Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Outoa kilinää/ääniä (Piaggio Liberty)

Aloittaja Remmiveto, 24.03.10 - klo:16:33

« edellinen - seuraava »

Remmiveto

Pitkän talviunen jälkeen käynistelin libertyn hereille. Alku oli lupaavaa mut muutaman minuutin päästä siitä kuului metallista kilinää normi nakutuksen lisäksi.
Talven aikana säädin venttiilit ja tarkistin moneen kertaan joten ei niissä pitäs olla mitään.
Samalla otin varin kopan irti ja puhdistin startin sulkija lihaksen eli bendixsin.
Laitoin sinne wurth pray , HHS  2000 synteettistä voiteluöljyä, liekkö piru liian sitkistä ja jää startti sit vahän mukaan pyörimään?
Toinen vaihtoehto et siellä on karstaa koneessa jotka lähtivät pois venttiilistä koska tulppa oli aika karstainen.
Talvella konetta polkimesta liikutellessa kone liikkui yllättävän herkästi. Laitoin tippakannusta vähän mobil 1 pyttyyn seisoma ajaksi.Tänään tuntui koeajon jälkeen et puristuksia on enemmän....???
Muuten ajo onnistui hyvin ja veti puhtaasti. Ja käyntiin lähtee hyvin.
Ja niistä öljyistä.. Parhaiten toimii ja tuntuu kestävän muodossaan 10-40 tai 5-50.
Mut näitähän valmistaja suosittelee. mobil 1 jää sopivasta autosta oljynvaihdon jälkeen.
Auto on 16v vanha nissan micra ja monta  vuotta ajettu 5-50 mobil 1 . Ehkä hullua joittenkin mielestä mut ei syö 15000 vaihtovälillä nimeksikään ja en lämmitä autoa juuri koskaan työajosta ja taloyhtiön kellokytkimestä johtuen. ( aurauspäivystys).
Suzuki uk 110

Coastside

Bendix kilahtelee kirkkaasti joskus ratasta vasten, varsinkin jos tuuletinmuovi puuttuu. Hyvin todenäköinen syy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Tarttis paikantaa tarkemnin mistä kohtaa se kilinä tulee..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Remmiveto

Tänään otin varin esille ja putsailin paikat.. Bendix ei ihan sopinut pois tulemaan, pitäs ottaa lautaset pois.
Mut sitä pysty siellä kolossa kääntelemään ja sumuttelemaan ohutta öljyä.
Sillä ei kai ole merkitystä missä asennossa sen laittaa takas jos se pohjaan menee?
Kyllä se jousen voimalla herkästi liikkui sormi tuntumalla..
Sit joutessaan säädin venttiilit uudestaan eikä siellä mainittavaa heittoa ole.

Ääni kuuluu edelleen mut sen paikantaminen on vaikeaa. pitäs katteet repiä pois ja siinä on sit kova savotta.
Tuli vain mieleen et vaikuttaako kun vaihdoin pää suuttimen 75- 82,seen???
Ainakan käyntiin lähtee erinomaisesti.
Tyhjäkäynti ääni on sellainen terävä papatus ja samalla hivenen "metallinen".ehkä?
Pakoputki on hyvin kiinni ja tuskin sytytystulppatulpan kunto vaikuttaa..
Samoin tarkistis SAS JA REED venttiilin ja näyttivät ihan ok.
Kuitenkin kone vetää hyvin eikä hyydy niin tuskin venttiilissä on reikää tai vuotoa...
Muistelen muutama vuosi sit kun oli Vespa lx 125, niin siinä äänet kovenivat silloin kun oli yli 25 lämmintä.
Nähtävästi pieni pääsuutin toimi vasta niissä ulkolämpötiloissa...
Suzuki uk 110

Plom

Oliskohan rullakuppi sen kilinän lähde, tutkipa tarkemmin.

karkulainen

Hyvin mahdollisesti vain joku kate, putken lämpösuoja tms. resonoi.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Remmiveto

Kävin äsken kuuntelemassa lisää. Ääni paikantuu varin etupäähän/koneeseen.
Sit kun kieroksia laittaa enemmän niin häviää.
Toivottavasti osasin venat säätää.Tulpan reijästä nippusiteellä kokeillin männän liikettä ja kun nokka-akselin ketjupyörässä oleva viiva osoittaa suoraan koneesta pois päin niin se lienee oikea kohta näin yksipyttisessä vehkeessä..?
Jos ei sit kaasarin irroituksesta  ottanut nokkiinsa tämä lypsyjakkara?.
Pitänee ajella niin pitkään kuin metalli pyörii ja sit katsella ;D ;D ;D
Suzuki uk 110

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Remmiveto - 25.03.10 - klo:19:51
Ääni paikantuu varin etupäähän/koneeseen.

Täsmää tähän;

Lainaus käyttäjältä: Plom - 25.03.10 - klo:16:28
Oliskohan rullakuppi sen kilinän lähde, tutkipa tarkemmin.

Minulla oli samaa ongelmaa, kilisi, mutta hiljeni kun vaihdoin uuden varin.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

kimmol

Tai sitten vaan tuulettajan siipi , mikä näissä piaggiomoottoreissa, saman kilinan vuoksi purin aprilian variaattorin ja havaitsin , että tuulettajan siipi löysällä?
Ei variaattori ollut löystynyt ,mutta muovinen siipi kuihtunut, uusi makso 12â,¬ ja taas on hiljainen.

Remmiveto

Antoiko se siipi enemmän kilinää vai niin sanotusti erikoista säksätystä tyhjäkäynnillä? Pitänee taas joku päiva aukaista vari. onneks laitoin mutterit rasvan kanssa kiini, ei narise :D
Suzuki uk 110

Remmiveto

Kiitoksia hyvistä neuvoista. :D
Se varin tuuletin levy oli löysällä.
En kuitenkaan kehdannut purkaa kokonaan vaan hammastikkua apuna käyttäen laitoin asennus rikan ja muovisiiven valiin lämmös kestävää liima silikonia. Ei heilunut enää ja kun tökötti kuivaa niin huomenna testiajolle.
Suzuki uk 110

kimmol

Juurikin näin! Siipi antanut periksi ja tietyllä kierrosauleella helisi.