Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Typhoonin virittelyä

Aloittaja Eki, 30.08.09 - klo:13:05

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: Eki - 21.08.09 - klo:10:55
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 21.08.09 - klo:08:38
Kokeile uuden pytyn kanssa niin isoa suutinta, että kone tyhjäkäynnillä röpöttää ja osakaasulla vasta alkaa käydä. Tehoputki ja tuo 70 sylkkä vaatii hyvää syöttöä, ei ole vaarallista, jos suutin sattuu olemaan hieman iso, pienestä taasen aihetuu uusia harmeja. Eli jos nyt on 75 kiinni niin hommaat 80 ja 85-87 välillä olevan voit ostaa isompiakin mikäli tuntuu ettei kaasu oikein vastaa. Kuten Samppa sanoi niin säädä pumppua hieman isommalle, ei tarvitse kuin pari kolme milliä suuremmaksi, niin seos paksunee riittävästi. Onnea ja menestystä remontin suhteen ja muista sitten sisäänajo... ;)
Ok, juu sisäänajossa lorautan vielä aina tankilliseen hivenen hyvää öljyä ja muutenkin se suoritetaan asiallisesti kuten kuuluukin! Eki
Nyt kaivataan viisaita neuvoja, Piaggiossa 70cc ja tehoputki, sisäänajovaihe ja syö löpöä ihan sikana, noin 6-7 litraa sadalla. Elikä suutin 85 kun vakio oli 50cc:lle 53, neulan rikka keskilovessa, röpöttää pintakaasulla (elikä ajaessa epätasainen käynti), herää eloon kun kääntää kahvaa ja kulkee mitäpä lie, kiihtyy vielä reilusti 70km/h:n nopeudesta, en tietystikkään ole kokeillut maksimia, kun on sisäänajossa. Saako tuo vekotin liikaa löpöä vai mikä on kun isommatkin nykyautot kulkevat vähemmällä? Eki

skodesti

Millanes ryyppy siinä on,mulla oli sinisessä ryyppy jumissa teki just samaa ja vei 3,5litraa satasella,ostin uuden ryypin ja kehrää kun vessa  ;D nyt vie joku pikkusen alle 2 litraa 82cc kone

Eki

Lainaus käyttäjältä: skodesti - 30.08.09 - klo:14:34
Millanes ryyppy siinä on,mulla oli sinisessä ryyppy jumissa teki just samaa ja vei 3,5litraa satasella,ostin uuden ryypin ja kehrää kun vessa  ;D nyt vie joku pikkusen alle 2 litraa 82cc kone
Ryyppy on samanlainen kuin Kiinalaisissa, ei ole jumissa elikä toimii, mutta edes iso prätkä tuskin kuluttaa 7L satasella? Eki

skodesti

Ilma/bensa suhde se kuitenkin sielä röpeltää, 3,5 litraa taitaa mennä 500cc nelari

Eki

Lainaus käyttäjältä: skodesti - 30.08.09 - klo:17:21
Ilma/bensa suhde se kuitenkin sielä röpeltää, 3,5 litraa taitaa mennä 500cc nelari
Täytynee kokeilla nostaa neulan rikkaa keskilovesta yksi lovi ylöspäin ja katsoa mitäpä hää meinaa siitä? Eki

alm623

Kyllä se toi liian iso suutin on nyt syynä. Epäilisin. Neulan säätäminen ei auta, kun se on vain hienosäätöö. Sama on seosruuvi.  Tee mieluummin niinpäin että laita se vakiosuutin takasin paikalleen ja laita neulan prikka alimpaan loveen ja seosruuvia isommalle. Ja sit ajelet varovasti puolikaasulla ja kuulostele miten kone käy. Toi sopan seossuhde on tarkkaa hommaa ja sitä ei kohalleen saa ns. "näin on aina tehty" -tavalla. Tulpan väri tässä on se mittari jolla sen sopan saa kohalleen ilman pakokaasuanalysaatoria, mutta vaatii aikaa. 

