Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Aprilia / Derbi / Gilera / Piaggio / Vespa

Vinkkejä ruiskuskoden nykimisen poistamiseen.

(1/5) > >>

Eki:
Nämä ovat itsetodettuja omista laitteista, varsinkin nyt tästä viimeisestä: Erittäin tärkeää on ettei letkuista ja niitten kiinnityksistä löydy ilmavuotoja, sekä että pensapumppu toimii virheettä. On myös tärkeää tarkistaa että kompessorista lähtevästä letkusta ja varsinkin sen kiinnityksestä ei löydy vuotoja, itseltä löyty. Myös läppäventtili on hyvä tarkistaa ja uusia vaikkapa tiivisteet, sekä tarkistaa läppien eheys sekä niiden tiiveys, siten ettei valoa näy elikä ei roskia tai muuta töhnää välissä. Yksi erittäin tärkeä pointti on imukaulan pulttien kireys, elikä niitä ei tule vääntää hampaat irvessä niin tiukalle kuin saa, vaan yleensä vain tiukalle (itsellä ei ole momenttiavainta), mutta jättää sen viimeisen kiristyksen vääntämättä, muuten kumipäällyste imukaulassa alkaa päistään vuotamaan.                                                                                                                                                                                         
                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Edellisen ehkäisyyn auttaa ehdottomasti, että öljyää aika-ajoin puhtaan suodattimen ilmanputsariin, ohjeita löytyy netistä, jos ei ole tietoa miten se oikeaoppisesti öljytään, itse opin ja minut sai sen tärkeyden ymmärtämään mister konenikkari. Ilmavuotoa voi myös esiintyä kampiakselin stefoista, nekin kannattaa tarkistaa ja uusia mikäli mistään muualta ei vuotoja löydy? Itse olen ostanut parinkin kappalein läppäventtiilejä, alkuperäiset ovat suht' helposti halkeavia kun kiristää esim imukaulaa kiinni, spare wheeliltä löytyy alumiiniset läppäventtilit todella edullisesti, pelkät läpät maksavat useimmissa puoteissa 2-3 kertaa enempi ja tuossa tulee myös läpät mukana.

Coastside:
Ilmavuodot on helppoja paikantaa. Veteen nyt ei koko skodea kannata upottaa, mutta partavaahtolla voi sutata letkut. Siveltimellä se käy.

Eki:
Kaverini ken on rempannut sekä tuunannut upeita skoottereita, omistaa myös erilaisia mittalaitteita mopojen ja yleensä kaksipyöräisten, miksipä ei nelipyöräistenkin huoltoihin sekä vaikkapa puristusten mittaamisiin, hän neuvoi että osta motonetista se iso spraypullo jarrujen puhdistusprayta. Se ilmoittaa välittömästi kun sitä suihkaisee esim imukurkku/läppäventtiiliin, mikäli käynti muuttuu, on vuoto siellä, toki konsteja on mm costsiden mainitsema ja muitakin. Sitten pikku vinkki rullien asetteluun variaattorin rullakuppiin: Mikäli rullien toisessa päädyssä on enempi päällystettä kuin toisessa päädyssä, kannattaa se runsaspäätyisempi asettaa rullakupissa kun se on kädessä, niin vasemmalle kaikki ne rullat joiden päätyssä on enempi päällystettä. Hiljaisessa vauhdissa mahdollinen kilinä on huomattavasti vaimeampi, muuten ei ole mitään merkitystä mikäli molemmat päät ovat samanmoiset. 

joni_k:
brake cleaner on siitä hyvä että se haihtuu pinnalta pois niin jää ylimääräiset puhdistelut.

Eki:

--- Lainaus käyttäjältä: joni_k - 31.10.21 - klo:19:40 ---brake cleaner on siitä hyvä että se haihtuu pinnalta pois niin jää ylimääräiset puhdistelut.

--- Lainaus päättyy ---
Aivan, sekin etu on ja mikäli ei löydy tuolla vuotoja, voi aina käyttää esim Kani nikin suosittelemia paine tai alipainetestejä, toki ne vaativat sitten painestusvälineet jne.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta