Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Millä pakoäänet hiljaiseksi?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:09:06

« edellinen - seuraava »

Eki

Itsellä hieno kromattu tehoputki, ei niinkään sen vauhdin takia vaan kun alkuperäinen on hirveä hökötys, ruosteessa aina ja sitä sitten on maalailtu. Ainoa mikä häiritsee esim. tuossa teharissa on minun ikäiselle älytön papatus. Avasin äänenvaimennin osan ja poistin lasivillan, sen alla oli teräsvillakerros ja sekin pois. Sitten tuli näkyviin vaimentimen läpi kulkeva putki mikä on täynnä noin 3mm halkaisijaltaan olevia reikiä, porasin joka ikisen reiän noin 5mm:n kokoon ja villat takaisin samassa järjestyksessä. Ai että on hiljaiset todella miellyttävät pehmeät äänet mikä johtunee siitä että pakokaasut kiertävät nyt isommista rei'istä paremmin tuonne vaimentimeen, ennen kuin tulevat ns pihalle lopullisesti. Tehot säilyivät mutta äänet ovat mukavan hiljaiset ja miellyttävät ... Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Zone-

Mikäli vaimentimessa on riittävästi villaa (kuten kuuluisi) niin varsinaisesti pakokaasu ei kierrä sinne villoihin, vaan ääniaallot absorboituu sinne villoihin. Siihen se toiminta perustuu. Kokeilin joskus käytännössä sellaista että reikäputken sijaan tein normi putkeen pitkittäiset viillot. Oli helppo valmistaa umpinaisesta putkesta ja vaimennuskykykin oli kohtalainen, joskaan ero ei ollut mitenkään poikkeuksellinen verrattaessa hyvin mitoitettuun reikäputkeen. Niillä reikien koolla ja lukumäärällä on tosiaankin vaikutusta vaimentimen toimintaan. Asian huomaa hyvin silencer -ohjelmalla leikkiessä. Se on siis vaimentimen suunnitteluun tarkoitettu ilmaissofta. Siinä pääsee muuttelemaan esim juurikin noiden reikien kokoa ja lukumäärää ja näkee niiden vaikutuksen kuten muidenkin mittojen muutosten. Ohjelma on ilmaisuudesta johtuen suppea, mutta silti ihan hauska leikkikalu.

Midland

Tossa mun vähän isommassa keksinnössä on kans semmonen aikas miellyttävä matala pöpötys, MUTTA viime huollossa tais jäädä se sylinterin/pakoputken väliin tuleva tiiviste laittamatta. Huomasin heti, mut nyt äänessä on on semmosta pikkuista terää kuormittaessa-ihan vähän. Ensin häiritsi hitosti (ei ole oikein) ja nyt vaan tykkään siitä. Ei se muuten kuulu kuin kuormittaessa enemmän. Ei päät käänny(sen takia=)) Kiva kun kaikki ei ole melufaneja-makeinta on kun vempele kulkee eikä VAIN metelöi.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 01.10.14 - klo:13:10
Mikäli vaimentimessa on riittävästi villaa (kuten kuuluisi) niin varsinaisesti pakokaasu ei kierrä sinne villoihin, vaan ääniaallot absorboituu sinne villoihin. Siihen se toiminta perustuu. Kokeilin joskus käytännössä sellaista että reikäputken sijaan tein normi putkeen pitkittäiset viillot. Oli helppo valmistaa umpinaisesta putkesta ja vaimennuskykykin oli kohtalainen, joskaan ero ei ollut mitenkään poikkeuksellinen verrattaessa hyvin mitoitettuun reikäputkeen. Niillä reikien koolla ja lukumäärällä on tosiaankin vaikutusta vaimentimen toimintaan. Asian huomaa hyvin silencer -ohjelmalla leikkiessä. Se on siis vaimentimen suunnitteluun tarkoitettu ilmaissofta. Siinä pääsee muuttelemaan esim juurikin noiden reikien kokoa ja lukumäärää ja näkee niiden vaikutuksen kuten muidenkin mittojen muutosten. Ohjelma on ilmaisuudesta johtuen suppea, mutta silti ihan hauska leikkikalu.

