Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten rrrrrraakaa voimaa skootteriin?

Aloittaja kkossc2, 04.08.16 - klo:12:05

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Vaimentimen jälkeinen putki on vähän runsas, koeta sitä pienentää 2-3mm vaikka osin tukkimalla, tilapäisesti.
Esim omassani, tecnicas putkessa, vaimentimen lähtö on pienempi.
Siinä on reikää n. 15mm, tuossa ehkä? enemmän.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

#16
Suattaapi olla, että tuo "lainattu " vakiovaimennin itsessään sotkee vinskin pyörteilyjä...;) Jo tuo välipillin ja loppuröörin kokoero on silmiinpistävä, niinkuin konenikkari jo huomasikin.. :)

https://www.google.fi/search?q=leovince+zx&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=oIGrerwMQlP0pM%253A%253BqfqCdF444BOUpM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.motot.net%25252Ftalli%25252Fosat%25252Fid379%25252F&source=iu&pf=m&fir=oIGrerwMQlP0pM%253A%252CqfqCdF444BOUpM%252C_&usg=__hYiJur512ZW9bg0Bmdilabt0nBs%3D&biw=1366&bih=674&ved=0ahUKEwjcsauWg9rOAhVkDJoKHUswAYYQyjcIMw&ei=O4-9V5yoE-SY6ATL4ISwCA#imgrc=oIGrerwMQlP0pM%3A

Tuossa verrokkina orikinaali...

Ero ei ole iso, mutta vaimentimien  sisukset voivat olla eri mitoilla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

kkossc2

#17
Palataanpas asiaan, kun sivusto jälleen toimii...

Tällä välin onkin tapahtunut mielenkiintoisia: Olin ajanut suunnileen 20 km ja lasettelin kohtalaiseen ylämäkeen iloisesti reipasta kuuttakymppiä, kun meno äkkiä loppui kuin kanan lento. PRKL, kiinnileikkaamista epäilin. No, skootteri peräkärryllä kotiin ja sylinteri auki. Eipä ollut siitä kyse, vaan olipa sellainen sentin kokoinen reikä männässä!!!!! :o

Mikä meni pieleen? Koneessa oli siis kantta laskettu hiukan, puristukset 10 kilon paikkeilla sekä suutin vaihdettu 62,5 --->70. Tulppa NGK BR8HS.  Tällä kokoonpanolla/ kaasuttimen säädöillä ajettu n.7tkm ongelmitta. Bensa itse sekoitettua 2,5 prosenttista. Teharista kerkesin naatiskella jotain 300km ennen poksahtamista. Koneella ajettu kaikkiaan reilut 14tkm.

Reikä johtui varmaan liian laihasta=kuumasta seoksesta, mutta mikä sen olisi äkillisesti muuttanut, kun aiemmin tulpan tummasta väristä päätellen seos oli ennemminkin rikkaalla?

Nyt paikalla on käytettynä ostetut sopivasti reilun 1000 km sisään ajetut mäntä ja sylinteri. Kokeilin myös suurempaa, kokoa 80 olevaa suutinta, mutta en saanut sillä konetta toimimaan ollenkaan, ahkerasta säätöruuvien pyörittelystä huolimatta, ja ihan täältä saatujen ohjeiden mukaan, ymmärtääkseni.

Nyt olen ajellut hiukan varovaisemmin 3% seoksella pari sataa kilometriä ja odotan jännityksellä mitä tapahtuu...jotain tarttis kait kuitenkin tehdä, mutta mitä?

Tuosta äänenvaimentajasta vielä. Täytyypä mittailla tuota loppupillin kokoa verrattuna alkuperäiseen,  eipä tullut mieleenkään, että sillä olisi jotain vaikutusta. Aina oppii jotain uutta, vanhakin koira. Oli muuten aluksi melkoisen "urheilulliset"äänet tuossa vaimentimessa, mutta sisäputken reikiä suuremmiksi porailemalla äänet hiljeni huomattavasti. Toivottavasti siitä ei samalla ollut jotain haittaa putken virtauksille?

