Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Suzuki Love

Aloittaja Love82, 30.05.07 - klo:19:23

« edellinen - seuraava »

yamaha

VIRIJAVARA AY: Västeråkerintie 2 A 1, 65630 Karperö 8)

GoGoJuice

#106
Morjens.
Löysin tämän upean saitin teistä Loven omistajista yms. Oma rakkaus (LOVE) tarinani alkaa vuonna 1984, jolloin olin 15v. Honda monkey varastettiin juhliessa, kun olin Grazy Cavanin keikkaa katsomassa Parkanon Urheilutalolla. Tuon jälkeen ajelin muutaman kuukauden pappatuntskalla. Sitten markkinoille tuli love,  säästöt, lapsilisät yms kesätyörahat sijoitin siihen. Tuo ihmeellinen ja hauska menopeli on ollut siis uudesta asti itselläni. Olen Pitänyt sitä kuin kukkaa kämmenellä. Eli kun ajokortin sain, love jäi sillensä kuivaan ulkovarastoon, odotteleen myyntiä.

Kuinka ollakaan tuo hauska vekotin on odotellut varastossa nyt 24 vuotta. Sen verran olen sillä ajellut, et olen kokeillut lähteekö käyntiin. Aina lähtee. Talven jälkeen pitää sotkea hiukan enemmän, mut kun jaksaa sotkea kyllä lähtee. 
Lämpöisenä sitten helpommin starttaa ihan normisti sähköstartilla

Lueskelin kirjoituksia ja joku kyseli miten Loven saa kulkemaan hieman paremmin. Itselleni kävi niin, et taisin ajella liian rikkaalla bensaseoksella ja parin vuoden kuluttua oli pakoputki tukossa karstasta:(pensaa, nokea, öljyä yms) eli mössöä joka täytti/tukehdutti pakoputken. Nerokas enoni tutki putkea, polttoleikkasi siististi pakoputken takapään irti. Putki oli aivan täynnä "mössöä", putkessa on väliseiniä yms vaimennin roinaa. Ajattelimme, että noita sisuskaluja emme sinne enää laita. No hitsasimme putken pään takaisin ja sisuskalut jäi autotallin lattialle. En tiedä tai muista, mutta Love alkoi kulkea aivan hurjasti. Uskoisin että 50-55 kmh maximit. Ehkä nuo sisuskalut on rakennettu putkeen niin, että se rajoittaa myös kulkua. En tiedä onko noin?
Mutta tuntui kuin pakoputki olisi ollut jokin ns tehopilli tuon operaation jälkeen.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? T Love putki ilman sisuskaluja.


 
Uudesta asti Love -84

Samppa

Lainaus käyttäjältä: GoGoJuice - 14.07.11 - klo:11:55
Morjens.
Lueskelin kirjoituksia ja joku kyseli miten Loven saa kulkemaan hieman paremmin. Itselleni kävi niin, et taisin ajella liian rikkaalla bensaseoksella ja parin vuoden kuluttua oli pakoputki tukossa karstasta:(pensaa, nokea, öljyä yms) eli mössöä joka täytti/tukehdutti pakoputken. Nerokas enoni tutki putkea, polttoleikkasi siististi pakoputken takapään irti. Putki oli aivan täynnä "mössöä", putkessa on väliseiniä yms vaimennin roinaa. Ajattelimme, että noita sisuskaluja emme sinne enää laita. No hitsasimme putken pään takaisin ja sisuskalut jäi autotallin lattialle. En tiedä tai muista, mutta Love alkoi kulkea aivan hurjasti. Uskoisin että 50-55 kmh maximit. Ehkä nuo sisuskalut on rakennettu putkeen niin, että se rajoittaa myös kulkua. En tiedä onko noin?
Mutta tuntui kuin pakoputki olisi ollut jokin ns tehopilli tuon operaation jälkeen.
Kyllä. Putki on juurikin se, mikä tässä tuntuu eniten ahdistavan. Jo pelkkä karstojen poltto putkesta auttaa tässä huomattavasti, kun tekee muutaman vuoden välein. Itse en ole viitsinyt lähteä putkea silpomaan, jotta pysyy mahdollisimman alkuperäisenä. Toisaalta eBayn kautta näyttää saavan uusia putkia alle 50 eurolla eli mikäli menohaluja tähän kaipaa lisää, on tuo ihan varteen otettava operaatio.

