Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moposkootterin päivitys isompaan

Aloittaja arkia, 08.03.17 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

mao

Lainaanpa ketjua.
Mielessä käynyt nykyisen piikkisen skoban päivitys isompaan. Vaihtoehtoihin on tiivistynyt kaksi hyvinkin erilaista kuljinetta, Aprilia Atlantic 500 ja Gilera Nexux 500.
Onko foorumilla kokemusta kyseisitä kamppeista, jotta osaisi välttää suurimmat sudenkuopat? Kummallakin kulkineella on jo ikää noin kymmen vuotta, joten kilometrejä on takana jonkunverran. 
Kumpaakaan en ole päässyt testaamaan, joten kokemuksia kuulostellaa mielellään sekä tietenkin eri vaihtoehtoja.

Tinde

Moi! Voi olla että tästä on ennekin jo ollut juttua, kaverini osti 300cc Vespan. En ees tiedä, on se alkuperäinen " Vespa" vai joku kiinan kopio. Mut, komialta näyttää :) . Jätkä ei vaan oo kaksinen "motomies" . Ei oo ajanu kun mopolla joskus 70 luvulla, ja silloinkin mettään ajoi :D . No, kortti sallii tän Vespan ajamisen, mitäs mä siihen sitten. Saas nähä kuin käy..

HiTec

Meitä on todella monia lahja-A:lla ajavia liikenteessä, joten tuo "ei ole ajanut kuin..." ole todellakaan mikään automaatti etteikö mukamas ajaminen sillä suuremmalla sujuisi ihan hyvin. Omallakin kokemuksella, tuolloin vielä ikinä yli 50cc päällä edes istuneena kuin mp-näyttelyssä, koeajoin aikanaan 750cc Kawan ihan ex-temporé kun en kehdannut motoliikkeen myyjän koeajotarjouksesta kieltäytyäkään - ja tuo muutaman kymmenen km ajolenkki meni niin loistavasti että se oli se vimonen niitti päätökselle hankkia oma moto. Tosin ei ko. koeajoyksilöä, eikä edes ko. motoliikkeestä, vaan tuotatin saksasta tuon allekirjoituksen Reveren ensipyöräkseni, mutta siis juurikaan enempi newbienä ei tätä harrastusta voisi aloittaa kuin mitä sen itse tuolloin 17v sitten tein 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Tinde

Hieno kirjoitus!! Vai Kawasaki :) . Mulla itellä ollut niitä muutama ;) . Viimeisin Z1100, keppivetoinen, vuodelta -84. Mulla on skoppe, Kymco 4t. Mulle kropan hallinta on ihan ok, kun käännöksiä teen. Sitä tässä vaan arvuuttelin, että mahtaako k.o. kaveri hallita ton Vespan? Isommilla pyörillä hyrrävoima tekee hommansa..Eli, onko tollanen 300cc Vespa kovinkin raju?

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Tinde - 10.06.17 - klo:17:40
Sitä tässä vaan arvuuttelin, että mahtaako k.o. kaveri hallita ton Vespan? Isommilla pyörillä hyrrävoima tekee hommansa..Eli, onko tollanen 300cc Vespa kovinkin raju?

Isot pyörät Vespassa :o 300cc raju :o

Itsellä on autossakin ne "pienemmät" pyörät 17" vanteilla ja toiset 19" eli tuo prätkän klassinen 17" on enempi keskikokoinen ja skoban 12" jo lähempänä kottikärryn renkaita ;D Eikä noissa skoden renkaissa niitä havaittavia hyrrävoimiakaan aikaansaa ihan pienillä nopeuksilla, reippaasti 100km/h tuolle puolen pitää mennä että edes jotain käryä voisi noista voimista olla = enää vain vastaohjaus kääntäisi fillarin. Tokihan 300cc on selvästi enempi kuin 50cc ja suoraan hypätessä eron kyllä huomaa, mutta kaikenlainen rajuus on siitä vielä hyvin hyvin kaukana. Ja sitäpaitsi kuskihan sen menon määrää, ei mopo 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

oskuk

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 10.06.17 - klo:08:48
mutta siis juurikaan enempi newbienä ei tätä harrastusta voisi aloittaa kuin mitä sen itse tuolloin 17v sitten tein 8)

