Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Purejettiin männänrenkaat mistä?

Aloittaja Lexa, 13.10.09 - klo:00:14

« edellinen - seuraava »

Lexa

Moo! Tappelen tuossa tytön 2004 nrg:n kanssa kun on ollut huono lähtemään käyntiinja kun lähti, niin jonkun ajan kuluttua rupes hyytyilemään välillä.

Nyt on kone kasattu uusilla kampuran stefoilla, mutta kone on porattu joskus 40.50 kokoon ja mäntä on mulle jokin aivan outo:

Eli merkinnät männässä ylhäältä alas:

06-05
12940

+0.40

40.34

Sitten sisältä löytyi merkit:

1043.1

_0_   ->tommonen logo(?) sisäpuolella kans...


Eli ongelma noiden männänrengaiden kanssa siinä kun pitäs löytää semmoset, joissa kolot ovat sisäreunassa. Eli ulkokehä menee kiinni tiiviisti ja männän nystyrät jäävät alle piiloon.
Mistäs semmoset löytäs kun paikallisesta liikkeestä ei löytynyt kuin liian pieniä (Derbin renkaat).

Alkuperäisissä renkaissa kolot ovat alareunassa...

Tietty jos jollakin muutamalla kympillä 70 sylinterisarjaa, niin vois harkita "omaan käyttöön" ;)

-Hilijaa ja matalalla-

A_sentaja

Ensimmäinen ongelma sinulla on siinä, että pytty on porattu 40.50 kokoon ja mäntä on kokoa 40.34.. On aika vaikeaa  koneen toimia jos sinne laitetaan alikoon mäntä.. kokeile hakua esim moposportista, emc:ltä tms muilta tarvikeosia myyviltä firmoilta. Onhan noita netti pullollaan, eikä tuossa menopelissä niin harvinainen mäntä ole kyseessä, etteikö sitä jostain löytyisi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Jep. Ja jos Suomesta ei kiinnosta tilata ja on tarvetta myös muille osille, niin muualtakin Euroopasta onnistuu kätevästi. Itse tilailen osaa Easypartsin kautta. Yleensä ei kannata mielestäni tilata pelkkiä männänrenkaita, vaan koko mäntä (paketti sisältää myös männänrenkaat). Näin siksi, että nuo männät ovat itseasiassa pirun halpoja. Muistahan laittaa männässä oleva nuoli osoittamaan pakoaukkoon päin kun asennat sitä. Piaggioon saa kyllä mäntäsarjoja lähes jokaisesta skootteriosia myyvistä liikkeistä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Lexa

#3
Juu, tuon sylinterin kokoa en ole mitannut kun ei ole reikä mikrometriä...pähkäilin, jotta meniskö se tuommosella välyksellä ;D Oiskohan se sitten 40.40?
Pitää mitata tökärillä suurinpiirtein.

Kone kuitenkin veti käydessään aivan pirteästi.

Nettiä olenkin tutkinut mutta teksteissä, eikä kuvissa ole männänrenkaiden kolojen sijaintia. Ja kuviinhan nyt ei voi luottaa. Tarttee varmaan ottaa puhelin kouraan.

Nuoli on oikeaan suuntaan. Easyparts on hyvä räjäytyskuvineen.

Edit: Tämä päivä meni surffatessa ja etsiessä tuon kokosta mäntää mutta laihoin tuloksin. Ei missään tuon kokosta - auttas kun ees tietäs minkämerkkinen olis.

Jatketaan etsintää huomenna.
-Hilijaa ja matalalla-

Samppa

#4
Esim.

http://www.easyparts.nl/showarticles/0-968-1681-1981-973-3225/Zuigers-DR.html
http://www.easyparts.nl/showarticles/0-968-1681-1981-973-1367/Meteor-männät.html

Sylinterin halkaisijan mittaaminen kotikonstein (työntömitalla) on käytännössä mahdotonta luotettavasti ja lisäksi sylinteri kuluu eri tavalla ylä- ja alapäästään. Pitäisi mitata mittakellolla ja valmistajan huoltomanuaalissa määrittämästä tarkasta mittauspaikasta. Myös männässä mittauspaikka hieman vaihtelee valmistajan mukaan. Esim. Piaggio NRG toisella kotimaisella Haynesin mukaan:

"measured 25 mm down from lower ring groove, at 90° to piston pin axis).

Piaggiossa (NRG) tehtaan ilmoittamat sylinterikoot (sisähalkaisija) menevät seuraavasti (ainakin vm 2003) Haynesin huoltokirjan mukaan.

Standardi: 39.99 - 40.01
Tehtaan ilmoittama 1 ylikoko: 40.19 - 40.21
Tehtaan ilmoittama 2 ylikoko: 40.39 - 40.41

Männät puolestaan.
Standardi: 39.94 - 39.96
Tehtaan ilmoittama 1 ylikoko: 40.14 - 40.16
Tehtaan ilmoittama 2ylikoko: 40.34 - 40.36

Männän välys sylinteriin on 0,045 - 0,055mm.

Tokihan sen sylinterin voi porata niin isoksi kuin reservit antaa myöten, mutta yllä hieman osviittaa tuosta välyksestä.

Pelkät mäntäsarjat ovat suhteutettuna melko kalliita ja jos sylinterissä on muita kulumisen merkkejä kannattaa melkein ostaa sylinteri+mäntä paketti. Tietysti hintaeroja on paketeissa paljon laadun mukaan ja jokatapauksessa se pelkkä mäntäkin pitää taas ajaa sisään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Lexa

Juu, tässä kun lomautettuna olen, niin pitäs pikkubudjetillä saada aikaan pärinää aikaiseksi ;D

Työmaalla kävin äsken reikämikrolla mittaamassa tuon sylinterin ja oli pienimmillään 40,41, joten tuo mäntä on aika passeli kunhan löydän renkaat. Ja mäntä sekä sylinteri ovat muutenkin käyttökelpoisia. Täällä paikkakunnalla vaan ei ole kuin yksi kauppa...

Lähden käymään vielä yhdessä korjaamossa jos sattus hulluntuurilla olemaan.
-Hilijaa ja matalalla-

Lexa

#6
Nonnii, eka savut otettu - tosin taistelun jälkeen nekin. Eli tilasin EMC:ltä männän tuohon 0,40 ylikokoon ja sieltähän tupsahti samanlainen mäntä kuin tuo edellinenkin. Vertexin laatikossa.

Ei siinä kuin kauheella innolla kasaamaan ja startaamaan - ei yritäkkään - voi elläimen käsi :o Lisäakulla hörähti sitten kerran silloin tällöin. Lisää sikaria...käsi päässä sitten ihmetellä lisää. Porakone käteen ja magneeton mutterista käyntiin kuin elokuvissa. Röpötellen, mutta käy välillä nätistikin.

Mutta miten tuo uusi bensansuodatin on heti puoliksi musta...Mitä ihmettä? Tankissako vielä jotain...vaikka olin tyhjentänyt. Otetaan tankki pois ja putsausta liuottimella...tankissa oleva suodatin onkin jossain ihmehileessä, kuin jotain grafiittihiukkasia. Putsattuna takaisin ja käyntiin lähtee. Hiukka ajoa ja rupes käymään välillä oikeinkin. Kello tuli sitten niin paljon, että lopettaa piti. Mutta jospa se tuosta kunhan entiset bensat palaa pois vielä putkista...

Onpahan uusi mäntä, uudet kampuran stefat, ilmapumppu tarkistettu, syttyhomma tarkastettu/putsattu jne.

Nyt hyvillä mielin mökille Kuusamoon. ;D

Edit: Uuden männän renkaat sitten takerteli sylinterin aukoissa, joten nekin piti viilailla...

