Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Kymco

Kymco Agility, tyhjäkäyntiongelma

(1/3) > >>

Kari69:
Tyhjäkäynti toimii huonosti. Tyhjäkäynnin säätöruuvi pitää olla kiinni. Jos sitä hiukankin avaa, niin kierrokset alkaa heti laskea.
Kaasari on avattu ja putsattu monta kertaa (myös ultraäänipesurilla). Kaikki kanavat on auki ja laitoin uuden tyhjäkäyntisuuttimenkin.

Seossäädönhän pitäisi toimia niin, että saavutetaan korkein kierrosluku, kun ruuvi on auki 1,5 - 2 kierrosta. Tämä asento antaa suurimman tehon ja siksi korkeimman kierrosluvun. Kun ruuvia kierretään kiinni, seos laihenee ja teho laskee ja siksi myös kierrosluku laskee. Kun ruuvia avataan optimi asennosta, seos rikastuu liikaa, teho ja kierrosluku laskee.

Minä arvelen, että minulla seos on rikas jo ruuvin ollessa kiinni. Kun ruuvia avataan, seos rikastuu lisää ja kierrosluku laskee. Mistä rikas seos tulee, jos tyhjäkäynnin seosruuvi on kiinni. Lienee 3 vaihtoehtoa.
1 Seosruuvin kautta, jos se ei suljekaan kunnolla
2 Rikastuspiirin kautta, jos se ei sulje rikastuskanavaa, kun rikastin on lämmennyt
3 Pääsuuttimen kautta, jos se ei sulkeudukkaan kaasun ollessa kiinni

Tyhjäkäynti ei voi ollakaan hyvä, kun tyhjäkäyntiseoksen säätöä ei voi tehdä.

Mikä neuvoksi? Uusi kaasariko?

Sepi6:
Tyhjäkäyntisuuttimen voisi myös kokeilla tarkistaa/vaihtaa pienemmäksi, ennen kaasarin ostamista. Tarkista että on järkevän kokoinen 30-40 välillä eli reikä 0,3-0,4mm yleesä 33-35.
Kaasarista vois erityisen tarkasti tarkista sen alipaine kalvon, onko venynyt tai kovettunut.

Ukkeli:
Onko kaasarissa sähköryyppy, ja toimiiko se?
Katso myös kaasarin kohon säätö ettei bensa ole liian korkealla tai neula jumissa.

Kari69:


Tyhjäkäyntisuutin on uusi, numero 32. Kalvo on ehjä. Sähköryyppy toimii hyvin.

Tutkin kaasarin toimintaa. Rikastin on omassa kammiossaan ja kammion pohjassa on neulaventtiili. Kammion reunoista on poraus kumpaankin kaasarin kurkkuun, toinen imupuolelle ja toinen pakopuolelle kaasuläpän jälkeen. Kylmänä rikastimen sisäosat, neula ja lieriö, ovat ylhäällä. Kammioon tulee ilmaa ilmakanavan kautta ja pensaa pohjassa olevan reiän kautta. Moottori imee tätä pensa/ilma seosta moottorin puolella olevan porauksen kautta. Kun rikastin on lämmin, niin neula tukkii pohjassa olevan reiän ja lieriö tukkii kammion kyljissä olevat reiät.

Tein tällaisen kokeen. Otin sähkörikastimen irti ja tulppasin pohjassa olevan reiän josta pensa nousee. Sitten laitoin 20 mm kumitulpan rikastimen kammion suulle. Se tukkii aukon täydellisesti. Näillä asetuksilla rikastimen ilmakanava jää auki ja kone saa lisäilmaa. Nyt seoksen säätöruuvikin toimi normaalisti. Sitä sai pitää auki noin 1,5 kierrosta ja tyhjäkäynti oli tasainen, mutta vähän liika korkea.

Tämä koe vahvisti sen, että seos on liika rikas tyhjäkäynnillä. Rikastimen kautta saatu lisäilma auttoi kovasti. Tästä tulee mieleen, onko tyhjäkäyntisuuttimelle ilmaa tuova suutin liika ahdas. Tukossa se ei ole, valo näkyy läpi kun antaa valoa tyhjäkäyntisuuttimen reikään ja katsoo ilmasuutinta kaasarin takaa. Pitäisikö se porata suuremmaksi ? Imupuolen kurkussa yläreunassa on 2 aukkoa, joissa on messinkinen suutin. Keskellä oleva antaa ilmaa pääsuuttimelle ja toinen tyhjäkäyntisuuttimelle.

Toimiiko tyhjäkäynnin säätö muilla normaalisti eli seosruuvia voi pitää jonkin verran auki.
Kaikki vihjeet ovat tervetulleita.

Ukkeli:
Olen elänyt siinä uskossa, että sähkörikastin toimii siten, että kylmänä neula on ylhäällä ja kaasuttimeen menee lisää bensaa.
Sähkövastuksella lämmitetään vahapatruunaa joka paisuu ja työntää pikkuhiljaa neulaa alaspäin, tukkien lisäbensan kanavan.
Selittäkää joku tyhmälle. En jaksaisi purkaa toimivaa rikastinta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta