Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kadonneen kipinän metsästystä (yleisiä ohjeita vian paikantamiseen)

Aloittaja Scuuter, 22.06.12 - klo:00:05

« edellinen - seuraava »

tommi

Kun varinhihna katkeaa niin kierrokset saattaa hetkellisesti käydä todella korkealla. Jospa se staattori on kärähtänyt osittain sen yhteydessä. Noh, onneksi nuo ei paljoa maksa joten uutta kehiin vaan.

jeredd

Moro. Kymco agilitystä on kipinä hukassa. Tuli avaimet kadotettua ja oli kiire päästä ajamaan niin tuli kokeiltua virtalukon ohitusta. Ilmeiseti räpsäsin jonkun johon runkoon tai virtaa johtoon etsiessäni oikeita johtoja.
Nyt on uusittu virtalukko, puola, tulppa, tulpanhattu,tulpanjohto ja koko staattori mutta kipinää ei näy.
Mikä johto toi on mikä tulee magneetolta(pick upilta ilmeisesti) ja menee suoraan virtalukolle? :o
Ja entisessä staattorista tuli vain 3 johtoa, nykysestä tulee 4. Punainen johto jää ylinmääräiseksi, mikä sen tehtävä on?
Minkälaisia lukemia pitäisi tulla puolan johdolle polkiessa?
Entä voiko mitenkään testata onko cdi rikki?
Kiitos jo etukäteen vastanneille! :)

konenikkari

Olet ilmeisestikin vaihdellut osia dc.cdi ja ac.cdi välillä.
Valitse nyt se vaihtoehto jonka johtosarjasi kelpuuttaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kannattaa mitata sen liittimistä mitä lukon asennot yms. vaikuttaa. Sitten sovittaa ne boxin kanssa. Se tekee vain kipinää kun kytkentä on oikea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jeredd

Sori mut nyt en oikein ymmärtänyt. Eli en ole vaihtanut cditä ollenkaan.
Onko tolla 4 johtosella staattorilla mahdotonta saada toimimaan vekotin?
Onko toi 4 johtonen tarkoitettu ac sähköille?
Ja minkä liittimestä pitää mitata niiden lukon asentojen vaikutusta?
Cdi on dc koska boxin valu puolelle tarttuu magneetti.

tommi

Lainaus käyttäjältä: jeredd - 29.07.13 - klo:21:54

Onko toi 4 johtonen tarkoitettu ac sähköille?


Joo, 4 johtoinen staattori on tarkoitettu nimenomaan ac sähköille ja 3 johtoinen dc sähkölle. Laita takaisin se alkuperäinen staattori, tuskin siinä on mitään vikaa. CDI boksi saattaa olla kärähtänyt kun olet mennyt yhdistelemään johtoja summanmutikassa..

jeredd

Mistä löytyisi mittaus ohjeita jotta voisi selvittää ton alkuperäisen staattorin kunnon?
Mikä johto toi on mikä tulee pic upilta ja menee suoraan virtalukolle? :P

tommi

Pickup coilin mittaus kuten edellisellä sivulla on kerrottu, 80-160 ohmia. Kelt -maa 0.1 -1.0 ohm ja valk-maa 0.2-1.2 ohm jos noiden arvojen sisään saat mitattua niin staattorin pitäisi olla kunnossa.

konenikkari

#53
Se on moottorin sammutusjohto joka virrat poiskytkiessä maadoittaa pick-up jännitteen, ja sammuttaa moottorin.
AC laitteissa kuin myös DC laitteissa voi myös jännitteitä mitata.
Staattorilta ns. energia ja pickup käämistä tulevia jännitteitä voi mitata seuraavalla järjestelyllä.
Käännä yleismittarisi n.200v DC alueelle.
Pistä mittajohtimien +ja-- väliin esim. loistevalaisimista löytyvä 1mikrofaradin/350V kondensaattori.
Startatessa energiakäämi tuottaa n. 30V jännitteen.
Startatessa pick-up tuottaa n. 4V jännitteen.
Myös sytytyspuolalle tulevia jännitteitä voi mitata samalla metodilla.
Ja tämä vain näin meidän kesken ::)
OBS:
Älä mittaa energiakäämin jännitettä moottorin käydessä, saattaa nousta tukka pystyyn.
Ikävä kyllä ei staattorin osien, energiakäämi/pickup tasasähkö vastusarvon mittaaminen aina kerro kokototuutta ko. osan kunnosta.

"Olet ilmeisestikin vaihdellut osia dc.cdi ja ac.cdi välillä.
Valitse nyt se vaihtoehto jonka johtosarjasi kelpuuttaa."

EDIT:

Olet ilmeisestikin rikkonut alkuperäisen järjestelmäsi DC, pickup kelan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

toni.laine1

Staattorin vaihdolla cdi saa taas sähköä ja kipinä tulee niin kuin kuuluukin. Kiila vaan oli ensin tippunut pois paikaltaan kun ekan kerran laitoin ja ajotukset oli "hiukan" pielessä. 180 astetta ennakkoa. Eipä ihme ettei lähtenyt käymään.  :P

konenikkari

Nonni onnea vaan kadonneen kipinän löytäjälle.
Palaute aina on tervetullutta :D
Monet sen itsekkäästi unohtavat, kun ratkaisu on omilta osin löytynyt.
Kiitos.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jeredd

Mahtaa olla tuo pic up sökönä.
Edellisen sivun mittausohjeita noudattaen sain tulokseksi vain 109,7 ohmia, eikö tulos pitäisi olla selvästi suurempi?
Onko kellään tietoa et onko kaikissa kymco agilityissä dc staattori? Vai onko ainoastaan 2008 vuosimallissa?
Mitä luulette että voisko se olla kärventänyt ainoastaan ton picupin vai myös cdin? ???

tommi

#57
Ihan kevyestihän tuo 109,7 menee raja-arvojen (80-160) sisään joten ei pitäisi olla sökö. Kyllä kaikissa Agilityissa on dc staattorit.

Voisit mitata myöskin oheisen vastuksen joka löytynee jostain cdi boksin lähettyviltä. Jospa olet saanut sen käräytettyä. Taitaa aika harvoin kärähtää nuo mutta eipä sitä koskaan tiedä. 5W johdosta pitäisi löytyä 11-13 ohmia ja 30W johdosta 6-8 ohmia.


jeredd

Tli tuo vastuskin mitattua ja 12,9 sekä 7,4 ohmia tuli lukemiksi eli kunnossa on.
Voisiko se cdi olla rikki? Onko tietoa et onko kaikissa agiliy malleissa toi dc cdi boxi?
Toimisikohan tämä http://www.wandamotor.fi/boxi-racing-skootterit-p-1372.html

tommi

Lähes satavarmasti voi sanoa ettei toimi.. Siis tuleeko siihen nyt lainkaan virtaa sen virtalukon uusimisen jälkeen? Mitä tapahtuu kun käännät virran päälle, toimiiko vilkut, bensamittari jne? Muuten ok mutta ei lyö kipinää?