Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespaa hankkimaan...

Aloittaja moukku, 05.05.15 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

oskuk

Lainaus käyttäjältä: moukku - 10.07.15 - klo:10:18
Hankinta hivenen siirtynyt, mutta nyt pitäisi todenteolla paneutua asiaan. Liikkeeseen pitäisi mennä katsomaan 300cc:sta ensiviikon alussa.

Näin ennakkon hivenen askarruttaa tuon isomman mallin koko, sillä olen kuitenkin aika lyhyt(168cm).

Mun vaimo 170cm, eikä mitään ongelmia 300:n kanssa.

moukku

Kävinpä sitten kokeilemassa GTS300 Superia ja Primavera 125cc. Tässäpä siis hivenen omia tuntoja kokeilusta.

Primaveraa on kovasti kehuttu kaikkialla, mutta itselle jäi siitä hivenen ristiriitainen vaikutelma. Primaveran hyvinä puolina pidin jousitusta ja penkin mukavuutta, myös ajovakaus oli parantunut hivenen LX:än(50cc) verrattuna.
Ajoasento on selvästi muuttunut sporttisemmaksi verraten LX:än. Vaikka Primaveraan on tullut mittaa lisää, niin se ei mielestäni tuntunut ajossa lainkaan. Pikemminkin ajoasento tuntui hivenen ahtaammalta verraten LX:än. Ilmeisesti Primaveran ohjaustankoa on tuotu lähemmäksi ajajaa ja näin ollen tuntemukset olivat aika erilaiset kuin LX:llä ajettaessa. Ehkäpä Primaveran muotokieleen on haluttu linjakkuutta ja "nuorekkuutta", tuoden sitä lähemmäksi kilpailijoiden sporttisuutta?
Moottori tuntui pirteältä ja reakoi hyvin tasaisesti kaasun annosteluun. Kävi kuitenkin heti selväksi, että sen suorituskyky oli rajallinen ja parhaimmillaan kaupunkiajossa.
Primavera oli kuitenkin kaikenkaikkiaan mukava peli, mutta ehkei niin mukava kuin oletin luetun perusteella. Vanha LX miellyttää minua enemmän ajoasennon putteissa ja luo minulle jotenkin enemmän mielikuvaa Vespasta. Saisikohan jostain LX:ään hivenen pehmeämmän ja mukavamman penkin?

No, 300cc:n onkin sitten hivenen erilainen peli. Istuessaan satulalle huomaa jo heti, kuinka rento ja levollinen ajoasento on. Kevyen rungon kiikkeryys on selkeästi poissa ja vakaus on heti läsnä.
Ajettaessa sama vakaus tuntuu ja vahvistuu edelleen ja samalla huomaa kuinka hienosti pyörän painopiste on saatu hyvin matalalle, jolloin käsiteltävvyys ja ajovakaus on saatu erittäin toimivaksi.
Moottori on myös selvästi vääntävämpi ja pirteämpi kuin primaverassa, kuten olettaa saattaakin. Moottori reakoi erittäin nopeasti ja tasaisesti kaasuun, eikä yski missään vaiheessa kaasua annosteltaessa.
Mikä hienointa, 300cc:n antoi kuvan siitä, että sillä pärjää oikeastaan missä vaan. Sillä ajelee mielellään kaupungissa kuin maantielläkin. No, ehkä moottoritiellä ajettaessa, ajo voi olla hivenen epämieluisaa, mutta sekin onnistunee varmaan pienemmissä pyrähdyksissä.

Niinpä siinä sitten kävi, että uusi, punainen GTS300ie Super(2014, ei ABS-malli) seisoo omalla pihalla kauniisti kiiltäen.
Eilen, kun tuon kävin hakemassa, ajelin heti reilu 120km. Mukavaa ajoa, joka sai suupielet kerta toisensa jälkeen hymyyn.   

Vespister

Onnea uuden hankinnan johdosta!

