Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Speedfighter 3lc, kierroslukumittari ihmetyttää?

Aloittaja Eki, 21.06.23 - klo:18:25

« edellinen - seuraava »

Eki

Kun laittaa virrat päälle, kierrolukumittarin neula heilahtaa 0:sta-tappiin ja takas, ajaessa vaikka kone huutaa kuinka paljon hyvänsä sitä ei juuri saa nyt enää 7500 kierroksen yli, mutta kun lähtee liikenteeseen, nousee neula 8000 ja kun ylämäessä joutuu vedättämään, niin silloin myös nousee 8000 kierrokseen, muuten  yleensä 7000? Mistä tuo mittari lukee moottorin kierrokset, onko vauhtipyörältä vaiko jostain muualta, itsestä tuntuu että pakoputki (tehoputki leovince) saattaisi olla jotenkin syyllinen edellämainittuihin?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

Mittari varmaan menossa rikki. En kyllä näe minkäänlaisia yhteyksiä kierroslukumittarin ja pakoputken välillä ellei sitten todelliset kierrokset ole laskenut ja mittari pitääkin paikkansa?

Eki

Muuten kaikki toimii ihan viimeisen päälle, eilen ajelin mm Hyvinkää-Hanko-Salo-Somero-Hyvinkää n.370km, kuvaten kovasti reissulla, edellispäivinä myös tehnyt yli 100km:n reissuja mm: Hyvinkää-Hämeenlinnan Aulanko jne ja nyt kesällä tähän asti käyty myös Turussa ja Tampereella useitakin kertoja. Viittasin tuohon pakoputkeen siksi koska silloin kun on ns veto päällä, äänet ovat puhtaat ja kierroslukumittari näyttää edes sinnepäin, mutta ajanpa tasaisella tiellä kone huutean, ei kierrokset nouse juurikaan yli 7000, ennen oli aluksi se mitä kuuluukin rajoittimeen asti n.9000-9500 ja sitten tippuivat max 8000 ja nyt enää 7000?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

2000 kierroksen vähennys pitäisi korvakuulolla jo kuulla sekä nopeus laskea.

Eki

Mutta kun se ei kuulu, hana kaakossa se kiertää ihan kuin ennenkin, se ei vaan näy enää mittarissa, elikä jotain häikkää on jossakin? Pakoputkea epäilin jotenkin, kun ääni muuttuu kovasti kiihdytyksen jälkeen huomattavan pehmeämmäksi, mopo kuitenkin kulkee kuin ennenkin, otappa näistä selkoa, täytyy kokeilla 8.5g rullien sijaan 7.5g rullia, mahtaneeko vaikuttaa mihinkään?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

Kuulehan sen moottorin äänestä, onko niitä kierroksia. Vika on varmaan mittarissa, kuten Joni_k jo totesi.
Virittäjälle mittarin toiminta on tärkeää, kun voi katsoa millä kierroksilla kone lähtee piikille.
Kyllä ilme kirkastuu, jos lähtee 12000 kierroksilla oikeasti kiskomaan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 22.06.23 - klo:10:17Kuulehan sen moottorin äänestä, onko niitä kierroksia. Vika on varmaan mittarissa, kuten Joni_k jo totesi.
Virittäjälle mittarin toiminta on tärkeää, kun voi katsoa millä kierroksilla kone lähtee piikille.
Kyllä ilme kirkastuu, jos lähtee 12000 kierroksilla oikeasti kiskomaan.
Jep, en minä päästäisi ikinä mopon kiertämään esim 12.000 kun jo se rajoitin mikä rajoittaa n.9500 kierrokseen, on ihan maximi, sillä reissujahan minä teen, en niinkään kisaile kartsalla nuorison kanssa, vaikka heitä tuppaa usein valoissa rinnalle, toistaiseksi taakse ovat jääneet, enemmän tai vähemmän. Juuri vaihdoin ilmanputsarin suotimen ja kokeilin 7.5g rullia 8.5g tilalle, paremmat ovat ne alkuperäispainoiset, uuden nekin vaihdoin nyt juuri. Kevyemmillä kyllä pitempään jauhaa siellä 8000 kierroksen maximissaan, ei pitäisi vikaa olla cdi boxissakaan, kun on vakio ja vastaava rajoitettu uusi, nyt kiinni vakio. Eikös se lue kierrokset tietyltä johdolta mikä menee vauhtipyörältä myös cdi boxille tai jotain sinnepäin. Muutenhan mopon tulppakaan ei nokeennu pätkääkään vaikka ajaisi 400km, tarkistan sen jokaisen satojen kilometrien reissujn jälkeen, väri on ok ja puhdas muutenkin.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

A_sentaja

Olisiko mahdotonta testata ongelmaa ulkopuolisella runtukellolla, ennen muutoksia.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

joni_k

Joku johto se signaalin antaa. Eli nyt kun rassailet rullilla kierrokset voi huidella reilua 9000.jos nopeus ei ole tipahtanut ei ne todelliset kierroksetkaan ole. Eihän se pienemmillä kierroksilla voi kulkea yhtä lujaa samoilla osilla mitä isommilla kierroksilla.

Eki

Nimenomaan, mittarin näyttämä on tipahtanut, ei korvinkuullet huippukierrokset, mutta kun kaikki muu toimii mittarissa täysin ok, sekin että näyttää täysin entisen lailla aina sinne n.7000-8000 paikkeille mutta siihen jääkin, tosin ennen lähdössä hetkeksi heilahti sinne 9000 kierrokseen ja tietty kun hana kaakossa veteli.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k


Eki

No näin on, mietin sitäkin että mikä tuon mittarin toiminnan on muuttanut, toimii muuten virheettä, mutta näyttää liian vähän kierroksia siellä yläpäässään?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Mihinhän mahtoi hävitä eräs ystävä täältä, tavattiin kerran kun olin skootterilla matkalla Raumalle, hän myös skootterilla, toki isommalla kuitenkin ja Pori oli ainakin silloin kotipaikka, pyyteli myös yöpymään jos ajan Poriin, en kuitenkaan käynyt.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Ei tuo mittari taida rikki olla, vaihdoin 8.5g rullien tilalle 7.0g, niin nyt näyttää liikkellelähdössä jo 8000rms, elikä nousi tuhannella kierroksella, muutenkin 7g rullat tuntuvat vielä paremmilta, kiihtyvyys parani entisestään.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.