Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moposkootterin päivitys isompaan

Aloittaja arkia, 08.03.17 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

Partanen

#30
Niin. Ei pitäisi kyllä vetää mitään perävaunua, jos ei ole koneessa yli 300hv. Kun pitää olla tehoa reservissä, että ei hyydy mäkeen.  :P  ;D

Tietysti kehäteillä on hyvä pysyä liikenteen tahdissa skootterillakin. 200 kuutioinen PX siihen pystyy kahdellatoista hevosvoimallaan. 150 kuutioinen oli siinä rajoilla, mutta saattoi olla se yksilö väärin säädettykin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.03.17 - klo:09:39
Niin. Ei pitäisi kyllä vetää mitään perävaunua, jos ei ole koneessa yli 300hv. Kun pitää olla tehoa reservissä, että ei hyydy mäkeen.  :P  ;D

Mennee jo pikkasen ohi topicin, mutta as.autoissakin on tuota kokemusta 2.5d vaparista ja sieltä toisesta päästä 3.0dCi commonrail-turbosta, niin kyllä nuo mm. liikennevirtaan kiihdyttelyt liittymissä ja mäkien nousutkin reissussa olivat "hieman" mukavammat jälkimmäisellä, eikä sitä letkaakaan sinne auton taakse kertynyt käytännössä lainkaan kun max. 100km/h sentään sai päästellä = myös muut kanssaliikkujat pääsivät tavallaan nauttimaan noista tuon uudemman as.autoni suuremmista tehoista, ei se banaani kasvanutkaan otsaan vaikka "kusikoppi" edellä menikin. No nyt ihan vastaavasti ex. veturilla tuon as.vaunun kanssa oli sitä omaa vääntämistä ja taisteluaan ja kanssaliikkujien hermoja polteltiin kun ei tuo yhdistelmä enää kovin hätäisesti sitten liikkunutkaan, as.vaunun ollessa ko. hinurin vetorajojen aivan ylärajoilla. No nykyisellä veturilla sitten jo jääkin hieman jopa "kasvuvaraa" tuolle as.vaunulle, joten oletan liikkuvuudenkin parantuneen taas aimo askeleen ja matkanteosta tullee jälleen harppauksen mukavampaa. Kohtahan se sitten nähdään kun uusi kausi taas alkaa 8)

Eli vaikka tässä nyt kuinka yritetään suurempaa syyllistää ja joksikin rällestäjäksi rinnastaa, niin silti olen yhä vain vakaasti sitä mieltä että suurempi tarjoaa paremman ajonautinnon, luotettavamman tekniikan kun ei tartte vimosia jatkuvasti vingutella ja kun taloudellisestikaan se ei kuluja juuri nosta, niin... ???

Mutta toki kulkin tyylillään ja joillekin iso voi olla paha mörkö. Muistanhan sen yhä itsekin kuinka ekaa kertaa elämässäni ikinä edes käynnissä olevan moottoripyörän päälle istuneena, hallintalaitteista nyt sitten puhumattakaan, piti 750cc Kawalla koeajolle 06/2001 lähteä kun ei prätkäliikkeen myyjälle kehdannut hänen tekemästään yllättävästä koeajotarjouksesta kieltäytyäkään. Hän kun sen vielä siinä liikkeen pihassa starttasikin ja lämmitteli valmiiksi, niin kyllä sitä oli "pikkasen" kusi sukassa kun se oma jalka piti pyörän satulan yli nostaa. Mutta tuosta koeajolenkin erittäin onnistuneesta ja miellyttävästä kokemuksesta jäikin sitten prätkäkuume mallia sitkeä ja silleen taisi myyjälläkin olla pelisilmää asian suhteen, vaikka juuri tuosta fillarista ei sitten koskaan kauppoja tehtykään. Vaan sellainenhan Kawa piti kuitenkin jossain vaiheessa itselle saada ja tuollahan se allekirjoituksessa komeilee, vaikkakin ex. pyöränä jo, mutta kuitenkin ;D

Eli ei se isokaan ole mörkö jos vaan on kuskilla järki päässä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

tagatubos

On kyllä osiltaan ollut ihan viihdyttävää luettavaa tämä vastaan ja puolesta kirjoittelu vankkumattomine kuutiotarpeineen,
mutta nyt ei ihan olla tämän kysymyksen äärellä.

Kysyjähän on jo varttuneempana miehenä päätynyt tiettyyn max. kuutiomäärään ja haluaa tietoja eri merkeistä/malleista.
Kokemustahan täältä löytyy vaikka minkälaisista härpättimistä.  :)
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

HiTec

Lainaus käyttäjältä: tagatubos - 30.03.17 - klo:21:34
Kysyjähän on jo varttuneempana miehenä päätynyt tiettyyn max. kuutiomäärään ja haluaa tietoja eri merkeistä/malleista.