-Hilijaa ja matalalla-

A_sentaja

Oletan, että viilailit sylkän aukkoja, etkä renkaita.... ;) Tuo mönjä pösön tankissa olisi kyllä outoa, onko siellä jokin pinnoite.. ??? toisaalta  tankkia ei kannata puhdistaa kuin bensalla...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Eli siis siinä alipainehanan yhteydessä tankin puolella oleva suodatin oli skeidassa..

Aika outoa, eipä nuo ole kovinkaan likaisia itselläni olleet edes useamman vuoden ajon jälkeen normaalilla tankkaamisella (kun nyt ei tankkaamisen yhteydessä sinne tankkiin kaikkia **skoja pudota jos siinä ympärillä jotain on). Olisiko joku laittanut tankkin jotain epäsopivaa?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Lexa

#9
A_sentaja: Juu sylinterin aukkojen reunat siistein. ;D

Samppa: Tuossa ei ole hanaa kun on sähköpumpulla (ruisku), mutta samassa kohti tankin lähtöreiässä sisäpuolella oleva suodatin oli kökkönen. Tosiaankin sellaista kuin lyijykynän lyijyä olevia ohuita hiutaleita, jotka hajosivat helposti sormien välissä. Tankin sisäpuolellakin näytti olevan hiutaletta, joten otin irti ja liuotin/paperi putsausta.

Voi olla, että nuo tukkivat ruisku/ilmasuutinta välillä...mutta varmuutta ei vielä ole ennen kuin testaan enemmän, jotta se putkissa oleva bensa palaa pois.

Edit: niin tuolla me ei olla vielä ajettu juuri ollenkaan, ja edelliseltä omistajalta ostettiin käyntikunnottomana. Edellisistä bensoista ei siis täyttä varmuutta...
-Hilijaa ja matalalla-

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Lexa - 25.10.09 - klo:20:00
Edit: niin tuolla me ei olla vielä ajettu juuri ollenkaan, ja edelliseltä omistajalta ostettiin käyntikunnottomana. Edellisistä bensoista ei siis täyttä varmuutta...
No sitten voi odottaa mitä tahansa. Hyvä kun putsasit..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Lexa

Tilannepäivitys: Eilen kokeiltu ajella ja röpöttää aika paljon...välillä ei kaasua kärsi kääntää ollenkaan. Taitaa tuo kaasuläpän asentoanturi joutua uudelleen tutkintaan. Kunhan tässä viitsii - nyt satelee lunta/räntää :'(

Käyntiin kylläkin lähtee nyt helposti.
-Hilijaa ja matalalla-

Lexa

#12
Päivitys: Nyt on vehkeellä ajeltu muutama mutka näkymättömiin ;D

Yhdessä polttoaineputkessa oli murtumia ja pumppu veti ilmaa - pätki. Uusi letku ja käy jo aika hyvin...tosin pientä väkinäisyyttä vielä havaittavissa. Pitää seurata pitääkö kaikki muutkin putket vaihtaa. Saattaa olla alkuperäinen vika noihin käyntihäiriöhin/käyntiinlähtemättömyyteen.

Parissa tulpassakin oli kipinä sivussa ilmeisesti tuon huonon käynnin seurauksena. Ja bensan kulutus oli kova.

Nyt vaan on taas kylymä...mutta testataan lisää kunhan tarkenee :)

Ps. Varista kuuluu pikku kolinaa sillon tällön: onko nissä rullissa jotain eroa miten päin ne laitetaan? Ei tullut aateltua ollenkaan kasatessa ja kolme kertaa oon purkanu/kasannut ja aikaisemmin ei ole kolissu...huonoa tuuriako?

Edit: Tuli mieleen niistä tankissa olevista hiukkasista, että ne saattaisivat olla bensapumpusta peräisin kun on välillä hörppinnyt ilmaa...
-Hilijaa ja matalalla-