Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

RipeThePooh

Viime talvena(kin) ajoin joka kuukautena.
En tietty joka päivä, en silloin kun lunta sattui olemaan maassa tai muuten vaan liukasta täällä etelässä.
Hyvin pärjää tuommosia  lyhyempiä matkoja kun vaan on asialliset vaatteet yllä. Kivaa! ;D

FrozenCorpse

Viime keväällä, kun oli pakkasta, mutta tiet kuivat, pääsi harrastaa ns. talviajoa.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Macro

Kolme talvea jo takana työmatkoja, sekä kauppareissuja.
Eiköhän tuo sujune jatkossakin.

T: Macro

Coastside

Millaisessa lumessa olet pystynyt ajamaan kohtuullisen hyvin?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Onko venttiilien välyksillä kuinka iso merkitys kylmäkäynnistykseen jos puhutaan esim 0.05 - 0-10 mm välyksien eroista?

Aikaisemmin (lämpimämmällä kelillä) starttasi nätisti ekalla. Nyt kun on ollut aamulla 6 astetta niin saa sahata useamman kerran. Akku on täynnä, mutta silti saa sahata sen 3-5 kertaa. Latasin juuri akun täyteen.

Voiko venttiilien välykset vaikuttaa käynnistyvyyteen kylmällä? Varsinkin, jos lämpimällä koneella käynnistyy laakista. Kunhan on saanut sen kylmän ensin käynnistymään ja käymään vaikka 10 sekuntia. Eli kun kerran saa käynnistymään, niin sen jälkeen kun sammuttaa niin käynnistyy nätisti.

Tuo venttiilien välys tuli ekana mieleen. Kun säädin ne niin että 0.10mm ei mahtunut enää väliin, mutta 0.05mm mahtui. Se saattoi olla siis hyvinkin 0.05mm eikä 0.08mm. Ja kun säädin imun ja pakon samalla tavalla. Pitäisikö ehkä säätää ne siihen 0.10mm välykseen suosilla?


Tosin sähköryypyssäkin voi olla vikaa, minkä toimintaa en ole tarkistanut. Toista tulppaakin voisi kokeilla.
Eikös se mennyt niin että ryyppy on pois päältä kun mötikkä lämpenee? Eli jos irroitan ryypyn johdot kun kone on käynnissä, niin ryyppy käynnistyy ja kone luultavasti sammuu kun saa liikaa bensaa?

Tokkiinsa tuo voi olla kiinni vanhasta akustakin. Jos se ei vaan enää jaksa kylmällä kunnolla startata. Hyviä kylmäkäynnistysakkuja saa suositella. Varmasti monelle ajankohtainen tai tarpeellinen tieto.

Mutta näihin tunnelmiin kommentteja? Erityisesti tuosta venttiilinvälyksestä. Voiko se vaikuttaa kylmäkäynnistykseen, mutta ei lämpimänäkäynnistykseen?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Jos välyksiä on edes jotain ja vena on tiivis, se ei vaikuta mitään käyntiinlähtöön.

Aina jos on käynnistysvaikeuksia, niin tulpanvaihto. Se on halpa ja helppo vaihtaa ja joskus syypää ongelmiin. Muutenkin olen mieltä että kuumempi tulppa on parempi. Kone lämpiää ja tulppa ei nokeennu. Sitten kun se alkaa sulaa tai nakuttaa, niin se on liian kuuma.

Sähköryyppyä ei minun moponi kaipaa yhtään. Starttauksia 1 - 3 kylmänä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#126
Täytyy testata tuota sytytystulpan vaihtoa sitten iltasella töiden jälkeen.
Hyllystä löytyy yksi varatulppa NGK CR7HSA.

Mitä käytännön eroa on NGK CR7HSA ja C7HSA tulppamallilla?
Tuo R-mallinen minulle myytiin motor powerissa, kun sanoin että tulee kiinalaiseen-skootteriin.

edit: taitaa olla häiriösuojattu malli tuo R-malli.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Tosiaan, muistaakseni häiriösuojattu (ei ole tuota NGK:n esitettä nyt tuossa vieressä). Eli muuten sama tulppa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Hyvä homma, eli pitäisi olla oikea sytytystulppa näihin vehkeisiin.

Itseäni ei tuo heikko käynnistyminen niin paljon vaivaisi, mutta kun kauniimpi osapuoli ajelee tuolla ja on aika huono polkemaan sitä käyntiin  :-\ Hänellä skootterin tulee olla laite "jonka vaan toimia samantien". Eli jos ei helppoa tapaa löydy, niin pitää löytää se kikka miten se saadaan nätisti käyntiin kylmällä.

Pirullista vaan testata tuota kylmänä käynnistymistä, kun pitää skootterin aina jäähtyä reippaasti. Tuntitolkulla ellei koko yön että saa sen testattua taas.


  • Ensimmäisenä koitan tuota sytytystulpan vaihtoa.
  • Jos se ei auta, niin koitetaan sitä kiihdytyspumpun pumppausta. Eli kaasua pohjaan ja vapaaksi jotain 10 kertaa ja sitten napista starttaus ilman kaasun vääntöä.
  • Jos se ei auta , niin seuraavana aamuna koitan vaihtaa vaikka akut päittäin skoottereissa. Koska toinen kinkkiskootterini käynnistyy lähes räjähtämällä joka aamu.
  • Jos se ei auta, niin täytyy katsoa jos jaksaisi repiä rikastimet kaasareissa irti ja vaihtaa päittäin. Tai ainakin testata akun napoja vasten toimiiko tuo rikastin ollenkaan. Eli liikkuuko siellä mitään.
  • ... ja jos mikään noista ei auta, niin sitten ... opetellaan polkemaan  ::)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

1. Sytytystulppa vaihdettu. Auttoi "ehkä" karvan verran, muttei lähde vieläkään tulille välttämättä ensimmäisellä. Eli auttoiko se sittenkään yhtään. Ja kaasua saa vääntää samalla kun starttaa. Edellinenkin oli NGK CR7HSA mallinen, mutta vaihtoajankohdasta ei tietoa. Näytti vanha tulppakin kyllä hyvälle ja ehjälle, joten en nyt vielä heittänyt sitä roskiin.

2. Kiihdytyspumpun pumppaus muutamaan kertaan ei auttanut yhtään. Koitin useamman kerran eri tavoilla. Tuntui käynnistyvän vaan hankalammin pumppaamalla.

3. Akkujen vaihto ei auttanut mitään. Toinen skootteri käynnistyy kerrasta ilman kaasua molemmilla akuilla ja toista saa starttailla muutamia kertoja ja vääntää kaasusta samalla. Eipähän tarvi ostaa uutta akkua.

4) Rikastimen revin irti ja pistin johdot suoraan akkuun. Näytti toimivan, eli se pää liikkui hiljalleen eteenpäin. Koitin liittää johdot molemmin päin akkuun ja kummallakin tavalla näytti toimivan samoin. Eli ryypyssä ei liene väliä onko johdot jostain syystä väärinpäin. Liitin ei kylläkään salli sitä menemään väärinpäin. Samoin kun kone oli kuuma ja otin ryypyn johdon irti, niin hetkenpäästä kone sammui kun sai liikaa bensaa ryypyn mennessä päälle. Eipähän tarvi ostaa uutta ryyppyä.

Väänsin niitä ryypyn asennuslevyn ruuvinkohtia alaviistoon ja pistin pienen puolirenkaaksi taitetun noin 1-1.5mm paksuisen rautanaulan sen asennuslevyn alle. Jos ryyppy pysyisi kauemman käynnissä. Toivottavasti ryyppy ei tämän takia jää vaan kokoajaksi osittain päälle.

Polkea tuota nyt ei tarvi, mutta 2-4 starttausta saa tehdä kääntäen samalla kaasua. Bendixin voisi jossain välissä purkaa, puhdistaa ja voidella jos syksyn aikana vielä viitsii tai ehtii.

Jos muilla on kylmäkäynnistysongelmia, niin pistäkäähän tänne jatkoksi vaan ja samoin neuvoja jos keksitte ratkaisun ongelmaanne.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

Onko tietoa minkä kokoiset pääsuuttimet näissä kahdessa mopossa on? Tuli vaan mieleen että siinä toisessa mikä lähtee aina laakista käyntiin niin saattaa olla pykälää isompi suutin. Kannattaisi ehkä kokeilla kaasareiden vaihtoa keskenään.

jalat

Hyvä huomio! En ole suuttimia tullut miettineeksikään. Suuttimista tosin ei ole mitään tietoa eikä kokemusta muutenkaan. Uusi alue meikäläiselle.

Siispä pääsuuttimien koosta ei ole mitään tietoa. Kun purin aikoinani tuon kaasarin ja putsasin sen, niin pääsuuttimessa ei ollut mitään lukua. Joten sen koosta ei ole minkäänsortin tietoa. Millä sellaista minimaalista reikää voi edes mitata?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

Eipä sitä taida voida mitata mitenkään. Sinuna vaihtaisin kaasareita keskenään ja katsoisin mitä tapahtuu, eihän tuo ole mikään iso operaatio. Onkos nämä mopot muuten samaa merkkiä/vuosimallia?

jalat

Signatuurista näkee vuosimallit ja merkit. Eli viitisen vuotta ikäeroa, mutta täysin samallaiset kaasarit pintapuolisesti. Eikä varmaan yllätys että 2003 vuosimallin fuden starttaus on tämä hankalampi. Vanha on aina vanha :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

Saattaa olla että se uudempi mopo on vaan tiiviimpi ja sitämyöten parempi käynnistymään kylmänä. Mitä väljempi kone niin sitä huonommin se lähtee käyntiin kylmänä, näinhän se menee. Mutta tosiaan kantsii kokeilla sitä kaasareiden vaihtoa.