkupiru asettunut taloksi ja härmää?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-E-

Tässä vehkeessä ei varmaan ole kyse valmistusvirheestä tai suunnitteluvirhestä, vaan normaalista kulumasta.
Voipi olla, että kone alkaa olla kulunut ja ehtoopuolella. Lienee sytä tarkkailla öljyn määrää, tuon "oil transferin" varalta.

Tuolla huohottamisella (ankaralla) tarkoitin, että tuprutti kaasuja sinne airboxiin, ei niinkään öljyä vaan huohotti käryä.
Ehkä koneen lämpötilan huomioiden voisi sanoa ihan pakokaasua (kone oli kylmä).

Voipi olla että ohivuotoa on, mutta ei se minun silmääni ollut erityisemmin noennut sitä airboxia, mitä voisi odottaa jos ohivuoto olisi rajua/poikkeuksellista.
Tarvinnee seurailla ja katsoa sattuisiko joskus kätöseen sellainen puristuspaine mittari, josko katsoisi onko ruttuja.
Voihan se olla, että esim suutin on nokeentunut jos se epätavallisen paljon käryttää sinne airboxiin..  :o

Seurailen. Akuutein pulma toki on tuo joutokäynnin puute..
Ärsyttää käynnistellä alvariinsa..
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie

Coastside

Yksi keino on nollata ECU, neuvottiin jossain. Akku irti 15 s. ja kiinni nollaa sen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-E-

Voisihan tuota kokeilla. Kiitos.
Ei siitä ainakaan haittaa voi olla.

Katselin jonkun pro-vespa huoltajan videota ilmanputsarin vaihdosta ja sen puheista ainakin syntyi sellainen vaikutelma, että se öljyn kertyminen airboxiin ei ole mitään tavatonta.
Sanoi sitä jopa kertyvän sinne suodattimen puolelle, missä on se läpinäkyvä "kupla" ja sanoi sen valuvan variaattorin kopalle jos se airboxin kannen tiiviste on mennyt huonoksi.
lisäksi tosiaan hänen puheistaan ymmärsin, että ne huohotuskaasut kierätetään sinne airboxiin koska maailma pelastuu
(ecological way of handling those fumes is to recycle them back to the engine).
Ja kieltämättä, kylmässä koneessa voisi ajatella ohivuotoa syntyvän enemmän kuin kuumassa.

Näiden valossa en vielä ihan allekirjoita, että tuossa omassani, olkoonkin paljon ajetussa, olisi vielä mitään kovin huolestuttavaa "vikaa".
Toki, minulla on se oma lehmä syvällä siellä ojassa  ;D
Palaan tähän ketjuun ällistelemään jos tyhjäkäynti ei korjaannu.. tai jos korjaaminen vaatii jotakin isompaa korjausta..

tuo pro-vespa huoltomies sanoi, että se vaahtokumi putsari kannattaisi jo 10v kohdalla vaihtaa uuteen.
Olen yrittänyt paikallistaa Piaggio varaosamyyjiä, muttei tunnu ihan joka kulmalla olevan. motonet ei myy kuin mopoihin..
Onko täällä foorumilla pyörivät Piaggio kuskit mistä hankkineet varaosat ja huolto-osat skoottereihinsa?
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie

Palosella

Lainaus käyttäjältä: -E- - 15.05.22 - klo:22:52

Onko täällä foorumilla pyörivät Piaggio kuskit mistä hankkineet varaosat ja huolto-osat skoottereihinsa?

https://easyparts.nl/ tai https://www.sip-scootershop.com/en

SIP on enemmän Vespakauppa, mutta Piaggiohan se Vespakin on ;)

viisnelonen

Tuohon vielä kolmanneksi: https://www.scooter-center.com/en/nos-shop/

Kaikki kolme erittäin luotettavia ja tavaraa on hyllyissä eli pääsääntöisesti tuote on alle viikossa perillä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Palosella

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.05.22 - klo:08:27
Tuohon vielä kolmanneksi: https://www.scooter-center.com/en/nos-shop/

Kaikki kolme erittäin luotettavia ja tavaraa on hyllyissä eli pääsääntöisesti tuote on alle viikossa perillä.

Jep. Sipillä on aika pahat ruuhkat nyt. Viikko sitten tilasin just omaan Vespaan osia, eikä se tilaus ole edes lähtenyt sieltä vielä. Onneksi ei ole kiire kun tuo on mulla vaan koristeena  :D

-E-

No niin..
Huohotuspulma toistui aina vaan, öljysi tulpan ja ei startannut..
Joten ratkaisin ongelman vaihtamalla öljyt "paksumpiin" , suositus on 5W40, niin laitoin nyt Castrolin Power1 20W50 moottoripyöräöljyt koneeseen.

Lisäksi poistin huohotuksen sieltä airboxista ja rakensin pienen catchcan´in.
Kierrätin huohotinputken melko pitkästi, nousevalla mutkalla.. Uskoisin, että isoimmat öljyroiskeet valuvat takaisin koneeseen.



Tämän jälkeen en ole vielä ajanut kuin 20min, mutta heti tänään töistä lähtiessä, ei meinaa käynnistyä.
Bensaa tuntuisi saavan.
Ja kun lopulta kovalla sahaamisella sain käyntiin, niin ajoin 10km  n.80km/h nopeudella; Heti kun pääsin kotipihaan niin sammui.
Starttasi kyllä hyvin, mutta vaikka pidin pientä kaasua yllä (kierrokset 2000rpm) niin silti, sammui varoittamatta, ensin käy ihan ok, sitten *TÖX* sammuu.. ei mitään pätkimistä tms. kone vain sammuu.

Ihan kuin jokin sytytyksen katkos tms..

Ei ole pääsyä testeriin... enkä usko että kummoinen vika on..
onko näissä ollut puolavikoja?
tai suutin vikoja? ei taida monikaan ollut ajanut kovasti isoja kilsoja näillä, mutta eikös suuttimet yleensä kestä prätkissäkin ihan reilusti kilsoja?
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie

Coastside

Kaksikanavainen oskilloskooppi on hyvä ruiskujen vikoja paikantamaan. Voi kytkeä sytkään ja suuttimeen. Jos sieltä ei vikaa näy niin se on mekaaninen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Voipi olla männänrenkaat vaihtokunnossa, hoonausta tiedossa
Samalla kansiremppa
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-E-

ei kyllä tupruta savua/polta öljyä..
tarvii mennä hakemaan biltemasta puristuspainemittari ja selvittää asia.

Ilmeisesti pitäis olla jotakuinkin 130psi´tä puristuksia..  ???

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/puristuspainemittarit/puristuspainemittari-2000016979
21,90€, lienee halvin tapa saada jokin käry asiaan.

Toivottavasti tuolla kepillä saa otettua mittauksen.. ei tule mukana 10mm tulpanreikään adapteria.
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie

viisnelonen

Mitenhän se puristusmittaus noissa onnistuu, onko ko koneessa automaattinen puolipuristin ? Ainakin joissakin 500:ssa se on. Jos on niin ei taida saada oikeaa mittaustulosta.
Ao kokemusta omaavan henkilön suorittama ohivirtaus mittaus olisi parempi. Eli ehkä joku mp-korjaamo ??
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-E-

vai sellainen?
voisiko sellaisessa oleva vika aiheuttaa sammuilua?

Mikähän puolipuristin on englanniksi?
mulla on korjaamokäsikirja/manuaali.. voin yrittää selvittää onko sellaista.. mutten keksi mikä se voisi olla englannin kielellä?  ::)
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie