Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Joskus kauan sitten korjaamolla tuli tapaus eteen. että akku ei toiminut ja laturikaan ei pahemmin auttanut asiaa. Minä ja pari muuta asentajaa tuumailtiin päät punaisena vikaa, melkein uusi akku eikä pelitä ollenkaan. Virtamittarikin näytti, että varausta kyllä on. En muista kellä meistä välähti aivosoluissa, että testataanpa akun napaisuus.. Kuinka ollakkaan + ja - oli vaihtanut paikkaa. uusi akku paikalle ja kaikki toimi kuin ei mitään.. Jos tuo viallinen akku olisi ollut vaikka nykyaikaisessa elektroniikkaa täynnä olevassa pelissä, niin tuho olisi ollut aika täydellistä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jalat

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.03.08 - klo:17:39
Kummia tapahtui. :o Kun eilen latailin (täyttä) kokeeksi akkua nelisen tuntia, niin tänään kytkiessäni akun takaisin skodeen, se vartti siitä ei ilmaissut muuta kuin oli lämmennyt kädenlämpöiseksi ja sulake oli ehjä. Mittari osoitti akku kiinni sen jännitteeksi 1,7 V ja irti ollessa 5,5 V

Laturi uudella yrityksellä antaa kovasti kuumeten ja haisten kärähtäneelle 0,6  A virtaa vajaalla 12 V:n jännitteellä.

Jos jokin skodessa purki akun, niin mikä?

Eli kävikö sulle samoin kuin minulle? Ja latasit siis lidlin laturilla?
Oma skode starttasi myös ennen lidlin laturilla lataamista hienosti.
Sinullako ei starttaa napista myöskään enää? Palaako sinullakaan ajovalot, kun
väännät avaimesta virrat päälle (ilman starttausta).

Jos keksit jotain niin kirjottelehan tänne.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#62
Kummia tapahtui.  Kun eilen latailin (täyttä) kokeeksi akkua nelisen tuntia, niin tänään kytkiessäni akun takaisin skodeen, se vartti siitä ei ilmaissut muuta kuin oli lämmennyt kädenlämpöiseksi ja sulake oli ehjä. Mittari osoitti akku kiinni sen jännitteeksi 1,7 V ja irti ollessa 5,5 V

Laturi uudella yrityksellä antaa kovasti kuumeten ja haisten kärähtäneelle 0,6  A virtaa vajaalla 12 V:n jännitteellä.

Jos jokin skodessa purki akun, niin mikä?

Irroitin tyhjentyneen akun ja latailin uudelleen. Tunnissa virtaa oli taas niin että se starttasi, muttei lähde käyntiin polkienkaan. Skode on kosteassa säässä ulkona ja voinut kastuakkin, mutta epäilen nyt että akku lipsahti väärinpäin ja jotain kärähti. Virta oli ainakin aika kova jos se vartissa akun tyhjäsi. Palaneenkäryä en havainnut, paitsi laturista.

Edit.
Aamu oli iltaa viisaampi. Ladattu akku ja kuivailua, niin skode läksi käyntiin. Seisottaminen "räystään alla" sähkövehkeet esillä kasteli paikat.

Sain kyllä huolosta ohjeen että jos kipinää edes joskus ilmenee, ei CDI ole pimeä. Akkua käynnistys ei vaadi kuin startille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#63
Jos totta puhutaan, niin itsekin ihmettelin laturistani lähtenyttä lievää käryn tuoksua. Ajattelin että siellä vaan palaa jotkut rasvat laturissa kun lämpenee.



edit: sammuko sulla coastside, muuten sen laturin se vihreä ledi, kun laturi siirtyi ylläpitovirtaa antamaan?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

jalat:
Jätin yöksi lataamaan. Näen aamulla sitten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#65
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.03.08 - klo:20:59
jalat:
Jätin yöksi lataamaan. Näen aamulla sitten.

Iskin akun myös uudelleen lataukseen mielenkiinnosta. Huomasin että vihreä ledi paloi tosi himmeästi ja välillä ei ollenkaan. Mittailin amppeereitakin ja nollaa näytteli jne...

