Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Paljokos kakstahtinen kestää vääntää kierroksia, rikkoutumatta?

Aloittaja Eki, 04.06.12 - klo:23:07

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä itsellä TBG Bull&T merkkinen 2T, alkaa rajoittamaan 9000 kierroksessa, mittarin punainen alue alkaa 11.000 kierroksesta, ilmeisesti jonkinlainen elktroninen rajoitin kyseessä? Onko kenelläkään tietoa rajoittimesta, ilmeisesti tämä TGB on kopsattu paljolti muistaakseni jostain Yamahan tai olikohan se joku muu malli tai merkki?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

leze223

#1
Jups, tuossa taitaa olla morinin kone. Mulla on täysin sama kone ja mulla alkaa jo punaiset kierrokset 6 tuhannessa. Oon tullu siihen päätökseen, että punaiset kierrokset on vaan sitä varten, että kone ei ylikuumentuisi.

Onko tuo ilma vai vesijäähy?
Tuo on vaan jonkinnäköinen ärsyttävä sähköinen rajoitin. ;D
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Eki

Ilmajäähyllä on, kulkisi ilman rikkaa tosi meiheesti, jos ei tuo kierrosrajoitin tulisi mukaan, mutta paree varmaan etttä tulee, ei ainakaan mene ylikierroksille!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

leze223

#3
Niin, kun tätä on pikkusen "liikaa" jopa tullut rassattua niin kampiakseli näissä ei ole mikään vahvin osa.. se ei ole täyden kierroksen kampura.. tuossa kuva vakiokampurasta:
http://www.myscooterparts.co.uk/products/vb15077.jpg

Ja sitten vahvistettu parempi kampura: http://www.adrenalin-pedstop.co.uk/upload/images/3b9f7-6034029.JPG.jpg

Vaan hinta on esteenä: 80€.. :o
Vinkvink: ;) täältä löytyy muutamia pyttyjä, vakiokampura, lohkot, perävålitykset, kytkin, variaattori ilman holkkia. Jne jne. Kysy jos tarviat jotain.


Edit: ei jumpe miten hieno on tuo tgb bullet!!
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Partanen

Eikös tuo ensimmäisen kuvan kampura ole parempi? Tuommoisen saa paremmin tasapainotettua sopimaan männän liikkeen kanssa yhteen. Tuommoinen iso limppu, joka jälkimmäisessä kuvassa on, on enemmänkin yleismalli, ja jo itsessään painava, ja ylimääräinen paino ei ole koskaan koskaan hyvästä moottorissa.

Muutoinhan kaksitahtikone ei varsinaisesti mene ylikierroksille, kun ei ole niitä venttiileitä, jotka ottaisivat mäntään kiinni. En sano tarkkaa ylintä kierroslukua mopon kakstahtimoottorille, koska en sitä tiedä. Mutta esim. 26 kuutioinen voi kiertää lähes 20 000 kierrosta minuutissa. Moottorin käyttöikä tietysti laskee rankasti sitä mukaan, kun kierroksia nostetaan suunniteltua ylemmäs.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

leze223

#5
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 05.06.12 - klo:09:19
Eikös tuo ensimmäisen kuvan kampura ole parempi? Tuommoisen saa paremmin tasapainotettua sopimaan männän liikkeen kanssa yhteen. Tuommoinen iso limppu, joka jälkimmäisessä kuvassa on, on enemmänkin yleismalli, ja jo itsessään painava, ja ylimääräinen paino ei ole koskaan koskaan hyvästä moottorissa.

Muutoinhan kaksitahtikone ei varsinaisesti mene ylikierroksille, kun ei ole niitä venttiileitä, jotka ottaisivat mäntään kiinni. En sano tarkkaa ylintä kierroslukua mopon kakstahtimoottorille, koska en sitä tiedä. Mutta esim. 26 kuutioinen voi kiertää lähes 20 000 kierrosta minuutissa. Moottorin käyttöikä tietysti laskee rankasti sitä mukaan, kun kierroksia nostetaan suunniteltua ylemmäs.

Muutta tuokin on kakspiippuinen juttu. Vaikka kampuran paino nousee jonkin verran, mutta kampikammion tilavuus pienenee aika reippaasti. Tuo taas tuo kuuluisaa kierrosherkkyyttä. Ainenkin mulla vakiona tuo kampura täristää moottoria jonkin verran. Vain 5k ajettuna siis. Juu, kyyllä tuo "aukko" kampurassa tasapainottaa männän painoa jonkin verran.

Päälle 11k rpm jälkeen skopan  vakiosähköt ei taida ehtiä mukaan..
Mutta eikös esim. Vauhtipyörää voi keventää tuon kampuran ylimääräisen painon verran pois? Silloin tuokin on +-0.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Partanen

#6
Totta, että kampikammion tilavuus pienenee, jos kampuran limput ovat isommat. Mutta samalla sinne alakertaan mahtuu vähemmän polttoaineen ja ilman seosta, siinä vaiheessa kun sitä sinne kampikammioon imetään kaasuttimen kautta. Mutta tämän asian suhteen en ole omalla mukavuusalueella. En ole hetkeen kakstahtia omistanut, saati virittänyt. Pitäisi kai sivistyksen vuoksi lukea taas tuo kirja kakstahtikoneen virittämisestä.  ;)

Juu sytytys vakiona ei pysyne mukana, jos kierroksia kovin nostetaan alkuperäisestä. Ja jossain vaiheessa kaasujen vaihtokin jää jälkeen, eli alkaa rajoittamaan. Tästä on kokemus tuoreessa muistissa. Vespa PX oli siten tehty, ettei koneen kierrättämisestä ollut mitään hyötyä. Kone kyllä huusi nätisti, muttei tapahtunut mitään sen kummempaa, kuin pienemmillä kierroksilla ajettaessa. Kone oli siis tehty mukavaksi ajaa, toimimaan laajalla kierrosalueella, ottaen huomioon käsivaihteet.

Lisäys klo 10.30: jokin aika sitten oli juttua skootteri-lehdessä noista kampiakseleista. Voisi sitä kaivella esiin, jos jostain löytyy. Se jäi kuitenkin mieleen, että limpulla tasapainotetaan niitä männän liikkeitä, ja kalliimmissa malleissa vielä jollekin tietylle mäntä-/pyttysarjalle. Siitä päättelin asian toisinpäin, että halvemmat kampurat ovat noita limppumalleja, jotta sopivat mahdollisimman monelle erilaiselle männälle ja pytylle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Vai morinin koneko näissä onkin, kopio vai alkuperäistuote ihan?? Selittäisi kyllä hinnan jos TGB bulletissa on alkuperäinen. Tuo Top Racingin kampura näyttää aika samanlaiselta kuin S6:n HPC piaggioon.  6000 kuulostaa kyllä tosi alhaiselle rajoitukselle 2-tahtiseen. Eiköhän tuon punaviiva ole mittarissa merkitty ihan oikeaan paikkaan ko. setuppiin mikä mopossa on.

leze223

Nojuu ohan tuo 6k törkeän alhainen kierrosluku. 6.5kssa alkaa vasta mulla tehoalue. ;D Vaikka punasilla kierroksilla ajelen niin en tähän asti mitään häkellyttäviä ongelmia ole ollut.  Tuosta onko aito vai kopiomorini en tiedä. Muuten nuo aito ja kopio on samoja mutta kopiossa alumiinia on säästelty, pultit on huonompia ja akselit voi olla heikompia.. :o
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

kani

Niin ja ne toleranssit millä on lopulta aika iso vaikutus kaikkeen, mukaanlukien osien ennenaikaiseen kulumiseen.

Eki

Onko kenelläkään tietoa tuosta kierrosrajoittimen ohituksesta, osaahan sitä itsekin katsoa isosta selkeästä mittarista mihin asti päästää maximissaan huutamaan: (olisin kiitollinen tuosta mainitusta tiedosta)! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

http://www.youtube.com/watch?v=0G3BVJ6Q1Zg&feature=related  kyllähän tässä kiertää vastaava mylly, toki vanhempaa mallia niin ihan sinne mitä kahvaa kääntää!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

leze223

Muistaakseni näissä ei pysty ohittamaan kierrosrajoitinta. Taino toinen vaihtoehto on se, että käyt markolta ostamassa 2t zonerin cdi poksin. Tuo on rajoittamaton.. :o ainakin täällä päin.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Eki

Jaa, no mulle ei Marko sano yhtikäs mitään, elikä ilmeisesti jonkun puotin pitäjä?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

leze223

Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.