Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Baotian

Kannattaa puhua vain omista kokemuksistaan, ei siitä mitä "kavereilta" on kuullut.
Uusi kiinalainen on ihan käypä peli.

Steelwing

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 04.09.07 - klo:19:18
Kannattaa puhua vain omista kokemuksistaan, ei siitä mitä "kavereilta" on kuullut.
Uusi kiinalainen on ihan käypä peli.

Uusi kiinalainen voi olla ihan "käypä" peli, mutta jos arvostaa enemmän luotettavuutta, laatua, ajo-ominaisuuksia, ulkonäköä ym. ei välttämättä kannata kääntyä kiinalaisen puoleen. Tämä on siis vain oma mielipiteeni, toki voit(te) olla erimieltä asiasta. Faktat on kuitenkin faktoja ja eikö se ole hyväuskoisuutta, jos ei usko siihen mitä on kiinalaisten skoottereiden omistavilta "kavereilta" kuullut tai foorumeilla näiden omistajien kirjoituksista lukenut?

Baotian

Ymmärsit ketjun ehkä väärin. Pyydettiin suosituksia , ei muiden merkkien mollausta.

Steelwing

Ymmärsin ketjun ihan oikein, en ole mollannut mitään merkkiä. Olen vaan kertonut faktat ja oman mielipiteeni, ja jos et sitä kestä niin vika ei ole minussa.

Samppa

#79
Sivusta seuranneena sanoisin näin, että Kiinalaisten laatutaso on varmasti viimevuosina noussut kilpailun lisääntyessä ja ennen kaikkea positiivista on se, että varaosien saanti (Baotian) tuntuu jo toimivalta. Eli Baotianista on muodostunut oma pysyvä merkkinsä muiden merkkien rinnalle. Tämä on tietysti erinomainen asia, sillä tarjontaa on enemmän ja myös hintatasoltaan erilaisia skoottereita löytyy.

Itse taloustieteilijänä tarvitsee tietysti uskoa myös markkinoiden hitaaseen kehittymiseen sen suhteen, että ns. "halppismerkit" valtaavat tällä hetkellä skootterimarkkinoita sitä tahtia, että kalliimpien merkkien tulisi vastata kilpailuun jollain keinoilla ja jollakin aikavälillä. Onko se sitten hintojen alaspäin tuomista, tai uusien merkkihalppiksien lanseeraamista jää vielä nähtäväksi.

Se mikä skootteri kannattaa ostaa riippuu täysin omista mieltymyksistä ja mm. siitä, kuinka kauan vehkeellä ylipäätänsä meinaa ajella ja paljonko on varaa laittaa rahaa kiinni. Vastaavasti kannattaa miettiä sitä, että huoltaako skootterin itse, vai merkkikorjaamo. Tämäkin vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon varsinkin merkkiskoottereissa. Jos tällä hetkellä ostaa Kiinalaisen vaikkapa 800 euron hintaan, saa siitä vielä muutaman vuoden päästä ehkäpä 400 euroa. Vaikka prosentuaalinen hinnanpudotus on suuri, on pudotus kuitenkin euroissa mitattuna mielestäni melko pieni investoituun alkuhintaan nähden. Kalliimmissa merkeissä tuo pudotus saattaa olla paljon suurempikin. Toisaalta sitä en sitten tiedä, kuinka hyvin Kiinalaiset käyvät kaupaksi uuden tarjonnan ollessa suurta ja hintasodan agressiivista. Itse aikoinaan sain Kiinalaiset myytyä hyvin pois, mutta silloin ei tilanne ollut aivan sama kuin nyt kahtena viimeisenä vuotena.

On totta, että tälläkin palstalla on käsitelty Kiinalaisten vikoja, mutta toisaalta skootterista maksettuun hintaan nähden viat ovat tyypillisesti olleet melko halpoja korjata. Korjaaminen on myös onnistunut, mikäli omistajalla on ollut jonkin verran kättentaitoja. Vastaavasti alhainen hinta antaa jonkin verran anteeksi laatutasolle. Tätä voisi verrata vaikkapa autokauppapuolelta siten,että jos ostan kaupasta Toyotan, en oleta, että viimeistely ja laadun tuntu ml. ajo-ominaisuudet olisi samaa tasoa kuin Mersussa.