Vastailen nyt vähän vanhaan aiheeseen, mutta mahtaisiko Zonella olla ohjelman kotisivua, kun linkistä latautuva .msi jostain syystä sisältää vain html sivun?

Solifer Speedissä on pakoputken lopussa sellainen ohut pilli, joka tekee lenkin ja lenkin jälkeen on sellainen pieni vähän energiajuomapurkkia pisempi "äänenvaimennin", jossa vaimenninmateriaali on.

Äänenvaimennuksen taso ei ole lainkaan tyydyttävä ja olen hyvin vakavasti pohtinut tuon ison pakoputken auki rälläköintiä, reikäputken ja villojen asennusta, sekä lopuksi kiinnihitsaamista, että saisi hieman suuremman ja ennenkaikkea pisemmän vaimentimen.

Ehkä tuolloin voisi jättää myös tuon pienen 'energiajuomapurkin' poiskin ja kääntää sen pillin osoittamaan alaspäin, jolloin melu ei raikaisi niin pahasti jalankulkijoita ja pihoja päin.

Tuossa alkuperäisessä 'energiajuomapurkissa' on päässä sellainen pakoputkenpää, joka ohjaa pakokaasun oikealle sivulle, tekee oikein pahaa ajaa esim. kaiteen vieressä ylämäkeen, kun papatus kimpoaa kaiteesta omaan korvaan.

Pisemmällä vaimentimella ehkä myös voi tehdä suuremman halkaisijan reikäputkenkin, tai jopa ehkä tarvitseekin, sillä virtausvastushan (vai vaikuttikos se vain virtauksen maksimimääriin?) on suurempi pisemmässä putkessa jos kaikki muu on samaa lyhyen ja pitkän putken välillä.

Joissain 4-t merkkiskoottereissa olen kuullut sellaisen miellyttävän vaimean tirinän, jotain sellaista pitää yrittää hakea.

Zonerin äänenvaimennin vaikutti silmällä katsoen 'paremmalta', mutta eihän se tuohon 46cm varikopalla varustettuun 12" käy, joten jos pitää alkaa sähköliimailemaan, niin sama se olisi tuosta Solifer Speedin alkuperäisestä askarrella.

Yksipyttyisen ääni ei omaan korvaan mitenkään kuulosta hyvältä, joten olkoon sitten hiljaa :D

-Zone-

#4
Kokeilin ja kyllä tuo mulla pelasi ihan täysin. Eli kun softa on asennettu, käynnistävalikosta pitäisi löytyä MH AeroTools hakemisto ja sieltä Silencer hakemistosta Silencer.
Edit: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/index.htm tuolta kyseinen softa löytyy, mutta tismalleen sama asennuspaketti se on.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.02.15 - klo:21:51
Kokeilin ja kyllä tuo mulla pelasi ihan täysin. Eli kun softa on asennettu, käynnistävalikosta pitäisi löytyä MH AeroTools hakemisto ja sieltä Silencer hakemistosta Silencer.
Edit: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/index.htm tuolta kyseinen softa löytyy, mutta tismalleen sama asennuspaketti se on.

Kiitokset, tuota kautta löytyi 1,67 megan paketti, joka asentui, jostain syystä tuo aiempi linkki antoi mediafirestä vain sen lataussivun html koodin .msi päätteellä, mystisiä välillä nuo bittijutut.

Ohjelma vaikuttaa varsin hyvältä, täytyy hieman perehtyä, että saa syötettyä oikein mm. reikien määrän, mutta vaikuttaisi oikein hyödylliseltä omiin tarpeisiin.

