Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Starttimoottori - starttirele - bendix - poljin 139QM

Aloittaja eskomörkö, 06.05.08 - klo:13:59

« edellinen - seuraava »

eskomörkö

Avataanpa tällainen aihe koska ei löytynyt vastaavaa.

Ittellä laitteena on Baotian Speedy BT49QT-9.

Kun mopsin starttinappulaa painetaan, niin kuuluu jotain epämääräistä
yninää/surinaa mutta kone ei pyöri. Vapauttamalla starttinappulan ja lyhyesti(1-2sek)
starttinappulaa pari kolme kertaa painamalla lähtee konekin viimein pyörimään ja
laite käynnistyy.

Tämä ongelma on ollut laitteessa melkein alusta alkaen mutten ole jaksanut
asialle mitään tehdä koska sen on aina yllä kuvatulla metodilla käyntiin saanut.
Nyt kun napsahti varin hihna poikki, niin voisi samalla tilailla osaa tähänkin ongelmaan.

Jossain autossa ollut vastaavaa ongelmaa ja vika on silloin majaillut muistaakseni
solenoidissa. Eli kyseistä rekkulaa hakkaamalla koneen on saanut pyörimään.

Tähänkin löytyy starttirele:
http://www.mc-scatter.com/catalog/product_info.php?cPath=23_50_813_1352&products_id=13089

Sitten löytyy vielä jokin startin pendix, jonka tehtävä on kait välittää
voima starttimoottorilta itse moottorille:
http://www.mc-scatter.com/catalog/product_thumb.php?img=images/50QT-7-50037.JPG&w=100&h=75

Rele maksaa 15E, pendix 30E ja startti 70E. Kaikkia ei viitti huvikseen tilata.  

Arvauksia tai kokemuksia, onko vika startin releessä, pendixissä vai ehkä jopa
itse starttimoottorissa tai ehkä jopa jopa jossain muualla?
Kokemuksia ei kuitenkaan taida olla koska aiheesta ei löytynyt tietoa.

A_sentaja

#1
No rele ainakin on kunnossa, koska surisee... :) Itsellänikin on kokemuksia autopuolelta joskus hamassa menneisyydessä, kun startti temppuili, niin muutama mojova kopautus kylkeen sai sen toimimaan taas hetken. Toimimattomuus johtui siitä, että startin sisälle kertyi ajan myötä hiilipölyä sun muuta moskaa ja se esti tehokkaasti toiminnan. Itsekkään en valitettavasti ole tutkinut kauheasti mopon starttimoottoria, jos sen ollut hajalla olen vain uusinut sen ja jatkanut ajoa.. tälläisessä tapauksessa olisi hyvä jos kaverilla on samanlainen peli, niin pääsisi kokeilemaan osia keskenään, jolloin vikakin selviää..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

#2
No mullahan on ihan samanlainen mopo, mutta tuommoista ongelmaa ei ole vielä ollut. Ei ole ollut myöskään kaverin mopossa, joka myös on samanlainen.

Pendix on täysin automaattinen, toimiessaan, ja sen pitäisi heittää ratas vauhtipyörälle, kun startti pyörähtää. Jos ei pyörähdä tarpeeksi nopeasti heti alkuun, niin ratas ei ehkä pääse kampiakselin hammaskehälle. Samoin jos pendix on likainen, niin se takkuaa. Hommaa hämärtää se, että jos ongelmia on ollut aivan uudesta asti. Jos taas ongelma on tullut vaikka ensimmäisen variaattorinkopan irroittamisen jälkeen, niin asia olisi helpompi ymmärtää. Startti kun on laakeroitu varikoppaan, niin jos koppa on huonosti paikallaan, niin laakerikin saattaa olla huonossa kulmassa ja hidastaa startin pyörimistä.

Kun ottaa huomioon miten helppoa startti ja pendix on irrottaa, niin itse ainakin tutkisin tapausta ennen erilaisten osien tilaamista.

Erään toisen kaverin 150 kuutioisesta kiinanskootterista hävisi monet sähköjen kummallisuudet sen jälkeen, kun oli asentanut erillisen maadoituspiuhan moottorin ja rungon väliin. Kiinalainen ei ollut sitä piuhaa jaksanut laittaa, vaikka mopomallissa semmoisia on. Kummasti alkoi lataamaan ja käynnistymään paremmin, kun kone sai kunnon maadoituksen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sale111

#3
minulle valtuutetussa huollossa vastattiin kun samalla lailla oireili. että likainen ja kuivaksi päässyt. puhdistin ja hiukan ruutasin vaseliini spraytä alkoi pelaamaan

kekra

#4
Mulla on kans ollu kyseinen "ongelma" ihan uudesta lähtien. Hampaat lyö todella harvoin heti ensiyrittämällä kampiakseliin.  En ole vain jaksanut vaivautua selvittelemään vian alkulähdettä. Kun yleensä toisella tai kolmannella kerralla on onnistanut. Pitänee tehdä edellä mainittu operaatio. Sitten kun jaksaa  8).

