Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Solifer GT2 / Mad-Croc / Benzhou YY50QT-27

Aloittaja Rahkola, 21.05.12 - klo:16:00

« edellinen - seuraava »

Rahkola

Yleistä keskustelua kyseisestä skootterista. Itse tuli hankittua Solifer GT2 n. viikko sitten city-marketista, 100km ajettu ja hyvin tuntuu pelittävän.
Pikaisella tyyppikoodin googletuksella vaikuttaisi siis että Soliferin GT2 malli ja Mad-Croc skootteri ovat samaa mallia (Benzhou YY50QT-27) pienillä muutoksilla.

Skootterin piristämisestä on ollut jo pientä keskustelua variaattorin säätö-topicissa, mutta ilmeisesti ainakaan Soliferia ei ole rajoitettu variaattorista.
Otin tuossa vähän aikaa sitten pakoputken irti ja sen alkukäyrässä ei ollu kuristusta. Sen sijaan sylinterin pakoaukko oli pakoputkea puolet pienempi ja hieman soikean mallinen.
Vaikuttaisi siltä, että Solifer on ainakin rajoitettu sylinteristä. Pikaisella katsauksella sylinterissä ei ollut irroitettavaa prikkaa vaan pakoaukko pitäisi sorvata suuremmaksi jollain voimatyökalulla.
Mielestäni myös kierrokset on rajoitettu luultavasti CDI-boksin avulla, sillä kierrokset nousevat täyteen jo puolkaasulla ja tästä eteenpäin kaasun lisäämisellä ei ole mitään vaikutusta.

Millaisia kokemuksia muilla kyseisestä skootterista ja etenkin sen virittämisestä?

Josse69

Tässä on kaasarin päädyssä kuristus. Sen pois ottamiseen tarvitset aikaa. Tarvitset myös erikoistyökalun. Ja tämä on myös variaattorista kuristettu. Olethan katsonut tarkkaan?

Jkarha

#2
Mulla myöskin solifer gt2.

Ihan kelpo laite varmaan tosin itellä ollut pieniä vastoinkäymisiä.   Etuiskarit löystyi alkukilometreillä, alkoi jarrutellessa vääntää ohjausta koska toinen oli löysällä.  Aika ihmeellinen konstruktio se kiinnitys mutta kiristämisen jälkeen on ollut ihan ok.

Toinen ongelma oli tuoreöljyvoitelun kanssa.  Siitä on oma ketju yleinen tekniikka osiossa.

Ehkä se tästä kun vauhtiin pääsee.  Kiva laite se noin muuten on ja mukavaa että nyt jollain toisellakin löytyy.

Kertokaa mullekin tuo variaattorin kuristus, minä yritin katsoa tarkkaan  :)   on oikein kuvat ja kaikki variaattorikeskustelussa.

EDIT: onko kellään tietoa cdi-boksista + johdoista ?
Vespa LX50 4T4V 2013

Rahkola

-09 Solifer Sfr:ssä kierroslukurajoitus poistui, kun katkaisi CDI-boxista lähtevän pinkin johdon. Yleisesti ottaen tämä rajoitinjohto ilmeisesti palaa CDI-boxiin takaisin, voisin käydä vilkaisemassa jos löytyisi tämmöistä.
Löysin myös jenkkisivuston, jossa myydään kaikenlaista palikkaa tähän skootteriin.

Postien ja tullien kanssa tuolta tulee kalliiksi tilata, mutta löytyy hyvää vinkkiä siitä, mitkä osat skootteriin käyvät.
Esim. teharia suomesta: http://www.moto-hame.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=69_194_1181&products_id=8798&zenid=115d4e102c553f8a63e66baa3926b541

Millaista ongelmaa sinulla oli tuorevoiteluöljyn kanssa?

Josse69:n kommentti kannattaa jättää omaan arvoonsa, väärää tietoa.

kani

Ei sitä kannata katkaista, riittää että  irrottaa johtosarjasta sen variaattorilta tulevan piuhan joka kertoo pyörimisnopeuden. Teippiä ympärille, voi helposti kytkeä liittimen takaisin kiinni jos vaikka myy mopon ja uusi omistaja haluaa että mopo on rajoitettu. Myös CDI:n liittimeltä voi neulalla avata pinkin piuhan liittimen pinnin lukitusklipsin ja painaa sen ulos, teippiä ympärille ja liitin kiinni. Ei tule signaalia, ei toimi rajoitin. Voi helposti tökätä pinnin takaisin liittimeen jos haluaa rajoittimen käyttöön. Johtojen katkaisu/poistaminen kokonaan on niin vulgääriä.

Jkarha

Lainaus käyttäjältä: Rahkola - 22.05.12 - klo:14:45


Millaista ongelmaa sinulla oli tuorevoiteluöljyn kanssa?