No lopulta pistin akun napoihin kiinni ne ruuvit, joilla skootterin johdot liitetään. Pistin näihin ruuveihin akkunavoissa laturin kiinni ja himmeä vihreä ledi syttyi täysin. Amppeeritkin näytti nyt 0.03.

Eli suoraan akkunavoista ilmeisesti laturi sai huonon kosketuksen. Jätän nyt myös muutamaksi tunniksi tuon lataamaan ja katselen huomenna starttaisko se tuolla akulla vielä.


feikkiedit: googlettelin muuten äsken lidlin laturista ja moottoripyora.org keskustelupalstalla oli siitä usealla ihmisellä hyviä kokemuksia jopa 3 vuoden kokemuksella. Joku omisti jopa 3 niitä latureita ja hienosti kaikki toimi. Eli ei se laturi kai ihan kuraa sitten yleisesti ole.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Yön hiljaisina tunteina, kun kävin tyhjentämässä rakkoani, akku oli ladannut nelisen tuntia ja vihreä ledi oli sammunut :) Eli ehkä se laturi tosiaan toimii oikein. Odottelenkin innolla että työpäivä päättyy ja näkee onko siitä akusta enää mihinkään.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Lopetin akun latailun puolenyön aikaan. Ledi paloi ja ulkona sen haju ei tuntunut. Hajun ja paremman jäähdytyksen vuoksi vein sen ulos lataamaan.

Arvioni: (Tronic Batterry Charger, Lidl )
Kuten nuo aiemmat mittailutkin osoittavat siinä säätyy latausvirta niin että se on ainakin pienimpiä lukuunottamatta ylläpitolataukseen sopiva malli. Hauenleuat ovat eristämättömät, joka on riski tietyissä olosuhteissa. Siksi sen oikosulkusuoja on myös tarpeen. Samoin väärinpäin kytkennästä ilmaiseva ledi. Sen hyötysuhde on heikko, sen muuntajaan perustuvan tekniikan vuoksi. Se haisee myös epätavallisen voimakkaasti käytön aikana. Auton akun lataukseen se on hyvin hidas; tarvitaan noin 6 - 8 * aika ladata akku täyteen. Yleiseen pienakkujen latauslaitteiden tarjontaan nähden tuo on tervetullut halppis valikoimaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Lainaus käyttäjältä: jalat - 30.03.08 - klo:19:38
Jos totta puhutaan, niin itsekin ihmettelin laturistani lähtenyttä lievää käryn tuoksua. Ajattelin että siellä vaan palaa jotkut rasvat laturissa kun lämpenee.
edit: sammuko sulla coastside, muuten sen laturin se vihreä ledi, kun laturi siirtyi ylläpitovirtaa antamaan?
Ei sammu ja käyttöohjeen teksti viittaa siihen että kun pienikin virta ( ledin kynnysjännitteen verran) kulkee ledi ilmaisee sen. Muutenhan siinä olisi ledi-rivi ilmaisemassa virran suuruutta. Se voi himmetä kun virta alenee.

Haju johtuu eristeiden kuumenemisesta, joka johtuu ehkä huonojen muuntajarautojen käytöstä tai huonosta rakenteesta, josta seuraa korkeaa lämmöntuottoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Nonnii... Akku todennäköisesti on ehjänä, koska nyt paloi parkkivalot hienosti kun sen sain lopulta ladattua. Pistin starttiboosterin skopon akkuun kiinni (sellaisen jolla autojakin startataan kun akku on tyhjä) ja koitin  startata napista. Ei mitään....

Eli mistä lähden nyt etsimään vikaa? Polkimesta starttaa hienosti ja akkukin tuntuu pelaavan.
Mitä osia liittyy tuohon nappistarttiin ja missä ne sijaitsee? Kiitokset jos viitsitte vastailla.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

En tiedä sun merkistäsi, mutta onhan sulla jarruvipu alas painettuna kun starttaat? Lähes kaikissa tarvitsee painaa samalla jarrua, jotta alkaa pörisemään. Katso samalla että jarruvalo palaa. Jos se jarrukahvan painikenappi (joka siis kontrolloi onko jarrua painettu) on rikki, ei toimi sähköstarttikaan. Muitakin vaihtoehtoja on, mutta tähän varmuus ensiksi...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Perinteinen ja varma tapa on etsiä startin johto ja koettaa siitä suoraan pyöriikö se. Jos pyörii, niin vikaa voi paikantaa seuraamalla käynnistysvirtapiiriä, mitaten jännitteitä ja vastuksia (ilman jännitettä).