A_sentaja

#5
tuo partasen mainitsema maadoitusongelma olisi kyllä hyvä selvittää, jos vika tosiaankin heti uudesta alkaen ollut päällä. uudenkarheassa vehkeessä harvemmin hajoaa startti, mutta vannomaan en mene... :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

eskomörkö

#6
Tutkiskelin ongelmaa mutta ei siihen ihan täyttä varmuutta löytynyt.
Jotain arvausta ehkä.

Sähkö/maadoitus ongelmista ei varmaankaan ole kyse.
En nyt ihan 100 varma ole mutta mun mielestä toi ei ihan uutena ollut.
Mutta viimestään muutaman satasen ajon jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: sale111 - 06.05.08 - klo:19:51
minulle valtuutetussa huollossa vastattiin kun samalla lailla oireili. että likainen ja kuivaksi päässyt. puhdistin ja hiukan ruutasin vaseliini spraytä alkoi pelaamaan
Puhut varmaankin juuri pendix palikasta. Jep, jos se takkuaa, niin varmasti toi auttaa.


Irroittelin variaattorissa olleen starttikehän:
http://www.mc-scatter.com/catalog/images/QT-7-50029.3.JPG
Rullahässäkän:
http://www.mc-scatter.com/catalog/images/QT-7-50320.JPG
ja pendixin:
http://www.mc-scatter.com/catalog/images/50QT-7-50037.JPG

Sitten startin testausta. Starttirele napsuu iloisesti ja starttimoottori pyörii
myöskin oikein iloisesti. Eli lienevät kunnossa. Hypistelin myös pendixiä ja
tuntuu osat liikkuvan jouheasti(iloisesti).

Testailin myös pendixin toimivuutta starttimoottorin kanssa ilman varin koppaa painamalla pendixin
akselin toisesta päästä piikillä vastaan(sen pendixin akselin päässä on pieni kolo mitä voi hyödyntää)
Ja sitten startti päälle, niin oikein sähäkästi se pendixin ratas pomppaa 'ylös'.

Sitten osat takaisin uudelleen kiinni ja testausta mutta samaa jurnutusta edelleen.
Tota varin koppaa ei saa millään laitettua kiinni siten ettei pendixin akseli
menisi omaan koloonsa kopassa. Jos se ei sinne osuisi(mikä ei tunnu mahdolliselta),
niin kopan ja varin rungon väliin jäisi niin paljon väliä että pakko huomata
koppaa asettaessa tai kiristettäessä.

Jostain syystä vaan ilm pendix ei suostu starttirattaalle kovin helposti hyppäämään.

Ongelma saattaa olla siinä että jostain syystä starttikehän hammastukseen näyttäisi
kuluneen 'koneen puolelle' viiste. Samaten ton pendixin hammastus ei ollut symmetrinen
vaan sekin oli toiselta laidalta kulunut viistoksi.

Tosta on tosin vaikea sanoa satavarmaksi onko ne olleet jo alusta lähtien ton
malliset. Ainakin mc-scatterin kuvan pendixiä(joka on turhan epätarkka) tähystämällä
siinä ei näyttäisi samanlaisia viisteitä olevan kun omassani.
Tosta starttikehästä ei vastaavaa kuvaa nyt löytynyt vertailuun.

Kummallista vaan jos ongelma tossa olisi ja ne olisivat noin nopeasti kuluneet.
Tai no, ehkei tarvi ihmetellä. Top racing rullat kuluu viikossa neliöiksi.
Ja variaattorin hihna kuluu 1000km:ssä poikki.
Toisaalta jos noi rattaat on noin pahasti noin nopeasti kuluneet, niin jossain siihen varmaan on syy.
Ehkä(arvaus) kiinalainen on porannut variaattorin koppaan reiän pendixille hiukan pieleen ja jos pendix on vinossa, niin saattaa kuluttaa nopeasti molemmat hammastukset tms.
Toiv ei ole tosta kyse koska pääsee shoppaileen kohta taas samat osat ja jotain muutakin ettei noista tule muutaman sadan kilsan kulutusosia.

Täytyy lähteä tosta liikkeelle. Pendix ja starttikehä vaihtoon ja uusi yritys.
Pendix kustantaa sen 30E ja starttikehä 15E.

Mikähän on muuten baotianin huolto-oppaan kakkososassa sivun 5 alareunassa oleva
'driving pulley'. Kuvassa joku tollainen epämääräisen muotoinen levy. Semmosta
ei ainakaan itteltäni löydy. Taitaa olla vika dokumentaatiossa.