-Zone-

Ei se loppupeleissä kovin kummonen ole ja tarkoitettu muutoinkin radio-ohjattavien 2T koneille. Eli sen ennusteisiin ei kannata sokeasti tuijottaa, mutta ääniaallot on ääniaaltoja moottoreista riippumatta ja sillä leikkiessä oppii mikä vaikuttaa eniten mihinkin ja hyödyntää oppimaansa sitten sen vaimentimen teossa. Jos vaimentimien suunnittelu olisi helppoa, meillä olisi ollu jo iät ja ajat autotkin äänettömiä ;)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.02.15 - klo:22:39
Ei se loppupeleissä kovin kummonen ole ja tarkoitettu muutoinkin radio-ohjattavien 2T koneille. Eli sen ennusteisiin ei kannata sokeasti tuijottaa, mutta ääniaallot on ääniaaltoja moottoreista riippumatta ja sillä leikkiessä oppii mikä vaikuttaa eniten mihinkin ja hyödyntää oppimaansa sitten sen vaimentimen teossa. Jos vaimentimien suunnittelu olisi helppoa, meillä olisi ollu jo iät ja ajat autotkin äänettömiä ;)

No, markkinointiosastolla se äänetön muutettaisiin sitten kivasti dynaamisen pöriseväksi, jotta tulee sitä Woimantunnetta :D


Itselläni juurikin sellaisen ihmettelyn tarvetta, että kaksi reikäputkivaimenninta vai toinen erityyppinen ja mitä eroa tulee, tietty nelarin tuottamien äänien taajuudet ovat himpun erilaisia ja resonointitaajuudet yms. joista en paljoa ymmärrä ovat varmaankin erilaiset, mutta jos nyt parin proton verran vähemmällä pääsisi, niin olisi sekin plussaa.


Coastside

Hankin villavaimentimen (gy6.de V2). Ilman sen supistusholkkia sointi on äänekkäämpää ja pörinää kun sen kanssa papattavaa ja vaimeampaa. Supistettuna vakiputken pillikokoon se on erittäIn vaimea matalasointuinen. Villapöntön toinen etu on sen pintaviileys eli kura ei pala kiinni. Se vaikuttaa myös käyntiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Tyttärelle ostin syksyllä kansa Solifer Speedin ja todella ärsyttävä-ääninen pörinäpönttö siinä on. Ostin Huutonetistä "halavalla" Helkama sc2:sen putken ja sitä ois tarkoitus kohta sovitella. Ainakin korvaketta joutuu siirtämään. Jahka saan oman solikan pois pukilta, ni sit pitää ruveta asentelee.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.02.15 - klo:22:39
Jos vaimentimien suunnittelu olisi helppoa,

Radio-ohjattavissa kun laittaa muutaman sentin silikoniletkun pätkän pakoputken päähän, vaimenee äänet huomattavasti, mitenhän toimisi mopossa.

-Zone-

Käsittääkseni silikonissa ääniaallot pyrkii muuttamaan sen letkun muotoa jolloin energiaa absorboituu siihen muutokseen. Mopoissa taajuudet on reilusti alemmat mutta niiden amplitudi suurempi. Voi se vähän ääntä muuttaa, tuskin sinänsä vaimentaa siinä mielessä että esim desibelimittarilla huomaa suuremmin eroa. Liian pitkä ja löysähän se letku ei saa olla tai ääni muuttuu "ilmavaivaiseksi" http://youtu.be/HejHNaNqhLw

pekpel

Mun rc-bensa-auto hiljeni melkoisesti kun laittoi putken päähän kumisen 90 kulman, halkaisija samaa luokkaa mopon kanssa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.02.15 - klo:03:08
Villapöntön toinen etu on sen pintaviileys eli kura ei pala kiinni.
Voisi tuolla kuvitella olevan myös alkukäyrän ikää pidentävä vaikutus kun putki hengittää kevyemmin läpi. Ei ihan merkityksetön asia omalta kantiltaan sekään.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 26.02.15 - klo:21:14

Äänenvaimennuksen taso ei ole lainkaan tyydyttävä ja olen hyvin vakavasti pohtinut tuon ison pakoputken auki rälläköintiä, reikäputken ja villojen asennusta, sekä lopuksi kiinnihitsaamista, että saisi hieman suuremman ja ennenkaikkea pisemmän vaimentimen.

2-tahtissa tarvii olla oikein mitoitettu pakoputki/vastapaine, muuten tehot häviää.