Sisäänajossa ei tarvitse muusta välittää kuin että on riittävän rasvaista bensaa.  Monasti suositellaan sisäänajoa ajettavan 5% seoksella. Ja tietty vianhaussa sellainen nyrkkisääntö.. miettii mitä on tehny viimeks ja missä yhteydessä vika alkoi.

Eki

#6
Lainaus käyttäjältä: alm623 - 31.08.09 - klo:10:44
Kyllä se toi liian iso suutin on nyt syynä. Epäilisin. Neulan säätäminen ei auta, kun se on vain hienosäätöö. Sama on seosruuvi.  Tee mieluummin niinpäin että laita se vakiosuutin takasin paikalleen ja laita neulan prikka alimpaan loveen ja seosruuvia isommalle. Ja sit ajelet varovasti puolikaasulla ja kuulostele miten kone käy. Toi sopan seossuhde on tarkkaa hommaa ja sitä ei kohalleen saa ns. "näin on aina tehty" -tavalla. Tulpan väri tässä on se mittari jolla sen sopan saa kohalleen ilman pakokaasuanalysaatoria, mutta vaatii aikaa.  

Sisäänajossa ei tarvitse muusta välittää kuin että on riittävän rasvaista bensaa.  Monasti suositellaan sisäänajoa ajettavan 5% seoksella. Ja tietty vianhaussa sellainen nyrkkisääntö.. miettii mitä on tehny viimeks ja missä yhteydessä vika alkoi.
Se leikkaa kiinni sillä ehdottomasti liian pienellä suuttimella 70cc ja tehoputki, mutta voisi kokeilla 75 suutinta, sekin on jo yli kymmen pykälää vakiota isompi. Nyt neula ylimmässä lovessa, parani kaikilta osin, mutta kun vauhti on n. 80km/h ja kierrokset 9000, niin välillä booaa ja saman tekee jos pyörä tärähtää täydessä vauhdissa, ylämäessä ei tee tuota, mutta nousee loivat pitkät mäet noin 80km/h mittarinopeudella. Nyt kun on sisäänajettu (tänään Vantaalla sekä Tampereella), niin on voinut päästellä hanat auki pitkiäkin aikoja, löpön kulutus hirmulukemissa kun vetää täysillä liki taukoamatta, elikä yli 10l/100km:llä (hui helvatti)!!!

Pommi

Typhoonii kuluttaa jo pelkästään kuristamattomana jo ihan kivan verran sitä bensaa. Voin vain kuvitella kuinka sairasta se kulutus on 70cc:llä ja teharilla. Ei kuulosta tuo 6-7l/100km ollenkaan oudolta. Hana auki -ajossa vie varmaan sen 10l/100km.

Eki

#8
Lainaus käyttäjältä: Pommi - 01.09.09 - klo:20:20
Typhoonii kuluttaa jo pelkästään kuristamattomana jo ihan kivan verran sitä bensaa. Voin vain kuvitella kuinka sairasta se kulutus on 70cc:llä ja teharilla. Ei kuulosta tuo 6-7l/100km ollenkaan oudolta. Hana auki -ajossa vie varmaan sen 10l/100km.
Näin on, mutta kyllä on myös todella äkäinen peli kiihtymään, keula nousee hieman kun lähtee sopivalla kaasulla paikaltaan, kulki parhaimillaan kun oli vakio ja 53 suutin sekä ilmanrajoitin paikallaan, omalla putkellaan, mistä hukkaputki poistettu ja rikka pois, niin noin 3l/100km suurin piirtein hanat auki, jotain 65km/h oikeaa nopeutta maksimissaan, mittari näyttää niilläkohdin noin 4km liikaa, mikäli tienopeus tauluja on uskominen? Nyt näytti 81km/h, mutta se että se booaa rajoittaa ehkäpä noin 5km/h vauhdista pois, mutta en tietystikkään tarvitse kuin yleensä sen että kiihtyy mukavasti ja kulkee pintakaasulla noin 50-60km/h, joskus voi nuoremmille ohiajajille näyttää ettei se pappakaan jää ihan jalkoihin heh heh! :) :)

janite2

Näyttääpä tuo Gilerakin lounastavan ihan riittoisasti...
Tässä tietty ollu säätämistä yms. niin kulutus näyttää olevan siellä 8-9litraa sadalle... ::)

Josko se tosta asettus, ku saa tuon keksinnön säätöihin... Mutta luulen jotta alle 5:n tuo ei mene ku vapaassa pudotuksessa...