Samppa

#7
Ihme homma jos ne niin nopeasti kuluvat, en oikein jaksa uskoa kun omassa (tosin Piaggiossa) on jo 11 000 km takana orkkis starttikehällä ja bendixillä. Vai onko se kuluma sen näköistä, että sen olisi voinut aiheuttaa joku isku esim. variaattorinmutterin irtoaminen?

Eihän siinä varinkopassa oleva kolo (johon se bendix tulee) ole jotenkin päässyt kulumaan liian syväksi siten, ettei se paina tukevasti sitä bendixiä vasten? Jos näin on, niin sitä koloahan voisi hieman kokeilla vaikka täyttää...

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

eskomörkö

#8
Ei ole yksittäinen isku. Tasainen kuluminen koko hammastuksen alueella. En vaan voi olla varma onko se tosiaan kulumista vai onko noissa molempien osien hammastuksissa kyseiset viisteet jo alunperin.

Tutkailin eilen sitä varin kopan koloakin melko tarkkaan ja se ei myöskään ollut kulunut, ei sivuttais eikä syvyyssuunnassa.

Täytyy napata tänään vaikka kuvat niistä ja laittaa linkit, jos joku muistaa onko omissa osissaan ollut vastaavat viisteet.

Kenzy

#9
Itsellänihän oli tuota samaa ongelmaa Baotianissa, aina siihen asti kunnes latasin akun. Ilmeisesti akun jännite ei riittänyt bendixin hampaille työntöön, vaan se lipsahti hampaasta, kun kampiakseli alkoi ahdistaa. Nyt kun akku on täynnä, ei tarvitse kuin hipasta nappia, niin hörähtää. Suosittelen moista toimenpidettä näin alkuun, ennen osien uusimista... Ja kyllä, hammastuksessa on aina viiste, oli se kuinka pieni tahansa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

kekra

#10
Mulla on akku ihan timmissä kunnossa ja ei vaikuta millään lailla kyseiseen ongelmaan. Vika on ja pysyy. Luulisin että kyse on jostain muusta.

eskomörkö

#11
Sama homma. Ongelma oli jo viime kesänä eikä akun kanssa ole ongelmia ollut. Ja lisäksi vielä latasin sen viikko pari sitten kun kaivoin pelin talviteloilta.

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 07.05.08 - klo:14:30
Itsellänihän oli tuota samaa ongelmaa Baotianissa, aina siihen asti kunnes latasin akun. Ilmeisesti akun jännite ei riittänyt bendixin hampaille työntöön, vaan se lipsahti hampaasta, kun kampiakseli alkoi ahdistaa. Nyt kun akku on täynnä, ei tarvitse kuin hipasta nappia, niin hörähtää. Suosittelen moista toimenpidettä näin alkuun, ennen osien uusimista...

Luulisi että jos akku on noin heikossa hapessa niin se ei jaksaisi ainakaan konetta pyörittää jos se ei edes hampaille asti jaksa hypätä. Tiiä sitten.

Aika monella on kuitenkin näköjään samanlaista vaivaa ollut.
Ja jokaisella se on korjautunut eri tavalla tai jäänyt korjaamatta:


Kenzy

#12
Jep, se reistaili vain kylmänä, jolloin akun varaus oli alhaisimmillaan. Talvitelojen jälkeen kun ei akkua ladattu suotta, kun kerran käyntiin lähti ;) Toki tuossa samassa yhteydessä tuli bendixi otettua käteen ja rasvottua sen akselin molemmat päät jne, mutta tuo akku oli tällä kertaa se ahdistava tekijä.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

openflow

#13
Starttimoottorissa on pikku vika. jää paikalleen aina silloin tällöin. Startin rattaasta kun pyörättää pikkaisen  sitten toimii taas(vaati varinkopan irroituksen).

Jos starttimoottori pysähtyy tiettyyn asentoon ,niin aina lakkaa toimimasta...

Purin startin ja olevinaan paikallistin vian. Patentoin rautalangasta hyppylangan starttimoottorin *ankkurin ei toimivan liuskan viereiseen liuskaan.  Toimi mainiosti ,ei enää pysähdellyt ==>skootteriin kiinni. Startatessa piti kummallista ääntä(suti tyhjää). Varin koppa auki ja perk### täähään pyörii väärään suuntaan... :)

-----
Ehkä  sähkö/elektroniikka taitoja pitäisi vähän kerrata...
* vai mikä kapistuksen nimi lie onkaan.

ernski

#14
mulla löi starttimoottori satunnaisesti tyhjää useimmiten lähte ekalla ja ku voitelin pendiksin ni paheni vaa,nyt pitää 3 kertaa vähintää startata enne ku lähtee :/, laitoin rattaisiin laakerirasvaa ja pendiksin sisälle valutin öljyä ,mittarissa 2200km, fude sport 06,
vika oli kilometreista 470 alkaen ku ostin sen...