Mukava saada Loven omistajia lisää foorumille.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Pisti silmään tunnetussa moottoripyöriä ja mopedeja kauppaavilla nettisivuilla mopo nimeltään Bajaj. Näyttää ilmiömäisesti Lovelta, mutta nähtävästi intialainen peli...tämä siis myös "antiikkipeli", ei siis sentään uustuotantoa  ;)

-TP-

Coastside

http://www.qpratools.com/catal2/bajaj50sunny.jpg

http://www.is.svitonline.com/sat/img_new/love.jpg

Kannattaa vertailla jos vaikka muovien saanti helpottuu tai klooni-loven saa ostettua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Olifer

Onpas täällä kivasti juttua Lovesta :)

Samojen automaattiryyppy/pakoputki/jarru ongelmien parissa oon itsekkin viitisen vuotta paininut parin loven kanssa. Muuten en kovin paljoa en oo mopoja harrastanu, eli perusteet on varmaan vähän hakusessa vaikka netti onkin läpi luettu... Oon myös kirjoitellu jotain Suomi24:lle nimimerkillä **LoveR** jos on joku sattunut törmäämään...

Kyllä tuo omani nyt ihan kivasti toimii ja kulkeekin ainakin kovempaa kuin uusi vespa eli varmaan sen 50km/h, mutta silti tuntuu että jotakin on pielessä kun täydessä vauhdissa tuntuu hieman röpöttävän... Ja kuluttaa varmaan vähän turhan paljon...

Eli oon seoksia yrittäny saada kohdilleen suutinta vaihtamalla ja lisäämällä/vähentämällä ilmanputsarista kangasta. On vaan älytön homma aina purkaa se kaasari sun muut. Eli jos laittaisin sinne nyt vaan sen ihan oikean kokoisen suuttimen ja jotakin suodatinkangasta, mikä päästää ilmaa hyvin läpi... Putki on pari vuotta sitten ostettu (wemotosta) eli tuskinpa kovin tukkeessa(?).

1. Mikä on Loven oikea/alkuperäinen suutinkoko?
2. Mistä saan oikeanlaista suodatinkangasta? Nyt on jotain teollisuussuodatinta tms. Vai onko kankaalla niin väliä?
3. Saako tuohon kaasariin tiivistettä (kohokammion tiiviste) mistään tai kenties jotain huoltosarjaa missä olis nippelit mukana. Käykö PV:n kaasarin osat (muutkin kuin suutin)?
4. Voiko sitä seosta ihan oikeasti säätää sillä automaattiryypyn ruuvilla niinkuin täällä on kirjoiteltu? Kuulostaa hieman epäilyttävältä, että seosta säädetään ryypyllä. Eli jos vaikuttaisi seokseen niin eikös ryyppy silloin ole aina vähän päällä, jotta saa enemmän bensaa -> rikkaampi seos. Vai enkö jotain ymmärrä...

Vielä kuva ekasta projektista, joka meni äitille 50v. lahjaksi... Nykyinen love on käyty jo läpi, mutta ei vielä katteille tehty mitään. Siitä tulee varmaankin ferrarin punainen ja ferrarin logoilla. Isäni nimittäin osti juuri uuden ferrari-vespan niin innostuin sitten ferrari-love ajatuksesta. Vähän niinkuin vanhan ajan ferrarimeininkiä ;)


- Osku

Samppa

#111
Tervetuloa mukaan myös tälle foorumille.

1. Manuaali määrittelee, että pääsuuntin on alkuperäisenä kokoa 65 ja tyhjäkäyntisuuntin 17,5.
2. Alkuperäistä et varmasti mistään? Tähän käy ihan yleissuodatinkangas, jota saa lähes jokaisesta mopo/moto-liikkeestä.
3. PV:n kaasari on ryyppyrakenteeltaan täysin erilainen, vaikka 14SH (uudemmassa mallissa) onkin. En ole varma, sopivatko muut osat vaikka noita nurkissa muutama pyöriikin (ei ole ollut tarvetta). Nopeasti katsottuna kohokammion tiiviste kyllä näyttää melko samalta, mutta kun tuota Loven kaasaria ei viitsi nyt irroittaa.
4. Voi säätää. Itselläni ongelmana oli ainakin se, että seos oli jatkuvasti liian rikkaalla (röpöttää) ja bensaa kului todella paljon. Ruuvin eri asentoja testattunani löysin asetuksen, jossa kylmäkäynnistys aavistuksen kärsii, mutta lämpimän moottorin seos on paljon optimaalisempi. Ryypyn toimintaan vaikuttaa olennaisesti tuon tapin "Heat bar" johtokyky eli tahnat pitää olla kunnossa. Muuten ryyppy seilaa päällä / pois väliä aika-ajoin.



EDIT: Kuvalähde: Suzuki CL50 Service Manual
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Olifer

Kiitos asiallisista ja nopeista neuvoista. Pitää lähteä ruuvailemaan heti kun ehdin...

