Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Neuvoa kysyvä ja uutta Gileraa katsellessa?

Aloittaja Eki, 13.08.20 - klo:15:25

« edellinen - seuraava »

Eki

Gilera Runner sp 50 2T, vakio pääsuutin 53, jos reikälevy pois kaasarin imuaukosta, niin suositellaan koko 60. Mutta kun pakoputki vaihdettu samanlaisen skootterin ruiskuversiosta (puuttuu hukkaputket), niin kokeiltu 64, 70 ja 74 suutinta, kaikilla booaa paljon ennen täyttä kaasua, mutta kulkee ja vetää niin pirusti tietylläkohtaa kaasukahvan asentoa, paljon ennen kun on ns hanat kaakossa? 64, 70 ja 74 koo'oilla ei mitään eroa, tai on se että jos on pitkä jyrkkä ylämäki, niin 70 ja 74 ovat kaksi päällä ok, pienemmillä nikehtyy loppunousussa (ilmeisesti ei saa kahva kaakossakaan tarpeeksi bensaa)? Neulan asentoa en muista, ilmeisesti keskimmäisessä lovessa prikka, mihin suuntaan kannattaisi kokeilla, meinaan kulutus on nyt jo mopoksi suht' suurta (n 3.5L/100km). Tulppien värit kaikilla ollut ok, elikä ei liian vaalea lasimainen, eikä vastaavasti nokinen tai öljyinen, kulutus n 2.8L kun on reikälevy paikallaan ja 60 suutin, voisiko saada liikaa ilmaa?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#1
Monessakin mopon alkuperäiskaasuttimessa on niin paksu neula,
ettei pääsuuttimen suurentaminen ollenkaan vaikuta.
Kulutus 3,5L/100km on kohtuullinen, sinä totuit ruiskun kanssa pieniin kulutuksiin,
joihin ei yksikään kaasutinversio kykene :)
N. 65 km/h nopeus kun ei tyhjästä synny.
Jos saat kaasutinversion todella vähän kuluttamaan, on se pois kestävyydestä.
Tulpan väri ei välttämättä kerro mitään oikeasta polttoaineseksesta,
se kertoo vain miten hyvin se polttaa bensan seassa olevaa oljyä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Ruiskujen kiusa on kalliit sähköosat. Kymmenelle tuhannelle voi säästää 200 bensakuluissa, mutta jos EFI menee, menee tuplasti tai triplasti se korjaukseen. Jos korjaa itse, on oskilloskooppi välttämätön.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#3
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.08.20 - klo:15:59
Monessakin mopon alkuperäiskaasuttimessa on niin paksu neula,
ettei pääsuuttimen suurentaminen ollenkaan vaikuta.
Kulutus 3,5L/100km on kohtuullinen, sinä totuit ruiskun kanssa pieniin kulutuksiin,
joihin ei yksikään kaasutinversio kykene :)
N. 65 km/h nopeus kun ei tyhjästä synny.
Jos saat kaasutinversion todella vähän kuluttamaan, on se pois kestävyydestä.
Tulpan väri ei välttämättä kerro mitään oikeasta polttoaineseksesta,
se kertoo vain miten hyvin se polttaa bensan seassa olevaa oljyä.
Mistähän saisi tarvittavan infon neulan ostoon, mikä voisi toimia paremmin kuin alkuperäinen, kaasarihan on 17.5mm dellorto? Ilmeisesti neulassa on jokin merkintä sen paksuudesta tai muuta infoa, että tietää mitä lähtee hakemaan?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

meinasin samaa sanoa että 2t kaasarilla on aika syöppö..eikös noi isorenkaiset 2t mopot käsitykseni mukaan hörppää helposti 5L/100km

Coastside

#5
Riippuu miten ajaa. Jonne kulmilla on eri asia kuin pappa maantiellä.

Neulaa voi hioa ohuemmaksi porakoneella ja sandiksella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#6
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.08.20 - klo:20:45
Riippuu miten ajaa. Jonne kulmilla on eri asia kuin pappa maantiellä.

