Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Elyseo

Aloittaja Steelwing, 19.03.08 - klo:18:25

« edellinen - seuraava »

Steelwing

Jatkossa kaikki yksinomaan Elyseoon liittyvä keskustelu ja kysymykset mieluiten tämän topicin alle, ettei nyt ihan jokaisesta asiasta tarvitsisi tehdä uutta topicia. ;)

dormie

Onko kenelläkään kokemuksia Elyseo 150:sen virittelystä? Kaasari? Pakoputki? Tosta kuutiomäärästä olisi saatavissa monikymmenkertainen teho oikeilla vehkeillä... 8)

JK Nitro

#2
Tervessi vaa kaikille palstalaisille.

Avausviestiä aloin näin väsäämään, kun pientä projektia on tullut otettua 2 pyöräisen merkeissä ja pientä pulmaa on sen kanssa edessä.

Pientä esittelyä itsestäni: 33v., naimisissa, 2 lasta, 2- ja 9-vuotiaat. Harrastuksia karavaanaus, rc-bensaveneily, rc-autoilu, kaikki kodin nikkaroinnit ja paljon muuta. Nyt on isän toimesta ilmestynyt tänä kesänä jo pari skootteria pihaan, ensimmäinen on vanhemmalle pojalle tuotu Sanli Solifer, joka nyt alkaa olemaan huollettu läpeensä, poislukien vastapainejousi ja nyt äskettäin tuotu Peugeot Elyseo.

Tapauksessa on pääosassa kuolinpesästä ostettu, lievästi sika säkissä ollut Peugeot Elyseo 50, vuosimallia en vielä tiedä tarkkaan, kun en ole papereita nähnyt. Paperit kyllä kunnossa, mutta ovat tällä hetkellä eri paikassa kuin tuo mopo. Vuosimalli on todennäköisesti 2000-2003 luokkaa. Kilometrejä on mittarissa n. 18000. Moottoriin tehdyistä remonteista ei ole hajua, melko kirkkaan vihreä tiiviste kyllä pilkottaa pytyn ja kampikammion välistä. Mopon moottori ei ole minun hallussani vielä käynyt kertaakaan, akun puuttumisesta johtuen ja aloin vasta tossa ehtoolla tutkimaan tapausta muutenkin tarkemmin.

Mutta joo, esittelyä on tuossa alkuun, kuvia voin laitella jossain välissä.

Yksi ropleema ainakin on ilmanputsarikotelo tai ainakin siitä puuttuu jotain. Mopossa oli kaasariin kiinni työnnettynä tällainen:

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Sekalaiset/19619_luftfilterkasten_speedfight_web.jpg

Ja tuo oli nimenomaan vaan työnnetty kiinni ilman mitään kiinnitystä kaasariin tai varikoppaan. Mutta myös ilmeisesti siitä puuttuu jokin putki tuosta kotelon etuyläreunasta, joka arvaten pitäisi mennä johonkin katteen suojiin, mikäköhän palikka siitä puuttuu ja mistä sen saisi. Ilmansuodattimia kyllä löysin monesta nettikaupasta.

Toiseksi puuttuu etusisäkatteesta oikean puoleinen tavaralokeron kansi, sellainen nyrkin kokoinen suunnilleen. Mistäköhän sellaisen voisi löytää, vaikka käytetyn tai tietty uudenkin, jos ei nyt mahdottomia maksa, kun varsinkin ilmankin kyllä pärjää.

Yleisesti pitäisi käydä koko mopo läpi huoltaen kaikki tarpeelliset asiat, koska mopolla ei vissiin oltu ajettu pariin vuoteen.

Käyttöohjekirjakin puuttuu ja haluaisin jotain nippelitietoja moposta löytää, kuukkelistakin tuntui aika huonosti olevan apua sen suhteen.

Kaasari on tällä hetkellä purettuna päydällä puhdistuksessa, ilmeisesti se on Grutner? (törmännyt merkkiin Elyseo keskusteluissa) merkkinen, kun en löytänyt mitään merkkiä kaasarista, vain muutaman numeron, se kelvannee ainakin näin alkuun, jos vaan toimii.

Elikkä peräöljyt varmaan jostain päin löytyy (en ole etsinytkään vielä) ja sinne tarttis öljyt vaihtaa. Paljonko öljyä sinne menee, vai onko täyttö "reiän alareunaan" asti, mopon ollessa keskituella?

