Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterilla ajaminen - mitä siitä ajatellaan?

Aloittaja GTS52, 25.05.18 - klo:23:18

« edellinen - seuraava »

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 09.09.18 - klo:08:58

Tuli vanhoilla päivillänsä hankituksi tämmöinen menopeli.
Kolme kesää moposkodella ajellessa heräsi halu päästä käymään vähän kauempanakin ja vieläpä eukko kyydissä.

Kun ajatte kakspäällä pökötillä, haittaako sivutuuli ja missä määrin?

kestosippi

#91
Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 09.09.18 - klo:10:09
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 09.09.18 - klo:08:58

Tuli vanhoilla päivillänsä hankituksi tämmöinen menopeli.
Kolme kesää moposkodella ajellessa heräsi halu päästä käymään vähän kauempanakin ja vieläpä eukko kyydissä.

Kun ajatte kakspäällä pökötillä, haittaako sivutuuli ja missä määrin?
Kyllä tuuli vähän heiluttelee ja varsinkin vastaantulevan rekan peräpaine. Mutta kyllä niihin tottuu.
Yksi kerta oli kamala myrskyluontoinen tuuli tossa Loviisan kohdalla. Silloin piti oikeesti hiljentää vauhtia sinne alle 70kmh aukeilla paikoilla koska tuntui jo vaaralliselta suuremmassa nopeudessa.

Tuossa toisessa kuvassa Pösössä on vielä tuo korkea pleksi. Se oli huono suuremmissa nopeuksissa. Jotenkin ilma pussahteli sen takana inhottavasti toisinaan. pienemmissä nopeuksissa se oli hyvä kun sen takana ei tuullut naamalle juuri ollenkaan. Sateessa se oli myös huono kun siihen tuli vettä ja lisäksi kypärän visiiriinkin tuli samalla lailla. Siitä tuli kaksinkertainen näkyvyyshaitta. Asensin alkuperäisen plexin ja se toimii hyvin.
Peugeot Satelis 500

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 09.09.18 - klo:09:50
Perheessä on meilläkin matkailuauto. Tosin vaimo siihen kyllästyi ja käyttö on perin vähäistä. Ei viitsi ajatellakaan kilometrihintaa, kun ajoa tuli kesällä noin 1 000 km. Käytettynä hankittiin kohtuuhinnalla onneksi.

Meillä myös oli 2 as.autoa aikoinaan, mutta koska se reissaaminen lopulta jäi aina vain haaveeksi, niin as.vaunu + kausipaikka on se millä ollaan nyt muutama kausi jo menty. Nyt homma pelaa, "kesämökki" odottaa leirintäalueella ja kun maisemat kyllästyttää, siirretään "mökki" seuraavaksi kaudeksi jollekin toiselle alueelle. Myös taloudellisesti rahaa menee nyt huomattavasti vähempi tähän harrastukseen ja kuitenkin reissuun pääsee aina kun mieli tekee 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Peltikiituri

Mielestäni skootterit ovat moottoripyöriin verrattuna käytännöllisempiä, koska niissä on tuulensuojaa, automaattivaihteisto (variaattori tai kaksoiskytkinvaihteisto) ja niissä on tavaratilaa satulan alla. Vespassa varsinkin on jotain ilkikurisuutta ja samalla se näyttää todella pätevältä!

joni_k

#94
skootterissa ei oo muuta vikaa kun variaattori. kovaloota loppuu se hihnan vingutus. tosin oon nähny ainaki yhden jossa loota on ollu ja jalalla vaihteita tupaan. joku museoikäinen skootteri se oli. tosin en nyt teilaa kokonaan variaattoria, kaupunkiajossa se voittaa manuaalin ja on rennompi ajella.

Partanen

Onhan se variaattori paljon kevyempi kuin automaattivaihteisto. Ja varsinkin edullisempi valmistaa. Ja variaattorin ansiosta pääsee monesti yllättämään moottoripyöräilijät liikennevaloista lähdettäessä. Ja sekös niitä korpeaa.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Variaattori sopii kivasti Vespaan, kuka kaipaa sitä elämäntehtävää PX:n kytkin/vaihdesäätöjen parissa? Moni varmaan, onhan harrikoiden korjaaminenkin joistakin kivaa...

