Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

miten ilmaputsarin laatikon saa irti???

Aloittaja chriskolumbus, 29.05.09 - klo:21:49

« edellinen - seuraava »

chriskolumbus

Iltaa!

Taas uutta projektia. Luin ne kolmisen isoa threadia kulutuksesta ja siitä innostuin huoltamaan skodea.
Tarkoitus oli teidän ohjeidenn mukaan:

1. säätää renkaiden ilmanpaine
2. putsata/vaihtaa tulppa
3. putsata ilmaputsari

Ja sitten katsoa miten se vaikuttaisi kulutukseen: se meinaan oli Ludxissa 3.5 litraa! Ja vaikka kummatkin kuskit taitaa ajaa myös kaasu pohjassa niin kyllä sitä matka-ajoakin on ollut. Kulutus tuntui aika reippaalta siihen nähden.

Noh, tulppa vaihtui uuteen, konetkin lähti iloisesti käyntiin kun lopulta laitettiin se tulpan johtokin paikalle  :D.
Mutta ilmaputsarin koppaa en keksinyt miten sen saa irti. Ludixin mustan kopan alareuna on yhdellä pultilla kiinni ja se lähti helposti irti. Mutta koppa on muutamalla kumiputkella vielä kiinni skootterissa ja toinen niistä letkuista oli näemmä nippusiteellä kiristetty. Senhän saa katkaisemalla. Mutta miten lähtee se originaalimpi (peugeot)  kiristys joka näyttää kuvan mukaiselta.
Kuva on täällä: http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/1849_letkunkiristin.JPG.html
toivottavasti tuo näkyy...

Vanha tulppa oli viime kesältä vaan putsattu ja oli minusta aika raihnaisen näköinen. Mahtaisko joku siitä tietää onko rikas vai köyhä seos jne.? Tulppa oli kierteiden päästä musta/öljyinen ja pari ekaa kierrettä oli kans. Itse sivuelektrodi on tummanruskea ja kärki on vähän kuluneen näköinen ja ruskean musta.

Ville
PS. Ai niin, tulpan vaihdolla tuntui olevan skootteria huomattavasti piristävä vaikutus. Kun kaasua käänsi valoista niin kiihtyvyys oli paremman tuntuista ja kone tuntui "vetävän" paremmmin. Mene tiedä. Rengaspaineet oli kummissakin pyörissä talven jäljiltä alemmat kuin normi ja sekin tuntui auttavan. Tosin meidän eturengas on se halkeileva (kts. muita threadeja) joten kovin kovaksi ei uskaltanut rengasta täyttää. Kävin tankkaamaassa joten kohta näkee onko virityksillä ollut mitään vaikutusta.

Samppa

Eikös tuo kiristys lähde ihan ruuvarilla nostamalla irti. Muistaakseni sen takaisinlaitto ns. kotikonstein on melko vaikeaa (koska sitä on vaikea saada käsin riittävän kireälle), eli suosittelen korvaamaan nippusiteellä, tai riittävän isolla klemmarilla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

janite2

Jaha.
Setrtiflex...

Ruuvarilla tosta lukosta auki, joudut rikkomaan ton klemmarin... Sitten vaan ihan tavallinen klemmari tilalle...

Nuo klemmarit on tarkoitettu kertakäyttöisiksi, avaaminen ja kiristys tapahtuu nuille tarkotetuilla erikoispihdeillä... Ovat helppoja ja nopeita liukuhihnalla, mutta ihan hanurista korjaajalle...
Ranskalaisista autoista nuita tapaa paljon...

A_sentaja

ääni myös vaihdolle, ellet satu olemaan pösön valtuutettu huoltoreiska jolla em pihdit löytyy.... :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...