Noilla tiedoilla pääsisin kivasti alkuun, jos vaan hyvää tietoa löytyy.

Ohjekirjanen olisi kiva kyllä jostain kaivaa, jos sillä jotain oikeesti tekee, vaikka skannattu sellainen.

Kiitosta vaan kaikille jo etukäteen.



Tervetuloa. Muutin ison kuvan linkiksi, koska palstan säännöt kieltää isot kuvat.  -Coastside
Peugeot Elyseo 50, Sanli Solifer XTR50

Antti R

Täältä löytyy jonkinlainen käsikirja Lontoon murteella. Ei tosin juuri 50cc Elyseoon, mutta jos näistä olisi apua.
http://fi.diplodocs.com/kayttoohje-kayttajan-kasikirja-ohjekirja/PEUGEOT/ELYSEO-_M
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Samppa

Lainaus käyttäjältä: JK Nitro - 17.11.10 - klo:00:59

Elikkä peräöljyt varmaan jostain päin löytyy (en ole etsinytkään vielä) ja sinne tarttis öljyt vaihtaa. Paljonko öljyä sinne menee, vai onko täyttö "reiän alareunaan" asti, mopon ollessa keskituella?
Juurikin näin. Jos pistät liikaa, niin se huohottaa ne pihalle ja paikat on öljyssä.

Peränkin yhteydessä öljyt olisi hyvä saada ensin lämpöiseksi niiden ulos laskemista, jotta kaikki moska tulee niiden mukana hyvin ulos ja tietysti yleinen juoksevuus on parempi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: Antti R - 17.11.10 - klo:09:30
Täältä löytyy jonkinlainen käsikirja Lontoon murteella. Ei tosin juuri 50cc Elyseoon, mutta jos näistä olisi apua.
http://fi.diplodocs.com/kayttoohje-kayttajan-kasikirja-ohjekirja/PEUGEOT/ELYSEO-_M

Kiitos Antti R, kyllä tostakin jotain osviittaa saa, vaikka vesijäähyjä ei olekkaan ja toisaalta 2-tahtiöljyt on.

Mites ton tulpan kanssa on, kun lueskelin jostain noista suosituksista, että NGK tulppina voi käyttää B5HS - B8HS, B5HS:n ollen sopivin vakiokoneelle ja B8HS ollen sopivin viriviri-koneelle. Nyt paikalla on tuo B8HS-tulppa ja epäilen koneen olevan täysin vakio ja näin ollen tuo lämpimämpi B5HS voisi olla loogisempi valinta.

Akku taitaa olla ihan perus 12V/4Ah YB4L-B, joita löytyy joka kadunkulmasta.

Ilmanputsarista saattais puuttua tässä, http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/psnilmanputsari.jpg , kuvassa kiinni oleva putkilo, mahtaiskos sopia Elyseoon? Tuollainen olisi ebaystä saatavana n. 34â,¬ Ranskasta, mutta sopivuutena mainitaan vain Vivacity 50.

Mites ton vaihteistoöljytyypin kanssa on? 80W/90 joo, mutta entäs hypoidiöljy vai ei (oma veikkaus, että kyllä)? Tuohon toiseen mopoon, riisimaan tekeleeseen, ei ole väliä kumpaa laittaa, mutta välittääkö patonkimaan pärrä?

Tuossa nyt jotain kyselyjä taas...
Peugeot Elyseo 50, Sanli Solifer XTR50

Samppa

Öljyistä kannattaa lukaista ketju:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=383.0

On selvitetty hypoidin erot.

Elyseossa on vakiotulppana ainakin vanhan "Skootterimopot-kirjan" mukaan joko NGK BR7HS tai EYQUEM R850.

Sytytystulpan oikeasta lämpöarvosta löytyy juttua tämän artikkeli lopusta:
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=71

Akku kannattaa mitata, ennen kuin lähtee ostoksille.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JK Nitro

Laitetaampa muutama kuvakin näytille, jos jotain irtois niistä...

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010944m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010939m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010943m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010947m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010946m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010945m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010938m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010937m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010959m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010954m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010955m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010950m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010952m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010953m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010956m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010958m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010957m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010961m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010962m.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010949m.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010948m.jpg
Peugeot Elyseo 50, Sanli Solifer XTR50

JK Nitro

Joo, nyt on kaasari kiinnitetty takaisin (joka olikin merkiltään Keihin eikä Grutner), tulppa on myös uusittu, alipainebensahanan toiminta testattu, uusi akku kiinnitetty.