Suuttimen koosta vielä, että onko varmasti 65 eikä 85? Tiedän, että 85 on tosi iso noin pieneen kaasuttimeen, mutta sain mopoliikkeen manuaalista sellaisen tiedon. Muistaakseni siinä äidilleni menneessä mopossa jäi suuttimen kooksi 83 ja omassa nyt jotain 75 tienoilla... Eli pienempään päin pitäisi ilmeisesti mennä ja seoksen säädöllä koittaa saada käynti hyväksi... Ja tosiaan tuota ryypyn säätöruuvia olen ruuvaillut vaan sen verran, että lähtee kivasti käyntiin... Eli ihan uutta tietoa minulle nuo seoksen säädöt.

Ja tajusin muuten tuon lämpötahnan ihan itse jo ekassa lovessani ilman mitään manuaaleja  8) Lisäksi pistin pienen jousen sinne sylinterin päähän, jotta kuparitanko ei liikkuisi edestakaisin vaan olisi aina varmasti kiinni kaasuttimen ryyppymekanismissa...

Samppa

Kyllä tehtaan huoltomanuaali (Suzuki Motor CO Ltd.) määrittää kooksi 65. Tarkistin asian myös Haynesin CL50 Owners workshop manualista, missä niin ikään mainitaan 65. En muista mikä omassani on kiinni, todennäköisesti hieman suurempi...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Olifer

OK, kiitos.

Hyvä, että nyt on luotettavaa tietoa. Käyn tänään hakemassa suuttimen ja suodatinkankaan...

Coastside

Mekaanisissa kaasareissa on mahdollista että kaikki pääsuutin, tyhjäkäynti ja ryyppy toimii koko aja eri osuuksin. Sähköryyppy on poikkeus mutta vain käyttölämpötilasta ja säädöstä riippuen. Siinä on "säätökin". Vain mekaaninen ryyppy on auki tai kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

teepee

Milläs tuon kaasarin "paineasetelman" voisi koeponnistaa ja mistä tietää sen olevan oikein päin..?
Kaasariremontin jälkeen Love kulkee ihan mukavasti, eikä edes hirveesti röpötä, mutta kylmäkäynnistys kärsi vähän remontista, eli
tuo ryyppymekanismi ei taida toimia kunnolla... Tahnailin tapin jne..mutta epäilen tuota painehässäkkää, varsinkin kun epäilen ettei se murikka ole alkuperäinen...jos tietty näkis kuvan siitä, niin epäilykset muuttuisi varmuudeksi...

-TeePee-

Samppa

Itse pähkäilin "paineasetelman" kanssa ihan samoja juttuja. En löytänyt siitä mitään merkitöjä, kuinka päin se pitäisi tulla. Vastaavasti kumpikaan korjauskäsikirja ei tätä kerro. Löin kiinni summamutikassa ja hyvin tuntuu toimivan.

Kylmäkäynnistys tuntuu olevan Lovessa aina kompromissi. Siis kuten Oliferille edellisissä viesteissä kirjoitin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

PATU

Termo,
osaisko joku auttaa---ostin "papan kuolinpesästä" vm.90, ajettu 3268km ja kaikki muovikatteet ehjät...
mitä öljyä kuuluu lorauttaa penkin alla olevaan valkoiseen muoviseen oil-säiliöön + mikä on oikea bensaseos (tankin löydän vierestä) :o 2,5% ?
siis kax kyssärii?!
ps. nostalgia skootteri on myynnissä 550e + lipalline Max-kypärä (sinine)
nim. ope vm.69
vinkeistä jo kiitos etkäteen!!

Samppa

#119
Kysessä on 2-tahtipeli eli säiliöön tulee ihan tavallista tuorevoitelukäyttöön tarkoitettua 2-tahtiöljyä. Itse olen käyttänyt näissä vanhoissa vehkeissä pääasiassa mineraaliöljyjä, kun ovat alun alkaenkin niille suunniteltuja. Yhtä hyvin voit kyllä laittaa mielestäni osasynteettistäkin.

Aikanaan kelkkafoorumilla oli paljon kädenvääntöä siitä, voiko mineraalia sotkea synteettiseen. Koska selvää konsensusta ei syntynyt, en tätä suosittele (osa valmistajista taisi kieltää ja osa sallia).

Seosprosentit ovat näissä 2-3%. Koska skodessa on tuoreöljyvoitelu, laitetaan tankkiin kuitenkin pelkästään, vähintään 98 oktaanista bensaa (älä laita ysivitosta!).

Vanhempien Love-skoottereiden osalta oikea öljysyöttömäärä on 6 minuutin käyttöjaksolla (3 000 r/min) 0,9 - 1,2 ml.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.