Vespa 300:lla pärjää mielestäni jokseenkin kaikissa ajo-olosuhteissa Suomen teillä. Tietysti löytyy parempia matkavehkeitä, sporttisempia ajokkeja jne. Mutta Vespassa on taikaa!

Itse olen painiskellut viime ajat raskaan sporttourerin kanssa. Oppii siinä silloin arvostamaan keveyttäkin. Nyt työn alla tallissa vanha Suzuki GSXF 600. Sen haluan ajokuntoon, koska se on kevyempi arkikäytössä. Pitäisi tästä lähteä irrottamaan venttiilikoppaa ja säätää kaikki 16 venttiiliä. On muuten iso homma! Ensin on katteet purettava pois jne.

Kunhan ikää vielä kertyy lisää, niin palaan varmaan kevyeen Vespaan jossain vaiheessa.

Partanen

Hyvä valinta "moukku".  ;)

Motareilla on kaikenlaisia bensansäästäjiä nykyisin liikkeellä, joten hyvin sinne iso Vespakin mahtuu. Ei tästä kauaa ole, kun painelin kehä kolmoselta Hyvinkäälle motaria, kun oli vähän kiire. Vasenta kaistaa autoja ohitellen. Tuulisuoja (ja myötätuuli) auttoi tietenkin.

Paluumatkan sai sitten onneksi nautiskella mutkapätkiä ajellen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

GTS on kyllä maaginen ajopeli, johon ihastuu todella helposti. Mukavia matkoja "moukulle".

GTS300SS

Lämpimät onnittelut hyvästä valinnasta! :)

Iso Vespa on erittäin pätevä laite yleiskäyttöön! Moottoritiellä se ei ole parhammillaan mutta sielläkin se pärjää kyllä
tarvittaessa. Mutta työmatkat, kaupassa käynnit ja huvikruisailut se hoitaa kyllä tyylillä!


oskuk

Ooja. Onhan moottoritielä muitakin vehkeitä, jotka eivät edes saa ajaa yli sataa, ja vielä pari vuotta sitten jopa peräkärryautoja joila maksimi oli 80km/h, joten kyllä siellä Vespalla pärjää hienosti. Mutta onko siellä kivaa? Ei. Vaika 300:n sen noin 120km/h saavuttaakin, nii tuuli riepoo eikä enää ole mitään varoja kaasussa.

Mutta asiasta toiseen: GTS on tuon jälkeen hieman uudistunut, tehoja ja vääntöä lisää, ja sama on nyt kohdannut myös 125:n:
pari heppaa lisää on ilmaantunut Iget, euro 5, lyhenteiden kera. Muitakin herkkuja? kuten start/stop liikennevaloihin jne. Jäähdytinkin on siirtynyt taakse, varmaan säästösyistä, letkunveto eteen onkin varmaan aika kallis sinänsä. Tämä ei taida tosin olla maahantuontisuunnitelmissakaan.
Kunhan vahingossa näin germaanien videon.

https://www.youtube.com/watch?v=kEJXFGLqJro

Partanen

125 kuutioisessa on ollut pitkään jäähdytin moottorin yhteydessä. Ja 300 kuutioisessa jäähdyttimet edelleen edessä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Etujäähdytin antaa lämpöä jalkasuojan alle. Esim tucano urbano.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Mistä vuosimallista lähtien GTS:ssä on ABS-jarrut?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 15.08.22 - klo:11:10
Mistä vuosimallista lähtien GTS:ssä on ABS-jarrut?

On sitä saanut lisävarusteena jo 2006 malliinkin. Siinä mihin tein koneremontin 2014, oli abs-jarrut. Vakiona ABS ja ASR eli luistonesto on tullut 2015-malleista eteenpäin.

https://blog.motorcycle.com/2014/04/24/manufacturers/vespa/2015-vespa-gts-gets-abs-traction-control/