No eihän tässä ihan poikasia olla enää itsekään, seuraavaksi täytetään 50v, vaan siltikään en asettaisi mitään max. kuutiomäärää, max. tehoa tms. tuohon haun kohteeseen (no ehkä max. budjetti), vaan kävisin ihan itse avoimin mielin kokeilemassa vähintään kylmätyypeillä, mutta myös ihan koeajamallakin erilaisia harkintaan sopivia yksilöitä, siinä toisten mielipiteet omissa valinnoissani paina p...n vertaa. Ja kun se sopiva ja itselle mieluinen sitten löytyy, oli se minkä merkkinen, värinen, kokoinen... tahansa, niin se on sitten siinä ja ei kun baanalle 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Monilla ikääntyvillä on motiivina saada toteutettua nuoruuden aikaisia unelmiaan joihin moottoripyörätkin kuuluvat likimain kaikilla. Vapautta symboloiva kiituri tai pollea harrikka. Kummallekkaan ei arjessa ole sitä tilaa minkä sen unelman toteuttaminen vaatisi, eikä kyvytkään aina. Tehojakin on tuplat tai triplat mitä silloin ennen ja liikennetiheys myös. Skootterista ei aiemmin juuri haaveiltu kun se oli mopojen tapaan paitsiossa autojen myynnin kasvaessa. Se vain on nyt hyvä vaihtoehto nykyliikenteeseen. Tehoskaalakin on laaja variaattorimalleissakin, kiitos kelkkojen joissa sitä on kehitetty hurjiin lukemiin. Räppäilyvimmasta päässeet ei sitä niin tarvitse. Näyttävyys ja mukavuus ajaa siitä ohi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kissantassu

Hei,

Ihan hyvä keskustelu kokonaisuutena. Isompaan vaihtaessa on hyvä miettiä ajokilta haluttuja ominaisuuksia (kone teho/koko, sopivan kokoinen runko ajokissa, varustelu jne) ja omaa ajateltua käyttötarvetta ja ajoympäristöä unohtamatta käytettävissä olevia varoja (budjetti). Moposkotusta isompaan siirtyessä ero tuntuu suurelta vaikka vaihtaisi 125-kuutioiseen, hetken aikaa. Mikäli on mahdollisuus kokeilla isompaa ajoneuvoa jonkin aikaa (muutama sata kilometriä) saisi käsityksen muutoksen todellisesta suuruudesta.
Itse ajelin monta vuotta 250-kuutioisella skootterilla enimmäkseen yksikseni ja meno oli ihan riittävää, tosin moottoritiellä kaipasi lisää tehoa/nopeutta. Kaksi päällä ajaessa huomasi laitteen pienet voimavarat. "50-villityksen" myötä vaihdoin sitten isompaan (FJS600) ja nyt vauhtivarat riittävät 2:n kuormalla motarillakin.


Skootterin koon kasvaessa kasvavat myös kulut ja muut mitat. Luettelon omaisesti kerrottuna 250 => 600 kuutioinen;
paino - noin kaksinkertaistui
kulutus - 4l/100 km => 5.5 l/100 km
2-kyydissä - suuri muutos parempaan
vakuutus - laski noin 30 % (pappa pyörä, paljon painoa ja pieni teho esim CBR 600 verrattuna)
ajomukavuus - suurempi paino => vakaampi maantiellä
käsiteltävyys - kaupunkiajossa ennakoinnin merkitys kasvaa. (Ei kannata pysäköidä vastamäkeen keskiseisontatuelle)

Vaihtaminen on jokaisen omista lähtökohdista ja mieltymyksistä riippuva tapahtuma. Kun kokemusta kertyy voi vaihtaa uudelleen isompaan/pienempää, saa kokemusta ja yleensä maksetaan "oppirahoja". Ilmaisia harrastuksia - onko niitä?

Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

fudeisti

Kokeilin viime kesänä vastahakoisesti 1200 cm3 Suzuki Banditia kun etsiskelin moottoripyörää skoden tilalle. En olisi uskaltanut kokeilla mutta myyjä sanoi, että siinä on säädettävä kaasu, ei tarvi kaikkea heti vääntää. Rohkeasti sitten lähdin koeajolle ja huomasin kuinka mukavaa oli kun sai isolla vaihteella ajella vääntävällä moottorilla. Välirahakin sovittiin, mutta jäin miettimään juhannuksen yli. Juhannuksen jälkeen Suzuki olikin jo myyty. Harmitti kun en osannut päättää ajoissa. Mutta huomasinpahan, että isohkoa moottoria ei tarvi pelätä.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: kissantassu - 31.03.17 - klo:12:25
Kun kokemusta kertyy voi vaihtaa uudelleen isompaan/pienempää, saa kokemusta ja yleensä maksetaan "oppirahoja". Ilmaisia harrastuksia - onko niitä?
No juuri tätähän tässä nyt ollaan neuvomalla yrittämässä välttää, ettei ihan heti ainakaan tarttisi taas olla mopokaupoilla ja maksella niitä kalliita välirahoja :-\

Lainaus käyttäjältä: fudeisti - 31.03.17 - klo:22:30
Mutta huomasinpahan, että isohkoa moottoria ei tarvi pelätä.
Kuten sanoin, kun on järki päässä ja terve kunnoitus sitä jalkojensa välissä olevaa tekniikkaa kohtaan, niin homma on handussa ja loppupelissä uskomattoman mukavaa, miellyttävää ajamista kun ei todellakaan tartte vingutella vehjeksestä niitä vimosia :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Skegge

Juu, ei niitä kuutioita kannata pelätä. Kaverilla oli satapiikin CB Hondan jälkeen toistakymmentä vuotta taukoa mopoilussa. Osti sitten viissatkun CB:n joka vaihtui seuraavana kesänä tonnisatkuun tuplaäksään kun oli liian nuhainen.

