Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

LX50 4T öljynvaihto "yläkautta"

Aloittaja HKL, 08.10.08 - klo:10:06

« edellinen - seuraava »

HKL

Vespan ensihuolto tuli tehtyä, eli öljynvaihto ja muutamia muita säätö/putsailuhommia. Huomiona oli se, että öljy oli tuhannen kilometrin ajon jäljiltä melkoisen mustaa. Ei siis ollut turhaa!

Öljynvaihdon tein pienellä käsikäyttöisellä imupumpulla öljyntäyttöaukon kautta. Päädyin tähän ratkaisuun siksi, että öljyproppuun olisi pitänyt uusia tiiviste, eikä sellaista ollut juuri käsillä. Lisäksi Haynesin manuaali varoitteli erityisen herkästä öljypohjan kierteestä..

Vespaa hieman kallistelemalla sain erittäin hyvin vanhan öljyn pois, ja aikaa operaatioon meni noin 10 minuuttia. Voin siis suositella!

Samppa

Ensiöljynvaihdoksi 1000 kilometrin ajon jälkeen öljyt ovat todellakin melko mustat, ei siis mitenkään epänormaalia. Yläkautta vaihdettuna pohjalle saattaa jäädä irronnutta metallisilppua, joten suosittelen normaalia alakautta vaihtoa ainakin nyt ensi vaihtojen yhteydessä (konehan hiotuu sisäänajon aikana ja metallisilppua tulee aina). Kai tuossa Vespassasi suodatin on kuitenkin erikseen vaihdettavissa ja öljyn alapoistotulppa erikseen? Mietin vain, että tuon suodattimen vaihto / puhdistus on ensiarvoisen tärkeää varsinkin aluksi.

Tiivistettä ei tarvitse välttämättä uusia. Vanha yleensä pitää ihan hyvin muutaman vaihtokerran, kun sen kastelee kevyesti öljyllä ennen uudelleen asennusta. Itse olen käyttänyt piikkisessäni samaa tiivitstettä jo 3-vaihtoa, hyvin pitää. Tokihan se aina pitäisi samalla vaihtaa jos sääntöjä oikein tulkitaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#2
Imuvaihtoahan autoihin markkinoitiin aiemmin. Harrastajalle helpompaa kun jostain tuntemattomasta syystä poistoventiiliä ei ole saatu johonkin helman tuntumaan ja vain hieman kyykkien avattavissa. Pohjaproppu on jäänne ajalta jolloin alustassa oli kymmeniä rasvausnippoja ja auto piti nostaa niidenkin vuoksi ylös. Nyt on vain se öljyproppu kummittelemassa siellä.

Imuvaihdon yhteyteen voisi skootterissa tehdä astian josta siihen pumpattu öljy valuu autosta peräisin olevan suodattimen läpi ja takain moottoriin. Kaksi päällekkäistä astiaa ja letkua. Suodattinen kuoreen tehdyistä reijistä öljy valuu alas. Sen saa kiinni astian pohjaan ankkuripultilla, joita rakennuslevyihin käytetään.

Öljyn mustuus ei kerro sen kunnosta mitään. Se on harmitonta nokea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HKL

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 09.10.08 - klo:10:40
Yläkautta vaihdettuna pohjalle saattaa jäädä irronnutta metallisilppua, joten suosittelen normaalia alakautta vaihtoa ainakin nyt ensi vaihtojen yhteydessä (konehan hiotuu sisäänajon aikana ja metallisilppua tulee aina). Kai tuossa Vespassasi suodatin on kuitenkin erikseen vaihdettavissa ja öljyn alapoistotulppa erikseen? Mietin vain, että tuon suodattimen vaihto / puhdistus on ensiarvoisen tärkeää varsinkin aluksi.

Uskoisin, että imun mukana tulivat myös hioutumistuotteet hyvin pois. Tuosta täyttöaukosta kun pääsee hyvin käsiksi pohjalla olevaan öljyyn. Toki puhdistin myös suodattimen samalla. Omituista oli, että siellä suodattimessa oli hieman maalinlastun oloisia punaisia hiutaleita muutamia. Mistä lienevät sinne päätyneet.

