Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Millä pakoäänet hiljaiseksi?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:09:06

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 28.02.15 - klo:10:33
2-tahtissa tarvii olla oikein mitoitettu pakoputki/vastapaine, muuten tehot häviää.

Toki, myös nelitahtisissa saadaan sylinteriin parempi täytös, kun putki mitoitetaan siten, että poistuva pakopulssi ikäänkuin imaisee seuraavan pakopulssin mukaansa, tuon kun mitoittaa imupuolen kanssa yhteen, niin sillä pystyy saamaan varsin mukavan piristyksen ja parannuksen koneen herkkyyteen, mutta vähän työlästähän se on valmistaa kokonaan uusiksi kaasarista kanteen ja kannesta pakoputken päähän oikeastaan kaikki uusiksi. Periaatteena se, että imupuolen ja pakopuolen pitäisi pelata nokka-akselin kanssa yksiin.

Itselleni riittää se, että kunhan venttiilit ei kovin pahasti pala, minkä toki myös voi saada aikaan, kun riittävän tukkoisen vaimentimen kyhää.

Useampisylinterisiin joskus noita imusarjoja ja pakosrjoja tuli laskeskeltua silloin kun oli vielä nuori, kykenevä ja kuvitteli itsensä kuolemattomaksikin.

Näissä pienissä yksipyttyisissä touhu on sitten tietty hieman erilaista ja siinä on omat haasteensa, kun on vain se yksi pakovena, niin mitoitus ei tietenkään voi huomioida noita muiden sylintereiden pakopulsseja, kuinka sitten tuo vaikuttaa, en oikeastaan tiedä, mutta jokainen tehty muutos vaikuttaa monella tavalla ja haaste on löytää se sopiva vaimennus, mutta säilyttää silti nuo muut ominaisuudet.

Nelarissa yksinkertaisimmillaan kovin paljoa huonontamiselta välttänee tyytymällä suoraan reikäputkeen jonka ympärillä villaa ja sitten tietty jonkinlainen ulkokuori.

Se reikäputken sisähalkaisija ja pituus sitten taas vaikuttaa siihen kuinka vastustava viritelmästä tulee, tuohonkin on varmasti jokin kultainen suhde olemassa.

2-tahtisten putkistojen muutokset sitten onkin taas oma mustan magian alansa, johon yritän olla koskematta pitkällä tikullakaan, vaikutus koneen toimintaan 2-tahtisen putkella on hyvin suuri, kun 4-tahtisessa sillä voi parhaillaan saavuttaa hieman lisää vetoja tietyille kierroksille, tai se on oma vähäinen ymmärrykseni 2-tahtisista.

Omassa nelari Soliferissä (Speed BT49-12D) on vakiona tehoputkelta näyttävä epämääräinen viritelmä, loppupäässä on sellainen villavaimennin -tyyppinen pönttö, sitten on se isompi pönttö alkukäyrän jälkeen, joka ilmeisesti on vain sellainen tyhjä rakennelma, mutten ole moista avannut, niin en voi varmaksi sanoa.

Vahva epäilys kuitenkin on, että sillä ei ole mitään tekemistä moottorin toiminnan optimoinnin kanssa...

Nuukailija

Tänään avasin tuon Solifer Speedin teharilook putken, iso tyhjä putki, ei mitään sisällä, päässä tosiaan ihan pikkuinen vaimennin, minkä äänevaimennusmateriaali aika tukossa, en saanut tuota pientä vaimentajaa auki, kun on popniitit katkenneet, eli kovametallinen piikki keskellä popniittiä ja titaaniporat ei tunnu purevan, luovutin 30min poraamisen jälkeen.

Tein sitten sinkitystä verkosta putkea apuna käyttäen sellaisen verkkoputken, joka käy sen ison vaimentajan sisälle, verkon ja vaimentajan seinien välinen tyhjä tila sitten täyteen kivivillaa ja sopivassa kohtaa hitsaillen kiinni,

Putkessa on sellainen hunajakennoa muistuttava ilmeisesti kuristustarkoituksessa laitettu metallihässäkkä, alkukäyrän ja sen ison pöntön liitoksen kohdalla, se oli melkein tukossa noesta, tuo omahan on edellisellä omistajalla käynyt aika rikkaalla.


Zonerin putkella ääni on aika miellyttävä, mutta sen kanssa ei mahdu takatukivarsi paikoilleen ja levyjarrun takia se tukivarsi pitää olla. Muutoin näkyi menevän ihan nätisti paikoilleen, kun tukivarsi ja takarengas oli poissa.

Yritän saada lähipäivinä kasattua putken, kiva olisi maalata se myös.

Pitää myös ennen lopullista hitsausta testata riittääkö tuon ison pöntön vaimennus, vai pitääkö se pikkuinen ängetä vielä lisäksi, jos riittää, niin takakartion ajattelin kääntää 180 astetta ja katkaista sen 180 asteen mutkan putken päästä niin, että pakokaasut menevät maata päin tai ainakin alaviistoon.




jwalk

Tänään väkersin Helkaman pöntön Speediin..Eipä siinä kauan mennyt. Pörinäputkesta korvake ja sovittelua. Kempin liimaa ja kuumakestomaalia päälle. Nyt kelpaa tytön ajella sivistyneesti.

pekpel

#18
Nuukailijan hunajakenno on vissiin katti..

