Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa Elettrica

Aloittaja owl70, 19.07.20 - klo:21:53

« edellinen - seuraava »

owl70

Hommasin 50-vuotislahjaksi itselle Vespa Elettrica:n, 45 km/h versio.

Tuo hitaampi jotta lapset voivat käyttää, voi ajaa moporeittejä, ja pysäköidä minne vain (mikä on pääkaupunkiseudulla melkoinen etu).

Hinta on melkoinen, mutta tarkoitus on käyttää tuota kakkos-ajoneuvona ainakin 10 vuotta. Huolto taattu ja toivon että arvo suhteellisesti säilyisi (vrt muut vespat), jos hyvänä pidän.
Täysvakuutus noin 540 €/v, LähiTapiola.

100 km on nyt takana.

Mainio laite, pari asiaa nousi esiin: nopeus on rajattu 50 km/h, mutta mittari näyttää 10% liikaa niin se on tasan todellinen raja 45 km/h (no höh  :-\).
Ja toinen on moottorin yllättävän kova ulina noin 35 km/h nopeudessa (riippuu väännöstä), mikä erottuu kun muutoin on sopivan hiljainen moottori.

Kiihtyvyys on reipas ja hyvin tasainen, ei yritäkään olla nopea.

Kännykkäyhteys on aika tarpeeton musiikin ja puheluiden hallintaan, mutta appi-yhteys mahdollistaa tilastojen keräämisen (en ole vielä testannut pitääkö appi olla aina yhteydessä tilastoja varten, vai osaako kerätä historiaa ilmankin).

Osa valoista on yllättäen polttimoita (vilkut).

Huolto-ohjelma on 5 tkm välein.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

sohvaperuna

Tuo Vespa Elettrica on kieltämättä mielenkiintoinen laite, mutta hinta on aika kova. Pari tonnia jos olisi halvempi niin täällä suunnalla olisi jo onnellinen omistaja...  :)

Mites akun kesto todellisessa käytössä? Oliko siinä ihan normaali töpseli millä se ladataan vai jotain sellaista mitä sähköautoissa?

owl70

Hinta on tosiaan hurja. Sain reilusti synttäriavustusta, niin se tasasi riittävästi.

Töpseli on tavallinen maadoitettu sukopistoke. Saakohan sellaiseen muuten autolaturisovitinta? Johto on kyllä lyhyt, pistoke pitää olla n metrin päässä.

Vasta yksi lataus takana, arviolta 70+ km pääsin. Muualta lueskelin että 60-90 on normaalia, riippuen lämpötilasta.

kaukari

Täällä on toinen kokemuksista kiinnostunut. Tuo 45 km/h huippunopeus vaan on kaupungissa vähänlaisesti. Tahtoo autot ajaa päälle tai kiilata eteen. Se on kyllä jännä, että jos pääsee yli 50 km/h, niin heti helpottaa. Mahtaisiko tuota mekanisti sen verran saada viritettyä ilman sähköautomaatioasentajan sertifikaattia... :o

owl70

Reilu 1000km nyt ajettu ja eka huolto tehty. Huolto on aika erilainen kuin bensakoneissa, kuin moottorin osalta on vain softapäivitykset... eli muut: jarrupalat, kahvat, napaöljy... tuontyyppiset asiat tarkistetaan.

Nopeuteen on alkanut tottua, todellinen maksimi taitaa olla noin 47km/h. Ajaminen on tällä kyllä niin tasaista ja moottori sen verran hiljainen, että nopeuden tunne on erilainen. (Piaggio Fly 50 pitää aika paljon enemmän ääntä eikä aja niin tasaisesti, niin vauhti tuntuu kovemmalta.) Tuunaamista ei tiettävästi pysty tekemään, ja tämän hintaluokan laitteessa huono idea muutenkin (takuu, laki). Kiihtyvyys on maltillinen, hyvin tasainen, hieman nopeampi kuin normi 50:set.

Moottori ei ole ajossa äänetön, ja hieman erikoisesti pitää noin 35 nopeudessa eniten ääntä, selvästi kuuluvaa vihellystä. Se on normaalia, riippuu väännöstä ja tuulesta. Maksiminopeudella kuvailen ääntä silti hiljaiseksi.

Peruutusvainhteen piippaus on niin kova, että sitä tulee käytettyä aika harvoin.

Eco-ajotila on täysin tarpeeton. Se olisi pitänyt korvata ajotilalla, jossa on vielä rauhallisempi kiihdytys ja vaikka rajattu maksimiteho. Mutta tällainen "max 30km/h" on ihan turha.

Lataaminen on aika vaivatonta, lisä-jatkojohtoa pidän penkin alla, kun tuon oma piuha on tosi lyhyt. Lataamista tulee pari-kolme kertaa viikossa, ajettuna johonkin 30-40% asti. Eli paljon useammin kuin bensaa, mutta pikkujuttu kuitenkin. (Kotona pistoke löytyy etu- ja takapihalta). Täysi lataus on joku 0.60€. Latauksen aikana akun tuuletin käy aika kuuluvasti.

Puhelin-appi on ihan kiva, huoltomuistutus toimii hyvin. Ajonaikaisia tietoja on hyvin, ja nyt matkoista saa karttanäkymän tarkoilla mittaustiedoilla matkan ajalta, niin kuin urheilu-apeista saa.

Energian talteenotto on luokkaa 2-5%. Kulutus noin 44-55Wh/km. (Akku on noin 4,2kWh).

Sivujalkaa tekisi mieli, mutta se on kuulemma suurin syy kaatumisiin, niin odottelen ainakin sen verran että lapset eivät mene sillä kouluun.

Toimii siis juuri niin kuin sen pitäisi ja on sillä kiva mennä.

Coastside

Hassu juttu. Sähkömopot maksaa ihmishenkiä. Kiinassa on monin paikoin jo kiellettyjä suuren onnettomuusmäärän vuoksi. Tuo jatkojohtokin on riski, koska kastuessaan voi saada sähköiskun ja maailmalla on karmeita sähkövirityksiä. Kyllä noilla lännessä pärjää kun varoo. Olisi hyvä pitää kauempana talosta, koska akkupalon mahdollisuus on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04