Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...

Aloittaja kkossc2, 21.07.21 - klo:17:11

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Mistähän mahtaa johtua noiden kiinalaisten satapiikkien surkeat huippunopeudet? Merkistä riippumatta ilmoitetut huiput ovat vain 75-80km/h. Tehoja kuitenkin löytyy monista 8-10 hv, jonka luulisi riittävän päälle satasenkin nopeuteen. Ainakin myötätuuleen..

Onko välityksissä panostettu kiihtyvyyteen huippujen kustannuksella, huonot variaattorit vai mistä mahtaa olla kyse?

Edellisen johdosta: jos haluaa lisää vauhtia, kannattaako satsata johonkin "multivariin" vai pitempiin perävälityksiin? Viritysosia myyviä nettikauppoja EU:n alueelta?

Skodesetä

Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

mopotinx3

Niiden tekniikka on vanhanaikaista.  Neliventtiilikansi löytyy useimmista 125cc kevareista ja joissakin on jopa säätyvät venttiilinajoitukset.
Itsellä on 125 virago, jolla pääsee hädin tuskin sataa. En ole kuullut, että edes merkkiskootterien ruiskumalleilla pääsisi saman kuin Yamaha MT125 kevarilla.  Kannattaa ostaa 250cc tai isompi skootteri, niin homma hoituu edullisesti.
Tälläkin palstalla on juttuja viritetyistä satapiikki kiinaskoottereista, eikä se ainakaan aiheuta ostohaluja. Huohotusta ja muuta kivaa, variaattori ei pysy mukana.  Ostaisin 125 2-t skootterin, mutta niitä ei ole tarjolla järkihintaan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

#3
Tuskin riittää 10hv VARIAATTORIvehkeessä yli 100 nopeuksiin. Mulla oli X9/125 missä on 15hv ja huiput oli n 110 . Ja oli kaikinpuolin kunnossa oleva 4V nestejäähykone kaasuttimella.
Tosin on iso skodu ja iso oli kuskikin.. Oli ajettu n 6 tkm kun ostin sen ja vuosi sitten vaihtoi omistajaa.
250 Satelis kulkee n 120-130 ja siinä on 16 KW tehoa, ajettu n 15 tkm ja kunnossa on sekin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#4
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Nopeuden tuplaaminen vaatii nelinkertaisen tehon. Laskuri antoi 110 kmh nopeuteen 13 kW fillarille joka likimain vastaa skodea. Pienempi poikkipinta-ala mutta suurempi vastuskerroin.

Laskuri antoi 90 nopeuteen 7,3 kW tehontarpeen fillarille joka painaa 100 kg.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tex-

Laatumerkki Honda PCX kulkee nipinnapin 90km/t yli 100 kg kuskin kanssa. Helposti yli 80km/t. Loput sitten hitaammin.
Kiinassa tuo minunkin on tehty.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

kkossc2

Kymco S8 125 kulkee ilmoitetulla 7kw teholla todella kevyesti sen 80 ja huiput reilusti yli 90. Siksipä ihmettelinkin miten kiinalaiset jopa pari kw suuremmilla tehoilla jäävät jopa 10 km/h alempiin lukemiin.

Liekö perän välityksissä eroa? Tai kierrosten rajoittamisesta kestävyyden parantamiseksi?

tapiovuorent

Minulla myös Kymco Super 8. 125. Kossin lukemat täsmää myös minulla.On täysin vakio.
Leppoisaa 80 km/h. sopivaa matkanopeutta , ainakin minulle.

konenikkari

#8
Halpis kiinalaisissa on "varmuuden vuoksi" turhan tiukat varin asetukset,
hukkaa helpostikin kolmasosan pienen moottorin tehosta.
Ehkä niillä ei kiinassa ajeta moottoritiellä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.07.21 - klo:06:49
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Nopeuden tuplaaminen vaatii nelinkertaisen tehon. Laskuri antoi 110 kmh nopeuteen 13 kW fillarille joka likimain vastaa skodea. Pienempi poikkipinta-ala mutta suurempi vastuskerroin.