No, valintoja on tehtävä, kaikkee ei voi saada...

Coastside

"It's simple: When gasoline prices are high, push models such as the super-fuel-efficient ET2 and the new Piaggio Typhoon 50. "
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A52714-2004Jun18.html

;D 2004 jenkkilän skodun käytön perusteista. Siellä kulutus mitataan "mile per gallon" mpg.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

"Terveellä moottorilla on hyvä ruokahalu." ;)

Lainaus käyttäjältä: janite2 - 05.09.09 - klo:09:21No, valintoja on tehtävä, kaikkee ei voi saada...
Juuri noin!
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Eki

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 05.09.09 - klo:20:36
"Terveellä moottorilla on hyvä ruokahalu." ;)

Lainaus käyttäjältä: janite2 - 05.09.09 - klo:09:21No, valintoja on tehtävä, kaikkee ei voi saada...
Juuri noin!
No niin, tässä suuntaa antavia mikäli joku erehtyy väsäämään samanmoisen: Rikka pois, ilmanoton rajoitin (messnki levy kaasarin ilmanoton suulta pois), 70cc pytty ja itsellä gianellin tehoputki. Nyt suuttimena 75 ja naulan rikka ylimmässä lovessa, löpön kulutus tippui noin 4l/100km:llä, huiput nousivat sentin yli mittarin maximinäytön kaksi päällä ja tasasella, käy kuin ompelukone, elikä nyt vaan malttia ajella sitä 50km/h ja tietysti joskus luukuttaa hieman lujempaa! Eki  :)

karkulainen

Tuo Gianelli ei ole se optimi putki 70cc:lle (ts. et saa kaikkea tehoa ulos), entäpä multivarin hankinta, samalla jos ostoslistalle eksyisi vaikka uusi kytkin. ;D (Oikeastaan noille vireille pitäisi/kannattaisi jo vaihtaa kytkinjouset ja VP jousi.)
Ainiin, muistakaa että jokainen mopo on kuitenkin jollain tavalla uniikki. Jos jotkut säädöt toimii täydellisesti toisessa, ei ne välttämättä toimi omassa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Eki

#14
Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 05.09.09 - klo:23:19
Tuo Gianelli ei ole se optimi putki 70cc:lle (ts. et saa kaikkea tehoa ulos), entäpä multivarin hankinta, samalla jos ostoslistalle eksyisi vaikka uusi kytkin. ;D (Oikeastaan noille vireille pitäisi/kannattaisi jo vaihtaa kytkinjouset ja VP jousi.)
Ainiin, muistakaa että jokainen mopo on kuitenkin jollain tavalla uniikki. Jos jotkut säädöt toimii täydellisesti toisessa, ei ne välttämättä toimi omassa.
Tuo toimii mopoksi enempi kuin hyvin, nuo kytkinjousi ym mopokauppiaitten tyrkyttämät parannukset ovat monesti täyttä puppua, itsellä on laatikossa jousi joka tuli jonkun multivari variaattorin mukana mikä oli oikeasti huonompi kuin kiinalaisen alkuperäinen jousi sekä alkuperäinen variaattori oli myös parempi kuin tämä ns, multivari, ei sillä tehnyt oikeastaan yhtään mitään. Jos mopo toimii alkuperäisillä osilla enempi kuin hyvin, kulkee arviolta vähintäinkin 80km/h kaksi päällä niin en näe pienintäkään syytä rikastuttaa näitä osakauppiaita, variattorin rullat ovat alkuperäisestä isommat, elikä 6.3g:sta > 7.5g:siin. Mikäli tuo maximivauhti ei vieläkään riittäisi, niin sitten siirrytään niin isoihin koneisiin että varmasti riittää, elikä moottoripyöriin, näitä mopoja minä en enempää virittele, kun ei siinä ole mitään järkeä sillä eihän tuommoisen ajo-ominaisuudet ole tarkoitettu juurikaan yli 80km/h. Eki :)