Edit:

Tulppa nykyisillä kaasarin säädöillä 60 km ajon jälkeen. Kommentteja?

Make73

Moro. Itellä sama skootteri ja vielä samaa vuosimallia. Variaattorin säätö-ongelma tuli vastaan. Ennen kuin itse asiaan, niin vähän specsejä..
-Naraku 70cc koko sylinterisarja kansineen
-Naraku rajoittamaton CDI
-Naraku Sport variaattori (5,7g rullat)
-Malossi vastapainejousi (Punainen)
-Malossi kytkinjouset (Taisi olla valkoiset?)
-Malossi boost bottle
-Metrakit Handmade Ecologic-putki
-21mm PHBG kaasutin

Elikkäs siinä ongelma että skootterin kierrokset kokee kiihdyttäessä kuopan. Ei ole kierroslukumittaria mistä kertoa tarkat luvut mutta esimerkkinä kierrokset nousee mukavasti 5000, siitä laskee 1-2 sekunniksi 4500 ja siitä lähtee taas nousemaan ylöspäin. Polttoaine puolessa vika ei ole. Mietin että rullat voisivat olla liian raskaat eli noiden 5,7g tilalle laittaisi jotkut 4,0g? Onko muilla ollut samaa ongelmaa  ???

openflow

Onko ongelma pelkästään paikaltaan lähdettäessä, vai myös ajossa esim. alhaisilla nopeuksilla alle 20 km/t.

Missä nopeudessa tämä notko suunnilleen esiintyy ?

Make73

#20
Lainaus käyttäjältä: openflow - 30.01.17 - klo:22:42
Onko ongelma pelkästään paikaltaan lähdettäessä, vai myös ajossa esim. alhaisilla nopeuksilla alle 20 km/t.

Missä nopeudessa tämä notko suunnilleen esiintyy ?
Nopeutta en osaa sanoa tarkalleen, mutta suunnilleen 30kmh vauhdeissa. Jos skootterin laittaa takajalalle ja kierrättää ilmassa, sen huomaa selkeästi. Ja toinen ongelma minkä olen huomannut on se, että ku päästää vauhdista kaasun irti ja laittaa takaisin nopeasti niin tuntuu että skootteri yrittää ruveta vetämään turhan alhaalta kierrokset samalle tasolle millä ne oli hetki sitten. Olisiko tuossa jokin yhteinen tekijä?
Edit: Mietin myös läppiä. Mulla on vakiot eli peltiset läpät kiinni, voisiko se ero tulla tuossa nyt kun on 70cc kiinni? Tilaan joka tapauksessa hiilikuituiset jossain vaiheessa.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 22.08.16 - klo:21:27
kyllä se siltä kuulostaa, että kevyempiä rullia vaan. siis jos se nyt kiihtyy nuhasesti sinne jonnekkin melko lähelle huippuja ja lopulta ottaa tehopiikin. kakstahtarit on luonteeltaan sellasia, että ne joko vetää ylhäältä, tai sitten ei vedä oikein mistään. ja juurikin tuo pakari tekee sen tehopiikin. jos variaattori ei anna koneen kiertää tehoalueelle, niin tottahan meno on sillon laiskaa. itse koittaisin ensin kevyemmillä rullilla.

isompi pytty antaa lisävoimaa joka kierrosaluleelle, mutta ei sekään mahdottomia tee, jos paketti on muuten sekasin. pakoputki vaikuttaa huomattavasti 2 tahtarin luonteeseen. jos pakari ja variaattori ei toimi yhteistyössä samalla taajuudella, niin meno ei ole kovin kaksista. variaattori pitää säätää sillain, että se pitää kierrokset siellä tehoalueella, mitä motti ja pakari tuottaa. vastapaine jousi vaikuttaa samaan hommaan, kun rullatkin, mutta aiheuttaa enemmän painetta hihnalle. tai jotain sen suuntasta. noista jousista en ole ihan perillä omakohtasesti, mutta jotenkin niin ne toimii. eli koita vaan vielä kevyempiä rullia, niin saatat ilahtua.

kytkimen jouset taas vaikuttaa vaan siihen, millä kierrosalueella kytkin tarraa kiinni. eli kun vauhtiin pääsee, niin niiden jäykkyydellä ei ole juurikaan merkirtystä.