Laskuri antoi 90 nopeuteen 7,3 kW tehontarpeen fillarille joka painaa 100 kg.
Ja tuostakin saa varmaan vähentää olosuhteet. Sää ja mäkisyys.
Jos meinaa oikeasti ajella satasen nopeuksia skootterilla niin että se on mielekästä niin 250 CC skopa lienee minimi. Moottoritiellä sekin on alamittainen. +20 hv vespallakin aika tuskaista.
+30 hv piaggiolla jo pärjäsi kuten myös +40 hv yamahalla jolla sai ajettua jo ohituskaistaa.
Puolan moottoriteillä silläkin oli jaloissa  :)
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

viisnelonen

Joo.. Skodun huippunopeus ja realistinen matkanopeus on kaksi eri asiaa ja matkanopeuskin on suhteellinen käsite riippuen matkasta. Toiselle se on työmatkaa motarilla 20 km suuntaansa ja toiselle esim Hki-Kuusamo-Hki reissuja.
Siitä olen samaa mieltä että 250cc on minimi jos maanteillä aikoo ajella enemmän kuin muutaman kilometrin siirtymiä ja nekin voi olla liikaa jos ovat päivittäisiä.
Sitten on vielä se mahdollisen kuorman vaikutus..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kkossc2

Jos ei nyt motarilla, niin kyllä maantiellä 125 kuutioisella pärjää, ainakin jos ei ole kiire minnekään...Sitä 80 matkanopeuttakin on tosin mukavampi ajella skootterilla, jonka huiput ovat siellä satasen tuntumassa, kuin juuri ja juuri "naru kireällä" sen 80 ehkä saavuttavalla.

Muuten, missä kohtaa ajokaistaa te muut "80 kerholaiset" maantiellä satasen alueelle ajatte? Jos ajaa kaistan keskellä, äkäisiltä autoilijoilta tulee herkästi "keskaria", laidassa ajaen taas ohitetaan vastaantulijoista huolimatta kyynärpäätä hipoen...

tex-

Lainaus käyttäjältä: kkossc2 - 26.07.21 - klo:23:10
Jos ei nyt motarilla, niin kyllä maantiellä 125 kuutioisella pärjää, ainakin jos ei ole kiire minnekään...Sitä 80 matkanopeuttakin on tosin mukavampi ajella skootterilla, jonka huiput ovat siellä satasen tuntumassa, kuin juuri ja juuri "naru kireällä" sen 80 ehkä saavuttavalla.

Muuten, missä kohtaa ajokaistaa te muut "80 kerholaiset" maantiellä satasen alueelle ajatte? Jos ajaa kaistan keskellä, äkäisiltä autoilijoilta tulee herkästi "keskaria", laidassa ajaen taas ohitetaan vastaantulijoista huolimatta kyynärpäätä hipoen...
Keskellä kaistaa moottoripyörällä ajetaan. Millään skootterilla ei pääse niin lujaa etteikö joku Audi/bemari...yritä ajaa yli/ohi :P
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Coastside

Hämärissä ja pimeällä räikeä heijastiliivi tai takki pitää perskärpäset poissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-E-

Hetkonen... Eikö 125cc skobat kulje kuin 80km/h ??  :o
Minä kun luulin, että sellaisella pystyisi ajamaan matka-ajoa sellaista 100km/h nopeutta.
Esim juuri Honda PCX ilmoituksissa kehutaan, että ottaa 120km/h huippuja..

No mitäs hittoa. Millainen mörkö sitä oikein pitää ostaa, että pystyy ajamaan 100km/h..
Jos on uunituore A2 kortti taskussa (enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg) ja haluaisi ajaa enimmäkseen 60km/h, mutta säännöllisesti 80km/h ja satunnaisesti isompaa maantietä 100km/h pidempää matkaa, sanotaan nyt vaikka 150km´n  siivun... Niin mikä alle 2500€ EFI-4T skootteri olisi järki ostos?
Ihan kovin hirveästi ei ole tarjontaa.. Honda PCX poltteli koska se on hitokseen hyvännäköinen, mutta jos ei se tahdo jaksaa, niin...

Yamaha X-Max 250? Aprilia Scarebeo 250? Peugeot Geopolis 300? Honda SH 300?

Piaggio X8, TGB ´t ja Gilera Nexus on liian köpsän näköisiä, niihin ei pysty.


Mieluiten tietty Honda, Yamaha tai Suzuki..
Ei oikein kiinan, ranskan ja italian tuotteet herätä luottamusta  :-X
Sinänsä ehkä väärä ketju alkaa kyselemään, mutta tuo huippunopeus aihepiiri kuitenkin osin korreloi..

katsoin juutupesta, että 2021 PCX kelaa tuppi nurin ajettaessa mittarin mukaan 85kg kuskilla 112-120km/h, mutta ilmeisesti se on suorituskykynsä äärirajoilla eikä varmaan ole taloudellista tahi järkevää.
Sanokaapas PCX kuskit, että onko se hyvä hankinta vai sapettaako ajaa konetietä kun ei vauhti riitä?
ex Tunturi Super Sport
ex Suzuki PV 50 (80)
ex Kymco Super8 50 (80)
ex Suzuki GT 125 X4

Piaggio Xevo 400ie