Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

LX50 4T pakoputki

Aloittaja Jkarha, 07.09.21 - klo:12:10

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Onkos kukaan tähän innostunut päivittämään pakoputkea?
Jos putkessa lukee että on "e-hyväksytty" esim. Sito Plus niin tarkoittaakos se että saa ihan laillisesti käyttää ja onkohan
tommoisesta mitään hyötyä?   Onko vakioputkessa joku kuristus ?
Saa kommentoida vapaasti kannattaako tehdä mitään jotta vaikka hiukan lisää tehoa ja pörinää saisi.
Vespa LX50 4T4V 2013

Himmeli

Eiköhän sitä putkea pidä käydä näyttämässä katsastuskonttorillekin jotta laillisesti voisi ajella.

Sepi6

Tota, nuo nelari koneiden "tehoputket" on lähinnä vitsi. Ääntä kyllä tulee lisää mutta kulkupuoli ei oikeastaan parane. Mistään putkesta ei ole mitattua tietoa että olisi mitään vaikutusta tehoihin, jos joku löytää niin tänne vaan linkkiä esiin.   
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Himmeli - 07.09.21 - klo:14:33
Eiköhän sitä putkea pidä käydä näyttämässä katsastuskonttorillekin jotta laillisesti voisi ajella.

No ei kyllä tartte  ;D

viisnelonen

Sen verta kiinnosti että piti oikeen lakia lukea.. ja jos oikeen ymmärsin vaikeahkon lauserakenteen niin tosiaankin E-hyväksyttyä ei tosiaan tartte muuta kuin asentaa. Lainauksen viimeinen lause.

"3 §
Muutoskatsastusvelvollisuus
Muutoskatsastusvelvollisuudesta säädetään ajoneuvolain 61 §:ssä ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetun valtioneuvoston asetuksen (1244/2002) 25 §:ssä. Muutoskatsastusvelvollisuuden edellytysten ei katsota täyttyvän 11 §:n osalta, jos ajoneuvoon vaihdetaan renkaat, jotka eivät edellytä vannemuutoksia tai selvitystä jarrulaitteen tehosta taikka 15 §:n 3 momentin muiden kuin c kohdassa tarkoitettujen osanvaihtojen tai 16 §:ssä tarkoitetun vähemmän kuin 10 % moottorin tehon kasvun johdosta taikka jos ajoneuvoon vaihdetaan siihen tarkoitettu alkuperäistä osaa korvaava EY- tai E-hyväksytty varaosakatalysaattori tai -äänenvaimennin."
Finlex (asetus annettu 15/12 2009)

Joskushan oli niin että.. mopoon sai asentaa VAIN juuri ko malliin tyyppihyväksytyn vaimentimen..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Putket on melun vuoksi oma lukunsa. Ne stanssaa E-merkintää eri markkinoille joissa rajoja asetellaan kuin neukut sodassa. Saksa on tiukin ja siellä lähtee kilpi, jos ei ole juuri siellä hyväksytty.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jkarha

OK voihan se olla ettei tuolla saavuttaisi juuri mitään, se e-hyväksyntä varmaan takaa sen.

Vespa LX50 4T4V 2013

viisnelonen

Ei näissä nelareissa juuri pakoputkiston/äänenvaimentajan virtausvastus ole mitenkään rajoittava tekijä, Yleensä imupuolen toimintaa tehostamalla päästään tuloksiin. Imukanavan silottelu/muotoilu, imuvenan varren ohentaminen/isompi imuventtiili, paremmin muotoiltu imusarja (-kaula) jne. antaa paljon parempia tuloksia.

Varmaan sieltä 2-T puolen koneiden peruja tämä HYVIN YLEINEN LUULO että nelarin tehoja saa nostettua yksinkertaisesti pakovastusta/virtausta parantamalla.
No joo.. monesti neloskoneiden yms monisylinterikoneiden kaasujenvaihto (teho) paraneekin kun PAKOSARJA uusitaan paremminvirtaavaan malliin. Siinäkään tapauksessa ei yleensä itse pakoputkella ja äänenvaimentajalla ole juuri merkitystä. Kilpailuviritykset sitten asia erikseen kun jokainen kaakin hirnahduskin halutaan hyödyntää.. ;D ;D

Jos haluja on niin kannattaa tutkia osuuko esim kannen pakoaukko ja pakokäyrän pää 100% toisiinsa vai ovatko hiukan limittäin jolloin viilaamalla tai muuten  ko osat kohdistamalla toisiinsa, voi saada paremman virtauksen. Em asian vaikutus tehoihin on kyseenalaista ja tapauskohtaista.
Syl kannen ollessa irti kannattaakin sekä imu- että pakokanavien pintoja siloitella jos ne on kovin röpelöisiä ja ainakin poistaa mahdolliset ns valujäysteet.
Imukavan uudelleenmuotoiluun ei pidä ryhtyä ennenkuin on aiheeseen perehtynyt, sitä virtausta kun voi huonontaakin. Mutta siloitella uskaltaa kyllä.

MUTTA !   Vespan (piaggio) kyseessä ollen en usko että kantta kannattaa availla ja tutkia imukanavia.. ellei sitten kansi ole muusta syystä jo irti tai irroitettava. Hyvin ja riittävän usein pesty/uusittu) ilmasuodatin on hyvä ja halpa keino tehojen ylläpitämiseen. Montako tkm sitten olet viimeksi avannut ja pessyt tai uusinut ilmansuodattimen ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#8
Kisakoneet puskee mustaa savua niiden venttiilien overlapin vuoksi. Se on siksi että täyttö on varmasti seosta eikä osaksi polttokaasua ja ylimennyt palaa putkessa. Se vaatii että putkessa on pienempi paine, eli resonoi nekin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Ennenkuin niin sanotusti "mopo karkaa" tässä muuttelu/virittely hommassa nyt kuitenkin puhutaan oletettavasti katukäytössä olevasta muuten virittämättömästä skootterista. Nelarin viritys menee hengityspuoli edellä, lähtien ilmanaputsarista. Siitä on kohtalaisen pitkä matka tuohon mustaa savua puskevaan kisakoneeseen. Variaattorin ja kytkimen optimoinnilla vetoalueelle pääsee jo hyvään ja lailliseen tulokseen.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Eki

#10
Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 08.09.21 - klo:09:27
OK voihan se olla ettei tuolla saavuttaisi juuri mitään, se e-hyväksyntä varmaan takaa sen.
Itsellä kesällä Derbi gp1 (2T) skode missä vakiputkessa ne parit hukkaputket, ostin siihen ruostepläjäyksen tilalle Technicas silent pro EU hyväksytyn (se rajoitinholkki siinä alkukäyrän suulla), eroa oli viimeksimainitun eduksi todella reilusti, kiihtyi huomattavasti paremmin ja kulkuakin tuli jonkinverran lisää, koko koneen käyntiääni muuttui miellyttävän hiljaiseksi samalla, hyvä putki ken tykkää ettei että koko kansa kyttää että mikä pärrä se nyt tulloo? Muuten nuorisolla on joku tapa, kun näitä koulupoikia sattuu tienvarsille, eilen Vantaalla, he pysähtyivät ja näyttivät että veivaa kaasua. Aiemminkin ovat näyttäneet lähiaikoina, ihan kuten rekoille, että soita torvea, itse ilmoitin päänliikkeillä etten veivaa mitään hah hah.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Näistä pakoputki/äänenvaimentaja jutuista pitäis aina pitää esillä se että onko kyse 2T vai 4T koneesta.  Jkarhan Vespa on 4T !!!
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Aivan sama myyntiliturgia näyttää olevan kaikissa 2T/4T pakoputkissa
"Tehopakoputki on välttämätön lisävaruste mopoon virityssylinterien kanssa! Antaa lisää tehoa sekä vääntöä jopa asennettuna vakiosylinteriin"
Mielenkiintoista olisi myyjältä kuulla, miten eroaa lx50 4t, virityssylinteri normaalista  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)