Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitäs jos on tullut isompi sylinteri moposkootteriin

Aloittaja Mammo, 11.10.08 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

Mammo

Mitäs jos on tullut isompi sylinteri moposkootteriin eli jo pitäisi olla 50 cc ja onkin 60 tai 70 cc sylinteri.
Niin onko se moposkootterin omistajan syy jos virkavalta pysäyttää ja huomaa että sylinteri on isompi kuin kuuluisi olla?

karkulainen

Ensisijaisesti mopon käyttäjä on vastuussa moponsa laillisuudesta. Mitenkäs siihen olisi tullut se isompi sylkkä?
jos poliisit saa tietoon että sinulla on isompi sylinteri, on turha väittää että "vähän prikkaa hioin". Siitä tulee kevariverot, katsastukset, sakot ja muut kulut. Eli kannattaa harkita ajaako isomman sylinterin kansa. ;)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pommi

Jos on vakiona isompi sylinteri ja jää poliiseille kiinni ja saa sakot/verot, niin silloin pitää maahantuojan kanssa sopia, että kuka maksaa.

karkulainen

Tosin siinäkin on se, että tiesikö käyttäjä sylinterin tilavuuden. Maahantuoja voi kieltäytyä maksuista, tapauskohtaista :-\
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pommi

No jos se vakiona menee mittariin 70-80 km/h tasaisella, niin kyllä silloin on syytä epäillä, ettei ihan vakiopeli taida alla olla  :D. Yksi mahdollisuus vissiin on avata koko sylinterihässäkkä ja mitata männän halkaisija, vai onko? Ja sitten tietenkin dynotys, tulee kyllä kalliiksi n.50e, jos reilusti enemmän tehoja kuin rek.ote lupaa, niin silloin on myös syytä epäillä sylinterin kuutiomäärää. Joihinkin ainakin vanhempiin kiinalaisiinhan oli eksynyt niitä 54-60cc sylinterejä jo vakiona.

Coastside

Tavallisin, moottoriin kajoamaton mittaustapa, on kaataa öljyä tulpan reijästä sen kierteiden alaosaan saakka ja katsoa kuinka paljon meni. Sen pois saanti vain vie kauan että se valuu männänrenkaiden ohi, ellei imemällä koeta saada pois.

Huolloille ei ehkä ole kehittynyt tarvittavaa kokemusta tuon asian korjaamiseksi, sen vähäisen kysynnän vuoksi.  ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Tuo dynotus ei oikein kuullosta varmalta keinolta selvittää kuutiotilavuus, mutta sylinterin mittaamalla kuutiot saa selville suhteellisen tarkasti.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Samppa

Jep. Kyllä se mopon käyttäjä on vastuussa sen laillisuudesta. Viimekädessä hänellä on todistustaakka (näyttämisvelvollisuus), mikäli epäilee että esim. alkuperäisasennuksen yhteydessä tehdas on laittanut isomman sylinterin mopoon / maahantuojan toimesta tätä epänäkökohtaa ei ole korjattu (jos käräjille menee).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: Mammo - 12.10.08 - klo:09:15
Jatkoa tähän kysymykseen.
Mistäs sen saa selville jos on tullut isompi sylinteri?
Kun ei oo itellä tietoo.
50 cc se on kumminkin ostettu.Eli ei kait se silloin ole ostajan syy jos on tullut isompi sylinteri,vai onko?


Kysymys, jota kukaan ei vielä ole kysynyt;

Uutena vai käytettynä ostetusta laitteesta kysymys?

Ja mistä syistä epäilet, onko kyseessä liian iso sylinteritilavuus, josset ole sitä mitännut?
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J