Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Trekker Kampiakselin Stefat Vuotaa

Aloittaja Tommi6, 27.08.21 - klo:11:44

« edellinen - seuraava »

Tommi6

Kuinkas kampiakselin laakereiden väljyyden pystyy sitten diagnosoimaan, eikä minun mielestä näillä kilometreillä pitäisi laakereiden vielä niin kuluneita olla, että niitä pitäisi alkaa vaihtelemaan ?. ???

viisnelonen

#16
Onko sulla skodun historia selvillä uudesta asti ? Jos on joskus ollut vähällä voitelulla..

Edit: Tuota kampuran päätä vaan kammetaan esim vasaran varrella tukien puuklossiin. Ensin vaan osat pois edestä että akselin pää on paljaana ja näkee hyvin mahdollisen liikkeen akselissa. Ja nythän on sitte kyse vain SÄTEISväljyydestä. Jos olis mittakello niin sais ihan lukematkin mutta kyllä sen voi sanoa että jos näkee selvän säteisliikkeen kammetessa niin väljä se on.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Tommi6

#17
Skootterin historia ei ole uudesta asti tiedossa, mutta useamman vuoden ajalta kyllä on. Mitä tuossa aamulla kävin kokeilemassa heiluttaa kampiakselia ylös-alas suunnassa, niin kyllä siellä pientä väljyyttä oli havaittavissa näppi tuntumalla. Mutta sitä en osaa sanoa, että onko se väljyys. Tuossa alla olevan linkin sisältämässä artikkelissa, sanottua yli puolta milliä. Voitelun puutteesta en osaa sanoa yhtikäs mitään, mutta ennen käytöstä poistoa testasin kyllä tuoreöljy voitelu pumpun toiminnan. :)


http://www.motot.net/wiki/Kampiakselin_vaihtaminen

Coastside

Kaikki tavara, stefoja myöten on poistettava välyksen kokeiluun.  Generaattorin magneetit häiritsee kokeilua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Tuon kokoisen ,UUDEN, C3 kuulalaakerin säteisvälys on n 1-3    1/100mm(sadasosaa) , joku voi tykätä että 50/100 mm on vielä ok niin siitä vaan mutta ei kannata ihmetellä kun tihkuu stefat. Öljyn mustuminen voi johtua mm laakerin kuumenemisesta minkä tuo ylenmääräinen säteisvälys aiheuttaa. Se miksi noin väljillä (ja väljemmilläkin) petilaakereilla ajetaan johtuu yksinkertaisesti laakeriremontin työläydestä . Kustannuksiakin tulee .. kun kone on kerran avattu niin helposti uusitaan sitä sun tätä..

Ihan oma henkilökohtainen epäilys on lisäksi että  reilusti väljällä petilaakerilla ajaminen SAATTAA venyttää alumiinisen lohkon laakeripesää..

Ennen oli mopoissa aika tavallista että lohkot meni hylkyyn juuri väljän laakeripesän vuoksi, tapanahan oli että väljillä petilaakereilla ajettiin niin kauan kuin kuskin korvat ja kone kesti sitä rääkkiä.  Olis kiva lukea esim Konenikkarin ja muitten kommenttia em asioitten mahdollisesta yhteydestä
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tommi6


konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#23
 "Olis kiva lukea esim Konenikkarin ja muitten kommenttia em asioitten mahdollisesta yhteydestä"
Luovutin, koska moottorilla on ajettu n.vuosi kelvottomalla ilmansuodatuksella,
epämääräisellä määrällä voiteluöljyä, ja liian isolla kaasuttimella+suuttimella,
Joka näkyy tulpassa, suuri määrä hienojakoista pölyä on imenyt ko. moottori.
Ja koska vuoto on mustaa, aikaajoin seos palaa myös kampikammiossa
ilmavirtauksen pysähdyttyä, tai koska väljä mäntä sytyttää seoksen jo kampikammiossa
koska kaasutin on suuri, eikä imuvastusta ole.
eikä sitä kestä edes stage6 stefat.
Hyvänkin öljyn huuhtelee pois liian iso suutin.
Puuttellista ilmansuodatusta, ilmeni viimeksi 70 luvulla,
jolloin tavallista oli, että hienojakoinen poly söi kaikki koneen sisuskalut piloille.
Osansa saivat mäntä, sylinteri, runkolaakerit,lohkot jne.
Sittemmin ilmansuodatus ominaisuuksia on kehitetty.
Kunnes markkinamiehet kehitti "vapaavirtaus suodattimet"
Ja taas koneen osien kauppa käy  ::)
Tuo kuva on aina syytä muistaa, kun piiskaa 50cc moottoria, ehkä satakiloinen mies..anteeksi. oletettu joku henkiö


Ja se että mitä pienempi moottori, sitä tärkeämpää, on kunnollinen ilman suodatus.
Pienessä kun pienelläkin on merkitystä  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Mustuus voi vasemmalla olla hihnan nokea. Kuva tulpasta kertoi reippaasta öljymäärästä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#25
Itseasiassa, tuon tasoinen stefojen vuoto ei ole minkäänlainen ongelma.
Mutta jostain ongelmasta se kertoo, omalla tavallaan,
minulle eniten kertoo tuo kuva tulpasta
todennäköisesti siitä voi mikroskoopilla erottaa, hiekanjyvän  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Joskus olen törmännyt asiakkaan koneessa tuohon vuoto-ongelmaan, mutta niissä oli perimmäisenä syynä se, että remontin yhteydessä kaveri oli laittanut c4 luokituksen petarit. Kun normiluokitus on tuo c3, niin uskalsin asiakkaalle väittää ettei c4 ole optimaalisin laakeri normaaliin tieliikenneajoon. Tähän kun lisättiin halvat stefat, niin hikoilihan ne.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...