Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio MP3 Yourban 300

Aloittaja valtsu, 17.11.13 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

valtsu

Aina välillä tulee katseltua netistä noita MP-kolmosia ja Fuocoa. Mutta tässä mennä vuonna törmäsin ja ihastuin tähän Yourbaniin. Tuo olisi varmaan paras mahdollinen kulkupelin näin syksyllä - ja miksei muulloinkin - näillä huonokuntoisilla ja uraisilla asfalttiteillä. Varsinkin kun piti menneellä viikolla mennä Flyilla töihin. Ja kiemurrella pientareen ja uran välissä aamu hämärissä märällä tiellä.
Mahtaako kellään olla kokemusta tuosta Yourbanista,, millainen se mahtaisi olla? Mahtuuko sillä 180 senttinen ajamaan, vai onko kuinka pieni jalkatila? Väliilä ajatus on harhaillut hankkia 350 Beverly tai sitten tämä. Nyt tämä tuntuisi järkevämmältä  ::). Hidashan tuo hieman on, mutta kaupungissa varmasti riittävä ja TUKEVA. Tyttöystäväkin voisi tykätä, koska painokin olisi jotenkin rajoissa. Vielä kun tuohon laittaisia kunnon pleksin ja nätin laukun, niin nam ja kiitos  8)
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

XEVO400

Yksi mitä kannattaa tuon kolmipyörän kanssa miettiä, on juuri kuoppaiset tiemme. On pikkuisen vaikeampi väistellä kuoppia kolmella eri linjaa kulkevalla akselilla kuin yhtä linjaa kulkevalla. Tietty parhaiten asiaa voisi kommentoida joku, jolla käytännön kokemus tuolla ajamisesta, mitenkä tuollainen rytkyttää kuopissa. Mutta koska pyörä koko ei kai ole normaalia skodea suurempi, ei sillä liene yhtään helpompaa niistä selvitä. Hyvällä asfaltilla tuolla voisi olla makiaa laskea mutkiin, mutta hyvää asfaltti tietä on valitettavan vähän.

Partanen

Mä taas näkisin niinpäin, että kuoppia ei juuri tarvitse väistellä, koska keula toimii vähän niinkuin teli. Eli keularatkaisu puolittaa montut. Tai jos pyörä osuu monttuun, ei se hetkauta suuntaan tai toiseen. Ja pitoa keulassa on se kaksinkertainen määrä yhteen renkaaseet verrattuna.

Tässä näkee keulan toimintaa katteet irroitettuna: http://www.youtube.com/watch?v=qx1j9p-rU24

Juu en minäkään ole tuommoista ajanut, mutta uskalsin kommentoida, kun ei kokeneemmat ole vielä ehtineet.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Kyllä noilla pääsee...
http://www.youtube.com/watch?v=u6IrwPF-1ms  Pari vesiestettäkin, että tavan skodella vois tehdä tiukkaa.

valtsu

Ei nyt ihan mene läpi tuo Xevon kommentti. Uskon sata varmasti että ajettavuus on selvästi parempi kuin kaksipyöräisen. Okei, kokemuksesta voin kyllä sanoa että oma Sportcityni isolla pyörillä on mukava ajella myös mökkiteillä (kovalla hiekkatiellä), mutta esim. mukulakivikaduilla saa olla silläkin tarkkana.
MP3 kuskit kommentoikaapa ajokkejanne, olkaa hyvät!
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

XEVO400

Olen samaa mieltä, että tuo kolmipyörä on parempi ajettava kuin kaksipyöräinen. Mutta pohdiskeluni liittyikin lähinnä noihin pahoihin kuoppiin, joita viime ajokauden aikana joutui välillä urakalla väistelemään ja vaikeaa oli välillä kaksipyöräiselläkin jossa molemmat pyörät menevät samaa linjaa. Tuo Partasen kommentti kyllä voi pitää paikkansa että toinen pyörä kantaa jos toinen putoaa kuoppaan.
Sääli, ettei kukaan MP3 kuski ole päässyt asiaa kommentoimaan.

jk_single

#6
Tuli kerran koeajettua Fuocoa ja se kuoppien väistämisongelma on ihan faktaa, varmaan on tottumiskysymys mutta siitä ei pääse mihinkään että väistäminen tekee ajamisesta aika työlästä. Se etupään "telisysteemi"ei valitetavasti ole mikään kovin herkkä liikkumaan, raskaat osat ja kitkaa monissa saranapisteissä, joka kerta kun vahingossa ajoi toista etupyörää monttuun niin kolahti kunnolla ja koko laite tärisee. Väitän että hyvä, herkkä teleskooppi ja isompi pyörä kun 12" antaa sellaista mukavuutta mihin mp3 ei ikinä pysty.

Kahden etupyörän hyödyt tulevat vasta silloin kun 2-pyöräinen olisi jo kaatumassa, huono pito, urat, raiteet tms.