Lähti se käymään vanhoilla bensoilla, vaivoin, johtuen turhan runsaasta bensansyötöstä, joka ilmeni roiskeina kaasarin kaulasta ulos, koska ilmanputsari ei ollut kiinnitetty. Pienellä neulan säädöllä alkoi ottamaan jo paremmin kierroksia ja käymään tasaisemmin ja roiskuminen hävisi. Uusi suodatinelementti on hankittava ja laitettava tuon puuttuvan ilmanohjausputken tilalle vaikka kumiletkua, jotta saa ohjattua ilmanoton suojaisampaan paikkaan.

Ajovalosta oli näemmä lähivalolanka pimiä ja sitä olisi uusittava. Etsiskelin vaihtoehtoja sille ja järkevin taitaa olla halogeni-polttimon vaihtaminen vanhan hehkulampun paikalle, kaippa silläkin näkee ja ehkä paremmin kuin orkkiksella. Onkos joku kokeillut noita halogeni-polttimoita, joissa mainostetaan sisältävän Xenon kaasua, onko ne ihan vaan mainoskikka vai ovatko oikeesti kirkkaampia? Itse joskus henkilöautossa kokeilin Philipsin Blue Vision+polttimoita ja olivat kirkkaat kyllä, mutta kestävyys heikkoa, kun poksahtivat 3kk jälkeen, normaali Würth-polttimon kestäessä vuoden päivät (n.45tkm), ihanan kallista.

Että tämmösiä taas...
Peugeot Elyseo 50, Sanli Solifer XTR50

A_sentaja

Kyl minä luulen että se "xenon" kaasu lamppu on vain mainoskikka ja siitä tulee vain paha mieli. Nykyään saa mp käyttöön suunnattuja oikeita xenonsatseja kohtuuhintaan mukana on kaikki asennukseen tarvittavat hilut, niin lamppuyksikkö, ballasti kuin johdotkin.. Halogeenilläkin kyllä pärjää jos ei ihan ammatikseen ajele märällä mustalla tiellä. Jos latu antaa myöten, nii tuplahalogeenit nokalle ja näkee... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

JK Nitro

Nyt kun sain tarvittavat varaosat Easypartsilta ja aloin tossa asentelemaan paikalleen puuttuneita ilmanottoputkia ja ennestään ollutta ilmanputsarikoteloa, niin jotain hämärää tuossa nyt on, kun ilmanputsarin ja samaten nyt uuden imuilmakotelon kiinnitysruuvit eivät osu kohalleen, koko paketti jää liian eteen n. 2-3 senttiä. Mahtaako tuosta kaasariasennelmasta puuttua jotain, onko se kaasari vaihdettu eri mittaiseen tai imukaula olla vääränlainen, vai mikä olisi juju tossa?

Tuossa pari aiempanakin ollutta kuvaa:

Pultinreikä johon ei ilmanputsarikotelon kiinnitysreikä kohdistu näkyy tässä kuvassa: takavarin etureunan tasolla oleva pultinkiinnitysreikä varikopan päällä, kotelon reikä jää kuvan reikään nähden vasemmalle puolelle, eli etupuolelle sen 2-3 senttiä.
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010959m.jpg

Onkohan tuo "Keihin" - kaasutin ihan vakio sitten, sitä en kyllä tiedä. Vai voisiko tuon imukaulan ja kaasuttimen välistä puuttua jokin paksumpi kaula tms?
http://i33.photobucket.com/albums/d80/JKNitro/Mopot/Peugeot%20Elyseo/17112010961m.jpg

Tuossa jälkimmäisessä kuvassa näkyy myös takaiskarin alakiinityksen vasemmalla puolella oleva 8mm pultinreikä ja siinäkin on katkennut ruuvi, puuttuuko siitäkin nyt jotain?

Hienoa olisi, jos joltakulta vakiopelin omistavalta löytyisi intoa kuvata oma setuppi, jotta kuvasta saisi parhaan kuvan koko paketista, miten se kuuluu olla. Easypartsilla on kyllä ihan hyvä kuvallinen luettelo, mutta jotain jää nyt huomaamatta.

Kiitosh.
Peugeot Elyseo 50, Sanli Solifer XTR50

JK Nitro

Hiljasta on ollut näköjään Pösö rintamalla, kun ei Pösö-tietäjistä ole mitään kuullut.

Sattuiskos joku tietämään tai pystyiskös peräti mittaamaan alkuperäisen kaasuttimen pituuden imukaulan päästä ilmanputsarin kiinnityshuulen reunalle?