Lueskelin myös foorumilta keskustelua moottoriöljyjen viskositeeteista. Joten laitetaampa tänne Vespan suositus eli koneeseen meni Selenian 5W40 öljyt. Vähän kyllä arvelutti laittaa Seleniaa, kun siitä on ollut vähän heikkoja kokemuksia isompien italialaisten kanssa. Autossa toki hieman erilaisilla viskositeeteilla (5W50 tai 10W60). Kone käy kyllä erittäin pehmeästi tällä öljyllä, joten katellaan..

Ja vähän aiheen vierestä:
Taitaa olla hieman eri toleranssilla tehtyjä nämä mopon moottorit autoon verrattuna.  Auton öljyt kun eivät ole 20 000 km ajonkaan jälkeen noin värjääntyneet. Muutenkin huoltovälit tuntuvat melko naurettavilta, varsinkin jos näitä hommia teettäisi jossain liikkeessä. Esim. peräöljyn vaihto 1000 km / 4 kk välein (ensin täyttyvä määräävä) tuntuu tosi hullulta. Saati sitten jossain foorumilla mainittu (tais olla Peugeot) männän vaihto 10 tkm välein.. Tulis mopoilu melko kalliiksi kun öljynvaihto/huoltoväli ois työmatka-ajossa n. 1 kk!

Samppa

Eihän se punainen ollut pala silikonitiivistettä. On meinaan voitu käyttää joissakin osissa ja kun sitä tulee "runsaasti", hioutuu se pois ja näkyy öljyjen joukossa. Tuskin siis mitään sen ihmeellisempää..

On totta, että öljyjen vaihtovälit on mopoluokan vehkeissä melko tiheitä. Kurkkaseppa myös tuonne kiinalaisosioon, sillä siellä ne taisivat olla vielä tiheämpiä. Itse olen vaihtnut peräöljy pariin kertaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Esim. Piaggion manuaali sanoo niiden vaihtamisesta minulla 2 vuotta / 8000 km. Joskus ne on kyllä hyvä vaihtaa, sillä sinne saattaa päästä vettä (oli meinaan vähän vaaleaa tuo öljy).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

HKL

Täytyypä vaihtaa peräöljyt kauden päätteeksi, ja siihen asti tietty seurata että öljyä perässä on riittävästi. Määrähän on "onnettoman" pieni eli 85 ml ja sinänsä se varmaan voikin olla kovilla, mutta tuskin kuitenkaan tarpeen 1000 km välein vaihtaa.

Coastside

Jostain on jäänyt mieleen että perä-öljyyn sekoitetaan saippuaa, joka selittää sen voimakkaan hajunkin. Siksi se ottaa herkästi vettä ja voi heiketa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.10.08 - klo:20:55
Jostain on jäänyt mieleen että perä-öljyyn sekoitetaan saippuaa, joka selittää sen voimakkaan hajunkin. Siksi se ottaa herkästi vettä ja voi heiketa.
Ei ainaskaan huoltomanuaali kerro tällaisesta mitään. Öljytyyppinä 80W90 API GL3. Nopeusmittarin pyörittäjälle on tuo saippuaseos joskus mainittu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Parin euron tippakannulla vaihtaa peräöljyt. Kannattaa ostaa sellainen jossa on pitkä letku.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Peräöljyt vaihtaa hyvin teollisuuslääkeruiskulla, tai esim. samanlaisella ruiskulla joita on koirien madotuslääkkeissä.

Öljypropun kierteitä tuskin saat rikki ilman väkivaltaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Victoria

#10
Vaihdoin moottoriöljyt kumpaankin Vespoistani. LAskin vanhat öljyt pois alapropun kautta perinteisesti. Propun alla olevaan muovisihtiin oli tarttunut mustia hiukkasia joita ei tahtonut saada millään irti. Käytin pesubensiiniä ja pensseliä.

Jos öljyt vaihtaa yläkautta, muovisihti jää putsaamatta, jolloin vaarana on sen tukkeutuminen.

Tarkastin myös peräöljyt. Pikantti yksityiskohta on että mittatikussa lukee 4T 4V vaikka kyseessä on kaksiventtiilimalli.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Samppa

Toisissa skoottereissa on erikseen mainittu tuo muovisihdin putsausväli (esim. Suzuki). Tällaisessa merkissä sitä ei siten tarvitse jokaisen öljynvaihdon yhteydessä putsata (jos vaihtaa yläkautta). Vespan tapauksessa en muista ohjetta ulkoa, pitäisi tarkistaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.