Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Trekkeri täristää

Aloittaja Jon, 07.10.10 - klo:19:17

« edellinen - seuraava »

Jon

Moro!

Ostin tuossa kesällä trekkerin käytettynä(vm.04 ja ajettu 9900km) ja nyt olen huomannut häiritsevää tärinää ajaessa. (ensimmäin skootteri minkä omistan eikä noista ole mitään hajua)

Tärinä alkaa liikkeelle lähdössä ja loppuu noin 55km/h jälkeen. Oon nyt yrittäny etsiä googlella apuja ja muutama löytynytkin missä epäillään joko variaattorin rullia tai kytkintä. Pahin tärinä ilmenee mittarin mukaan lähellä 70km/h

Tärinä on tyylii "trrrrrrrr trrrr trr trrrr trrrrr trrrrrrrrr" :D eikä stemmaa moottoriäänen kanssa.

Tärinä siis alkaa kun lähtee liikkeelle, mutta jos esim hidastan neljästäkympistä kahteen viiteen niin tärinä loppuu. Ja jos pääsätän kaasun niin tärinä loppuu.

Tärinä tuntuu siltä että se tulis enemmän siitä "jalkatilasta".

Avasin eilen tuon variaattorin kopan ja huomasin että kytkinkello(?) ei pyöri "tasaisesti" vaan ihan kun siinä olis heittoa!
Samalla vaihdoin palat ja rullat.

Oon yrittäny tunnustella tota variaattorin koppaa ajossa ei tärise lainkaan joten tuskin se on tuo kytkinkellokaan. Oikeastaan tärinän tuntee jaloilla ja jos kokeilee kädellä ilmanputsaria. Jotain häikkään tossa täytyy olla. Tuntuu et toi tärinä on vaan lisäänyt eikä pelkästään kiihdyttäessä.

-Jon-

pekpel

Sulla on luultavasti hihna menossa hajalle.
Vaihdapa uusi hihna ja samalla tarkista ettei takavarissa ole heittoa enempää kuin manuaali antaa luvan, nimenomaan siinä akselissa missä se pyörii ja hinaan kiinni tulevissa lautasissa, se kytkinkellon heitto voi olla kosmeettista mutta helpointa on vaihtaa koko heiluva takapakka uuteen jos akseli on suora.

Kytkin palojen / jousien heitto tuntuu vain liikkeellelähdössä tärinänä.
Eli kytkin ottaa alussa kiinni epätasaisesti ja täristää palojen luistaessa, heti kun kytkin lopettaa luistamisen nopeuden kasvaessa hieman, niin tärinäkin loppuu.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jon


Hihnan olen useamman kerran tarkistellut mutta näyttäs ihan ehjältä joka kohdasta.
Olen myös kokeillut löytyykö muuta kun kosmeettista heittoa eikä tuntunut ainakaan että klappais se akseli.

Mites jos toi koko akseli on vääntynyt syytä tai toisesta, kallis ja veemäinen homma vaihtaa?

jaska.k

#3
katsoppa vielä variaattorin liuku holkki vaikuttaisi aika lailla siltä että olisi väljä
unohtui missä päin asustelet jos pääkaupunkiseudulla niin yv kehiin varaosia löytyy orginellia tai malossin palikoita

Coastside

Katso moottorin puslatkin ettei se ole vain resonansseja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jon

Perkele, en tota holkkia muistanu kattoo kun avasin kopan eilen:D

Noh, kai se on avattava uudestaan ja katottava.

Ja noi kumipuslat katoin mutta ei pysty sanomaan onko ne väljät?

viisnelonen

Jos olet etuvarin rullat(painot) vaihtanut niin eikö holkin mahdollinen väljyys tullut esille? Nyt kun avaat kopan niin anna takalimpusta löysiä hihnalle jotta pääset tunnustelemaan etulautasen/holkin välyksiä ilman etuvarin purkamista. Jos taas hihna on löysä muutenkin niin uusi hihna tilalle. Oletko mitannut hihnan leveyttä vs uusi remmi?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Jon

No niin kohta olis taas tarkoitus avata toi variaattorin koppa. Tarkistelen sen hihnan leveyden ja ton etuvarin holkin että klappaako.

Mutta noista kumipuslista sen verran etten oikein tiedä mitä niissä kattois? Mikä olis helpoin tapa varmistaa että johtuuko tuo hävytön resonointi niistä?

Samppa

Katso myös:
- etuhaarukan mahdolliset vapaa liikkeet ml. jousitus
- etutangon kiinnitys haarukkaan (ei vapaaliikettä)
- ns. "pyörän laakerit" (rohinat, pyörän liikkuminen sivuttaissuunnassa)
- rengaspaineet ja yleensä vanteiden suoruus

Tollainen vauhdin mukaan paheneva tärinä voi johtua tosiaan koneen kiinnityksestä ja puslista. Lähinnä kokeile ne vapaaliikkeet.

Vika voi tosiaan olla myös siellä variaattori- / vaihteistopuolella.
- huono hihna
- alennusvaihteiston rattaissa jotain hämärää tai kiero toisio- tai ensiöakseli
- kytkinrumpu kiero

Vikapaikkoja on monia...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jon

Eipä tuo avaaminen mitään auttanut!

Mitään klappia en löytänyt mistään.

Jotenkin epäilen niitän kumipuslia tässä. Huomasin muuten kun pidän mopoa "keski"jalalla ja kaasutan niin ei meinaa mopo pysyä paikoillaan vaan lähtee tärinän voimasta liikkumaan jalalla.


yamaha

se on normaalia jos keskijalalla kaasuttelet,niin mopo tahtoo mennä minne haluaa. :D

Jon

No hyvä että tossa paskassa joku tärinä on edes normaalia :D

Tuntuu taas että toi meni vaan huonompaa suuntaan.

Oliskohan tollasta järkevää lähteä kiikuttamaan huoltoon johonkin? Kun ei itseltä löydy: tietoa, taitoa tai työkaluja tarpeeksi.

yamaha

#12
vanhassa skootterissani teki samaa,minusta se rauhottui kun laitoin rajoitin prikan paikoilleen onko pois sulla prikka?tärinä ei loppunut kyllä mutta parani hieman.luulen et se hihna vatkaa varikopan seiniä siitä se ääni tulee ::)koita ajaa ilman koppaa et muuttuuko ääni. tuskin on vaarallista kun ei tuo oo itselläni vielä hajonnut ja ajettu jo useampi tuhat kilometriä,ajossa edelleen meillä.

Coastside

Minä kokeili rajoittamatonta varia kiinalaisessa ja se täristi 40 nopeudessa: aaltomaisesti hur ...hur ... Vari oli tehdasuusi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04