Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon vakiorullien paino 2008 mallissa?

Aloittaja Eki, 20.07.09 - klo:21:27

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä onko kenelläkään tarkaa tietoa mitä painavat 2008 mallin vakiorullat, ovat väriltään mustat. Ovat liian kepoiset pienten virien takia, elikä kone huutaa kuin viimeistä päivää, siihen saattaisi ehkäpä auttaa 1-1.5g painavammat rullat? Sorry, tulikin vahingossa väärälle sivulle, eikä saa pois?

karkulainen

Ensiksi, kyseessä on Piaggio, ei piaccio. Toisekseen vakiorullat on (ilmeisesti) 16x13 ja 8.5g. yleensä kovienkin virien kanssa suositellaan kevyitä rullia, kuten tässä videossa; http://www.youtube.com/watch?v=0qRur82pD9A
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Eki

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 20.07.09 - klo:22:02
Ensiksi, kyseessä on Piaggio, ei piaccio. Toisekseen vakiorullat on (ilmeisesti) 16x13 ja 8.5g. yleensä kovienkin virien kanssa suositellaan kevyitä rullia, kuten tässä videossa; http://www.youtube.com/watch?v=0qRur82pD9A
Mitä painavammat rullat sitä kovempi vauhti mikäli kone jaksaa vääntää, näin sanoi minulle kyseisen typhoonin huoltomies Lahdesta tänään, elikä jos vakiot ovat 8.5g, niin ehkäpä 9.5-10g:n rullat olis ok! Kokeillaan huomenna 10g:n rullia, nyt kiihtyy nopeasti vain noin 10m, sitten kone huutaa todella kovaa ja kiihtyminen jatkuu hissuksiin, löpöä menee liki tuliterässä skodessa noin 2.5L 50km:n matkalla, elikä puoli tankillista ilmeisesti vain siksi, että 7500-kierrosta hakkaa heti kättelyssä mittariin?

karkulainen

Ei monta sataa tuhatta mopoilijaa voi olla väärässä, no kokeile, omapa on moposi.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Eki

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 20.07.09 - klo:22:52
Ei monta sataa tuhatta mopoilijaa voi olla väärässä, no kokeile, omapa on moposi.
Tuohon samaan typhoniin, on kokeiltu jo alkuperäistä kevyempiä rullia, vauhti tippui eikä kiihtyvyyskään ollut yhtä hyvä, kone huusi entistä aiemmin kuin viimeistä päivää!

Rullat

Rullien paino vaikuttaa, millä kierroksilla, moottori käy koko nopeusalueen läpi. Kevyemmillä rullilla on enemmän kierroksia ja painavemmilla vähemmän. Rullien painon suhteen pyritään siihen, että moottori käy sen parhaalla tehoalueella, jolloin kaikki moottorin teho saadaan myös takapyörälle asti. Rullien vaihtoon soveltuvat ohjeet löytyvät täältä. Jos kone huutaa, pitää rullia vaihtaa painavemmiksi, jos kone käy alle tehoalueen, pitää rullia keventää. Parhaat säädöt löytyy vain kokeilemalla. Yleensä kuitenkin viritettäessä rullia kevennetään. Rullat ovat silloin sopivat, kun saavutetaan huippunopeus, ja kiihtyvyys on maksimaalista.

kuva5.jpg

karkulainen

Vakiolle ja suurelle osalle kurittomista vakiorullat on parhaat.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

tommi

Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.07.09 - klo:22:49
Mitä painavammat rullat sitä kovempi vauhti mikäli kone jaksaa vääntää, näin sanoi minulle kyseisen typhoonin huoltomies

Tämä pitää ihan paikkansa, muidenkin kuin Typhoonin kohdalla. Kaikesta päätellen sinulla on liian keveät rullat kun kone huutaa noin paljon ja on tuollainen juoppo. Siinä menee tehot niin sanotusti harakoille.

Paljonko kulkee nyt?

Samppa

Muistaakseni ne vakiotyphoonin mustat rullat on kyllä 6,4 grammasia..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 21.07.09 - klo:12:31
Muistaakseni ne vakiotyphoonin mustat rullat on kyllä 6,4 grammasia..
Sinulla oli täsmälleen oikea paino, kävin Lahden puotissa (Hyvinkään mopokellari kiinni 1.8 asti), ei löytynyt koko Lahden puoteista 13 x 16 ja 7.0-7.5g rullia joten jätin tilaamattakin, sanoivat ettei 7000 kierrosta ole liikaa, vetää ja kulkee näemmä jopa 80 alamäessä mittarin mukaan, niin saavat olla. Hirvee pensajuoppo tuo kone oli ainakin (5L/100km), kun oli otettu messinkinen rajoitin ilmanotosta pois ja laitettu 53:n tilalle 75 suutin, nyt laitoin alkuperäiset takaisin, ja kulkee ihan samaa kyytiä, saa nähdä mitenkä paljon löpöä nyt haukkaa?

Eki

#9
Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.07.09 - klo:11:55
Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.07.09 - klo:22:49
Mitä painavammat rullat sitä kovempi vauhti mikäli kone jaksaa vääntää, näin sanoi minulle kyseisen typhoonin huoltomies

Tämä pitää ihan paikkansa, muidenkin kuin Typhoonin kohdalla. Kaikesta päätellen sinulla on liian keveät rullat kun kone huutaa noin paljon ja on tuollainen juoppo. Siinä menee tehot niin sanotusti harakoille.

Paljonko kulkee nyt?
No minulla on tehtaan asettamat rullat, niitten paino on 6.4g, ei ollut sitä 8.0 mitä arvelit. Vetää ja kulkee 50cc mopoksi ihan ok, otettu hukkaputki ja rikka pois, oli myös ilmanoton rajoitin pois, mutta 5 litraa satasella on hurja lukema mopolle, joten laitoin ne osat entiselleen, elikä suutin 53 ja messinkilaatta kaasarin ilmanottoon. Ei löytynyt viidestä eri puotista 7.0 tai 7.5g rullia joten anti olla!

Edit: Tilasin kuitenkin alkuperäisten rullien (6.4g) tilalle 7.5g:n rullat, sittempähän sen näkee, kun vetoa tuntuu riittävän jopa 8000 kierrokseen asti, toivottavasti kulkisi ilmeisesti aavistuksen pienemmillä kierroksilla ja löpön hurja kulutus ehkäpä vähenisi?