EDIT:
Pop niitin saa pois kun hioo vaikka rälläkällä kannan veke..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 14.03.15 - klo:18:55


EDIT:
Pop niitin saa pois kun hioo vaikka rälläkällä kannan veke..
Kyllä siihen hommaan porakone on se ainoa oikea!

pekpel

Ei ole jos on paineniitti ja siellä on se vetotapin pätkä kiusaamassa..
Olisit lukenut postauksen niin et taas pettyisi
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 14.03.15 - klo:18:55
Nuukailijan hunajakenno on vissiin katti..

EDIT:
Pop niitin saa pois kun hioo vaikka rälläkällä kannan veke..

Ei kai näissä katteja ole, epäilisin, että jonkinlainen kuristusjuttu, ihan peltiä kun tuo on.

Rälläkkä tosiaan ainoa lääke noihin mokomiin niitteihin, ei pysty poranterä tosiaan, mutta se rälläköinti tietää, että alumiinisen siniseksi värjätyn vaimentimen joutuu sitten kyllä maalaamaan uusiksi.

Aika on mennyt puusavotassa, ei ole kerennyt keskittymään ollenkaan äänenvaimentimen kasaamiseen.

jwalkin menetelmä on varsin nopea toteuttaa, jos vaan on joutilas kunnollinen putki nurkissa pyörimässä.

pekpel

Se on varmasti paineniitti, eli umpikuppi jonka sisällä on se vetotapin paksu pää..

Jos on alumiininen niitti voi koittaa jollain tapilla lyödä sisään sitä tappia ja sitten porata.
Alumiininiittiä voi lyödä puukonterälläkin tai taltalla poikki sitä tappia vasten, tästä jää kyllä jälkiä ympäristöön.

Jos on teräsniitti niin hiomalla vaan, mutta varovasti ettei kuumene, niin ei tarvi värjäillä uusiksi.
Tietysti pitää niitin ympäristö teipata ettei kipinät jätä jälkiä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jwalk


jwalkin menetelmä on varsin nopea toteuttaa, jos vaan on joutilas kunnollinen putki nurkissa pyörimässä.
[/quote]
Joo, valitsin Helkaman putken,koska:
- Sattui tulemaan edullisesti kohdalle
- On semmonen vähän lituska, ylimääräsen tukivarren takia tulee väkisin varsin ulos, jos ei sit vedä reilusti alhaalta

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 14.03.15 - klo:20:53
Se on varmasti paineniitti, eli umpikuppi jonka sisällä on se vetotapin paksu pää..

Jos on alumiininen niitti voi koittaa jollain tapilla lyödä sisään sitä tappia ja sitten porata.
Alumiininiittiä voi lyödä puukonterälläkin tai taltalla poikki sitä tappia vasten, tästä jää kyllä jälkiä ympäristöön.

Jos on teräsniitti niin hiomalla vaan, mutta varovasti ettei kuumene, niin ei tarvi värjäillä uusiksi.
Tietysti pitää niitin ympäristö teipata ettei kipinät jätä jälkiä..

Näillä omilla kädentaidoilla se laikka kyllä silpoo niitin lisäksi vaimentimen pintaakin. Riittävällä poraamisella toki saa saman efektin aikaan, että voi lyödä sen niitin sisään tuurnalla, kunhan sen kauluksen saa porattua irti, mutta se kovametallitappi on sen verran lujaa ainetta, että aikaa tuohonkin menee paljon ja poranteriä.

Ajattelinkin siksi kokeilla, jos voisi jättää koko vaimentimen pois, kunhan siitä isosta tyhjästä pöntöstä tekee vaimentimen, jos tuo riittävästi vaimentaisi jo sillä. Eihän esim. Zonerissakaan ole sen pisempää vaimenninta ja äänet on varsin miellyttävät.

Coastside

Se tappi alkaa pyöriä poran mukana ja porautuu ulos, vaikka sulattamalla alumiinin kitkalla. Tavallinen tilanne on että koko niitti alkaa pyöriä ja ainoa keino on lyöda se sisään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Sain eilen hitsailtua putken takaisin kasaan ja villatkin sisään.

Se pakokaasun takaisinkierrätysletku joka lähtee putkesta ja menee ilmanputsariin vaikuttaisi olevan melkoinen melupesäke nyt sitten.

Eli parhaan tuloksen taitaa saada, jos vaihtaa putken toiseen tai sitten poistaa koko pakokaasujen kierrätyksen, mikä ilmeisesti tekee moposta laittoman moottoripyörän.


-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 19.03.15 - klo:19:30
tai sitten poistaa koko pakokaasujen kierrätyksen, mikä ilmeisesti tekee moposta laittoman moottoripyörän.
Ei tee. Niitä pakoputkia on egr-venttiilillä ja ilman. Mulla on kumpiakin.
http://www.mediafire.com/view/gcd61nizqx716n6/Kirurgiaa_Baotianin_pakoputkelle.pdf

Nuukailija

Tuolla pakokaasun takaisinkierrätysletkulla olikin huima vaikutus mekkalan määrään, villoitettu putki ja tukittu kierrätys hiljensi skootteria sen verran paljon, että ei tee enää pahaa sivuuttaa jalankulkijoita, putputtaa hyvin vaimeasti.