Itse olin kakarana ajanut mopolla ehkä kaksisataa metriä ja kaksivitosena liikkeeseen ostamaan 400-kuutioista Jammua.
Mulla oli mun työnantaja mukana, jotta saadaan pyörä liikkeestä poiskin. Ajettiin metsätielle ja siellä koitin pari kertaa eestaas, ja sitten vaan yksin harkkaamaan...koska viikon päästä lähdettiin sillä Italiaan ;-)

Coastside

#66
https://youtu.be/pKJ8SPAE3dY

Skootterikolareista on paljon filkkoja. Niistä näkee miten yleensä alkaa kolista. Kaikki mopoa tehokkaammat ovat riski jos ajotekniikka ei ole selkärangassa ja vie liikaa huomiota. Vaarapaikassa ei ole funtsaustaukoa. Tehoriski tulee nopeamman kiihtyvyyden myötä. Ehkä nopeudenkin. Aasian erikoispiirre on täysin urpot kuskit jotka töpeksii siksi. Sieltä tulee valtaosa filkoista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mao

Lainaus käyttäjältä: mao - 09.06.17 - klo:12:45
Vaihtoehtoihin on tiivistynyt kaksi hyvinkin erilaista kuljinetta, Aprilia Atlantic 500 ja Gilera Nexux 500.

Vielä kyselen näiden kampeiden perään. josko foorumilta löytyisi kokemusta.

viisnelonen

#68
Omaa kokemusta noista ei ole mutta tietänetkin että niissä kummassakin on sama Piaggion moottori-voimansiirto paketti mikä tekee niistä osin hyvinkin samanlaisia.
Mitä vuosimalleja katselet ?

Edit:  Öh, jaa siis noin -07 malleja..   
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Eikös tuossa Atlanticin ekassa mallissa ollut joku tyyppivika liittyen jotenkin polttoainetankkiin tms. Jotenkin vain muistelen kun itsekin moisesta olin aikanaan kiinnostunut kun noita sopivan hintaisia Silverwingejä ei juuri ollut tarjolla. Tällöin Atlantic oli itselläni ikäänkuin plan B ;D Mutta siis anyway, joku vuosimalliraja tuossakin siis oli jota uudempi sen kannattaisi olla. Toki tuosta on sitten se ihan oikeasti uudempi, jossa jo etuvalotkin ovat uudet, mutta joku välimalli tuossa oli vielä ennen tuota uutta jossa em. tyyppivika oli jo handlattuna ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

mao

Löysin jutun, jonka mukaan moottorin termostaatti on vakiona 75°C. jolloin moottori käy liian kylmänä ja ruisku yrittää kompensoida sitä lisäämällä bensansyöttöä. Siitä on seurauksena on, että öljyn joukkoon joutuu bensiiniä ja seuraa moottorin rikkoutumisvaara.
Asia korjaantuu laittamalla 85 °C termostaatin. Ymmärsin että tuosta olisi ollut tehtaan korjauskamppanja.

HiTec

No en mä sitten ihan täysin väärin muistellut, vaikka tuosta jo jokunen vuosi aikaa onkin = ei ole dementia vielä iskenyt - kovin pahasti ainakaan ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

#72
Se uudempi on kait 490cc ja vanhempi 460 cc, vuotta en muista missä vaihtui, tuli siihen mottiin jotain muutakin pientä päivitystä samalla.

Edit: Tän mukaan on ollut 2005 alkaen tuotannossa 493 cc, eli noita 460 koneisia on varmaan meillä myyty vielä 2006-7
https://de.wikipedia.org/wiki/MASTER_(Motor)

Tämän mukaan noita 493 koneita ei Atlanticissa ole ollut lainkaan..
https://www.autoevolution.com/moto/aprilia/atlantic/   

Olen itsekin noita katsellut ostoaikeissa mutta ei vaan silloin ollut sopivaa kohdetta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Jos englanti sujuu niin linkin keskustelu voi kiinnostaa. Aiheena bensa öljyssä vs 460/490 koneet..

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?226487-The-460cc-Master-engine-oil-fuel-issue
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250