Ja lopuksi. Kannattaa myös huomioida, että niitä vikoja on ollut myös ns. merkkiskoottereissakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Steelwing

Kerroinkin vain suositukseni ja vastasin aloitusviestin kysymykseen. Eli suosittelin siis käytettyä laatumerkkiä (esim. Peugeot) uuden kiinalaisen sijaan. Molemmat ovat suunnilleen samassa hintaluokassa, joten tällä perusteella ei voida antaa anteeksi kiinalaisen mahdollista heikkoa laatua. Jälleenmyyntiarvossa hinnan pudotus alkuperäisestä hinnasta on prosentuaalisesti suurempi kiinalaisissa, mutta keskimäärin pudotus on sama. Eli saman verran se hinta putoaa laatumerkeissäkin (yleensä), jos aikaväli on vaikka 2 vuotta. Tonnin budjettiin en siis välttämättä suosittelisi kiinalaista, koska parempiakin vaihtoehtoja on. Ja edelleenkin tämä on vain oma mielipiteeni, joka perustuu omiin kokemuksiini/tietämykseeni. En yritä mollata taikka ylistää mitään merkkiä. Yritän vain auttaa aloitusviestin kirjoittajaa skootterin ostamisessa. Mielestäni kenenkään ei pitäisi suuttua tai ottaa itseensä, jos kerron vain oman mielipiteeni asiasta.

Baotian

Johon vastasin omalla suosituksellani siitä, että kiinalainen skootteri on  nykyään käypä peli.
En mollannut missään muussa valmistettua menopeliä.
Oman mielipiteeni ilmaisen siten, että junioreille ( alle 18 v) tuntuvat olevan tärkeämpiä eri asiat kuin varttuneemmille skootteristeille. ;D



Steelwing

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 05.09.07 - klo:16:06
Johon vastasin omalla suosituksellani siitä, että kiinalainen skootteri on  nykyään käypä peli.
En mollannut missään muussa valmistettua menopeliä.
Oman mielipiteeni ilmaisen siten, että junioreille ( alle 18 v) tuntuvat olevan tärkeämpiä eri asiat kuin varttuneemmille skootteristeille. ;D



Enhän minä sanonutkaan, että olisit mollannut mitään merkkiä, itsehän tätä termiä käytit. Näistä kahdesta kommentista saa jotenkin sellaisen kuvan, että et hyväksynyt kannanottoani vaan pistit ikään kuin "vastaiskuna" kiinalaisten skootterien hyväksi: "Kannattaa puhua vain omista kokemuksistaan, ei siitä mitä "kavereilta" on kuullut." ja "Ymmärsit ketjun ehkä väärin. Pyydettiin suosituksia , ei muiden merkkien mollausta."

Mielestäni perustelin kannanottoni/mielipiteeni järkiperäisesti ja hyvin. Nyt alkoikin kiinnostaa, mitä tarkoitat sillä, että "junioreille tuntuvat olevan tärkeämpiä eri asiat kuin varttuneemmille skootteristeille." Voisitko hieman tarkentaa? Sanonpa vielä kerran, että budjettihan on sama, eli vaihtoehtoina käytetty laatuskootteri tai uusi kiinalainen, jolloin hintaan on turha vedota, esim. "Kiinalainen on hyvä, koska se on halpa."

allinug

Mitä suukopua täällä käydään?Omalla Baotian'illa on nyt 16300 km mittarissa ja tavalliset huollot takanaan.Puhuu itse puolestaan. ::)

Kenzy

Jepjep, se menee aina niin, että nuoret sällit (en välttämättä tarkoita ketjun aloittajaa) toistavat, mitä kaverit ja isät sekä kaverien isät puhuvat. Johtunee pitkälti siitä, ettei nuoret uskalla erottua joukosta, kun naapurin kaverilla on Pösö, on itelläkin oltava Pösö, koska sekä kaveri, että hänen isänsä on sitä mieltä, että kiinalaisella mopolla ei sataa kilometriä pidempään ajella. Jos huollot tekee ajallaan (uskomatonta, että kiinalainenkin kaipaa huoltoa), kestää myös kiinanskootterikin aivan yhtä komeasti kuin mikä tahansa muukin, hitsisaumoissa, käytetyissä raaka-aineissa ja tuotantoratkasuissa piilee se halpuuden salaisuus, ei suinkaan toimivuudessa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Aivan, sanotaanko karkeasti niin, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Tärkeää ei ole se, mitä mieltä muut ovat jostain merkistä, vaan se millainen henkilölle itselleen sopii käyttötarkoitusta ja käytettävissä olevaa rahamäärää silmällä pitäen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Steelwing

Kenzy tuo nyt on taas turhaa yleistämistä. En esimerkiksi itse ole sanonut missään vaiheessa kiinalaista skootteria huonoksi, enkä ottaisi sellaista kommenttia vakavasti, missä ei olisi kunnollisia perusteluja (esim. "kiinalainen on paska"). Kiinalaista en ostanut edellä mainitsemieni asioiden takia, lähinnä juuri siksi, koska omasta mielestäni samalle rahalle löytyy parempikin vaihtoehto. Mutta toki kiinalainenkin skootteri voi olla hyvä, jos kohdalle ei satu se kaikkein huonoin yksilö. On kuitenkin ollut useampia tapauksia, joissa kiinalaisen skootterin runko tai etupumput olisi katkenneet ihan normaalissa ajossa. Raaka-aineiden ym. laadun heikkous näkyy tällaisena, mikä ei kovin mukavalta kuulosta. (En kuitenkaan halua yleistää, että jokainen kiinalainen olisi näin huonoa tekoa.)

Kenzy

Noh, tähän Kiina-keskusteluun voidaan ottaa eräs isommasta teollisuudesta löytyvä menettelytapa. On eräs suomalainen laitevalmistaja, jolla on tehtaita myös Kiinassa. Laitteen koneikkoja tehdään vähän sielä sun täällä, mutta pääosin Suomessa sekä Kiinassa. Kiinalaiset yhtiön tytäryhtiöt ostavat koneikkonsa Suomesta, koska eivät halua omatekemiänsä halpiksia, kun taas Eurooppaan isoille asiakkaille myydään "suomalaista" koneikkoa Kiinasta tuotuna ja Suomen kautta kierrätettynä, sama menettelytapa pätee myös kiinalaisille asiakkaille, eli koneikko saatetaan tuoda Kiinasta suomeen ja myydä Suomesta suomalaisena, vaikka onkin kiinalainen. Eli näistä ei ota pässikään enää selvää mitenkä se tavara kulkee, joka tapauksessa, kaikki on kiinalaista (tai nykyään myös intialaista) alkuperää, ei ne Pösönkään raaka-aineet suinkaan ranskasta tule. Mersun kokoonpanotehdas sijaitsee nykyään Venäjällä Lada-tehtaan kanssa samoissa tiloissa. Itse en ole kuullut ainuttakaan tapausta, jossa olisi normaalissa ajossa katkennut etuhaarukkaa tai runkoa, ainoastaan sellaisissa tapauksissa, joissa skootterilla on painettu huoltamattomana pitkin metsäteitä kaasu pohjassa sen kummemmin säälimättä. Itselläni on elopainoa kaheksisenkymmentä kiloa, ja tuo on kestänyt varsin hienosti, kuten monella muullakin. Yleistin ihan aiheesta, sillä tuo on vaan karu totuus, en kuitenkaan osoittanut tätä kellekään henkilökohtaisesti enkä loukkaavasti, vaan kerroin vain, miten asia tuppaa menemään tällä saralla.

Mitä takuuasioihin tulee, en maksaisi skootterista 500 euroa enemmän sen takia, että saisin vuoden pidemmän takuun, sillä takuu raukeaa heti, kun teet itse ensimmäisen huollon skootterillesi. Tekemällä itse huollot, säästät vuoden aikana jo sellaisen summan rahaa, jolla saisi tarvittaessa toisen samanlaisen skootterin, eikä takuulla näinollen ole enää mitään merkitystä. Eri asia toki, jos huollattaa skootterinsa merkkiliikkeessä, tosin kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu pätee myös skootterissa, jossa huollot olisikin itse toteutettu - kunhan rikkonainen osa on helposti todettavissa valmistusvirheeksi.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

#88
Kenzy puhuu paljon asiaa. Globalisaatio jyllää ja suurin osa osista teetetään siellä mistä halvimmalla saadaan (Kiina). Tämän ovat havainneet myös. ns. merkkivalmistajat ja ovat siirtäneet osien ostamisen näihin maihin ja tuoneet myös omat "halppismallistonsa". Vastaavasti alihankinta on siirretty riisto, korjaan, halpoihin maihin.

Ennen kuin leimaatte minut Kiinalaisten merkkien vihaajaksi (jota en ole, koska tälläkin hetkellä taloudesta löytyy Kiinalainen), otan kuitenkin muutaman kannanoton tuosta laadusta ja sen epätasaisuudesta.

Itselläni on ollut kaksi Kiinalaista skootteria ja näissä laatu oli kyllä heikompaa, kuin nykyisissä ns. länsimaalaisissa. En tarkoita laadun heikkoudella sitä, että vehkeet eivät olisi toimineet, mutta sellainen yleinen ulkoasu / viimeistely oli kyllä heikompaa. Vastaavasti esim. hitsisaumojen taso ei ollut kyllä mikään maailman paras mahdollinen. Siihen en ota kantaa, onko myös esim. vuosimallien 2005, 2006 ja 2007 maahantuoduissa skoottereissa samoja epätasaisuuksia. Näin tuoretta en nimittäin ole omistanut ja skoottereita tuotetaan lukuisissa eri tehtaissa, joissa ainakin osassa laatuohjelmiin sitoutuminen on varmasti kunnossa.

