Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

xtr50

itelläni variaattorinkoppa halkesi kun liian innoissaan polin, otin särkyneen kopan pois ja katoin samalla onko variaattorinhihna  missä kunnossa ja hyvältä tuo näytti ;D
hullulla on halvat huvit!

Kenzy

Ja tuo lukitustyökalu onkin oikeaoppinen menetelmä, pulttipyssyllä kampiakselin päätä hakatessa saattaa vaarana olla, että kampiakselin puolikkaat menevät keskenään epätasapainoon, niiden hienosäätö ei ole jälkikäteen mukavaa, jos tarkotuksena oli vain vaihtaa variaattorin rullat.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 26.03.08 - klo:13:56
Ja tuo lukitustyökalu onkin oikeaoppinen menetelmä, pulttipyssyllä kampiakselin päätä hakatessa saattaa vaarana olla, että kampiakselin puolikkaat menevät keskenään epätasapainoon, niiden hienosäätö ei ole jälkikäteen mukavaa, jos tarkotuksena oli vain vaihtaa variaattorin rullat.
Olen saanut tämänkin onnistumaan. Tosin kyseessä oli vasenkätinen kierre, jota avasin väärään suuntaan.  ;D Merkkinä Itteco.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Joo, meikäläinen kävi tänään ajelemassa pienen lenkin ja sitten piti pestä tuo skootteri, no ei sitä pesua voinut suorittaa ilman variaattorikopan aukomista tietenkään, huomasin riemukseni, että ikean rullaverhon seinäkiinnikkeet lukitsee tuon starttikehän todella hienosti ja oli varsin jämpti paketti, piti ruveta mutteria aukomaan, jotta saisin sen tuulettajapyörän vaihdettua, niin eihän ne ikealaiset ihan kestäneet tuota vääntöä, vääntyivät paskaksi ;) Melkein onnistuin, onnistuin kuitenkin jo saamaan variaattorikopan tiivisteen risaksi liialla availulla, tarvinee pistää uusi tilaukseen... ehkä joskus jaksaa virittää kunnon lukitsijan tuohonkin hommaan ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Kenzy

Eipä sillä paljon merkitystä joo ole, kun varikoppa on muutenkin avonainen ulkoilmalle niiden hengitysreikiensä kautta. Tuolla tiivisteellä on lähinnä se merkitys, ettei metallit imeydy toisiinsa kiinni, ja varinkopan saa ehjänä ilman sen kummempaa väkivaltaa auki, mikäli sitä on tapana availla vain harvakseltaan.. Tuota bendixin välystä tuskin kiinalaiset on ottanut edes huomioon :P Sen verran se on väljä pesäänsä jo nyt, ettei tuolla liene olevan mitään merkitystä.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Jos se vanha tiiviste ei aivan muruiksi mennyt, niin liimaa se siihen kopan pohjaan kiinni tiivisteliimalla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 30.03.08 - klo:11:29
Tuota bendixin välystä tuskin kiinalaiset on ottanut edes huomioon :P Sen verran se on väljä pesäänsä jo nyt, ettei tuolla liene olevan mitään merkitystä.

Ei kai me kovin helposti päästä sitä välystä tutkimaan, jos varikoppa on kiinni? Sivusuunnassahan se saakin vähän liikkua, mutta ylös-/alassuunnassa liiasta välyksestä olisi tietysti haittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Njuu, tuo vanha tiiviste halkesi parin ruuvin välistä, joten sen sai aika hyvin paikalleen vielä laiteltua, sielä se mennä porskuttaa. Ei tuota välystä todentamaan pääse, mutta epäilys on suuri tuon paikkansapitävyydestä... toimiihan tuo, mutta varsinkin kylmänä ja kankeana se on kohtalaisen kehnotoiminen varsinkin omassa pelissä, nyt on kuparitahnat molemmissa päissä bendixin akselia, niin se toimii jo jotenkuten hienosti... välillä sai oikein houkutella sitä pyörähtämään ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Pitääkö se bendix sellaisen "klok klok"-äänen, vai pyöriikö vain tyhjää?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Sekä-että, riippuu ilman kylmyydestä ja ajan määrästä, jota on ollut käynnistysten välillä :P Näin keväthelteillä tuo toimii aina hienosti, mutta kylmällä välillä surraa tyhjää ja välillä kalkattaa kiinni, mutta sutasee jne.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Eikös se vanha sanontakin mene jotenkin niin, että "kylmässä paikat kutistuu..."
;D Olisko siellä sitten kuitenkin pituussuntaistaklappia jonkin verran, jos se ura on vaikka kulunut mihin sen bendixin akseli tulee.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Korjaamolla eilen käydessäni totesivat kevyempien rulllien nyt aiheuttavan sen, että liikkeellelähtiessä kuuluu kolahdus . Onko kyse siitä että nuo 5.1 gr rullat ovat sen verran ohkaisempia että se on tuon ilmiön takana?

Partanen

Ei sieltä kyllä pitäisi kolauksia kuulua. Ulkomitathan pitää olla rullalla samat, painosta riippumatta. Ei ne rulla saa siellä valtoimenaan kolahdella.

Pitäisi saada vähän tarkempi selvitys kolahduksesta, tai kuulla se itse, että osaisi enempää äkkiseltään kertoa.  :-\
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Totta, en ole sitä vielä kuullut itsekään, mopohan on vielä pajalla. " Kolahdus" oli ehkä liian rankka ilmaisu, mutta joku ääni sieltä kuitenkin taitaa kuulua.

sale111

itsellä nyt 2400km mittarissa (mtx-5) ja kevät huollon yhteydessä tarkistin remmin..hyvältä näytti vielä!! antakaahan linkki mistä löydän remmin kyseiseen ajattelin ostaa jo varalle!! tuossa kaasalaisella ainakaan ollut... hmmm ???