Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Laiska käynnistymään (Agility), uutuuttako vielä?

Aloittaja Irkku, 14.08.07 - klo:20:23

« edellinen - seuraava »

Irkku

Eli minulla on tuo kuvassakin näkyvä Kymco ja kilsoja vasta siis  noin 51 joten ihan tuore on. Käynnistys  on hiukan laiskahko eli vaatii aina hiukan kaasua kun napista käynnistää, ja saattaa käynnistyä mutta ei jää tyhjäkäynnille jos ei hiukan anna kaasua.  Manuaali tarjoaa kuitenkin sen kaasun vasta toisena vaihtoehtona eli pitäisi vissiin reippaammin lähteä ilman kaasua. Kun äsken tulin 10kilsan reissulta ja sammutin koneen kokeilin noin 5min päästä käynnistää niin lähti pelkällä napilla.
Onko tämä jokin alku juttu vai olisiko jotakin säädettävä vai mitä olette mieltä?

nelitahti

itellä joskus (onneksi harvoin) huomannu saman,mutta olen laittanu "aamu-unisuuden" piikkiin  ;D
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Kenzy

Venttiilivälykset voivat olla tehtaan jäljiltä mitä sattuu, tulppa voi olla heikohko ei-minkään-merkkinen yms. Sisäänajohuollossa sitten viimeistään katsot venttiilivälykset kohdilleen ja oikeanlaiset öljyt koneeseen. Tulppakin kannattaa vaihtaa japanilaiseen siinä samassa rytäkässä. Oma Baotiani oli kanssa laiskahko käynnistymään kylmänä uutena, mutta n. 250km kohdalla säätelin venttiilit, puljasin uudet litkut koneeseen ja vaihtelin tulpan, niin johan lähtee. Kylmänä lähtee pienestä napin hipaisusta, mutta toki jos siitä heti lähtee luukuttamaan, niin meinaa tukehtua rikastimen toimiessa. Pari minuuttia kun malttaa antaa koneen heräillä ja lämmetä, niin voi hyvillä mielin lähteä liikenteen sekaan.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Irkku

Kiitoksia vastauksestasi! Vaihdankin siihen heti tulpan kun varoiksi sellaisen heti ostin ja se on ainakin joku "jonkun" merkkinen  ;D
Öljyt oli kuulemma vaihdettu siihen joten se puoli pitäisi olla kondiksessa.

Empä ole ennen tulppaa vaihtanut mopediin mutta eiköhän tuo onnistu jos vaikka hiukan isäntää pyytäisi mukaan jeesaamaan.

Samppa

Minkälainen tyhjäkynti vehkeessä on? Joskus tyhjäkäynti on säädetty tehtaalla liian matalalle ja joutuu hieman nostamaan. Säätöruuvi löytyy kaasuttimen kupeesta, yleensä siinä on sellainen muovinen kohoke, jolla erottaa seosruuvista.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Samppa tuossa jo vihjaisikin, mutta myös se ilmaseosruuvin asento saattaa vaikuttaa asiaan. Nykysäännöillä kun koneen päästönormit on oltava aika alhaiset, niin kaasuttimen säädötkin on sitten sinneppäin.
Mutta eiköhän se noilla Kenzyn neuvoillakin pelaa...
Mietitään sitten lisää jos oireet vaan jatkuu.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Irkku

Perjantaina vaihdetaan se tulppa nyt ensin niin katsotaan vaikuttaako mitenkään asiaan. Tyhjäkäynnistä en oikein osaa sanoa kun ei ole kokemuksia näistä vehkeistä mutta sellainen se on että ensin hiukan laiskahko ja muutama sekunti niin tasainen ja ihan minun korvaani hyvä :)

tänään kokeilin niin ekalla ei lähtenyt ilman kaasua mutta sitten kun hetken päästä koitin uudelleen hurahti oikein nätisti hipaisusta käyntiin. Eli ei se nyt mitenkään ongelmallinen ole, ainut mikä tulee vaan itsellä mieleen että jos olen reissunpäällä ja ei suostu käynnistymään. En ole vielä kokeillut käynnistystä polkaisemalla :)

Samppa

Polkasemalla lähtee tyypillisesti huomattavasti paremmin kuin sähköllä. Voimaa saa nimittäin enemmän, eli kannattaa opetella tuo polkaisu mahdollisimman nopeasti. Jos syksyn kylmillä ilmoilla ajat ja pakkasella, niin eipä oikein muita vaihtoehtoja ole kuin polkaiseminen.