1. Akun miinusnapa irti ja startin johtoon vastusmittari kiinni. Sitten tarvittavat vimpaimet päälle ja katse mittariin. Jos se osoittaa jotain pienehköä lukemaa, on virtapiiri ok. Jos ei niin katkos on jossain, jonka laite kerrallaan ohittamalla paikantaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#72
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 31.03.08 - klo:17:17
En tiedä sun merkistäsi, mutta onhan sulla jarruvipu alas painettuna kun starttaat? Lähes kaikissa tarvitsee painaa samalla jarrua, jotta alkaa pörisemään. Katso samalla että jarruvalo palaa. Jos se jarrukahvan painikenappi (joka siis kontrolloi onko jarrua painettu) on rikki, ei toimi sähköstarttikaan. Muitakin vaihtoehtoja on, mutta tähän varmuus ensiksi...

Skootteri on Fude Elegance vm.2007 BT49QT-10.

Kävin kokeilemassa äsken, niin jarruvalo ei syttynyt, kun painoin jarruvivun pohjaan samalla kun kone ei käynyt. Tosin parkkivalot himmenivät samantien kun painoi jarruvipua pohjaan. Ja kirkastuivat kun pääsi kahvasta. Pitäisikö sen jarrun syttyä ilman että kone on käynnissä, mutta avaimesta käännetty kuitenkin startti-asentoon?

Koneen käydessä, jarruvipu kyllä sytytti jarruvalon.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Juha

Ilmiselvä merkki vajaasta latauksesta. Parkkivalon polttimi on kerran 5W ja jarruvalon 21W (kaiketi). Niin virran kulutus monikertaistuu painaessasi jarrua, jolloinka akun kapasiteetti loppuu kesken. Voi olla, ettei akulle voi tehdä mitään, mutta asian kanssa enemmän söhlänneet voivat auttaa tässä. Itselläni kävi vähän tämän tyylisesti peltoautoni akun kanssa, vaati jatkuvaa laitailua ja latauksen jälkeen jaksoi käynnistyä, mutta jos sen jälkeen odotti 15min-6h niin akku oli armotta tyhjä. Uusi akku toimii vieläkin hyvin samassa autossa.

jalat

Jotenkin musta tuntuu myös siltä että akussa se vika on. Sen ensimmäisen latauksen (suoraan akkunavoista) luulen vain purkaneen tuon akun, kun kosketus oli huono. Eilen juttelin yhden tutun kanssa jolla on moottoripyörä, niin hänkin sanoi että aina kannattaa laittaa akkuun ne metalliruuvit kiinni joilla piuhat kytketään ja niihin ruuveihin se akkulaturi kiinni, niin kosketus on kunnollinen.

Ja jos tuo akku nyt minullakin oli sitten 24h laturissa ja se purkautui sen kokoajan, niin en ihmettele jos se on hajalla. Kunnon syväpurkaus tapahtunut. Tai näin oletan. Nimittäin sen ekan latauksen jälkeen jolloin tuo kait purkautui, ei syttynyt edes nuo parkkivalot. Tämän toisen onnistuneemman latauksen jälkeen parkkivalot syttyi, muttei takavalo. Varmaankin akku siis menetti parhaan teränsä.

No joskos tänään ajelis bilteman kautta kotio. Eipä tuo kalliiksi tule jos nyt yhden 18e akun noutaa sieltä pois.

Jos haen sieltä huoltovapaan akun, niin tarviiko sitä latailla ennen käyttöä, vai voinko iskeä sen suoraan siinä pihassa paikalleen ja lähteä ajelemaan?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002