Vastaavasti laatuun ja laatumielikuvaan vaikuttaa varmasti aika paljon myös se, kuka vehkeen viimeistelyn ja jälkikokoonpanon ennen asiakkaalle toimittamista on suorittanut. Tunnen työni kautta esimerkiksi yhden asiakas firman, joka tietää mitä toimenpiteitä finaalikasauksessa kannattaa tehdä, jotta länsimaalainen asiakas on tyytyväinen. Näitä ovat esim. sytytystulpan ja öljyjen vaihtaminen Eurooppalaisiin. Ei siis mitään huijaustoimenpiteitä, vaan toimenpiteitä, jotka ovat oikeasti hyödyllisiä.

Tällä hetkellä ajan myös Kiinalaisella mönkijällä (vm 2007), jonka kanssa samoja laatueroja toiseen perheemme mönkijään (Honda) on havaittavissa. Esimerkiksi takatelineen hitsisaumat eivät kestä ja olivat ruosteessa melko heti oston jälkeen. Vastaavasti johdotuksien taso ja kumiosien taso on melko huonoa.

Olen omistanut yhteensä varmasti myös noin kymmenkunta ns. "laatumerkkistä" moposkootteria. Toisissa on ollut enemmän vikaa kuin toisissa. Kuitenkin vastaavaa rosoisuutta edellä mainitsemieni asioiden suhteen en ole näistä löytänyt. Osa on ollut silti tekniikkansa puolesta hajalla useammin kuin Kiinalainen.

Yhteenvetona väittäisin, että laadullisia eroavaisuuksia kyllä löytyy. Pointti on kuitenkin siinä, kuinka paljon on valmis maksamaan laadusta ja sietämään (eli korjaamaan itse). Jos esim. Peugeot tuo omalla nimellään halpaskootteria markkinoille, joka kootaan Kiinassa. En usko, että laadussa on Baotianin kanssa eroja, mikäli molempien vehkeiden finaalikasaus suomalaiselle käyttäjälle toteutetaan yhtä tasokkaassa paikassa. Lisäksi vaikuttaa se ajotapa. Skootteria ei välttämättä ole tarkoitettu crossireiteille.

PS. Yksi etuhaarukan katkeaminen on kyllä käyty lävitse tälläkin foorumilla:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=91.0

Ja C-sarjan mersu taidetaan tehdä Etelä-Afrikassa. Olisiko E-malli Venäjältä. Bemaria (500-sarja?) ainakin tehdään Venäjällä.

Älkäähän ottako kyttyrää teksteistäni. Laitoin kuitenkin tänne, koska nämä ovat omakohtaisia kokemuksia. Sellaista "meidän isä on vahvempi kuin teidän isä" -keskustelua en foorumille halua. Kaikkea kohtaan pitää olla kuitenkin puolueeton ja kriittinen, myös sitä omaa kallista, tai halpaa skootteria. Kuten olen jo aikaisemmin todennut, itse ainakin valitan täällä välittömästi merkistä riippumatta jos ja kun vikoja ilmenee. Vain siten voidaan oppia ja auttaa muita.



Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Eip syytä tykätä kyttyrää. koska puhut kokemuksesta. Baotianilla on muuten ISO9001 sertifikaatti, käytäntö voi olla toinen juttu, mutta ainakin pyrkimystä parempaan laatuun on.

  Jiangmen Sino-HongKong Baotian Motorcycle Industrial Co., Ltd. was born in 1994. After ten years of development, it has become a special manufacturer and exporter of motorcycles, scooters, ATVs, dirt bikes, engines and other spare parts and accessories. This year, we established GABO International Trading Co., Limited to provide an even wider range of trading service to our customers. We focus on providing quality products and unbeatable service and have customers in America, Southeast Asia, Europe and even Africa.

  Our factory covers an area of 70,000 square meters and has advanced manufacturing equipment to produce 50cc, 90cc, 100cc, 125cc and 150cc models and over 50 kinds of motorcycles, scooters, ATVs, dirt bikes and electric bikes. There are over 10 models having obtained EEC certifications. We produce over 300,000 units annually and pass ISO9001:2000, CQC, CA and EEC certifications.

  Baotian has always based on the principle of “People first, honesty first, customer first” and we pride ourselves of offering high quality, unique design and superior performance at a fair price. We are confident that our modern management idea will develop a glorious future with our customers.