Oli tukossa se säiliön läpivienti, ei tullut kunnolla öljyä. 
Vespa LX50 4T4V 2013

Rahkola

#6
Irrotin penkin ja tutkailin hieman CDI-boxia. Boxista löytyy merkinnät Shensi C.S.C.D.I  MZ50DC-2.
Boxista lähtevät vihreä ja mustakeltainen johto sytytykselle.
Tässä kuvaa


Mahtaisiko näistä kolmesta muusta johdosta yksi olla se variaattorilta tuleva?
Täytyy käydä vielä tarkemmin katsomassa, että miten nuo johdot tuolla kulkevat.

Täällä lisää kuvia: http://postimage.org/gallery/5vvj1ve/c2526ef5/

EDIT:
Kokeilin tuossa irroitella kaikki johdot yksitellen ja pistää käyntiin aina välissä. Valkoharmaa johto oli ainoa, jota ilman moottori ylipäätään lähti käyntiin ja sekin osoittautui moottorin sammutusjohdoksi.
Skootteria ei siis ole ainakaan rajoitettu sytytyksestä siten, että sen yhden johdon irroittamisella saisi kierrettyä.

Jkarha

Lainaus käyttäjältä: Rahkola - 23.05.12 - klo:14:26

EDIT:
Kokeilin tuossa irroitella kaikki johdot yksitellen ja pistää käyntiin aina välissä. Valkoharmaa johto oli ainoa, jota ilman moottori ylipäätään lähti käyntiin ja sekin osoittautui moottorin sammutusjohdoksi.
Skootteria ei siis ole ainakaan rajoitettu sytytyksestä siten, että sen yhden johdon irroittamisella saisi kierrettyä.

Nonii nyt se on siis tämä mopo kaiken muun aiheuttamansa harmin ohella vielä ns. vaikea tapaus   :)

Joku oli röntgenillä kuvannut tuollaisen cdi-boksin jotta näki mistä pitää minirälläkällä vetää pieni viilto.  En muista missä tämä oli mutta semmoista lueskelin.



Vespa LX50 4T4V 2013

pekpel

PappaSkootteri oli ja tais olla Kymco kyseessä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Rahkola

Noniin, sylinterin pakoaukko avarrettu, silmämääräisesti siitä tuli melkein kaksi kertaa suurempi. Toimenpide ei tuonut toivotunlaista tehoa vaan skootteri kulkee jopa piirun verran huonommin.
Johtuu luultavasti liian pienestä suuttimesta kaasarissa. Kierroslukurajoitin pitäisi saada ohitettua, koska nyt skootteri ei pääse vielä kunnon tehoalueelleen.
Ilmanputsarin imuaukko on myös todella pieni, mutta sen suurentamisesta ei ole hyötyä, koska kone saa nykyisellään tarpeeksi ilmaa suhteessa saatuun bensan määrään.

mopo305

Olisit siloittanu koko reijän, kauheita gnöölejä!
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

viisnelonen

Sitä pakoaukon poistopuolta ei pitäis suurentaa yhtään enempää kuin mitä pakoputken aukkokaan on.
Männän puoli on vapaampi.. tosin jos summissa tekee niin on huono ennuste, eli on iso ero ottaako aukon ylä/alareunasta vai levittääkö sivuille..  Toivottavasti sulla on perusasiat tiedossa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#12
Virittämisestä on varsinkin engl. kielellä oppaita netissä. Tahtarissa siihen kuuluu sovittaa putki sylkän aukkojen ajoitukseen, josta johtuen se on laskentaa ja millintarkkaa työstöä, muuten tulee sutta. Valmiiksi mitoitettuja putkia on kaupan ja niissä on eroja millä kierrosalueella teho tulee. Tuo aukon summittainen ja putkeen sovittamaton työstö ei ole hyvä idea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

leze223

Hyviä viritysoppaita on tiittasen motocross mekaanikon käsikirja, graham bellin kirja. Pakoaukosta sen verran, että leveys ei saa ylittää 72% sylkän halkaisijasta. Ja mitä korkeampi on pakoaukko, sitä korkeemmalle rehot menee. Suosittelen lukemaan tuon bellin ja tiittasen kirjan läpi.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Jkarha

Mulla tämä on nyt alkanu kulkeen paremmin, mittariin 55 km/h  (ihan uutena otti mittariin 45 )   vaikkei mitään ole tehty.
Ollut vissiin tiukat toleranssit sylinterissä mutta sisäänajo vaikuttaa, kilometrit nyt hiukan yli 300.
Ajoin tänään 126 km  eikä ongelmia, alkaa luotto pikkuhiljalleen palata tähän laitteeseen.
Ens viikolla teen siihen jonkin sortin ensimmäisen huollon, pitääpä tarkistaa mitä siinä yleensä tehdään.


Vespa LX50 4T4V 2013