Silloin kun lähti Fuocolla ajamaan niin aluksi tuntui että kyllä on peli, mutta sitten kun siirtyi takasin omaan Beverlyyn niin eihän siinä mitään kummempaa eroa ollutkaan, voihan olla että Beverlyn isohko etupyörä vaikuttaa (16"=2x12"). Etupään lukko oli kyllä aika näppärä.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Wanhapappa

Mietin tuossa, että mitenkähän tuollainen MP3 reagoi asfaltissa ajosuunnassa oleviin pitkittäishalkeamiin, 2 pyöräsellä voi vetää aika paljon uran suuntaan. Tai huonosti tehdyt urapaikkausten reunat, nekään kun ei 2 pyöräsellä niitä mukavimpia ajettavia. Sitten tollanen, kuin löysä hiekka esim. just lanattu tie on koettelemus 2 pyöräisellä ja niitä meilläpäin riittää. Näitä MP kolmosia oli tuossa kesällä aika monta myynnissä, ulkonäkö ei meikäläisen silmissä saanut tyylipisteitä....

megaman

TM:

" Piaggio (mp3) käyttäytyy kuin kaksipyöräinen mutta vakaammin. Maantiellä se etenee kuin juna kiskoilla. Kaarteisiin kolmipyöräisellä ajetaan kaksipyöräisten tapaan ja reippaammin kallistaen kuin mihin kaksipyöräisellä on totuttu. Asfaltit irtohiekkoineen saavat kuljettajan hymyilemään; nyt ei tarvitse pelätä etupään luistamista alta.

Kolmipyöräisellä jarruttaminen kaarteissa vaatii totuttelua. Äkäisesti jarrutettuna Piaggio nostaa itsensä pystyyn ja jatkaa kulkusuuntaansa tangentin suuntaisesti, varsinkin hitaissa nopeuksissa. Hiekkatiellä kolmipyöräinen on vauhdikas pyörä, vauhdikkaampi kuin ennalta olisi osannut ajatella. "


http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/vertailut/tm-parivertailu-piaggio-mp3-ja-vespa-gts
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

joni_k

kysytääs tästä siis millä kortilla näitä mp3:sia saa oikein ajaa? trafin sivuilla kun kattelee niin joidenkin mp3 tietoja ei löydy ja toiset on L3e merkittyjä moottoripyöriä ja lukee kaksipyöräinen. käsittääkseni ainakaan moottoripyöräksi rekattua ei b-kortilla ajeta vaikka joissakin foorumeilla ja jopa kamux myy yhtä ja mainostaa että saa ajaa b-kortilla, vaikka just kamuxinkin vehje on moottoripyöräksi ja kaksipyöräiseksi rekattu.

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 09.11.18 - klo:18:07
kysytääs tästä siis millä kortilla näitä mp3:sia saa oikein ajaa? trafin sivuilla kun kattelee niin joidenkin mp3 tietoja ei löydy ja toiset on L3e merkittyjä moottoripyöriä ja lukee kaksipyöräinen. käsittääkseni ainakaan moottoripyöräksi rekattua ei b-kortilla ajeta vaikka joissakin foorumeilla ja jopa kamux myy yhtä ja mainostaa että saa ajaa b-kortilla, vaikka just kamuxinkin vehje on moottoripyöräksi ja kaksipyöräiseksi rekattu.
Jos se on merkitty L5 niin saa B-kortilla mutta L3 ei saa B-kortilla vaan ainoastaan A-kortilla  ja suurin ero vanhoissa ja uusissa MP3sissa on se että vanhoista puuttuu jalkajarru sekä eturenkaat "liian" lähellä toisiaan jolloin ne katsotaan "yhdeksi"pyöräksi, siinä ne erot pääpiirteittäin...
Sille Kamuxin myyjälle laitoin harhaan johtavasta myynti-ilmosta itsekkin viestiä mutta ne ei joko usko tai ymmärrä väittäen vaan että onhan siinä kolme pyörää... ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Onko näistä kertynyt foorumilaisille lisää kokemusta? Olisi mahdollisesti tarjolla yksi talven aikana...

Youtubesta katselein pari aivan ihmeellistä nollavauhdin kippausta, jota ei ainakaan olisi kaksipyöräiselle tapahtunut. Mietin siis lähinnä, että missä tämän erot tulevat kaksipyöräiseen? Kaikki hehkuttavat sitä parempaa pitoa, mutta jos tuo etupää on jäykkä niin onko ne hitaat vauhdit sitten ongelma.

Edit: ja hienoahan tuosta ei saa tekemälläkään.  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Tuo on kuin sivuvaunullinen siinä mielessä että se vaatii oman ajotyylin ja kun se lähtee lapasesta, se ei tee sitä aina niin kuin kaksipyörä. Ilmeisesti perän sivuluisto voi olla haasteellista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Eipä oo kokemusta.. mutta tuo etupää on hyvin erikoinen toiminnaltaan. Linkin videossa skodu kaatuu ilmeisesti ratikan raiteeseen.
https://www.youtube.com/watch?v=LjSzUfUr0ZA


Kolmipyöräisyys antaa hämäävän vaikutelman että se pysyisi ittekseen pystyssä. Minkä se kyllä toisessa videossa tekeekin paikallaan vaikka toinen etupyörä on kanttikiveyksellä. Taitaa tuo etupää säätyä nopeuden mukaan ??
Näkyy 1:50 eteenpäin   https://www.youtube.com/watch?v=mVdx_TdVU_M
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250