Ois hirveesti apua jos sais neuvottua, alkaa noi kelit kohta pukkaamaan päälle!

Tutkimisiin.
Peugeot Elyseo 50, Sanli Solifer XTR50

JK Nitro

#12
Ookkei, vaikka hiljasta yksinpuhelua on ollut, niin jatkettakoon samalla rintamalla.

Elikkä nyt Pösö käy ja kukkuu hienosti.

Tilannehan oli alunperin se, että Pösö ei käynyt, startannut eikä ollut akkuakaan, ilmanputsarisysteemistäkin puuttui ilmakotelo ja haitariputki kokonaan, suodatinkin oli aivan risa ja ilmanputsarista puuttui tiivistekumi välistä...+ muuta pientä. Puuttuneet muoviosat, tuli tilattua Easypartsista ja pari pääsuutinta Turusta Kunun Pyörästä.

Vikadiagnoosia oli hieman vaikea tehdä, kun puuttuvia palasia oli paljon ja kaasutinkin oli vaihtunut joskus aikanaan Gurtnerista Keihiniin. Ilmanputsariosien saaminen paikalleen vaati itsetehtyjä alupalikoita, koska Keihin-kaasari oli pari senttiä lyhyempi, kuin Gurtner. Vaikka hilut oli paikallaan, niin käynti oli vaivalloista ja savutti kovasti, säädöillä ei ollut kovinkaan paljon vaikutusta käyntiin tai kiihtyvyyteen. Epäilys ryyppyviasta kävi mielessä ja sekin tuli testattua ja todettua ehjäksi. Mopon historiassa kun oli kovasti aukkoa, niin epäilin, että laitetta oli "viritetty" poistamalla suodattimesta osia ja laittamalla suurempi suutin, näin menettämällä kulkua ennestäänkin. Tuo epäilys osoittautuikin todeksi, kun kaivoin pääsuuttimen kaasuttimesta ja totesin sen kooksi 75. Tarkistuspuhelu Kunun Pyörään vahvisti epäilyt ja tuli hommattua pari pienempää suutinta, 50 ja 58. Tuo 50:nen nyt on paikallaan ja säädöt melkolailla oletuksissa lähti Pösö komeasti käyntiin ja piti joutokäyntiäkin nätisti. Koeajolenkillä savutti ekat kilometrit jonkun verran, mutta sekin hävisi lähes kokonaan ajaessa, liekkö liiat ilmanputsariöljyt poistuneet filtteristä ja muutaman vuoden seisontakarstat poistuneet pytystä. Nopeuttakin Pösö ottaa tasasella 60, ylämäkeen 55 ja alamäkeen 65, joten melko tasaista kyyti on kokolailla, ainakin tasaisempaa kuin Solifer-kiinanelarilla.

Hyvää alkavaa kevättä ja onnellisia ohituksia...
Peugeot Elyseo 50, Sanli Solifer XTR50

PappaSkootteri

Kumma juttu mutta kymmenen vuotta edellisestä kirjoittelusta tähän viestiketjuu enkä kyllä löydä uudempiakaan  ;D
Ongelmana on Elyseon peräöljy tai paremminkin mistä se poistuu, täyttöaukko löytyy ja merkintä 1,2dl.
Ei löydy alta, ei takaa, ei renkaan puolelta vaikka otin renkaan ja vanteineen pois, ei löydy varikopan sisältäkään vaikka kuin etsin... tosin en vielä takavaria purkanut irti... olenko nyt se kuuluisa "puusilmä" joka ei vaan löydä tai ymmärrä näkemäänsä?
Kaikenmaailman ohjekirjat luettu mutta niissäkin näkee vain täyttöaukko mutta mainintaa ei poistosta, en usko että se 80w/90 öljy imemälläkään poistettaisiin ja sitten lisättäisiin niin paljon kuin täyttöaukko antaa periksi, APUA PLIIS
Peugeot Elyseo 50 2T kaasari ilmajäähy -08
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

anttisku

Itsellä elystar tsdi 2003 ja siihen ei ole ainakaan tarkoitettu peräöljyjä vaihdettavan. Valuttelin itse keula pystyssä ulos mitä sain täyttöaukosta ja täytin tuon 1.2 dl sisään. Vanhoja jäi silti hieman perään ja ylimääräiset sylkee pois takavanteelle parilla ajokerralla.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013