Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio fly 50 4t -07 cdi, rajoittimet ja viritys

Aloittaja valamet, 26.08.18 - klo:22:04

« edellinen - seuraava »

valamet

Moro. Kyseisestä mallista prikka pois mutta silti epämukavan hidas (joku 50kmh täysmaksimi tasasella)(ennen ajelin nopeammalla pv:llä). Pari päivää sitten yks skootterimimmi ohitti menneen tullen. Nykyäänkin menen välillä kakspäällä niin kiihtyvyys pahenee. Rullien keventäminen varmaan auttaisi esim 5,7gr, nyt taitaa olla 8gr.
Mites tuo cdi. Yksi toinen laittoi keskusteluaiheen ihan samasta, mutta kukaan ei ole vastannut,
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=7406.msg143528#msg143528
En hirveästi kaasaria jaksaisi säätää mutta sanokaa totuus. Siinä 60kmh rajoilla olisi hyvä.

joni_k

joo ei se prikan poisto ton ihmeempiä tuo. holkin lyhentäminen ja kevyempää rullaa voisi kokeilla.

konenikkari

#2
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 27.08.18 - klo:06:45
joo ei se prikan poisto ton ihmeempiä tuo. holkin lyhentäminen ja kevyempää rullaa voisi kokeilla.


Miten ja mihin vaikuttaa holkin lyhentäminen, en ymmärrä, se olkoon minun häpeäni  ;D
Raskailla rullilla ja löysällä vastapainejousella on mahdollista saavuttaa variaattorin sallimat max välitykset,
ja alamäkinopeus saattaa kasvaa.
Koska teho on pieni, molempia ei voi saavuttaa, nopeutta ja kiihtyvyyttä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

flyby

Hmm, mulla hihna uusittu huollossa, prikka poistettu ja rullat vaihdettu 7.2g Fly 2011:ssä. Vakiorullat oli 6.4g tietääkseni, tuntuma onkin että nämä olisi painavemmat eli käy pienemmillä kierroksilla ja bensan kulutus tippui 1.8l/100km lukemaan. Maksimit mulla tasaisella 57km/h gps:ään, menee liian lujaa. Haluaisin gps:ään n. 52km/h, pitäisi asentaa kierroslukurajoitin. Tämä ok?

https://www.pedparts.co.uk/product/609/dmp-rev-limiter-restrictor-kit

Mistä löytyy nuo tarvitut sähköt 2011 Flyssa?

joni_k

fiksuin olis laittaa ohuempi prikka kuin alkaa kierroksia rajoittamaan. pilaa moottorin semmonen, varsinkin jos se pätkii sytytystä silleen rätätä eikä kierrokset vaan pysähdy tasaisesti niinkuin joissakin rajoittimissa.

flyby

Löytyykö noita viri-prikkoja mistään valmiina mallikohtaisesti? Ei oo työkaluja kunnon höyläilyyn, sitä paitsi arveluttaa jos prikan pinta olisi vähänkään epätasainen omatekoisessa.

joni_k

en tiedä millanen prikka tässä on, mutta ainakin kiinalaisissa se oli sellanen holkkiin löysä aluslevy, siis ihan normi prikan näköinen joita myydään jossaki tokmannilla.lähinnä toi kierrosluvun rajoitin on siitäkin huono että kiihdytyksessä voi olla että jää uupumaan moottorin kierroksia myös.

konenikkari

Joissain skotuissa lautasten liikettä rajoittava prikka on muovia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Prikan poistamalla menee 55-60, jos haluaa hiljempaa laittaa prikan. Alkuperäinen prikka on muistaakseni 6mm, omassa on 2mm prikka ja menee 53-55 väliin ( mittarin mukaan 63-65). Keväällä vaihdoin isomman pääsuuttimen 78-> 80, sais varmaan olla vielä pykälän tai 2 suurempi eli 82 tai 85 jopa 90. Putki on vakio. Rajoitinta en laittaisi.
Tämmöisen nelitahti koneeseen ei saa tehoja kuin vaihtamalla osia, isompi tilavuus, jyrkempi nokka (jos jostain niitä saa)
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Kosunez

#9
Just vakio 07 piaggio fly 4t kanssa painineena, saadakseni inan lisää vauhtia, voin kertoa, että kun varin prikan poistaa, tilaa ebaysta (tuli kreikasta 1.5 viikossa, posteineen ~35e) rajoittamattoman cdi-boksin ja laittaa 5nroa isomman (vakio 75) suuttimen, niin kulkee 67km/h (gps mitattuna) ollen vieläkin hiljainen vs 2 tahti.... Toki kiihtyy pikkasen huonommin (65kg kuskin alla) ku esim kuriton speedfight 2, 2 tahti skopa. Tuola 30km/h jälkeen ei vääntöä samanlailla ihan, mutta toi hiljaisuus korvaa 100 kertasesti sen.. Huvittuuneena olen lukenu kaikkien "asiantuntijoiden" vertailuja 2t vs 4t skoottereiden kulusta ja kiihtyvyydestä, kun oikeasti alle 70kg painava junnu kuulosuojaimet päässä ja pyykkipoika nenässä, ei eroo edes huomais, normaali ajossa, jollei skopan merkkiä ja mallia tietäis...
Jos tarvii enemmän kulkee ja tarvii keulia, on skootteri väärä hankinta.
Nyt alkukesän ajelleena niin että ilmeisesti karstat pois palaneena ym, kulkee skopa 70km/h parhaillaan, ja bensan kulutus on pikemminkin vähentynyt rajotetusta. Kulutus ~2.5l/100km, vaikka tulee ajeltua "urku auki"...

piaggioman

Osaisko joku sanoa kyseisen skootterin vakio rullien painon?

konenikkari

variator weights OEM original variator 19x15.5 - 6.40g - 6 pcs
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 30.08.18 - klo:18:51
en tiedä millanen prikka tässä on, mutta ainakin kiinalaisissa se oli sellanen holkkiin löysä aluslevy, siis ihan normi prikan näköinen joita myydään jossaki tokmannilla.lähinnä toi kierrosluvun rajoitin on siitäkin huono että kiihdytyksessä voi olla että jää uupumaan moottorin kierroksia myös.
Kiihdytys ei tapahdu täysillä kierroksilla, joten rajoitin ei vaikuta kiihtyvyyteen.  Kiihdytys tapahtuu aluksi suunnilleen vakiokierroksilla, jonka määrää rullien painot. Kiihdytyksen aikana välityssuhde kasvaa. Kun välityssuhde on mennyt tappiin alkavat kierrokset nousta kunnes teho ei enää riitä kiihdyttämään tai kierrosluvun rajoitin tulee vastaan.

Kun kierrosluvun rajoitin tulee vastaan, niin kierrokset ei enää nouse joten välityssuhdekaan ei enää kasvaisi vaikka se ei olisikaan tapissa.