Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

speedfight2 ilma vai neste (tehoerot)

Aloittaja opa_damien, 23.01.10 - klo:10:35

« edellinen - seuraava »

opa_damien

ostin viime kesänä speedfight 2 vm2007 ja huomasin vasta jälkikäteen että se onkin ilmajäähdytteinen,
nyt sitten ottaa pannuun.onko niissä mitenkä iso ero ilma ja nesteen välillä.
pitääkö tässä vielä vaihtaa tuo neste malliin.

Coastside

Kuumissa maissa vesi on turvallisempi kun se varoittaa alkaessaan keittää.  Täällä sitä riskiä ei ole kun ei ole +45 ja vuorensyrjän nousua, mutta niissäkin ilmajäähdytteiset ovat yleisempiä simppeliyden vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Speedfightin nestejäähdytteisessä on paperilla 0,5 hp enemmän kuin ilmajäähdytteisessä mutta huollot ovat sitten hiukan kalliimpia. Maahantuojan huoltomies sanoi myös, ettei Suomessa tarvita tuota nestemallia kelien vuoksi. Omalla ilmakoneella olen ajanut yli 800 km vuorokaudessa +27 - +15 kelissä eikä mopo ollut moksiskaan.

Jos haluat yhden huoltokohteen lisää, niin vaihda ihmeessä nestekoneeseen.

NusNus

Lainaus käyttäjältä: Walle - 23.01.10 - klo:12:45
[clip] Autoissa yleisyyteen  suurin syy on lämmityslaite. [/clip]

Tuo on yksi syy mutten usko, että suurin. Kun on kuullut tarinoita ilmajäähyautoista on iloinen, että niissä on vesijäähy. Lämpötilaa on hyvin vaikea kontrolloida. Motti on joko kuuma, kylmä tai sopiva. Polttoaineenkulutus on optimilämmöllä pienempi. Nestejäähyn termostaatti pästää aina sopivan virran lävitseen ja näin motti pysyy optimilämmöllä.

Kun autoa pitää tyhjäkäynnillä nestejäähy jäähdyttää paremmin kaikkia moottorin osia. On helpompi jäähdyttää keskitetysti tuulettmella syyläriä kuin pistää tuuletin puhaltaan johonkin kohtaa mottia.

Pyrres

Oikeastaan suurin osa ilmajäähdytteisistä auton koneista mitä itse tiedän ovat kyllä yhtälailla termostaattiohjattuja. Ja normaalissa tai edes hiukan viritetyssäkään autossa ei pitäisi olla ongelmaa ennen kuin vasta erittäin kuumana päivänä tai jos rääkkää valoissa ym. Esim viritetyissä kuplavolkkareissa on suuressa osassa vielä 200hp:n paikkeillakin vakio jäähdytys ainoana poikkeuksena ehkä isompi öljytilavuus. Ja kuplissa on siis tehokkaimmissa vakiona muistaakseni n.50hp. Ongelmaa aiheuttaa tosin niissä tehoissa tuulettimen/laturin hihna johon pitää lisäillä kiristäjiä tai muuta vastaavaa että pito riitää tai muuttaa sen välityksiä. Itselläkin varsin tehokas kupla kesäautona ja ilmajäähyllä pärjännyt oikein hyvin, enemminkin kuski kuumenee liikaa (johtuen auton väristä joka kerää kaiken lämmön). Itse jos lähtisin vesijäähy vs nestejäähy vertailuun niin suurin ongelma ilmajäähyssä on oikeastaan tuo epätasainen lämpöjakautuma jos ei ole suunniteltu hyvin (esim kuplassa yksi sylinteri käy aina putkiston sijainnin ym takia aina kuumempana kuin muut kolme sylinteriä).
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

pugt200

Auto ja yksipyttyinen 50 cc:n mopo ovat aikalailla eri juttu mutta tottakai nestejaahdytys on parempi ratkaisu. Mutta saako 300-400 eurolla ja 0,5 hevosvoimalla kovin leveää hymyä naamalle onkin sitten eri juttu. Viristysaihioksi nestekone on varmasti parempi.

Jos satakiloinen kuski laihduttaa 20 kg, niin saa saman tehopainosuhteen lisäyksen kuin puolella lisähepalla :D

Pyrres

On tottakai, tuli vaan mieleen tuosta että nestejäähyt ovat termariohjattuja ja ilmajäähyt eivät. Toki mopossa pitää paikkansa mutta kuitenkin. Ajattelin vain selventää ihmisten käsityksiä siitä että ilmajäähyllä ei tee kunnon laitteissa mitään  :).

Itsehän nyt kiroan kun pitää tuohon omaan uuteen härveliin tulla nestejäähdytys. Mielummin pysyisin ilmajäähdytteisessä turhien rikkoutuvien osien vuoksi.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

purgiaali

Sellaista olen pohdistellut että vesijäädytetyllä on termariohjattuna vakaampi toiminta lämpötila. Se sitten mahdollistaa pienemmät männänvälykset ja kuvittelisin sen lisäävän käyttöikää täällä pohjolan vaihtelevissa keleissä.

Pyrres

Tuota juuri ajoin takaa, eli autoissa ym muissa laitteissa ilmajäähyt ovat yleensä myös termariohjattuja. Eli ei siitä kiinni kuin niissä joissa ei ole termariohjausta, eli käytännössä juurikin mopot, ajoviimajäähdytteiset ja muut vastaavat.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna