Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Suuttimen valintaa

Aloittaja miccomus, 28.10.21 - klo:21:09

« edellinen - seuraava »

miccomus

Mites edetään. 2T skootterista kyse josta tarkoitus ottaa tuorevoitelu pois. Vakio suutin on 62 niin mites paljon suurennan kokoa seosbensalle?

PappaSkootteri

Hieman vaikuttaa merkki ja mallikin eli mikä laite kyseessä?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Savöx

Pidät saman suuttimen. Sama ilma-polttoainesuhde pysyy vaikka öljy onkin bensan seassa. Sellainen pari-kolme prossaa on niin vähän ettei se vaikuta säätöihin.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

Coastside

#3
Jos se on tehtaan valitsema, pykälää isompi antaa paremman tehon ja viileämmän koneen ja pitemmän keston.

Vaatinee selityksen miksi tehtaat tekee laihalla käyviä moottoreita. Ensinnäkin saasterajoitukset vaatii pieniä päästöjä. Kulutus hieman laskee. Kuristetun koneen teho on tois-sijainen asia. Kesto ei ole tärkeä, yleensä vähän ajetuissa nuorisomopoissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#4
Liian rikas seos huuhtelee öljyt sylinterin seinistä.
Kannattaa opetella sytytystulppaa "lukemaan"
http://winchester52.blogspot.com/2012/08/sparkplug-color.html
Mikä on syynä, tuoreöljyn poistamiselle, jos se toimii.
Nykyisillä viinabensoilla, öljy toimii paremmin
jos ei sitä sekoiteta viinan joukkoon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

miccomus

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.10.21 - klo:07:40
Jos se on tehtaan valitsema, pykälää isompi antaa paremman tehon ja viileämmän koneen ja pitemmän keston.

Vaatinee selityksen miksi tehtaat tekee laihalla käyviä moottoreita. Ensinnäkin saasterajoitukset vaatii pieniä päästöjä. Kulutus hieman laskee. Kuristetun koneen teho on tois-sijainen asia. Kesto ei ole tärkeä, yleensä vähän ajetuissa nuorisomopoissa.

Kiitos kaikille! Valitsen tämän oikeaksi vastaukseksi. Olen huomannut saman, että laihalla tuppaa aina menemään vakiona. Päädyn siis numeroon 65.

konenikkari

#6
Nonni, nyt alkaa mullakin helpottaa, kun meillä on tuomari,
joka päättää, mikä vastaus on oikea. ::)
Mites se tuorevoitelun poistaminen.....
Jospas alkaisit alusta, ja kertoisit, mistä moposta kysymys on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.10.21 - klo:15:19
Mites se tuorevoitelun poistaminen.....
Jospas alkaisit alusta, ja kertoisit, mistä moposta kysymys on.
Aloittajan mielestä kaikki 2T moposkoottereissa on salaista tietoa ja kaikki on täysin samanlaisia koska muutenhan se olisi jo kerrottu...
Odotellaan nyt vielä että kertoo merkin ja mallin kuten ihan ekana kysyin...  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

miccomus

"Vaaka-Minarelli" 50cc jossa original Gurtner kaasutin vesikiertoisella lämmityksellä.
Ko. skootterissa on tuorevoitelusäiliö "moottoritilassa" ja kampurassa muovinen hammaspyörä joka pyörittää mekaanista öljypumppua kierrosten mukaan. Kerran on käynyt huonosti voiteluöljyn loputtua ja toista kertaa ei haluta tapahtuvan.

Savöx

Ennen kun ruuvaat tuon pykälää suuremman suuttinen niin kokeile ruuvata seos ruuvista rikkaammalle seokselle. Tulos on ihan sama kun suuttimen koko ei muuttuisi kuitenkaan juuri ollenkaan.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

tapiovuorent

Hupsista.
Jos muistaa tankata , niin kyllä öljymääränkin tarkistus pitäisi olla "muistissa".
Ne muutamat vastaavalla moottorilla olevat skootterit joista on kokemusta , öljynvaroitusvalo syttyy , kun öljyä on 1/3 jäljellä. Siis n. 0,3-0,4 l.Edellyttää tietysti , että varoitusvalo toimii.Yleisesti ottaen valo/anturi tankissa on varmatoiminen.
Jokainen saa tietysti "Taablata " niinkuin haluaa.

miccomus

Niminerkillä "kaverin puolesta kyselen" eli ei nyt lähdetä liian syvällisiin pohdintoihin  ???

Sepi6

Hämmästelen vaan, onkos jossain vielä paikka josta saa seosbensaa pumpusta suoraan ? Jos ei niin sitä öljypurkkia joutuu jokatapauksessa pitämään mukana, samallahan sitä lirauttaa sinne öljytankkiin kuin sitä laittaisi sinne bensan sekaan. Kuitenkin lopputulos on sama moottorin kannalta, nimittäin sillä öljyn unohtamisella.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: miccomus - 29.10.21 - klo:17:44
"Vaaka-Minarelli" 50cc jossa original Gurtner kaasutin vesikiertoisella lämmityksellä.
Ko. skootterissa on tuorevoitelusäiliö "moottoritilassa" ja kampurassa muovinen hammaspyörä joka pyörittää mekaanista öljypumppua kierrosten mukaan. Kerran on käynyt huonosti voiteluöljyn loputtua ja toista kertaa ei haluta tapahtuvan.

Tuo käyttöpyörä on suht varmatoiminen, itselläni tosin aikanaan roxista se hajosi, kun oli hiekka päässyt syömään magneeton takaa. Tosin silloin meni myös petarit ja muutkin vaihtoo, kun damage oli kohtuu isoa.

Mutta mutta, olen itse ajellut nyt n 40 vuotta seosbensoilla suoraan tankkiin, niin skootterilla kuin tavallisella mopolla ja isolla 250 endurola. Ongelmia ei seoksien suhteen ole ilmennyt, toki tankille ajaessa pitää olla se öljy mukana, kaadan aina öljyn tankkiin ja sitten hetken ruuttaan pistoolilla bensaa, annan tasaantua ja lopuksi täyteen. Kanisteriin voi miten vain sekoitella, kunhan sekoittaa... :D
Jokusen vuoden ajoin myös tuorevoitelulla ja kyllä sekin pelasi,kunhan sen öljyn tosiaan muisti. Mutta vanhana seosukkona koen mielekkääksi ajella valitsemallani tiellä.. 8)

Olen konenikkarin kanssa siinä asiassa samaa mieltä, että öljypumpun toimiessa sitä ei kannata deletoida, mutta sen vikaantuessa jokainen voi harkita, onko mielekkäämpää sekoitella itse vai uusia pumppu. ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...