Kyllä sillä mopolla liikenteeseen uskaltaa lähtee, vaikka se vaatisikin muutaman starttauksen. Ei se sitä tarkoita, että jotain olisi välttämättä rikki ja se ei enää käyntiin lähtisi. Uusissa on yleensä aina vähän säädettävää.

Jos mopo vaikuttaa siltä, että ei kylmänä käynnisty ilman sitä, että kaasukahvaa kääntää hivenen auki, niin nostaisin aluksi tyhjäkäyntiä. Kyllä siellä ryypyn pitäisi päälle mennä startista, jolloin seoksesta tulee muutenkin rikkaampaa, mutta ei välttämättä näin aurinkoisilla keleillä. Mikäli tyhjäkäynnin pieni nosto ei auta, ihmettelisin seuraavaksi seosta ja ryyppyä. Toki jo uusi tulppa voi tuoda ihmeitä aikaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Kiitoksia kun täältä näin avuliaasti tulee ohjeita noviisille :)

Todellakin tulppa vaihdetaan ensin ja sitten voisi tosiaan katsoa tota tyhjäkäyntiä, sitä tuo mieskin jo sanoi että jospa sitä hiukan säädetään jos ei tulpan vaihto muuta asiaa. Tässä vaan on niin kiirusta kun on työt molemmilla ja talonrakentaminen ei ainakaan anna aihetta vapaa-ajan ongelmille, eli en raaski  vaatia miestä opettamaan minulle heti kaikkea tuosta. Vaikka olen kyllä todella innokas oppimaan perusjutut ainakin.

Kun se tosiaankin muuten kulkee moitteettomasti eikä mitenkään ajaessa oireile niin ei syytä paniikkiin :)

Nyt potta päähän ja iltalenkitys mopolle  ;)

A_sentaja

No sitä vartenha me vanhat parrat täällä päristään, että novviisit ja muut saisi jonkin käsityksen mopoilun ihanuudesta... ;D ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

Jep, joku tosin voi saada vähän vääristyneen kuvan näistä mopoista, kun jatkuvasti on jollakin mopo osissa pihassa "ihan vaan mielenkiinnosta"...
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Täytyyhän sitä tietää, että mikä mutteri sopii mihinkin  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

 ;D Yritän siis olla isääni parempi sillä hän kuulemma sai mopon joka sitten alkoi hetimiten temppuilla ja hän  meni ja purki  sen eikä sitten todellakaan osannut enään koota. Keräsi osat laatikkoon ja kiikutti koko raadon sitten korjattavaksi ja kasattavaksi, sen koomin ei ole oikeen onnistunut noissa moottorihommissa. Hiukan niitä miehiä että jos ei vasaralla kalauttaminen auta niin SE ON RIKKI SITTEN!!

Irkku

#13
Tulipa eilen muuten ehtoolla tilattua kirja Bookplussasta nimeltä Skootterimopot kun näkyi olevan siinä myös Kymco mainittu merkkinä.

Mies kun totesi että ei hän ole ennen skoottereita räplännyt että ei heti osaa sanoa mikä on missäkin  mutta eihän se toki ole varmaankaan hänelle mikään vaikea juttu mutta ehkäpä itseäni varten sen kirjan ostinkin, minun kun tulee tietää mikä on mikin osa niin ei tarvitse kysymyksiä laittaa niin paljoa muiden harmiksi  :D

Miten tähän nyt näin voi hurahtaa ;)

Laitoin kotisivujen osoitteen josta voi käydä kurkistamassa miehen tuunaama Tunturi  sport mopo ja vähän muutakin :)

Edit: Että on hankalaa nämä mopojen viralliset nimet, piti sohlata oikein!

Kenzy

http://jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_1.pdf
http://jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_2.pdf

Tuossa on Baotianin skootteriin tarkoittu 200-sivuinen korjausopas, tekniikaltaan varmasti hyvin hyvin lähellä Kymcoa, joten tuolla ohjeistuksella pitäisi päästä kohtalaisen pitkälle. Ainoa miinus tuossa on se, että tuo on käännetty jollakin Babelfishillä ilmeisesti saksasta tms englanniksi, ja teksti on täynnä asia- ja kirjoitusvirheitä, mutta idea tulee kyllä hyvin esille. Itse tulostelin tuon kansioon, ja siellä pysyy, ei tarvinut mitään maksaa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07