Vespister

Minulla kehitus on kulkenut hiukan nurinkurisesti vastavirtaan kuutioiden  suhteen.

Enimmäkseen tykkään ajella nelinumeroisilla teillä. Ajonopeus pyörii siinä 60-80 km/t välillä. Välillä pysähtyilen tutuiksi tulleilla taukopaikoilla, olivatpa ne sitten kivoja kahviloita tai muuten vaan kauniita pysähdyspaikkoja.

Hiton iso ja suurikuutioinen nopea pyörä ei noihin olosuhteisiin oikein istu. Se on silloin sitä homeopaattista kaasun annostelua ja välivaihteilla nylkkäämistä. No vaihteettomalla skootterilla toki hieman leppoisampaa.

Mutta jollain toisella on eri tarpeet ja tiestöt kohteenaan, joten oma valintani ei välttämättä kaikille sovi. Juuri nyt katseeni on kohdistunut luokkaan 250 cm2. Ehkä teen siirron siihen suuntaan tässä kesän korvalla..saapa nähdä!

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 02.04.17 - klo:21:27
No vaihteettomalla skootterilla toki hieman leppoisampaa.

Eikös tämä ollut skode-forum. joten maxista lienee kyse. Tosin maxiksi jotkut lukevat jo kaikki yli 125cc skodet, taitavat jotkut lukea jopa kaikki 50cc suuremmatkin, mutta... ::)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

oskuk

Tuossa satakiloista veljeä kärrätessä mietin aluksi että ei 300 Vespa kyllä kiihdy juurikaan, mutta sitten päädyin päinvastaisen ajatukseen: se hidastuu tällä kuormalla surkeasti ;-) ...kantoi kyllä ihan hyvin.

HiTec

Mitenkäs muuten Vespassa, onko siinä yhdistelmäjarrua? Eli kahvoista oik. on eteen ja vas. on molemmille. Hondassa on näin ja pelkästään tuota vas. tuleekin siksi käytettyä, hidastuvuus on varsin hyvää ja jos sitten tarttee enempi, niin ottaa tuon oik. kahvan vasta sitten lisäavuksi 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Sprident

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 09.04.17 - klo:09:24
Mitenkäs muuten Vespassa, onko siinä yhdistelmäjarrua?

Eipä sellaista tietääkseni ole, ABS on tullut viime vuosien aikana joko valinnaiseksi tai vakiovarusteeksi mallista riippuen.

Omalla kohdalla siirtyminen moposkootterista isompaan johtui puhtaasti siitä, että 60- ja 80-rajoitusalueilla tuli tunne jalkoihin jäämisestä autojen rinnalla. Kakspuolikkaalla en lähde moottoriteille, vaan pitkät matkat hoituvat oikealla moottoripyörällä, lähiajeluilla Vespa on mukavampi. Vakuutushintakaan ei loppujen lopuksi ollut paljoa kalliimpi ja varsinkin nyt, kun eräs yhtiö antaa sekä motskariin että skootteriin samat täydet 83% bonukset liikennevakutukseen sekä 70% kaskoon, niin vuoden ympäri voimassa olevat vakuutukset maksavat noihin kahteen n. 340,-€ yhteensä. Liikennekäytöstäpoisto vähentää kuluja tietenkin vielä lisää...

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Sprident - 10.04.17 - klo:09:37
Vakuutushintakaan ei loppujen lopuksi ollut paljoa kalliimpi ja varsinkin nyt, kun eräs yhtiö antaa sekä motskariin että skootteriin samat täydet 83% bonukset liikennevakutukseen sekä 70% kaskoon, niin vuoden ympäri voimassa olevat vakuutukset maksavat noihin kahteen n. 340,-€ yhteensä. Liikennekäytöstäpoisto vähentää kuluja tietenkin vielä lisää...

Itsekin tässä just katselin "erästä yhtiötä" tuohon omaa Hondaani kun laskuri pyöräytti kaskoineen hämmästyttävänkin pienen vuosimaksun, luokkaa 1/2 nykyisen yhtiöni vuosimaksusta vaikka ei tuo ole suuri nykyiselläänkään. Vaan asiaa kun aikani pengoin, niin eipähän tämä "eräs yhtiö" tarjoa kaskoon törmäysvakuutusta enää lainkaan tuolle -02 mallin vehkeelle, josta johtuen tuo vuosimaksu romahti noinkin selvästi ::)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08