Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin hihnasta...

Aloittaja kkossc2, 21.06.20 - klo:20:00

« edellinen - seuraava »

Kari69

Hihna on kireämmällä, jos takana on jäykempi jousi. Se määrää hihnan kireyden, ei painot. Mitä isompi vaihde, sitä  kireämmällä hihna on, koska jousen antama vastavoima kasvaa, kun sitä puristetaan kasaan. Siihenhän jousivaakan toiminta perustuu, vaikka ovatkin vetojousia. Vaikkapa yksinkertainen kalavaaka.

konenikkari

#31
Vois vaikka suorittaa kokeen jossa alunperin 8,5g rullien tilalle pistetäänkin 3g rullat
ja katsotaan kuinka tiukalle hihna menee  ::)
Tuo teoria on sikäli oikea että,
hihna menee takavarin senhetkisen jousivoiman määräämään tiukkuuteen.
jolloin välitys ei koskaan mene täysille, tuommoinen tilanne ei liene toivottava.
Rulla ei tietenkään saa myöskään liian raskas,
varsinkaan jos ei mikään rajoita etulautasten liikettä
kuten viisnelonen mainitsi,siinä tianteessa hihna menee kireämmälle,
vaikka välitykset on jo tapissaan.
Käy samoin kuin jos hihna on liian lyhyt.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Onhan ne varin lautasten liike aina jotenkin rajoitettu, eikö ? Silloin hihna on kireimmillään riippumatta siitä, minkä painoisilla rullilla tuo ääriasento on saavutettu.

Verrataan taas kalavaakaan. Jos se on ripustettu kiinteään pisteeseen ketjulla ja siihen ripustettu ämpäri osuu maahan, kun siinä on 10 kg hauki. Jos lisäät ämpäriin 3 kg kuhan, niin ketju ei kiristy lisää, koska se on jo tapissa. Tämä sama pätee variaattorin jouseen ja välissä olevaan hihnaan.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 06.07.22 - klo:21:59
Onhan ne varin lautasten liike aina jotenkin rajoitettu, eikö ? Silloin hihna on kireimmillään riippumatta siitä, minkä painoisilla rullilla tuo ääriasento on saavutettu.

Verrataan taas kalavaakaan. Jos se on ripustettu kiinteään pisteeseen ketjulla ja siihen ripustettu ämpäri osuu maahan, kun siinä on 10 kg hauki. Jos lisäät ämpäriin 3 kg kuhan, niin ketju ei kiristy lisää, koska se on jo tapissa. Tämä sama pätee variaattorin jouseen ja välissä olevaan hihnaan.

Niin tai sitten hihnan pituus rajoittaa sitä, jolloin rullien paino on määräävä. Itse uskon tämän usein toteutuvan käytännössä koska useimmiten hihna ei nouse aivan etuvarin ulkokehälle..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#34
Ääriasentoa ei koskaan saavuteta jos rullat on liian kevyet.
Jolloin vain osa jousivoimasta on käytössä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)