Neulaa voi hioa ohuemmaksi porakoneella ja sandiksella.
Tuo arvio ja mittailtukin tuolla 74 suuttimella on ajettu Hesan reissu kaupungissa ympäriinsä ja 2-päällä, elikä yksin voisi selvitä maantiellä n 3.3L,(arvio). En viitsi millään ruveta hiomaan vaan täytynee etsiä mahdollinen taulukko ja sieltä ohuempi neula verokkina alkuperäinen. https://www.moposport.fi/mp/kaasuttimet/peitteet-ja-suojat/dellorto-luistineulat?gclid=CjwKCAjwydP5BRBREiwA-qrCGqyLjmBrIFTxln64_eN8WIAPwzWXIJzYDaDD-UPRDoY7d1P5TEZyDBoCXsQQAvD_BwE käytävä huomenna tuolla, osaavat varmaankin neuvoa, kun irroittaa alkuperäisen malliksi? Ostin purkuosat24:stä sylinteri/mäntä/pinnapultit pakoputkelle sekä neulalaakerin kiertokangen männäntapille, en vielä asentele kun puhtia tuntuu olevan kovasti alkuperäisessäkin vielä.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

"Ohuempi neula"  siis mistä kohtaa ? 
Mulle ei oikeen valjennut että haetko pienempää kulutusta vai täyttä tehoa kun tuppi nurin ajat (eli haluat eroon booauksesta)
Molempia et tuu saamaan kaasutinvehkeellä vaikka mitä tekisit.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Palosella

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 13.08.20 - klo:20:28
meinasin samaa sanoa että 2t kaasarilla on aika syöppö..eikös noi isorenkaiset 2t mopot käsitykseni mukaan hörppää helposti 5L/100km

Joo kyllä ne syö. Mulla oli joskus Vivacty 2t-koneella. Matkassakin meni jotain 4l satkulle. Ekana tieliikennemopona oli täysin vakio DT 50. Siinä oli vajaa 6 litran tankki, jolla pääsi noin sata kilsaa.

Sepi6

Neuloissa profiili ( kartio ja sen pituus) ja halkaisija ovat ratkaisevia.
Karkeasti skootterissa: pitkä hyvin vähän oheneva kartio, lopussa jyrkkä kärki vaikkapa 30 astetta. Eli pääsuutin tulee mukaan vasta lähes täydellä kaasulla.
Vaihteelisessa mopossa: pitkä selkeästi oheneva kartio loppuun asti terävä kärki vaikkapa 5-10 astetta. Pääsuutin tulee mukaan 1/4 kaasun jälkeen tasaisesti.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Eki

#10
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 13.08.20 - klo:21:13
"Ohuempi neula"  siis mistä kohtaa ? 
Mulle ei oikeen valjennut että haetko pienempää kulutusta vai täyttä tehoa kun tuppi nurin ajat (eli haluat eroon booauksesta)
Molempia et tuu saamaan kaasutinvehkeellä vaikka mitä tekisit.
Ohuemman neulan hain ja asensin mopo sportissa, suutin nyt 76 ja johan pelittää, ajettu Hyvinkää-Vantaa-Helsinki-Hyvinkää, paras veto ja kulku noin 3mm täyttä vaille, siis kaasu, ihanne asento ja mittasin kulutuksen satkulla ilman kyytiläistä (3.2L/100KM), elikä tippui kulutus, kun on kaikki kohillaan, ei turhaa vääntämistä ja booamista, eikä sen parhaan vetävän kohdan hakua, vaan tasaista jouhevaa kulkua. (Molemmat muuten sain, kulutus aavistuksen pieneni), neula selkeästi ohuempi kärkeään kohti, päästää bensaa enempi koneeseen, prikka toiseksi alimmassa lovessa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#11
Löysitkö neulasta jonkun merkinnän, mikä oli ennen ja mikä on nyt.



Oliko joku noista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#12
Entinen, siis se alkuperäinen on A22, uusi on A29 inc ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 15.08.20 - klo:10:28
Ensi kerralla kun avaat luistin jostain syystä mittaile neulaa kts. :)
Ilman muuta, katsotaan sen numerokoodi.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Nyt enempi testattuani, ei periaatteessa ole juurikaan muuttunut mihinkään, vai tekevätkö nuo ilmanlämmöt näinkin suuria muutoksia? Pitää pienentää suutinta johonkin 70 kokoon, nyt 76 eikä kulje samaa kuin hieman pienemmällä, myös kiihtyvyys on huonompi?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.