Make73

Joo, kiitoksia pera8x:lle. :) Rullasarja menee tilaukseen.

openflow

Voi johtua myös boost bottlesta, joka helposti tekee notkoja ja muita epäloogisuuksia moottorin toimintaan. Boost bottle ja kaasutin on kohtuullisen vaikea säätää siten että pelaavat yhdessä hyvin. Jos et saa rullilla kuntoon, ota boost bottle kokonaan pois ja pistä kaasutin säätöihin. Sitten aloita variaattorin säätö alusta.

Kuoleentunut vastapainejousi aiheuttaa myös kyseisiä oireita.

Make73

Lainaus käyttäjältä: openflow - 01.02.17 - klo:19:27
Voi johtua myös boost bottlesta, joka helposti tekee notkoja ja muita epäloogisuuksia moottorin toimintaan. Boost bottle ja kaasutin on kohtuullisen vaikea säätää siten että pelaavat yhdessä hyvin. Jos et saa rullilla kuntoon, ota boost bottle kokonaan pois ja pistä kaasutin säätöihin. Sitten aloita variaattorin säätö alusta.

Kuoleentunut vastapainejousi aiheuttaa myös kyseisiä oireita.
Selvä, hyvä tietää tuo. Vastapainejousi on uudenveroinen, en ole ajanut viittä kilometriäkään sillä. Kiitoksia neuvoista.

konenikkari

#25
"Kuoleentunut vastapainejousi aiheuttaa myös kyseisiä oireita."

"Selvä, hyvä tietää tuo. Vastapainejousi on uudenveroinen, en ole ajanut viittä kilometriäkään sillä. Kiitoksia neuvoista."


Jotkut tarvikejouset ei ole toiminu uusinakaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Make73

Käytän Malossin punaista jousta. Mielestäni Malossi on tunnettu laadustaan..

pera8x

mun käsitys malollssista on, että tekevtä kohtuullista tavaraa kuluttaja hintaluokassa, eli melko halvalla. ja omia kokemuksia on, etä kyllä ne vähintääkin kohtalaisesti toimii. ilmajäähy suzuki ts:n kanssa oli vähän niin ja näin noien kestäyyksien kanssa. mutta muuten kyllä ihan ok settiä. kokeilemalla sitten selviää se oma näkemys asiasta.

A_sentaja

Polinilla taasen on hyvääkin settiä tarjota jousissa, kestävyyskin normiajossa riittävää luokkaa...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Make73

Osat meni tilaukseen (tehokkaampi puola hupisyistä, rullasarjasetti 4g-5,5g ja karboniittiläppäsarja).
Tulipa myös pieni väläys kun mietin tätä asiaa. Voisiko olla niin että putken tehokuoppa ennen piikkiä voisi aiheuttaa tuon tuntemani notkon vedoissa? Eli siis kytkinjouset olisivat hieman liian löysät ja rullat taas liian painavat.
http://www.tuningmatters.com/reviews/exhausts/scooter-tuning-exhaust-test/
Tuo dynotestin graafi havainnoi tehokuoppaa mitä tarkoitan. Metrakit Handmade Ecologic on mulla putkena siis. Mulla on tällä hetkellä kiinni valkoiset kytkinjouset, jotka irroittavat 4000-6000 välillä. Vihreät jouset jotka irroittaa 5000-7000 löytyisi hyllystä. Tuntuisi erittäin loogiselta tuo selitys omaan korvaani.