Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten selville suuttimen koko?

Aloittaja jalat, 06.05.08 - klo:09:05

« edellinen - seuraava »

jalat

Käväisi tuossa mielessä jos koittaisi itsellekin jossain välissä vaihtaa vähän isompaa suutinta. Mutta ennen kuin rupean repimään vanhaa irti, niin kysyn että näkyykö siinä suuttimessa painettuna sen koko? Vai miten sen saa selville?

Ebaysta kun näytti ainakin saavan suuttimia kaiken kokoisia.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Ainakin Dellorton ja Mikunin suuttimissa näkyy koko painettuna.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kinkster

Mulla ei CVK:n kaasarissa lukenut suuttimessa mitään. Yli 0.70 milliä se ainakin oli kun lyijy vilahti lävitse. Joku jossain oli laittanut kitarankieliä lävitse ja sitä kautta arvioinut suuttimen koon.

Partanen

Mun kiinakaasuttimessa oli suuttimessa koko merkittynä. Siinä oli luku 79 himmeällä. Suutinta kannattaa suurentaa 5-10%, ei juurikaan enempää, ellei vekottimeen ole tehty suurempia muutoksia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jalat

Vaikuttaako suuttimen kasvattaminen 5-10% enemmänkin kiihtyvyyteen vai maximinopeuteen?
Maksiminopeutta en kaipaa ettei noita sakkoja rupea tulemaan. Nykyinen gps:llä mitattu 58km/h saisi luvan riittää. Mutta mukavampi se aina olisi jos rivakammin kiihtyisi.

(Ei tarvi kertoa muista "piristys" keinoista tässä, kun noita rulliakin on vaihdettu jo. Pysytään siis suuttimissa)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Partanen

Kiihtyvyyden lisääminen yleensä lisää myös huippunopeutta. Niin saattaa käydä myös suuttimen vaihdon yhteydessä. Lisäksi riesaksi tulee se, että kaasutinta saattaa joutua säätelemään muutenkin, eli vaikkapa joutua poistamaan kiihdytyspumpun käytöstä, kuten minulle kävi. Hyvin toimivalla suuttimella (86) kaasua käännettäessä seos meni liian rikkaalle, jos kiihdytyspumppu oli käytössä. Nyt ilma kiihdytyspumppua toimii loistavasti.

Suuttimen koon kasvattaminen vaikka sen 5% voisi parantaa mopon toimivuutta. Vakiosuuttimella kone yleensä käy todella laihalla, mikä ei ole hyväksi tehon kannalta, mutta taloudellisuuden kannalta saattaa olla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Pommi

Nyyppänä kysyn, mikä toi kiihdytyspumppu on ja missä se on ja miten se toimii?

Zeta

#7
Lainaus käyttäjältä: Pommi - 06.05.08 - klo:20:04
Nyyppänä kysyn, mikä toi kiihdytyspumppu on ja missä se on ja miten se toimii?

Ja toinen nyyppä kysyy, että mistähän se itse suutin löytyy?

Kaasutin: HUAKAI PT18J

Kun kävin tuota juuri kurkkaamassa (kaasutinta), niin huomasin että imukurkun vasemmalla puolella, hieman alempana oli jokin "luukku", ja luukusta tietysti ruuvit juuri putoamassa pois. Jälleen Way to go Helkama, sillä myös satulasta oli ruuvi tippunut!

T:Zeta

Lisäys: Löytyikin tuon suuttimen sijainti "kaasuttimen puhdistus" -ohjeesta. Kaasutin on erilainen, mutta eiköhän se löydy aikanaan...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Pommi - 06.05.08 - klo:20:04
Nyyppänä kysyn, mikä toi kiihdytyspumppu on ja missä se on ja miten se toimii?
Laitas hakuun "kiihdytyspumppu"

Löytyy jonkin verran tietoa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#9
Pääsuutin on se mikä määrää neulan kanssa sen seoksen millä kone jollottaa tasaisella kaasulla. Kun väännetään ilmansaantia luistilla tai läpällä suuremmalle, ei alipaineella toimiva neula/suutin-systeemi ehdi vastata asiaan riittävän nopeasti ja seos käy hetkellisesti laihaksi. Ratkaisuksi on laitettu kiihdytyspumppu, joka ruikkaa bensaa ohi suuttimen. Tällä herkkyys vastata tehonmuutoksiin paranee, eikä kone ala kakatella.

Neuloissa on useimmiten korkeussäätö jolla perusseosta saa säädettyä.
Tulpan väri on palamisen lämpötilasta hyvä indikaattori, jota kannattaa tarkkailla, vaikkapa neulansäädön yhdeydessä. Suorityskykyä kannattaa testata huolella vakio-olosuhteissa.

Kisakoneita kokeilleet tietävät kertoa että ne eivät ole enää helppoja käyttää eivätkä välttämättä luotettavia. Siksi vakiomoottorit ovat erillaisia. Helppoja. Kotivirit eivät useimmiten onnistu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Oikeasti kaasutin on säädetty niin laihalle, että se tarvitsee kiihdytyspumpun. Jos muuttuvakurkkuisessa kaasuttimessa, jota luistillinen kaasutin on, on oikean kokoinen suutin, niin se ei tarvitse kiihdytyspumppua ollenkaan.

Neula säätelee osakaasun seosta, varsinainen seos säädetään pääsuuttimella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Ajorytmi määrää sen mikä merkitys kihdytyspumpulla on. Kaupungissa jossa ajonopeus muuttuu koko ajan ja nopeita kiihdyttelyjä on tiuhaan, toimii kiihdytyspuppu merkittävänä osana bensansyöttöä. Perusseos voi siten olla laihempi, ilman että seos on keskimäärin liian laiha.
Sitten kun käyttö on enimmäkseen maantieajoa, käy laiha seos jo haitalliseksi. Tässä tapauksessa suutinta kannattaisi suurentaa hiema tai pumpata kiihdytyspumppua kaasukahvaa käyttäen. Se on työlästä, joten seoksen vahventaminen on hyvä keino.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Tässä pitää varmaan muistuttaa, että nelitahtia voi tasakaasulla ajettaessa käyttää huomattavan laihalla, verrattuna kakstahtiin. Kakstahdissa harvemmin on kiihdytyspumppua.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Aloin epäillä suuttimen oikeellisuutta, koska skode ei vetä parhaimmillaan kaasu täysin auki, vaan hieman höllättynä ja hivenen pumpatenkin.
Neulan säädöllä tuo tuskin on autettu, koska se ei ilmene osakaasulla. Se on helppo ensin kokeilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04