Midland

Aika moni lyttää variaattorin  varsinkin jos on hankkinut käytetyn ajopelin ja vari ei ole kohdallaan. Kuluessaan vari yleensä haluaa aina vaan nopeammin heittää isolle välitykselle ja meno hyytyy. Mulle laitettiin X9 Dr. Pulleyt ja oli kuin turbon olis saanu. Halutessa heittää aina kierrokset tehoille, mut ei silti huudata konetta pienemmällä kaasulla. 2 pyhää paikkaa skootterissa-jos on hyvin alä koske! 1 sivupeilit. Kun kerran saa hyvään asentoon ja jos erehtyy muuttamaan.. 2 variaattori. Vaihdat yhden osan ja dominoefekti alkaa.. ;D

HiTec

Perinteikäs sukkanauha-variaattori on helppo ja yksinkertainen ratkaisu, paketti kun sisältää niin vaihteiston kuin toisiovedon samassa paketissa. Joku nykyaikainen DCT sisältää huomattavasti enempi erilaista sälää, tupla kytkinpakkoineen ja siten on mekaanisesti huomattavasti monimutkaisempi, josta johtuen myös selvästi kalliimpi ratkaisu. Eikä tuossa ole vasta kuin vaihteisto, vielä pitää lisätä se toisioveto esim. ketjulla, joka sekin tarttee omaa, suttaavaa huoltoaan vähän väliä jotta pysyisi kunnossa :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

PappaSkootteri

Otsikkoa kun luin ja siihen vastaan niin riippuu ihan ajattelijasta onko hänellä skootteri vai ei  ;D ne kellä on eivät vaihtaisi pois ja ne ketkä uskovat kaiken maailman salaliittoteorioihin eivät edes hanki vaan levittelevät lukemiaan huhuja totena  :(
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

Ensimmäinen sarjavalmisteinen CUSHMAN skootteri oli suunnattu duunarinaisille työmatka-ajoon. Hameet oli vielä asuna ja moottoripyörä ei sen kanssa luonnu. Sodan luoma puute sai Piaggio lentokonetehtaan suunnittelemaan moottoripyörän mutta suunnittelija vihasi niitä ja american jälkeensä jättämistä laskuvarjomiesten mini cushmanneista syttyi idea tehdä prässätty skootteri, kun peltiä ja osaamista oli. Kelpasi machoillekin kun vaihtoehto oli kävellä. Kätevyys teki lopulta suosituksi. Kuplakin oli natsituote jolla hipitkin mieluusti ajoi koska se on niin hyvä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 11.11.21 - klo:21:31
ne kellä on eivät vaihtaisi pois

No tiedä nyt tuosta, itse vaihtanut maxi-skodesta moottoripyörään - kahdesti ;D

Eli kun elämäntilanteet ja omat mieltymyksetkin ajan saatossa muuttuu, saattaa se menopelikin vaihtua pian toiseen, just sillä hetkellä ja niihin fiiliksiin sopivampaan. Joskus se on skode, joskus muulloin prätkä, vaihtelu virkistää 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Samppa

Monesti variaattorivetoista arvostelevat eivät ole variaattorilla koskaan ajaneet. Ääni muuttuu usein kellossa, kun pääsee kokeilemaan. Tästä on tuttavapiirin osalta omaa kokemusta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 12.11.21 - klo:12:25
Monesti variaattorivetoista arvostelevat eivät ole variaattorilla koskaan ajaneet. Ääni muuttuu usein kellossa, kun pääsee kokeilemaan. Tästä on tuttavapiirin osalta omaa kokemusta.

Ja se toisen käden vapautuminen mahdollistaa kassin,paketin, ja ties minkä kuljettamisen taajamassa vaikka sitä ei koon tai muodon vuoksi pystykään tarakalle kiinnittämään. Esim täyteen pakattu kaupan muovikassi. Tasalattiainen malli on em asiassa paras.
Mielestäni varivehje hakkaa perinteisen vaihdelaatikon  10-0 , kaupunki/taajama käytössä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 12.11.21 - klo:12:51
Mielestäni varivehje hakkaa perinteisen vaihdelaatikon  10-0 , kaupunki/taajama käytössä.

Laajennetaas hiukan: Autom.vaihteinen hakkaa man.vaihteisen 10-0 kaupunkikäytössä ;D

Ihan siis kuten autoissakin, pitkää matkaa vääntäessä se on aikalailla se ja sama millainen aski kulkuvälineestä löytyy, siihen kun kuitenkaan juuri tartte koskea, matkavaihde vain jatkuvasti päällä ja maisemaa vaihtuu 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08